Kalau Berat Badan Naik Melampau Masa Hamil Boleh Kurangkan Ikut Fomula Ini


Pertambahan berat badan ketika hamil adalah perkara biasa yang akan dilalui oleh setiap individu wanita hamil. Tetapi kalau berat anda menjadi berlebihan, bagaimana untuk mengurangkan berat?

Mengurangkan berat
Kenaikan berat sepanjang tempoh kehamilan adalah normal tetapi bagi individu wanita yang sudah mempunyai masalah berat badan berlebihan, sudah tentu situasi ini mendatangkan dilema yang merungsingkan hati.
Namun, berita baiknya, terdapat kajian dan penyelidikan yang telah dijalankan mencadangkan bahawa mengurangkan berat ketika hamil adalah perkara yang dibolehkan dan ia mungkin akan memberikan manfaat khususnya bagi individu wanita dengan berat yang berlebihan atau mempunyai nilai BMI melebihi 23.
Walau bagaimanapun, wanita hamil yang mempunyai berat badan normal sebelum mengandung mungkin tidak sesuai untuk mengurangkan berat. Tetapi jika anda berasa perlu untuk menurunkan berat dan akan memperolehi manfaat daripadanya, anda disarankan untuk berbincang dengan doktor atau pakar perubatan terlebih dahulu, okay?
Berat yang disarankan
Sebelum kita fahami cara untuk mengurangkan berat badan, anda harus tahu mengenai kenaikan berat yang disarankan bagi setiap individu wanita hamil mengikut BMI.
-Wanita yang kekurangan berat badan dengan nilai BMI <18.5, perlu mendapatkan lebih banyak berat, dari 12.5 hingga 18 kilogram (kg)
-Wanita dengan purata berat badan nilai BMI dari 18.5 – 22.9, perlu mendapat kira-kira 11.5 hingga 16 kg
-Wanita yang mempunyai berat badan berlebihan dengan nilai BMI 23 hingga 26.9, sepatutnya menambah berat dari 7 hingga 11.5 kg
-Manakala wanita dengan nilai BMI 27 dan ke atas disarankan untuk menambah berat antara 5 hingga 9 kg sahaja
Secara mudahnya, jika BMI anda adalah antara 18.5 hingga 22.9 sebelum mengandung, pastikan kenaikan berat badan anda sepanjang tempoh kehamilan adalah tidak melebihi 16 kg. Sebaliknya, jika BMI anda adalah tinggi sebelum hamil, kenaikan berat yang lebih rendah adalah amat digalakkan.
Berikut merupakan penambahan berat badan mengikut minggu yang dicadangkan untuk wanita hamil dengan purata BMI dari 18.5-22.9:
-Minggu 1 hingga minggu 12 (trimester pertama): 0.9 hingga 2 kilogram
-Minggu 13-26 (trimester kedua): 4 hingga 5 kilogram
-Minggu 27-40 (trimester ketiga): 5 hingga 6 kilogram
Pelan mengurangkan berat semasa hamil
Menggunakan alasan “makan untuk dua orang” adalah antara punca mengapa berat badan anda boleh naik secara mendadak ketika mengandung. Berikut merupakan beberapa perkara yang boleh anda lakukan bagi menurunkan berat anda:
Pengambilan kalori
Anda memerlukan kalori untuk memastikan bayi anda membesar tetapi ia perlu diambil dalam kuantiti yang betul. Apa yang penting adalah untuk mengawal kenaikan berat badan anda agar tidak terlalu cepat naik.
Anda boleh memilih untuk mengisi perut anda dengan sesuatu makanan yang lebih sihat seperti minum susu skim, kentang bakar berbanding kentang goreng atau isi ayam bakar tanpa lemak menggantikan ayam goreng.
Ketika menyediakan makanan, pilihlah makanan yang dapat mengenyangkan anda untuk tempoh jangka panjang tetapi masih mempunyai kandungan kalori yang rendah. Antara contoh pilihan makanannya adalah:
-Sayuran segar, terutama daun hijau
-Buah-buahan dengan kandungan air tinggi, seperti tembikai
-Isi ayam
-Ikan
-Bijirin gandum seperti oat
Jumlah makanan dan lemak
Pastikan saiz dan kuantiti hidangan makanan yang diambil adalah bersesuaian dan mempunyai kandungan nutrisi yang diperlukan. Walau bagaimanapun, anda tetap perlu memastikan ada pengambilan lemak dalam hidangan makanan anda.
Ini kerana sesetengah jenis lemak adalah penting dalam membantu perkembangan bayi dalam kandungan anda. Sebaiknya pengambilan makanan bergoreng, (jika anda terlalu teringin untuk makan makanan sebegitu), ambillah dalam kuantiti yang terkawal.
Bersenam
Siapa kata wanita hamil tidak boleh bersenam atau melakukan aktiviti fizikal? Anda masih boleh melakukan senaman tetapi pastikan ia adalah bersesuaian dengan keadaan fizikal anda. Anda boleh memilih untuk mengikuti kelas yoga pranatal atau hanya berjalan kaki mengelilingi taman. Paling penting luangkan sedikit masa untuk melakukan aktiviti fizikal.
Berat badan naik secara tidak terkawal boleh mendatangkan beberapa risiko masalah kesihatan kepada anda dan bayi dalam kandungan seperti kelahiran pramatang, diabetes, tekanan darah tinggi dan kecacatan kelahiran. Jadi pastikan anda mengawal pemakanan serta melakukan senaman yang bersesuaian untuk memastikan anda kekal aktif dan sihat.
The post Kalau Berat Badan Naik Melampau Masa Hamil, Boleh Kurangkan. Ikut Fomula Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-berat-badan-naik-melampau-masa-hamil-boleh-kurangkan-ikut-fomula-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berus Gigi Di Waktu Malam Boleh Kurangkan Berat Badan

Berus Gigi Di Waktu Malam Boleh Kurangkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 407 hits
Ada macam macam cara yang anda boleh lakukan untuk kuruskan badan seperti bersenam dan menjaga pemakanan dengan megambil makanan yang sihat Tapi bukan senang nak kuruskan badan Kena disiplin dan bersungguh sungguh kalau tidak impian anda na...
Cerita Wni Selama Dikarantina Di Natuna Happy Banget Berat Badan Kami Naik

Cerita Wni Selama Dikarantina Di Natuna Happy Banget Berat Badan Kami Naik

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 233 hits
Kami semua sehat Teman teman yang ada di Natuna selama observasi semuanya sehat Tidak ada yang terkena virus Corona kata Patmawaty
Cium Pasangan Lebih Sekali Sehari Mampu Kurangkan Berat Badan

Cium Pasangan Lebih Sekali Sehari Mampu Kurangkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 485 hits
Untuk pengetahuan anda bercium adalah salah satu aktiviti yang sihat dan mampu meningkatkan kesihatan badan anda Mungkin ianya kedengaran agak lucu tapi itu adalah salah satu fakta Jangan pula anda mencium sebarangan orang ya apa yang henda...
Waktuterbaik Timbang Berat Badan

Waktuterbaik Timbang Berat Badan

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 736 hits
WaktuTerbaik Timbang Berat Badan Perkara paling takut nak tengok adalah apabila pijak kaki kat penimbang badan Kalau timbang kat shopping complex memang dah jarang jarang sebab malu weh takut mesin tu menjerit Lintang pukang orang lari Hehe...
Mengidam Rojak Buah Semasa Hamil Tapi Waspada Ia Boleh Datangkan Risiko Kalau Cara Penyediaan Salah

Mengidam Rojak Buah Semasa Hamil Tapi Waspada Ia Boleh Datangkan Risiko Kalau Cara Penyediaan Salah

papar berkaitan - pada 13/2/2020 - jumlah : 805 hits
Memang boleh bikin meleleh air liur kalau dapat makan rojak buah dengan kuahnya yang sangat lazat disusuli dengan keenakan kacang halus yang ditabur di atas buah buahan tersebut Apatah lagi rojak buah ini memang disukai oleh semua lapisan m...
Nak Bercuti Tapi Bajet Takde Ikut Tips Ni Boleh Dapat Pakej Percutian Percuma

Nak Bercuti Tapi Bajet Takde Ikut Tips Ni Boleh Dapat Pakej Percutian Percuma

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 312 hits
Percutian sememangnya merupakan perkara yang disukai oleh semua orang tanpa mengenal usia Bukan sahaja dapat menenangkan minda percutian juga adalah salah satu terapi diri bagi menangani stres dalam menjalani rutin kehidupan seharian Namun ...
Saintis China Bimbang Virus Mungkin Boleh Berpindah Dari Ibu Hamil Positif Koronavirus Kepada Bayi Dalam Kandungan

Saintis China Bimbang Virus Mungkin Boleh Berpindah Dari Ibu Hamil Positif Koronavirus Kepada Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 358 hits
Virus maut yang dijangkiti oleh golongan ibu mengandung berkemungkinan berpotensi dipindahkan kepada bayi dalam kandungan mereka sekali gus menyebabkan bayi mereka turut dijangkiti kata saintis di China yang bimbang dengan kes bayi yang bar...
Ketahuilah Daun Ketumpang Air Dan Rerama Hijau Boleh Kurangkan Sakit Lutut Sendi

Ketahuilah Daun Ketumpang Air Dan Rerama Hijau Boleh Kurangkan Sakit Lutut Sendi

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 679 hits
Adakah anda tahu pokok Ketumpang Air didapati tumbuh meliar dan telah digunakan secara tradisi bagi mengubat penyakit sendi sakit lutut dan sebagainya Pokok Ketumpang Air dan Rerama Hijau Sumber Herba Yang Berpotensi Masih Belum Diterokai S...
5 Cara Menurunkan Berat Badan Tanpa Olahraga Berani Coba

5 Cara Menurunkan Berat Badan Tanpa Olahraga Berani Coba

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 223 hits
Walaupun olahraga merupakan salah satu cara efektif dalam menjaga berat badan ternyata ada banyak cara agar terhindar dari masalah berat badan atau obesitas
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk