Kakak Penyelamat Adik Penyakit Genetik Pertama Di Malaysia Dalam 1 6 Juta Seorang Je


Hati ibu mana yang tak sedih anak yang dilahirkan secara sihat dan normal, tiba-tiba menginjak usia 3 bulan mula sakit dan penyakitnya pula bukanlah yang biasa. Sewaktu mendapat keputusan ini, terasa dunia seakan gelap seketika.
Begitulah kisah perjuangan anak kecil ini, Mohammad Eiv Aisy berumur 8 bulan yang dimasukkan ke wad Hospital Tengku Azizah, Kuala Lumpur dari umur 3 bulan sampai ke hari ini dan tak pernah balik rumah lagi.

Menurut Ernie Marianti, Mohammad disahkan ada penyakit IPEX IMMUNE DISEASE iaitu sejenis penyakit genetik. Penyakit ini sangat jarang berlaku. Dianggarkan 1.6 juta seorang je kena. Di Malaysia, Mohammad anak saya yang pertama ada penyakit ni.

Untuk rawatan pula sangat sukar sebab doktor tak pernah lagi merawat pesakit IPEX ni. Malah menurut doktor hanya melalui kaedah rawatan transplant mungkin Mohammad boleh sihat.
Kakak jadi penyelamat Mohammad

Tambahnya lagi, sejak doktor sahkan Mohammad ada penyakit ini, dunia terasa gelap dan cukup sedih. Tambah lagi saat merenung wajahnya hampir setiap hari menitis air mata mengenangkan nasib.
“Saya tunggu lama ujian nak pastikan siapa penderma yang sesuai untuk Mohammad dalam kalangan ahli keluarga. Akhirnya keputusan keluar dan mengesahkan kakaknya Eva Qhalisya yang layak jadi penderma bone marrow transplant (BMT) dengan kesamaan 100% padan.

“Saat diberitahu oleh doktor hanya ucapan alhamdulillah saja kerana bukan senang untuk cari yang betul-betul sesuai jadi penderma. Tapi dalam masa sama, saya sedih sebab kakaknya masih lagi kecil dan baru umur 6 tahun.
“Bila saya terangkan pada kakaknya, dia ok je. Dia cakap tak apa la mama. Kakak ok je janji Mohammad sihat. Cuma sekarang tarikh untuk transplant belum ada lagi tapi insyaAllah dalam masa terdekat,” kongsinya.

Bermula dengan simptom cirit birit, kulit sensitif
Berkongsi lanjut mengenai penyakit ini, Ernie Marianti menjelaskan simptom awalnya, Mohammad mengalami radang usus sehingga dia cirit-birit berlarutan sehinggalah sekarang. Kulitnya juga jadi sensitif seperti ekzema dan mudah terkena kuman walaupun kuman tu kuman biasa je. Namun apabila kena pada Mohammad ia akan jadi teruk sehingga boleh masuk PICU.
Buat ujian genetik
Mengikut apa yang diberitahu oleh doktor, penyakit ni ada masa lahir lagi. Cuma susah nak kesan sebab di Malaysia bayi yang baru lahir tak buat ujian genetik. Oleh kerana Mohammad masuk wad dalam jangka masa lama dengan simptom-simptom yang ada, doktor cadangkan buat ujian genetik tu.

Tapi ujian tersebut perlu dihantar ke luar negara untuk mengesahkan penyakit sebenar. Doktor pakar imun telah menghantarnya ke Korea dan US. Selepas 3 bulan dan keputusannya keluar, menyatakan Mohammad ada penyakit genetik IPEX disease.
Sebagai ibu, saya hanya mendoakan usaha doktor untuk melakukan BMT pada Mohammad berjaya dan dipermudahkan. Jika pembedahan ini berjaya, insyaAllah ada sinar baharu untuk Mohammad membesar dengan sihat seperti kanak-kanak yang lain.

Sebabnya hanya melalui transplant saja untuk Mohammad sihat. Kami berharap dapat melihat semula senyumannya tanpa merasai sakit-sakit lagi.
ARTIKEL MENARIK [“Dugaan Kami, Tergerak Hati Nak Buat Detail Scan” Pesan Saya Ada Duit Lebih Buatlah Detail Scan]
LAGI ARTIKEL MENARIK [Terkejut Tengok Baju Anak Ada Darah Lepas Menyusu. Dapat Jawapan Doktor Baru Lega]
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Kakak Penyelamat Adik!”. Penyakit Genetik Pertama Di Malaysia, Dalam 1.6 Juta Seorang Je appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kakak-penyelamat-adik-penyakit-genetik-pertama-di-malaysia-dalam-1-6-juta-seorang-je/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Johor Terima Gerabak Automated Rapid Transit Pertama Bakal Berikan Manfaat Kepada 3 Juta Penduduk

Johor Terima Gerabak Automated Rapid Transit Pertama Bakal Berikan Manfaat Kepada 3 Juta Penduduk

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 295 hits
Pada hari Rabu yang lalu Mobilus Sdn Bhd telah menyambut ketibaan gerabak Automated Rapid Transit pertama ke Johor yang akan menjadi lokasi untuk program pandu uji Iskandar Malaysia Bus Rapid Transit di Iskandar Malaysia pada suku tahun p
Malaysia Perlu 1 Juta Sukarelawan Perangai Covid 19 Pppkam

Malaysia Perlu 1 Juta Sukarelawan Perangai Covid 19 Pppkam

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 216 hits
Perang melawan pandemik Covid 19 tidak akan berjaya tanpa penglibatan secara langsung rakyat Malaysia dalam kempen kesedaran besar besaran melawan virus berkenaan Menyedari situasi itu Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia menye...
Malaysia Diramal Rugi Rm600 Juta Sehari Angkara Pkp 2 0

Malaysia Diramal Rugi Rm600 Juta Sehari Angkara Pkp 2 0

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 265 hits
Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz Malaysia diramal rugi RM600 juta sehari angkara PKP 2 0 PUTRAJAYA Kerajaan menjangkakan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan kali kedua menyebabkan Malaysia kerugian RM600 juta sehari berb...
Awani Ringkas Vaksin Fasa Pertama Tampung 6 4 Juta Penduduk

Awani Ringkas Vaksin Fasa Pertama Tampung 6 4 Juta Penduduk

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 240 hits
Vaksin fasa pertama tampung 6 4 juta penduduk PKPD di Penjara Sungai Udang bermula esok SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FAC...
Saya Bangga Ini Individu Pertama Di Malaysia Disuntik Vaksin Covid 19 Fasa Tiga

Saya Bangga Ini Individu Pertama Di Malaysia Disuntik Vaksin Covid 19 Fasa Tiga

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 265 hits
Seorang pemuda yang dikenali sebagai Adam Loh telah mencipta sejarah apabila dia menjadi orang pertama di Malaysia yang menerima suntikan vaksin Covid 19 bagi peringkat kajian klinikal Suntikan tersebut diterima melalui satu prosedur percub...
Pemimpin Luar Negara Merekalah Orang Yang Pertama Ambil Vaksin Mai Malaysia Mohon Sukarelawan

Pemimpin Luar Negara Merekalah Orang Yang Pertama Ambil Vaksin Mai Malaysia Mohon Sukarelawan

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 257 hits
KOH KOH KOH jilaker tol la Lihatlah pimpinan negara luar mereka menjadi contoh untuk rakyat di mana merekalah orang yang pertama mengambil vaksin untuk meyakinkan rakyat negara mereka TAPI di Malaysia tak ada seorang pun pimpinan kerajaan t...
Video Syurga Tempatmu Dik Pemergian Arwah Adik Amir Ditangisi Sebahagian Besar Rakyat Malaysia

Video Syurga Tempatmu Dik Pemergian Arwah Adik Amir Ditangisi Sebahagian Besar Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 284 hits
Kematian seorang kanak kanak berusia 7 tahun yang mayatnya ditemui di dalam tong air dan mempunyai kesan kecederaan di badannya benar benar menyentap perasaan hampir sebahagian besar rakyat Malaysia hari ini Anak kecil yang tak berdosa itu ...
Hiburan Dia Kakak Saya Mk K Clique Tampil Perjelas Isu Video Mesra Berpelukan Dengan Seorang Wanita

Hiburan Dia Kakak Saya Mk K Clique Tampil Perjelas Isu Video Mesra Berpelukan Dengan Seorang Wanita

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 525 hits
Penyanyi rap daripada kumpulan K Clique MK baru baru ini telah menarik perhatian peminat apabila dia memuat naik sebuah video yang memaparkan aksi mesranya berpelukan bersama seorang wanita di ruang Instagram Sumber Instagram MK K Clique Me...
Mama Abah Tak Sayang Kakak Selalu Layan Adik Baby Ibu Sebak Baca Luahan Anak Sulung

Mama Abah Tak Sayang Kakak Selalu Layan Adik Baby Ibu Sebak Baca Luahan Anak Sulung

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 447 hits
Dalam mendidik dan membesarkan anak anak ada ketikanya kita terlepas pandang dan tak perasan ia menguris hati anak anak Biasanya bila ada anak lebih seorang ibu bapa akan memberi tumpuan pada anak yang kecil dengan anggapan anak besar dah b...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir