Kalah Di Sungai Bakap Petunjuk Masa Depan Yang Gelap Buat Anwar






PRK Dun Sungai Bakap adalah pilihan raya kecil kelapan yang diadakan selepas Anwar Ibrahim mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri.


Sebelum ini PRK telah berlangsung di Kuala Terengganu, Pulai, Simpang Jeram, Pelangai, Jepak, Kemaman dan Kuala Kubu Bharu.


Meskipun PRK Sungai Bakap adalah yang kelapan diadakan, tetapi ia merupakan yang pertama kali ditandingi oleh PKR, parti yang menerajui gabungan PH.


Dalam konteks parti Semenjung yang membentuk kerajaan perpaduan, Amanah, DAP dan UMNO telah berjaya mengecapi kejayaan dalam PRK yang mereka sertai sebelum ini.


Namun, berbeza sekali buat PKR, selain pertama kali menyertai PRK di Sungai Bakap, apa yang lebih malang ialah pengalaman pertama itu ditimpa dengan kekalahan dan bukan kemenangan.


Sudahlah begitu, majoriti kekalahan yang diterima dalam PRK kali ini juga lebih besar berbanding PRN Pulau Pinang pada Ogos tahun lalu.


Dalam PRN lalu, PKR tewas di Sungai Bakap dengan kekurangan 1,563 undi, tapi semalam jumlah kekurangan itu menokok kepada 4,267 undi.


Jika ikut logik, terutama kerana Sungai Bakap adalah tempat kelahiran Anwar; Pengerusi PKR Pulau Pinang ialah Nurul Izzah (anak Anwar); Ahli Palimen Nibong Tebal di mana terletaknya Dun Sungai Bakap merupakan Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek; Pengarah Pilihan Raya ialah Rafizi Ramli, Menteri Ekonomi merangkap Timbalan Presiden PKR; ditambah dengan calon PH, Dr Joohari Ariffin adalah seorang yang berkelulusan tinggi, hakikatnya tak masuk akal sama sekali kekalahan boleh menimpa.


Selain itu, menteri-menteri yang turun berkempen, termasuk Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi sendiri, boleh dikata paling ramai sekali berbanding semua PRK yang lain.


Pengumuman projek-projek pembangunan dan bantuan yang dihulurkan pula tidak kurang meriahnya.


Mengapa akhirnya boleh kalah juga?


Tanpa ragu-ragu boleh disimpulkan kekalahan calon PKR di Sungai Bakap adalah disebabkan isu-isu nasional seperti kenaikan harga diesel, Blackrock dan kepimpinan Anwar yang dilihat gagal mengemudi negara menjadi lebih baik.


Peratusaan keluar pengundi Cina yang rendah, jauh berbanding Kuala Kubu Bharu adalah mesej penolakan kaum tersebut terhadap Anwar, khusus dalam soal ekonomi yang tidak menampakkan keadaan berubah kepada lebih baik berbanding sebelumnya.


Ditambah lagi dengan kenaikan harga diesel yang tinggi yang menyebabkan ramai peniaga-peniaga Cina terjejas, menambah lagi kesedapan penolakan itu.


Ramai kawan-kawan Cina saya yang berniaga turut mengeluh dan merungut tentang langkah memulihkan ekonomi Anwar yang mereka lihat belum menampakkan apa-apa hasil setakat ini.


Dengan itu, bagi saya mesej penolakan kaum Cina melalui peti undi di Sungai Bakap adalah peringatan pertama mereka yang tidak boleh dipandang ringan oleh Anwar.


Pengundi Melayu, selain lebih menerima PN berbanding PH sejak PRU15, diteruskan lagi dalam PRN enam negeri, keputusan di Sungai Bakap memperlihatkan kerajaan madani masih gagal menambat hati serta jiwa mereka.


Keadaan bertambah buruk bila mana sebahagian besar orang Melayu yang dulunya menaruh harapan terhadap Anwar, kini sudah ramai yang putus asa kerana mereka melihat Anwar tetap “Anwar yang dahulu” yang lebih gemar menonjolkan diri sebagai sosok populis dengan mengulang-ulang ungkapan sakau, rasuah, tatakelola dan sebagainya, tetapi semakin lupa terhadap janji-janji sebelum berkuasa, baik janji lama mahupun janji baru yang disebutnya pada dua tiga tahun lepas.


Di samping orang Melayu kekal dengan keselesaan mahu “Kerajaan Melayu” mentadbir negara ini, keyakinan mereka juga masih kuat bahawa PH lebih dipengaruhi oleh DAP dalam beberapa pendekatan seperti cubaan mengiktiraf kampung baru Cina sebagai tapak warisan Unesco, jaminan penempatan di matrikulasi untuk semua kaum yang mendapat 10A dalam SPM dan sebagainya.


Isu ini meletakkan mereka semakin menjauhi Anwar dan kerajaan madani ini lantaran merasakan kedudukan Melayu semakin tidak selamat ketika ini.


Jika keadaan masih tidak berubah selepas ini dan Anwar tidak melakukan perubahan drastik, amatlah sukar untuk meyakini PH mampu kekal lagi bersama kuasa selepas PRU16 akan datang.


Sungai Bakap adalah petunjuk tidak baik kepada masa depan PH dan jalan di hadapan sebenarnya lebih gelap buat Anwar.


Anwar jangan terlalu mengejar sokongan Ahli-Ahli Parlimen semata-mata sehingga mengabaikan untuk menarik sokongan pengundi melalui bagaimana untuk memastikan rakyat tidak semakin koyak poket mereka di bawah label madani ini,


Ungkapan menerima kekalahan dan suara rakyat dihormati tidak memberi sebarang makna jika beban kesusahan tetap datang menimpa di sebalik apa saja dasar atau pendekatan kerajaan selepas Sungai Bakap ini.- ShahbudinHusin 07Julai2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/07/07/kalah-di-sungai-bakap-petunjuk-gelap-buat-masa-depan-anwar.html






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2024/07/kalah-di-sungai-bakap-petunjuk-masa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Skips Sungai Bakap Campaign To Focus On National Economy

Anwar Skips Sungai Bakap Campaign To Focus On National Economy

papar berkaitan - pada 30/6/2024 - jumlah : 168 hits
Prime Minister Anwar Ibrahim at the Penang Bumiputera development council meeting in Seberang Jaya today BUTTERWORTH Prime Minister Anwar Ibrahim has explained he has not appeared at the Sungai Bakap by election campaign because his focus i...
Sungai Bakap Polls Pkr Set To Lose Again As Chinese Voters Find Little Inspiration To Vote For Anwar S Party

Sungai Bakap Polls Pkr Set To Lose Again As Chinese Voters Find Little Inspiration To Vote For Anwar S Party

papar berkaitan - pada 30/6/2024 - jumlah : 226 hits
After chickening out from Kuala Kubu Baharu by election last month Anwar Ibrahim has again decided to skip campaigning for the coming Sungai Bakap polls on July 6 This alone suggests that the prime minister s political party PKR is set to b...
Sungai Bakap Part 2 Anwar Govt Bogged Down

Sungai Bakap Part 2 Anwar Govt Bogged Down

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 85 hits
While a competitive election the results of the Sungai Bakap by election in Penang this past weekend were to be expected the incumbent Islamist party PAS secured a solid victory Voting trends and socioeconomic conditions clearly pointed to ...
Sungai Bakap And A Malaysia Without Anwar

Sungai Bakap And A Malaysia Without Anwar

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 143 hits
When the Sungai Bakap by election was announced I thought it would be a great opportunity for the unity government to hone a strong narrative for Malaysia The constituency was in Penang a DAP stronghold while the federal government holds ma...
Kerajaan Kerja Lebih Kuat Selepas Kalah Di Sungai Bakap Kata Pm

Kerajaan Kerja Lebih Kuat Selepas Kalah Di Sungai Bakap Kata Pm

papar berkaitan - pada 7/7/2024 - jumlah : 119 hits
KERAJAAN perpaduan akan terus bekerja keras untuk mempertahankan kepentingan rakyat dan meningkatkan kedudukan negara kata Perdana Menteri Anwar Ibrahim sebagai reaksi terhadap kekalahan kerajaan dalam Pilihan Raya Kecil Sungai Bakap Beliau...
Told You So Why Arrogant Pm Anwar And Racist Umno Are Responsible For Chinese Protest In Sungai Bakap Polls

Told You So Why Arrogant Pm Anwar And Racist Umno Are Responsible For Chinese Protest In Sungai Bakap Polls

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 150 hits
Many Pakatan Harapan hardcore supporters do not like it when Prime Minister Anwar Ibrahim is being criticized They had no idea the danger of blindly supporting a man who walks the corridors of power All power tends to corrupt and absolute p...
Kerajaan Siasat Dakwaan Penyasaran Subsidi Punca Kalah Prk Sungai Bakap

Kerajaan Siasat Dakwaan Penyasaran Subsidi Punca Kalah Prk Sungai Bakap

papar berkaitan - pada 9/7/2024 - jumlah : 105 hits
IPOH Kerajaan akan meneliti dakwaan langkah kurang popular seperti penyasaran subsidi diesel sebagai antara punca kekalahan calon Pakatan Harapan dalam Pilihan Raya Kecil Sungai Bakap Sabtu lalu Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata prose...
Unofficial Pn Retains Sungai Bakap After Lower Voter Turnout

Unofficial Pn Retains Sungai Bakap After Lower Voter Turnout

papar berkaitan - pada 7/7/2024 - jumlah : 106 hits
Perikatan Nasional is believed to have secured a 4 133 vote majority with seven out of eight polling districts counted Perikatan Nasional has retained the Sungai Bakap state seat in Penang securing a 4 133 vote majority according to early u...
Pas Says Sungai Bakap Voters Rejected Govt Mismanagement

Pas Says Sungai Bakap Voters Rejected Govt Mismanagement

papar berkaitan - pada 7/7/2024 - jumlah : 110 hits
Perikatan Nasional candidate Abidin Ismail of PAS after he was elected the new state assemblyman for Sungai Bakap this evening PETALING JAYA Two PAS leaders tonight hailed the opposition s win in the Sungai Bakap by election as an indictmen...
Ayien Rahman Ale Ale Chord

Berjayakah Sesuatu Hubungan Tanpa Ada Kepercayaan

Should Chequered Past Ytl Involve In Public Transportation

Mama Journey Komensmen 23 Iab

Biodata Fazura Pelakon Wanita Popular Usahawan Tudung Berjaya

Why Property Maintenance Is Crucial For Preserving The Value Of Your Investment

Jem Teruk Ada Yang Tidur Ditepi Jalan Seorang Meninggal Sesak Nafas

Juicy Luicy Lampu Kuning Chord


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


41 Akhlak Rasulullah Saw

Top Benefits Of Hiring Professional Property Care Services For Leak Inspections And Repairs

Ombak Setinggi Empat Meter Badai Teluk Kumbar

Tegaknya Khilafah Di Baitul Maqdis Sebelum Munculnya Imam Mahdi

Certot Perangkap Tikus

Halal Bukan Setakat Tiada Babi Tiada Arak Pm