Kaki H4ncur Ketika Hulur Pert0longan Bapa Pula Hid4p K4nser Lelaki Ini Tetap Gagah Untuk Besarkan 3 Anak


BERSTATUS Orang Kelainan Upaya (0KU), namun itu bukanlah alasan untuk lelaki ini bermalas-malasan mencari rezeki.
Dengan kudrat yang terhad, lelaki ini bersama isterinya mengusahakan perniagaan secara kecil-kecilan dengan menjual aneka kerepek, popia dan juga ikan terubuk masin.
Kisah lelaki ini menjadi tumpuan netizen selepas dikongsi di satu akaun Twitter sehingga meraih 11,200 retweet.
“Kawan mak aku, 0KU dan ayah dia baru disahkan k4nser. Dia meniaga kecil- kecilan untuk tampung kos r4watan dan untuk keluarga dia juga.

“Dia jual ikan terubuk masin, Peria Crispy and other things too,” demikian kapsyen pada perkongsian tersebut.
Berkongsi cerita dengan mStar, lelaki berkenaan, Mohd Sabrie Mohamad Brahim berkata dia dan isterinya sudah empat tahun mengusahakan perniagaan secara kecil-kecilan iaitu sejak dirinya berstatus 0KU.
Mohd Sabrie bersama isteri menjalankan perniagaan kecil-kecilan untuk membesarkan tiga anak mereka.
“Isteri saya yang akan membuat dan menyediakan kerepek-kerepek ini, manakala tugas saya lebih kepada promosi di media sosial, membungkus dan mengepos. Tapi saya masih tak boleh bergerak sendiri untuk mengepos, ada kala terpaksa minta tumpang jiran.
“Inilah satu-satunya sumber pendapatan keluarga kami selepas saya tidak lagi mampu aktif bekerja seperti sebelum ini. Sebelum ini saya ambil kontrak buat pendawaian, namun tidak lagi mampu dengan keadaan sekarang yang hanya sebelah kaki,” kata bapa kepada tiga orang anak ini.
Bercerita lebih lanjut, Mohd Sabrie berkata dia kehilangan kaki kiri sehingga ke paras pangkal paha kerana ditimpa kecel4kaan jalan raya, lima tahun lalu.
Selain par4h pada kaki kiri, saya juga mengalami keced3raan serius pada kepala di mana doktor cadangkan saya buat pembed4han namun saya belum bersedia kerana risikonya tinggi.MOHD SABRIE MOHAMAD BRAHIMPENIAGA“Ketika kejadian pada waktu malam itu, saya membantu seorang pakcik menukar tayar kenderaannya. Secara tiba-tiba sebuah lori menghentam dari belakang.
“Kejadian itu menyebabkan tulang kaki kiri hancur. Selama berbulan-bulan berulang alik ke h0spital dan sehingga kini saya sudah menjalani pembed4han sebanyak empat kali.
“Selain parah pada kaki kiri, saya juga mengalami keced3raan serius pada kepala di mana doktor cadangkan saya buat pembed4han namun saya belum bersedia kerana risikonya tinggi tambahan pula anak-anak masih kecil. Saya bimbang nanti keadaan akan lebih sukar untuk isteri dan anak-anak,” katanya yang menetap di Miri, Sarawak.
Lebih menambahkan kegusaran di hatinya, Mohd Sabrie berkata bapanya pula disahkan menghidap k4nser usvs, baru-baru ini.
“Bapa saya umur 72 tahun dan sudah tidak bekerja… saya ingat, hasil jualan ini sedikit sebanyak dapat membantu bil r4watan h0spital. Walaupun tak banyak tapi sebagai anak, saya juga bertanggungjawab membantu ibu bapa yang sudah berusia,” kata lelaki berusia 31 tahun ini.

Antara maklum balas pelanggan Mohd Sabrie yang kebanyakannya dari semenanjung Malaysia.
Bercerita mengenai perniagaannya, Mohd Sabrie berkata pendapatannya tidak menentu, yang mana ia bergantung kepada permintaan pelanggan yang bermusim.
“Kami buat mengikut permintaan kerana mahu jamin kualitinya. Kebanyakan pelanggan yang kerap order adalah dari semenanjung… ada dari Kelantan, Kedah. Tapi biasalah, ia ada musimnya.
“Kalau musim perayaan atau menjelang hujung bulan, masa itu yang banyak order. Apabila mendapat respon dan komen yang positif, itu menaikkan lagi semangat kami untuk terus berniaga,” katanya.
Mengakui kehidupan mereka sekeluarga agak terjejas selepas dia tidak lagi aktif mencari rezeki seperti sebelumnya, Mohd Sabrie berkata dia menerima keadaan dirinya dan percaya setiap yang berlaku mempunyai hikmah.

Mohd Sabrie berperanan membantu isterinya dalam urusan promosi, membungkus dan mengepos.
“Sebelum ditimpa kemalangan, saya buat company sendiri yang ambil kontrak pendawaian sebab ada kemahiran. Namun hanya sempat buka seketika kerana penghujung Februari 2015, saya kem4langan. Allah bagi pinjam sekejap. Tapi bagi saya ada hikmahnya… mungkin masa sihat dulu sering terlupa kepada-Nya kerana fokus kerja.
“Siapa yang tak runtuh semangat… namun saya jadikan anak-anak sebagai motivasi untuk terus bangkit. Mereka tak kenal lagi erti susah. Saya mahu berikan yang terbaik untuk mereka.
“Saya tetap berusaha selagi boleh, saya enggan meminta-minta. Saya berusaha melalui bisnes kecil ini. Selebihnya saya berserah kepada Allah. Orang yang bermurah hati dan selalu bagi sokongan kepada saya, mudah mudahan dilimpahkan rezeki, dan menjadi saham akhirat untuk mereka,” katanya lagi.
 
 
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Sinar Viral Kini
Sumber: mStar


via Sinar Viral NetworkBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2020/10/kaki-h4ncur-ketika-hulur-pert0longan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Kaki Calar Balar Kena Batu Karang Ketika Bercuti Ramona Zam Zam Ucap Padan Muka Buat Diri Sendiri

Hiburan Kaki Calar Balar Kena Batu Karang Ketika Bercuti Ramona Zam Zam Ucap Padan Muka Buat Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 1023 hits
Pelakon cantik Ramona Zam Zam dilihat telah memuat naik perkembangan terkini kakinya yang tercedera ketika bercuti di sebuah pulau di Johor baru baru ini Jelas Ramona kecederaan itu berlaku ketika dia sedang menaiki tangga dari laut untuk n...
Berlumba Di Jalan Raya Hingga Anak 3 Tahun Terkorban Dalam Kemalangan Bapa Dihukum Penjara Empat Tahun Setengah

Berlumba Di Jalan Raya Hingga Anak 3 Tahun Terkorban Dalam Kemalangan Bapa Dihukum Penjara Empat Tahun Setengah

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 541 hits
Berlumba di jalan raya hingga anak 3 tahun terkorban dalam kemalangan bapa dihukum penjara empat tahun setengahSeorang bapa dipenjara kerana memandu melebihi kelajuan 100 km j sehingga mengakibatkan anaknya terkorban dalam kemalangan Foto M...
Cemar Sungai Gong Bapa Dan Anak Akan Didakwa

Cemar Sungai Gong Bapa Dan Anak Akan Didakwa

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 198 hits
Lapan suspek termasuk dua pengarah syarikat membaiki dan menjual jentera pembinaan diiring anggota polis keluar dari mahkamah sesyen untuk ditahan reman atas pertuduhan menyebabkan pencemaran air Sungai Gong di Mahkamah Sesyen Selayang Sela...
Vida Nafi Halang Anak Bertemu Bapa

Vida Nafi Halang Anak Bertemu Bapa

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 256 hits
Usahawan kosmetik Datuk Seri Dr Hasmiza Othman atau Datuk Seri Vida tidak pernah menghalang dua anaknya Edlynn Zamilleen 15 atau Cik B dan Muhammad Eric Zaquan 13 atau lebih dikenali sebagai Kacak untuk bertemu bapa mereka Vida ketika dihub...
Ibu Bapa Yang Pemarah Akan Lahirkan Anak Pemarah Kawal Emosi Sebagai Orang Dewasa

Ibu Bapa Yang Pemarah Akan Lahirkan Anak Pemarah Kawal Emosi Sebagai Orang Dewasa

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 371 hits
Anak kecil yang mudah marah atau merengek adakalanya boleh menguji tahap kesabaran ibu bapa Bagaimana untuk mengendalikan amarahnya Secara tidak sedar ramai ibu bapa yang kerap melakukan kesalahan dengan sengaja membiarkan memarahi menghuku...
Bukan Mudah Untuk Kawal Emosi Amalkan Zikir Terapi Untuk Ibu Bapa Anak Autism

Bukan Mudah Untuk Kawal Emosi Amalkan Zikir Terapi Untuk Ibu Bapa Anak Autism

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 311 hits
Hanya yang merasai dan melalui sahaja tahu betapa berat emosi yang harus ditanggung Bagi ibu bapa yang mempunyai anak autism jangan bersedih kerana mereka adalah anugerah dari Illahi yang tak ternilai Autism tidak dapat dikenalpasti hanya d...
Bapa Dan 2 Anak Maut Treler Dinaiki Terbabas Dan Terbalik

Bapa Dan 2 Anak Maut Treler Dinaiki Terbabas Dan Terbalik

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 290 hits
Tiga termasuk dua kanak kanak lelaki maut selepas treler dinaiki bersama terbabas dan terbalik di Jalan Kota Lama Bharu di sini malam tadi
Ditinggalkan Suami Ketika Hamil Keluar Kerja Pernah Bungkus Anak Dalam Plastik Baju Hujan

Ditinggalkan Suami Ketika Hamil Keluar Kerja Pernah Bungkus Anak Dalam Plastik Baju Hujan

papar berkaitan - pada 3/11/2020 - jumlah : 425 hits
Saat mendapat tahu diri hamil pastinya seorang isteri mengharapkan suami sentiasa berada di sisi untuk memberi semangat dan sokongan saat diri rasa tak mampu Namun bagi wanita cekal ini kisah hidupnya bersama anak lelaki nyata sesuatu yang ...
Selepas Anak Suami Pula Yang Alami Elly Mazlein

Selepas Anak Suami Pula Yang Alami Elly Mazlein

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 247 hits
Bintang versatil Elly Mazlein memaklumkan suaminya Mohammad Azlan Che Nohmengalami dem4m dan kini menjaga suaminya yang sinonim dengan panggilan Cikgu Azlan itu di kediaman mereka Jelas Elly sebelum suaminya diser4ng dem4m anak perempuannya...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Malaysia Lokasi Pertama Moira World Tour 2024

Unboxing Series Amgras Tripod S01 Pro

Manusia Tidak Mengetahui Akhir Sesuatu Hanya Allah Yang Maha Mengetahui

Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Dap Lagi Ambil Tindakan Begini Meggajarnya

Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar