Kalau Bayi Baru Lahir Gagal Ujian Pendengaran Ini Perkara Yang Wajib Anda Lakukan


Pendengaran merupakan deria yang dianugerahkan Tuhan sejak dari lahir lagi. Ini bermakna, semasa bayi dilahirkan, deria pendengarannya telah pun sedia berfungsi. Pendengaran merupakan deria yang sangat penting memandangkan melalui pendengaranlah bayi mula menyimpan memori bunyi pertuturan mahupun bunyi persekitaran. Apabila bayi menjangkau umur setahun, memori bunyi ini akan mula ditiru dan dihasilkan, kerana manusia belajar bercakap dengan meniru daripada bunyi pertuturan di sekelilingnya. Dengan kata lain, pembentukan pertuturan mempunyai kaitan yang rapat dengan pendengaran.

Ujian Saringan Pendengaran Bayi
Masalah pendengaran kekal merupakan kecacatan yang tersembunyi yang mana kecacatan ini tidak dapat dilihat secara fizikal. Kebanyakan ibu bapa hanya mula sedar anak bermasalah pendengaran apabila mereka tidak bercakap pada usia yang sepatutnya. Dianggarkan sebanyak 1 hingga 3 bayi daripada 1000 kelahiran disahkan mempunyai masalah pendengaran kekal (Uus & Davis 2000). Prevalens ini dikatakan lebih ketara jika dibandingkan dengan saringan penyakit yang lain seperti kekurangan G6PD dan congenital hypothyroidsm.
Oleh yang demikian, bagi bayi yang dilahirkan dengan masalah pendengaran; pengesanan seawal mungkin perlu dilakukan agar proses intervensi awal dapat dilakukan segera.
Ujian saringan pendengaran bayi universal bermaksud semua bayi yang dilahirkan di satu-satu hospital akan menjalani ujian saringan pendengaran. Saringan pendengaran wajar dilakukan ke atas semua bayi memandangkan terdapat bukti daripada laporan kajian yang menunjukkan 50% daripada bayi yang dikesan bermasalah pendengaran adalah terdiri daripada bayi yang berisiko rendah untuk mendapat masalah pendengaran (Watkin et.al,1991; Davis, 1997; Mehl, 1998; Kennedy, 2000).
Terdapat dua jenis ujian saringan pendengaran yang boleh dilakukan ke atas bayi bagi mengesan masalah pendengaran iaitu ujian otoacacoutic emission dan ujian auditory brainstem response.
Matlamat ujian saringan pendengaran universal adalah untuk mengenal pasti masalah pendengaran pada bayi selewat-lewatnya usia bayi 3 bulan dan langkah pemulihan dapat dilakukan selewat-lewatnya usia bayi 6 bulan (Joint Committee of Infant Hearing 1994).
Sehubungan dengan itu, ujian saringan pendengaran perlu dilakukan seawal kelahiran bagi mengenal pasti sama ada pendengaran bayi adalah normal atau bermasalah agar langkah intervensi dapat dilakukan secepat mungkin.
Apakah kesan sekiranya masalah pendengaran tidak dikenal pasti awal?
Pendengaran yang normal dapat membantu perkembangan pertuturan yang normal. Tempoh kritikal bagi perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak adalah dari sejak lahir sehingga 4 tahun yang pertama (Yoshinago-Itano;2000). Sekiranya kanak-kanak mempunyai masalah pendengaran, perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak tersebut boleh terjejas atau terbantut sama sekali. Akibat daripada masalah ini, kanak-kanak tidak dapat berkomunikasi dengan baik dan akan menjurus kepada masalah tingkahlaku kerana tidak dapat menyampaikan hasrat atau membuat permintaan. Ini disebabkan komunikasi yang dihasilkan tidak dapat difahami oleh ibu bapa, ahli keluarga dan orang sekeliling.
Di samping itu, kelewatan perkembangan pertuturan ini akan menimbulkan masalah pada kanak-kanak tersebut apabila memasuki alam persekolahan kelak. Peluang mendapatkan pendidikan terhad seterusnya prospek kerja yang rendah akan menjadikan kanak-kanak tersebut menjadi individu yang perlu bergantung kepada orang lain. Tambahan daripada itu, perkembangan sosial dan psikologi kanak-kanak juga turut terjejas.
Namun begitu, jika kanak-kanak yang bermasalah pendengaran ini diberi rawatan intervensi secara optimum sebelum berusia empat tahun, kanak-kanak ini masih lagi berpeluang untuk melalui proses pembelajaran bahasa dan belajar bertutur dan memasuki aliran normal (mainstream). Sehubungan dengan itu, masalah pendengaran yang dikenal pasti secara awal dapat mempercepat proses pemulihan sekaligus dapat mengelakkan komplikasi masalah pendengaran.
Apa perlu saya buat sekiranya bayi saya gagal ujian saringan pendengaran?
Keputusan gagal yang diperoleh semasa ujian saringan tidak bermaksud bayi anda sememangnya bermasalah pendengaran. Bayi yang berpendengaran normal boleh juga gagal semasa ujian saringan yang mungkin disebabkan ;
cecair ketuban atau sumbatan di dalam salur telinga luar. cecair/ di dalam telinga tengah. bayi menangis atau banyak bergerak semasa ujian. Sekiranya dimaklumkan bahawa bayi anda gagal di dalam ujian saringan pendengaran, SANGAT PENTING untuk membawa bayi anda ke temu janji susulan sama ada bagi mengulangi ujian saringan ataupun menjalani ujian pendengaran diagnostik bagi mengesahkan masalah pendengaran.
Apabila masalah pendengaran kekal telah disahkan oleh Pegawai Pemulihan Perubatan Pendengaran (audiologis), anak anda juga perlu menjalani pemeriksaan lengkap oleh doktor Otorinolaringologi untuk memastikan punca serta masaalah klinikal atau sindrom yang berkaitan serta rawatan khusus yang perlu.
Bayi anda juga perlu menjalani penilaian oleh Pegawai Pemulihan Pertuturan supaya perancangan rehabilitasi boleh dilakukan. Bayi anda akan disarankan menggunakan alat bantu dengar. Implan koklea akan dicadangkan sekiranya alat bantu dengar tidak dapat membantu masalah pendengaran secara optimum bagi kes-kes yang bersesuaian mengikut kriteria sedia ada. Bayi yang telah memakai alat bantu dengar atau implan koklea ini juga perlu komited menjalani sesi terapi pertuturan yang berkala oleh Pegawai Pemulihan Pendengaran Pertuturan untuk pemulihan pembelajaran bahasa dan pertuturan.
Apakah bayi saya mungkin mendapat masalah pendengaran walaupun lulus ujian saringan pendengaran?
Ya. Bayi atau kanak-kanak yang dilahirkan dengan pendengaran normal boleh mendapat masalah pendengaran pada waktu lain. Masalah pendengaran ini mungkin berlaku disebabkan penyakit atau penggunaan ubat tertentu, mengalami kecederaan di bahagian kepala akibat kemalangan serta berisiko mendapat masalah pendengaran pada masa yang lambat (delayed onset hearing loss). Sentiasa perhatikan tingkahlaku mendengar dan perkembangan pertuturan anak dan bawa anak anda ke klinik untuk rujukan sekiranya sangsi dengan respon mendengar atau perkembangan pertuturan mereka. Sila rujuk carta SENARAI SEMAK PERKEMBANGAN PENDENGARAN NORMAL KANAK-KANAK untuk membandingkan perkembangan anak anda dari semasa ke semasa.
Melalui ujian saringan pendengaran universal, masalah pendengaran pada bayi dapat dikesan dengan lebih awal seterusnya mempercepat langkah intervensi bagi memastikan bayi tersebut dapat berfungsi sebagai individu normal di dalam masyarakat.
Perlu difahami bahawa keberkesanan rawatan masalah pendengaran serta proses pemulihan ini sangat bergantung pada pematuhan pemakaian alat bantu dengar oleh kanak-kanak tersebut serta iltizam yang sepenuhnya oleh ibu bapa dan ahli keluarga semasa proses rehabilitasi pertuturan.
Kredit: MyHealth
 
Artikel: Bagus Untuk Anak! Formula Terbaharu Susu Kambing Karihome Dengan Kualiti Terbaik

Jom belajar rahsia ajar anak simpan sampai jadi jutawan di SINI

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
 
The post Kalau Bayi Baru Lahir Gagal Ujian Pendengaran, Ini Perkara Yang Wajib Anda Lakukan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-bayi-baru-lahir-gagal-ujian-pendengaran-ini-perkara-yang-wajib-anda-lakukan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakar O G Kongsikan Ini Sebab Bayi Lahir Kecil Dari Usia Kandungan

Pakar O G Kongsikan Ini Sebab Bayi Lahir Kecil Dari Usia Kandungan

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 112 hits
Doktor kata bayi saya kecil dan air ketuban kurang Intrauterine growth restriction ialah keadaan di mana janin tidak membesar dengan kadar yang sepatutnya Dengan erti kata lain pembesaran janin adalah terbantut Terdapat pelbagai punca pembe...
Jangan Lakukan 24 Perkara Ni Dalam Hidup Anda

Jangan Lakukan 24 Perkara Ni Dalam Hidup Anda

papar berkaitan - pada 16/8/2022 - jumlah : 366 hits
Assalamualaikum hai korang Ingat Jangan lakukan 24 perkara ni dalam hidup anda Kredit Google Jangan lakukan 24 perkara ini dalam hidup anda 1 Jangan sengaja lewatkan solat Perbuatan ini tak disukai oleh Allah SWT 2 Jangan masuk ke bilik air...
Lahir Bayi Merdeka Pekin Ibrahim Kesian Tengok Isteri Sakit Bersalin

Lahir Bayi Merdeka Pekin Ibrahim Kesian Tengok Isteri Sakit Bersalin

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 205 hits
Aktor Pekin Ibrahim tidak menyangka isterinya yang juga aktres Mona Allen melahirkan cahaya mata sulung mereka lebih awal dari tarikh jangkaan bersalin Memetik laporan Getaran dia bagaimanapun gembira dapat menimbang bayi lelaki itu yang ke...
Lelaki Maut Dibaham Singa Selepas Cubaan Menculik Anak Haiwan Itu Gagal

Lelaki Maut Dibaham Singa Selepas Cubaan Menculik Anak Haiwan Itu Gagal

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 137 hits
Seorang lelaki maut dibaham singa selepas dia cuba mencuri anak haiwan itu dengan menyelinap masuk ke kandang mereka di sebuah zoo Penceroboh yang dipercayai berusia 30 an itu dibunuh oleh singa tersebut selepas mangsa melompat masuk ke dal...
Resipi Kuih Seri Muka Sempurna Rasa Anti Gagal

Resipi Kuih Seri Muka Sempurna Rasa Anti Gagal

papar berkaitan - pada 26/8/2022 - jumlah : 139 hits
Nak buat kuih seri muka ni mudah sangat sebenarnya yang penting cukup bahan dan tak derhaka resipi gerenti menjadi kuih seri muka ni Resipi kuih seri muka anti gagal ni telah dikongsikan oleh Suisan Aliezsha di Facebook hampir 5 000 likes W...
Siasat Hadap Ke Mahkamah Kontraktor Gagal Siap Projek Di Sarawak Abun Sui

Siasat Hadap Ke Mahkamah Kontraktor Gagal Siap Projek Di Sarawak Abun Sui

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 145 hits
Penamatan kontrak terhadap 18 kontraktor yang gagal menyiapkan projek di Sarawak sebagaimana diumumkan Timbalan Premier Sarawak Datuk Amar Douglas Uggah Embas kelmarin dialu alukan Namun menurut Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN Abun Sui ...
Azam Baki Gagal Bertindak Skandal Lcs Eloklah Berundur Segera Dari Sprm

Azam Baki Gagal Bertindak Skandal Lcs Eloklah Berundur Segera Dari Sprm

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 111 hits
MOHD ALI HASHIMKalau tidak dapat jelaskan mengapa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tidak ambil tindakan terhadap sesiapa pun dalam isu skandal Kapal Tempur Pesisir lebih baik Ketua Pesuruhjayanya Tan Sri Azam Baki berundur dan melepas...
Rosmah Gagal Batal Prosiding Bicara Kes Rasuah Keputusan Kekal Khamis Ini

Rosmah Gagal Batal Prosiding Bicara Kes Rasuah Keputusan Kekal Khamis Ini

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 164 hits
KUALA LUMPUR Cubaan Datin Seri Rosmah Mansor membatalkan prosiding perbicaraan rasuahnya di saat akhir sebelum Mahkamah Tinggi memberikan keputusan berhubung projek hibrid solar bernilai RM1 25 bilion pada Khamis ini gagal Ia susulan keputu...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wish List April 2024

Sentiasalah Mengharapkan Rahmat Redha Allah

Puding Kastad Mangga

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun