Kalau Mahiaddin Terus Lagi Jadi Pm Negara Akan Terus Huru Hara Lintang Pukang Seperti Yang Ada Sekarang


 
Hampir semua ketua parti kini difahamkan telah pun menerima jemputan untuk mengadap Yang Dipertuan Agong yang dijadualkan bermula hari ini hingga lusa.
Walaupun difahamkan pertemuan baginda dengan ketua-ketua parti itu adalah khusus untuk mendengar pandangan berkenaan krisis Covid19 dan darurat, tetapi ada juga laporan mengatakan ia mungkin turut menyentuh berkaitan politik semasa negara.
Hal berkaitan politik semasa negara, jika ingin disentuh, selain tentunya juga berkait rapat dengan Covid19 dan darurat, pasti saja tidak boleh lari daripada kedudukan kerajaan sekarang yang tidak stabil dan keperluan membentuk kerajaan baru atau setidak-tidaknya sebuah kerajaan perpaduan yang mewakili semua parti brrdaftar.
Realitinya, baik untuk menangani Covid19, darurat atau masa depan negara, kerajaan PN pimpinan Mahiaddin Md Yasin ini sudah dikira gagal dan hilang kemampuannya.
Ia bukan gagal biasa-biasa, tetapi gagal paling teruk sekali dan kalau ia kereta, ia dikira total loss yang sudah wajib dicampak ke kilang besi buruk.
Jangankan mahu mengurus Covid19, PKP dan vaksin, kerajaan dan menteri-menteri PN malah gagal dalam mematuhi SOP dan menjaga kestabilan harga minyak masak sekali pun.
Kerajaan yang diterajui PN ini bukan saja gagal kalau dibandingkan dengan negara-negara maju atau membangun yang lain dalam mengurus Covid19, bahkan turut ketinggalan berbanding negara seperti Vietnam misalnya.
Kegagalan kerajaan PN tidak saja dalam melaksanakan PKP sehingga ia berulang-ulang dan berpanjangan tanpa kesudahan, bahkan turut gagal mengurus pemberian vaksin di sebalik peruntukan besar telah disediakan untuknya.
Kekecewaan Sultan Selangor semalam berkaitan pemberian vaksin adalah jelas gambaran kegagalan kerajaan PN yang tidak boleh dikompromi lagi.
Maka itu, walaupun sukar untuk mengharap secara berlebihan kemungkinan sesuatu yang positif dan drastik bakal muncul selepas pertemuan ketua-ketua parti dengan Agong nanti, tetapi peluang terbuka ini haruslah sebaik-baiknya.
Peluang seperti ini mungkin tidak berlaku lagi selepas ini.
Ia bukan saja merupakan peluang terbuka untuk ketua-ketua parti berterus-terang, jujur dan ikhlas dalam memberi pandangan kepada Agong, khusus tentang kegagalan kerajaan PN dan ketidakmampuan Mahiaddin, tidak kurang pentingnya ialah Istana Negara juga harus melihat inilah juga peluang mereka sebagai payung negara untuk memulihkan keadaan menjadi lebih baik.
Maksud mudahnya, selepas pertemuan dengan ketua-ketua parti nanti, kemudian disusuli pula dengan mesyuarat khas Majlis Raja-Raja yang difahamkan pada 16 Jun, adalah sangat penting agar terhasil sesuatu perubahan yang boleh melega dan menggembirakan rakyat, kalau pun tidak secara keseluruhan, sekurang-kurangnya buat kelompok majoriti rakyat negara ini.
Keadaan negara, huru-hara dan lintang-pukangnya yang ada sekarang, disertai dengan resah dan gelisah rakyat yang sudah sekian lama panjangnya membelenggu mereka, tidak akan berubah apa-apa jika Mahiaddin kekal lagi sebagai Perdana Menteri selepas ini.
Mahiaddin dan PN sudah gagal, bahkan kegagalannya tidak mungkin dapat diperbaiki atau dipulihkan lagi.
Untuk itu, mahu tidak mahu dan walaupun terlihat sukar kemungkinannya menjadi kenyataan, membiarkan lagi Mahiaddin dan PN yang gagal ini untuk mengurus negara ini bukanlah suatu pilihan.
Sama ada ruang harus diberi untuk membentuk kerajaan baru atau kerajaan perpaduan atau menetapkan suatu tempoh tertentu selepas Covid19 reda untuk diadakan PRU15 bagi rakyat memilih kerajaan baru yang benar-besar ada keabsahannya, itulah antara pilihan yang terbaik buat ketika ini.
Lalu, siapa yang harus jadi kerajaan sementara atau interim?
Berdasarkan kedudukan jumlah Ahli Parlimen yang dimiliki, disertai gandingan tokoh-tokoh berkemampuan yang ada di dalamnya, gandingan PH dengan UMNO adalah paling munasabah sekali diberi mandat mengurus negara ini secara sementara sebelum PRU15 bagi menggantikan PN yang gagal teruk sejak lebih setahun yang lalu.
Gandingan itu bukan saja menyerlahkan majoriti yang tidak boleh dipertikaikan keabsahannya, lebih penting ia juga adalah gambaran sebenar kemajmukan Malaysia yang mampu memberi kestabilan dan keamanan. 
(ShahbudinHusin 09/06/2021)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/kalau-mahiaddin-terus-lagi-jadi-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkp Huru Hara Tanda Mahiaddin Tidak Mampu Memimpin

Pkp Huru Hara Tanda Mahiaddin Tidak Mampu Memimpin

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 147 hits
Hari ini 4 Jun adalah hari keempat perlaksanaan PKP penuh atau total lockdown yang diumumkan kerajaan berikutan meningkatnya semula jumlah kes Covid19 dalam negara Tetapi tidak seperti PKP 1 0 dahulu PKP penuh kali ini bukan saja tidak dian...
Dah Huru Hara Dan Haru Biru

Dah Huru Hara Dan Haru Biru

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 136 hits
Lakukan sesuatu semuanya huru hara Johari gesa Putrajaya bertindak June 3 2021 Johari Ghani berkata kerajaan perlu tampil dengan strategi terperinci untuk memastikan keperluan golongan paling rentan dijaga ketika PKP penuh PETALING JAYA Sel...
Bidas Pemain Sertai Skuad Negara Seperti Percutian Tmj Tawarkan Diri Pimpin Harimau Malaya

Bidas Pemain Sertai Skuad Negara Seperti Percutian Tmj Tawarkan Diri Pimpin Harimau Malaya

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 173 hits
DYAM Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim Tunku Mahkota Johor yang juga merupakan pemilik kelab bola sepak JDT hari ini membidas sikap segelintir pemain skuad kebangsaan yang dilihat seperti pergi bercuti pada musim panas setiap kali tugasan an...
Sekarang Sudah Tidak Seperti Dahulu Jauh Beza

Sekarang Sudah Tidak Seperti Dahulu Jauh Beza

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 171 hits
SEKARANG SUDAH TIDAK SEPERTI DAHULU JAUH BEZA Assalammualaikum wbt Betul sangat sangat Sekarang tidak lagi seperti dahulu Sangat banyak perbezaannya Banyak mana pun kita berkeluh kesah terkadang diri sendiri yang menjadi lelah Lelah perasaa...
Selain Mahiaddin Yang Gila Kuasa Punca Masalah Negara Juga Kerana Mahathir Yang Sentiasa Kemaruk Kuasa

Selain Mahiaddin Yang Gila Kuasa Punca Masalah Negara Juga Kerana Mahathir Yang Sentiasa Kemaruk Kuasa

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 292 hits
Di samping dibelenggu oleh pentadbiran kerajaan yang gagal sehingga hampir semua perkara dalam negara jadi celaru dan haru biru kita juga sebenarnya berdepan dua masalah pokok yang lain Pertama Mahiaddin Md Yasin yang bukan saja gagal dan t...
Pesawat Milik Israel Disahkan Masuk Ruang Udara Negara

Pesawat Milik Israel Disahkan Masuk Ruang Udara Negara

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 210 hits
Oleh MOHD HUSNI MOHD NOOR MODEL pesawat pengintip bernombor pendaftaran 4X AOO dibangunkan Israel Aerospace Industries yang dikatakan terbang di ruang udara Malaysia minggu lalu Gambar media sosialPUTRAJAYA Kementerian Pengangkutan Malaysia...
Lantikan Politik Glc Rasuah Yang Menjahanamkan Negara

Lantikan Politik Glc Rasuah Yang Menjahanamkan Negara

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 323 hits
Negara dapat membuat penjimatan besar jika kerajaan tidak lagi melantik orang politik ke jawatan bukan eksekutif di syaikat syarikat berkaitan kerajaan dan sebenarnya boleh beroperasi secara profesional dengan kakitangan yang mahir tanpa pe...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin