Kalau Muhyiddin Masuk Umno Adakan Beliau Akan Diberi Laluan Mudah Untuk Jadi Presiden




Cerita tentang Muhyiddin Yassin diura-urakan kembali menyertai UMNO bukanlah perkara baru sebenarnya dan ia telah pun mula kedengaran sejak beliau memegang jawatan Perdana Menteri kira-kira dua bulan dulu lagi.

Oleh itu, apa yang dinyatakan oleh Ahli MT UMNO, Tajuddin Abdul Rahman bahawa Muhyiddin patut menyertai UMNO untuk mengelakkan pertembungan sesama sendiri dengan Bersatu, bukanlah sesuatu yang mengejutkan.

Dengan sokongan kuat daripada UMNO untuknya menjadi Perdana Menteri dan sebelumnya membawa Bersatu keluar meninggalkan PH, seterusnya perbalahannya dengan Tun Mahathir Mohamad tidak ternampak ada penyelesaiannya, dikatakan jalan terbaik untuk survival Muhyiddin hanyalah kembali ke pangkuan parti lama yang pernah dicerca dan diungkapkan janji tidak sesekali beliau akan menyertainya semula.

Diperkatakan lagi, sama ada berjaya mempertahkan jawatan Presiden Bersatu dalam pemilihan parti itu nanti, dan lebih-lebih lagi jika kalah kepada Mukhriz Mahathir, pilihan seterusnya paling mungkin bagi Muhyiddin ialah menyertai semula UMNO.

Kalau menang, beliau diberitakan akan membubarkan Bersatu secara rasmi, sebagaimana tindakannya membawa parti itu meninggalkan PH sebelum ini, dan mengisytiharkan menyertai UMNO secara beramai-ramai.

Jika kalah pula, Muhyiddin bersama penyokongnya akan memilih menyertai UMNO sebagai salam perpisahan, tetapi terpaksa membiarkan Bersatu ditinggalkan kepada Tun Mahathir bersama para penyokongnya.

Secara logiknya, tambahan lagi dengan penegasan Zahid Hamidi, Najib Razak dan Mohamad Hasan bahawa UMNO hanya bekerjasama dalam PN sehingga Parlimen dibubarkan saja, penyudah bagi Muhyiddin dan mereka yang menyokongnya dalam Bersatu boleh dikata terlalu sukar dalam PRU15 akan datang.

UMNO dan BN sebaliknya hanya komited untuk bekerjasama dengan Pas melalui Muafakat Nasional saja untuk berhadapan dengan PH.

Bertembung dengan PH dan MN, Muhyiddin dan kumpulannya daripada Bersatu hampir pasti akan “mati berdiri” begitu saja.

Lalu, kembali kepada UMNO dan menjilat kembali ludahnya dulu tidak dapat dielakkan lagi.

Cuma, Muhyiddin kini adalah Perdana Menteri dan tradisinya ialah sesiapa yang memegang jawatan Perdana Menteri melalui parti itu mesti jadi Presiden UMNO, maka jika beliau masuk semula UMNO, apa jawatan yang akan diberikan kepadanya?

Adakah Muhyiddin akan jadi Presiden UMNO dengan cara Zahid Hamidi memberi laluan kepadanya dalam pemilihan parti tahun depan?

Apa balasan atau imbuhan kepada Zahid Hamidi jika beliau sedia berbuat demikian?

Adakah ia berkaitan campurtangan dalam kes-kes mahkamah yang sedang dihadapinya dan seterusnya Zahid Hamidi akan dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri?

Tetapi, bagaimana jika Zahid Hamidi tidak sedia memberi laluan kepada Muhyiddin kerana yakin kerjasama UMNO, BN dan Pas dalam MN turut menjanjikan harapan untuk membentuk kerajaan selepas PRU15 akan datang, seterusnya menjadikan dirinya sebagai Perdana Menteri juga jadi terbuka?

Tambahan lagi, dengan membenarkan Muhyiddin dan kumpulannya daripada Bersatu menyertai semula UMNO, ia juga bermakna UMNO harus memberi laluan kepada mereka bertanding dalam pilihanraya dan ini dengan sendirinya mengurangkan peluang calon-calon UMNO sedia ada untuk menjadi wakil rakyat.

Dengan itu, besar kemungkinan kemasukan semula Muhyiddin ke dalam UMNO akan menghadapi sedikit kesukaran serta halangan.

Jadi, apa pllihan Muhyiddin selanjutnya jika beliau memang berhasrat mahu kembali ke pangkuan UMNO?

Adakah Muhyiddin akan menunggu sehingga Zahid Hamidi disabitkan bersalah dalam kes mahkamahnya terlebih dahulu dan dengan itu kembalinya beliau ke pangkuan untuk mengisi jawatan Presiden UMNO mungkin tidak berdepan banyak masalah lagi?

Namun, kalau Zahid Hamidi tidak boleh mempertahankan jawatan Presiden UMNO disebabkan sabitan kes mahkamah yang dihadapinya, apakah Mohamad Hasan yang kini merupakan Timbalan Presiden UMNO tidak pernah teringin mengisi jawatan tersebut?

Selepas menolak tawaran menerajui GLC daripada Muhyiddin, apakah Tok Mat Hasan seorang yang terlalu zuhud untuk menolak jawatan Presiden UMNO yang daripada jawatan itu dan melalui persefahaman dengan Pas dalam MN tidak dinafikan turut membuka peluang lebih cerah untuknya menjadi Perdana Menteri? (ShahbudinHusin 03/05/2020)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/05/kalau-muhyiddin-masuk-umno-adakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ajak Muhyiddin Masuk Umno Jadi Pm Umno

Ajak Muhyiddin Masuk Umno Jadi Pm Umno

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 329 hits
Di sebalik pelbagai kenyataan yang menggambarkan kerjasama Bersatu dalam Perikatan Nasional dalam keadaan tidak kukuh salah seorang anggota Majlis Tertinggi Umno berpendapat Muhyiddin Yassin masih boleh kekal sebagai perdana menteri Menurut...
Tajuddin Rahman Pelawa Muhyiddin Masuk Umno Semula

Tajuddin Rahman Pelawa Muhyiddin Masuk Umno Semula

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 251 hits
Tajuddin Rahman pelawa Muhyiddin masuk Umno semula Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 3 May 2020 2 02PM
Muhyiddin Should Rejoin Umno Says Tajuddin

Muhyiddin Should Rejoin Umno Says Tajuddin

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 247 hits
INTERVIEW As the tension between Bersatu and Umno in Johor continues to simmer one high ranking Umno figure believes that problems between the two parties can be resolved if Bersatu members join Umno According to Umno supreme council member...
Hubungan Umno Dengan Muhyiddin Makin Jelas Ada Tanda Tanda Tidak Baik

Hubungan Umno Dengan Muhyiddin Makin Jelas Ada Tanda Tanda Tidak Baik

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 246 hits
Dalam tempoh terdekat ini sekurang kurangnya sudah dua kali Timbalan Presiden UMNO Mohamad Hasan membuatkan Perdana Menteri Muhyiddin berada dalam keadaan tidak sedap hati Minggu lepas beliau secara berterus terang mengatakan UMNO sama seka...
Wan Saiful To Tajuddin Where To Put Zahid If Muhyiddin Returns To Umno

Wan Saiful To Tajuddin Where To Put Zahid If Muhyiddin Returns To Umno

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 308 hits
A Bersatu leader does not think it would be feasible for prime minister and Bersatu president Muhyiddin Yassin toUmno There is no need to invite Bersatu to join Umno said Bersatu supreme council member Wan Saiful Wan Jan When this is being ...
Polis Selangor Adakan Sekatan Di Semua Laluan Antara Sempadan Negeri

Polis Selangor Adakan Sekatan Di Semua Laluan Antara Sempadan Negeri

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 301 hits
KUALA LUMPUR Polis Selangor akan mengadakan sembilan sekatan jalan raya di sekitar negeri itu bertujuan memeriksa kenderaan terbabit perjalanan rentas negeri bermula tengah malam ini hingga 10 Mei ini Ketua Polis Selangor Datuk Noor Azam Ja...
Muhyiddin Di Ajak Masuk Kandang Harimau

Muhyiddin Di Ajak Masuk Kandang Harimau

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 283 hits
Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman mempelawa Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin menyertai Umno dengan masih boleh kekal sebagai Perdana Menteri Ahli Parlimen Pasir Salak itu berkata Umno dan Bersatu tidak perlu lagi bers...
Pemimpin Umno Ajak Muhyiddin Sertai Umno

Pemimpin Umno Ajak Muhyiddin Sertai Umno

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 337 hits
Pemimpin Umno Ajak Muhyiddin Sertai Umno Di sebalik pelbagai kenyataan yang menggambarkan kerjasama Bersatu dalam Perikatan Nasional dalam keadaan tidak kukuh salah seorang anggota Majlis Tertinggi Umno berpendapat Muhyiddin Yassin masih bo...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara