Kaki Rasa Terbakar Kejang Akibat Kolesterol Tinggi


Kejang pada betis atau paha ada kaitan dengan kolesterol tinggi. - Foto hiasan
klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)


Kekejangan kaki tanda pertama arteri tersumbat Kejang pada betis atau paha lazimnya berlaku pada saat seseorang bangun daripada tidur dan ada kalanya pada waktu malam, antaranya disebabkan oleh kolesterol tinggi.

Mengikut laporan empat daripada lima individu yang mengalami masalah kolesterol tinggi tidak menyedari status kesihatan masing-masing kerana ketiadaan gejala atau simptom tertentu.

Gejala kolesterol tinggi sukar untuk dikesan pada peringkat awal yang akhirnya menjadi penyumbang utama penyakit berbahaya seperti strok, serangan jantung dan penyakit arteri kaki, di mana semua penyakit ini berpotensi membawa maut.

Kolesterol tinggi ini diibaratkan pembunuh senyap, seolah-olah tidak dikesan dan diurus tepat pada masanya, ia boleh membawa kepada masalah kesihatan yang serius seperti penyakit jantung.


Malangnya, ia mungkin tidak selalu menunjukkan tanda-tanda yang boleh membawa kepada pengesanan keadaan dengan kerap, tetapi disedari kepada peringkat tahap buruk kesihatan seseorang.

Apabila terdapat terlalu banyak kolesterol dalam darah, ia mula terkumpul dalam arteri dan boleh membawa kepada beberapa isyarat badan yang tidak boleh diabaikan.

satu petanda boleh menyerang ialah pada kaki pesakit. Jadi perlu peka tanda awal gejala kolesterol tinggi. Kolesterol tinggi dan penyakit arteri periferal (PAD) Kolesterol tinggi yang tidak dirawat boleh menyebabkan pembentukan plak pada arteri. Plak diperbuat daripada kolesterol dan bahan berlemak lain, dan pengumpulannya dalam arteri boleh menjadikannya sempit.

Salur darah tersekat boleh mengganggu aliran darah lancar ke bahagian badan, mencetuskan tanda pertama yang ketara, sering dilihat di kaki. Ini dipanggil penyakit arteri periferal (PAD). Tanda amaran dengan kekejangan Kekejangan atau kekejangan kaki mungkin gejala pertama penyakit PAD. Ini berlaku kerana pengecutan otot secara tiba-tiba atau pergerakan sawan.

Ia boleh dirasai seperti otot tergenggam (clenched muscle) membuatkan rasa sangat tidak selesa dan menyakitkan.

PAD juga muncul dengan 'intermittent claudication' iaitu kesakitan dan ketidakselesaan pada otot kaki yang berlaku apabila anda aktif dan berhenti apabila anda berehat.

Ini biasanya disebabkan masalah pengaliran darah, yang mungkin disebabkan oleh arteri tersumbat plak. Cara mengenal pasti kekejangan tanda PAD Kesakitan atau ketidakselesaan kaki boleh disebabkan pelbagai punca. Bagaimanapun, kesakitan kaki sering dikenal pasti sebagai berkaitan PAD jika ia dirasai ketika melakukan aktiviti, hilang apabila rehat dan kembali semula apabila anda menyambung semula aktiviti.

Kesakitan dan ketidakselesaan pada otot kaki dalam sekejap-sekejap juga boleh membuatkan kaki berasa kebas, lemah, berat atau letih.

Walaupun ia berkemungkinan besar menyerang di betis, kesakitan itu boleh merebak ke bahagian paha dan punggung.

Kesakitan boleh berubah kepada cukup teruk bagi mengehadkan keupayaan anda untuk mengambil bahagian dalam aktiviti fizikal. Tanda amaran lain PAD Selain kekejangan atau kaki kejang, PAD juga boleh menyebabkan sakit seperti terbakar atau sakit di kaki dan jari kaki semasa berehat terutama pada waktu malam ketika sedang baring.

Gejala lain termasuk kulit kaki terasa sejuk, kemerahan atau perubahan warna lain pada kulit, jangkitan yang lebih kerap dan luka yang tidak sembuh. Sebab lain kaki kejang Kekejangan kaki anda mungkin tidak semestinya petanda tahap kolesterol yang tinggi.

Ia juga boleh disebabkan penggunaan otot secara berlebihan, dehidrasi, ketegangan otot dan berada pada satu-satu kedudukan dalam tempoh lama, senaman, kehilangan mineral dan mampatan saraf. Lakukan ujian langkah penting Walaupun penting untuk mengetahui semua tanda-tanda, kolesterol tinggi dan juga PAD, cara terbaik untuk menentukan tahap kolesterol adalah melalui ujian darah.

Perkhidmatan Kesihatan Kebangsaan (NHS) United Kingdom (UK) untuk ujian doktor akan mengambil darah daripada lengan anda atau melakukan ujian tusukan jari.

Sekiranya keputusan itu menunjukkan kolesterol tinggi, doktor akan memberikan nasihat doktor anda untuk langkah perlu diambil seperti mengurangkan lemak tepu daripada diet anda atau mengambil ubat yang dikenali sebagai 'statin'. Rendahkan kolesterol dengan diet Dalam mengurangkan tahap kolesterol, elakkan makanan daripada sumber haiwan seperti hati dan organ lain, kuning telur dan keseluruhan produk tenusu.

Penuhi diet harian anda dengan bijirin penuh seperti oat, kekacang seperti kacang merah, lentil, kacang kuda, kacang mata hitam dan kacang lima adalah pilihan yang sihat

Banyakkan makan sayur-sayuran hijau dan buah-buahan segar bermusim seperti epal, pisang, oren dan pear.

Bagi bukan vegetarian, makan ikan yang tinggi kandungan asid lemak omega-3, selain hadkan ambil garam dan alkohol dan berhenti rokok Senaman yang boleh mengurangkan kolesterol Aktiviti fizikal yang sederhana boleh membantu meningkatkan kolesterol 'baik' atau kolesterol lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL).

Bersenam sekurang-kurangnya 30 minit, lima kali seminggu. Sekiranya anda memilih untuk melakukan aktiviti aerobik yang cergas, 20 minit senaman tiga kali seminggu adalah disarankan, selain berhenti merokok. Info Simptom dan gejala penyakit PAD

Ketika tidur atau bangun tidur kejadian kejang di betis suatu perkara biasa .- Foto hiasan
* Sakit kejang pada kaki

* Kejang di betis, paha atau punggung selepas aktiviti seperti berjalan, bersenam, menaiki tangga dan lain-lain

* Kaki berasa kebas atau lemah

* Kaki berasa sejuk

* Luka atau ulser di kaki yang susah sembuh

* Perubahan warna kulit di kaki

* Bulu berguguran di kaki

* Nadi lemah di bahagian kaki

* Mati pucuk bagi pesakit lelaki

SOURCE: BH

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://penyakit-sifar.blogspot.com/2022/11/kaki-rasa-terbakar-kejang-akibat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Pergi Akibat Kanser Darah Ibu Sebak Netizen Tunai Permintaan Edit Gambar

Anak Pergi Akibat Kanser Darah Ibu Sebak Netizen Tunai Permintaan Edit Gambar

papar berkaitan - pada 27/11/2022 - jumlah : 152 hits
Minggu lalu tular sebuah hantaran dari seorang wanita meminta jasa baik orang ramai grup Facebook Edit Apa Hari Ni untuk menyunting gambar anaknya yang sudah meninggal dunia ketika berusia dua tahun tujuh bulan Anak syurga saya meninggal di...
Bomba Selamat 10 Sekeluarga Terperangkap Akibat Kepala Air

Bomba Selamat 10 Sekeluarga Terperangkap Akibat Kepala Air

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 81 hits
Anggota bomba menggunakan tali untuk membawa mangsa yang terperangkap ke seberang sungai PETALING JAYA Satu keluarga yang beriadah di Air Terjun Sungai Pinang Batang Kali di Hulu Selangor terpaksa diselamatkan bomba selepas terperangkap dal...
Bumbung Melayang Banjir Kilat Akibat Hujan Lebat Di Jb Iskandar Puteri

Bumbung Melayang Banjir Kilat Akibat Hujan Lebat Di Jb Iskandar Puteri

papar berkaitan - pada 1/12/2022 - jumlah : 76 hits
Rumah kedai serta harta benda seperti kereta dilaporkan rosak teruk susulan ribut dan hujan lebat yang melanda Johor Bahru dan Iskandar Puteri PETALING JAYA Sejumlah rumah kedai serta harta benda seperti kereta dilaporkan rosak teruk susula...
8 Maut Ramai Masih Hilang Akibat Tanah Runtuh Di Itali

8 Maut Ramai Masih Hilang Akibat Tanah Runtuh Di Itali

papar berkaitan - pada 26/11/2022 - jumlah : 91 hits
SEKURANG KURANGNYA lapan orang maut dan sedozen lagi dilaporkan hilang pada Sabtu akibat nbsp tanah runtuh yang dicetuskan hujan lebat di pulau Ischia nbsp selatan Itali lapor media tempatan dan nbsp pegawai penyelamat Menurut Agensi Anadol...
Cek Fakta Viral Rumah Lesti Kejora Ambruk Akibat Gempa Cianjur Simak Faktanya

Cek Fakta Viral Rumah Lesti Kejora Ambruk Akibat Gempa Cianjur Simak Faktanya

papar berkaitan - pada 25/11/2022 - jumlah : 114 hits
Kabar rumah Lesti Kejora ambruk akibat gempa di Cianjur adalah salah Faktanya rumah Lesti saat ini masih berdiri kokoh Sebab rumah Lesti di kawasan Cianjur Selatan berbeda dari pusat gempa di Cianjur Utara
Akibat Entri 10 Tahun Lepas

Akibat Entri 10 Tahun Lepas

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 92 hits
Corak selipar 10 tahun lepas pun masih mampu diingat dengan baik gara2 pernah dibelogkan Tak beli masa tu sebab belum minat walaupun unik Tadi berjalan2 terjumpa selipar bentuk yg sama kali ni tetiba tergerak nak beli Dapat la diguna ketika...
Tanah Longsor Akibat Gempa Tutupi Jalan Utama Cipanas Cianjur

Tanah Longsor Akibat Gempa Tutupi Jalan Utama Cipanas Cianjur

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 73 hits
Tanah Longsor Akibat Gempa Tutupi Jalan Utama Cipanas Cianjur Tak hanya menutupi ruas jalan tanah longsor itu juga menyapu sejumlah kendaraan Termasuk sebuah truk dan angkot yang diduga berisi penumpang tersapu sampai masuk ke jurang Sement...
Kanak Kanak Maut Akibat Kepala Amp Perut Dihentak Guna Objek Tumpul Sehingga Ususnya Pecah

Kanak Kanak Maut Akibat Kepala Amp Perut Dihentak Guna Objek Tumpul Sehingga Ususnya Pecah

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 176 hits
Seorang kanak kanak perempuan maut disyaki didera oleh bapa tirinya dalam kejadian di kediaman keluarga itu kelmarin nbsp Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisioner Mohd Zaid Hassan berkata mangsa yang berusia 11 tahun itu dilaporkan meng...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Negara Paling Banyak Menang Tilawah Al Quran Peringkat Antarabangsa

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Pulut Sambal

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Apa Saja Yang Anda Berikan Tumpuan Dalam Fikiran Akhirnya Akan Jadi Kenyataan

Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free