Kaji Semula Cara Ukur Kemiskinan Ahli Akademik Beritahu Putrajaya


Imran AriffFatimah Kari dan Denison Jayassoria bersetuju kemiskinan di kawasan bandar dan luar bandar berbeza, oleh itu ia memerlukan langkah berlainan untuk melindungi mereka.PETALING JAYA: Cara Malaysia mengukur kemiskinan perlu diubah dengan mengambil kira kemiskinan bandar dan memastikan golongan itu tidak diabaikan daripada bantuan serta pakej rangsangan.
Pada 2019, Jabatan Perangkaan menyemak semula had pendapatan garis kemiskinan (PGK) daripada RM980 kepada RM2,208, untuk mengambil kira makanan dan keperluan asas mencukupi, bukannya menetapkan had berdasarkan keperluan minimum untuk kelangsungan hidup.
Malaysia turut memperkenalkan Indeks Kemiskinan pelbagai Dimensi (MPI) dalam Rancangan Malaysia ke-11, yang mengambil kira aspek kekurangan wang dan bukan wang, seperti pendidikan substandard, kesihatan tidak baik dan keadaan hidup serba kekurangan.
Bercakap pada webinar anjuran Bait Al-Amanah dan Pusat Pendidikan Pasaran, Fatimah Kari dari Pusat Dialog Peradaban Universiti Malaya, berkata kaedah ini dalam bentuk sekarang adalah cacat kerana golongan miskin dimasukkan dalam kelompok besar yang tidak mengambil kira keperluan khusus, bermakna bantuan tidak dapat disasarkan secukupnya.
“Dalam 44 tahun ini, kita menyemak semula garis kemiskinan sebanyak tiga kali. Inilah masalahnya. Dengan tiga semakan itu, anda masih mendapati kemiskinan berleluasa, dan kemiskinan bandar tidak terkecuali.
“Pembuat dasar akan menggunakan garis ini untuk menyasarkan siapa yang miskin, tetapi ia tidak semudah itu.”
Dengan menggunakan pendapatan sebagai pengukur, katanya, ramai yang terkecuali daripada usaha pembasmian kemiskinan walaupun mereka tinggal dalam keadaan seperti kemiskinan.
Untuk membangunkan garis kemiskinan, beliau berkata, penggunaan Indeks Harga Pengguna perlu digantikan indeks kos sara hidup untuk mencerminkan perbelanjaan isi rumah dengan lebih jelas.
Beliau memberi contoh, ketika pandemik, walaupun harga barang mungkin tidak naik secara ketara, kos berkaitan pertambahan makanan bermakna peningkatan dalam perbelanjaan keluarga.
Untuk membangunkan MPI negara, katanya, pendapatan perlu dikecualikan sepenuhnya kerana ia kelihatan bercanggah dengan matlamat indeks dalam mengukur pelbagai faktor berkaitan kemiskinan.
Denison Jayasooria, pakar sosiologi dan felo penyelidik di Universiti Kebangsaan Malaysia, berkata perlu ada perbezaan lebih baik antara kemiskinan bandar dan luar bandar kerana kedua-dua komuniti itu mempunyai keperluan dan masalah berbeza.
Di kawasan luar bandar, katanya, kemiskinan mungkin bererti kurang pekerjaan, wang atau sumber, tetapi ia sangat berbeza di kawasan bandar.
“Terdapat pemahaman di kawasan bandar, jika anda hidup dalam flat satu bilik dengan lima anak, itu tidak boleh diterima. Anda memerlukan tiga bilik, bekalan air dan elektrik, akses ke taman permainan, keselamatan dan lif yang berfungsi, jika anda tinggal di bangunan tinggi.”
Katanya, perlu difahami kemiskinan adalah “secara perbandingan”, oleh itu cara ia ditentukan perlu mencerminkan keperluan berbeza komuniti.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/04/kaji-semula-cara-ukur-kemiskinan-ahli.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

Tidak Perlu Permohonan Maaf Ini Kes Jenayah Kata Ahli Dewan Negara

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 537 hits
Beliau turut mempersoalkan mengapa polis memberikan layanan istimewa dengan membenarkan majikan itu mengadakan sidang media ketika sedang direman Kesan rotan di badan mangsa Gambar PDRM Seorang ahli Dewan Negara menyelar tindakan majikan ya...
Rakyat Marah Kerajaan Pn Bukan Raja Raja Melayu Kata Ahli Akademik

Rakyat Marah Kerajaan Pn Bukan Raja Raja Melayu Kata Ahli Akademik

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 281 hits
freemalaysiatoday com April 22 2021 7 30 AMPenganalisis berkata jika perintah darurat tidak lagi efektif mengawal penularan wabak Covid 19 Agong boleh memanggil mesyuarat Majlis Raja raja sama ada mahu menamatkan atau meneruskannya PETALING...
K Jaan Pertimbang Semula Dasar Pendaftaran Vaksin Jika Masih Rendah Pada Julai

K Jaan Pertimbang Semula Dasar Pendaftaran Vaksin Jika Masih Rendah Pada Julai

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 334 hits
Kerajaan kemungkinan besar akan mempertimbangkan semula dasar pendaftaran vaksin jika kadar pendaftaran vaksin Covid 19 tidak memuaskan menjelang Julai kata Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin Kita harus menilai semula tah...
Perjuang Hak Sabah Usah Sibuk Jadi Jurucakap Putrajaya Azis Beritahu Maximus

Perjuang Hak Sabah Usah Sibuk Jadi Jurucakap Putrajaya Azis Beritahu Maximus

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 382 hits
Azis Jamman berkata Maximus Ongkili sepatutnya bersama pemimpin Sabah yang lain menuntut semua hak Sabah yang terkandung dalam Perjanjian Malaysia 1963 KOTA KINABALU Seorang wakil rakyat Warisan menyelar Menteri di Jabatan Perdana Menteri M...
Cara Untuk Pastikan Setiap Ahli Pasukan Pekerja Dalam Syarikat Anda Ambil Bahagian

Cara Untuk Pastikan Setiap Ahli Pasukan Pekerja Dalam Syarikat Anda Ambil Bahagian

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 282 hits
Saya ada sebuah rumah berdekatan Bagan Lalang Selangor Rumah tu saya jadikan tempat singgahan hujung minggu kami sekeluarga Rumah yang orang tak duduk menetap biasanya perlu dibersihkan setiap kali pergi The post appeared first on
Kaji Semula Prinsip Pengasingan Kuasa Eksekutif Legislatif Dan Judisiari

Kaji Semula Prinsip Pengasingan Kuasa Eksekutif Legislatif Dan Judisiari

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 243 hits
Persoalan berupa cadangan ini adalah manifestasi dari dua kes kritikal yang mencabar kedaulatan Syariat Islam Di Malaysia Satu perisytiharan mahkamah persekutuan terhadap undang undang Syariah Selangor dalam hukum liwat sebagai tidak sah Du...
Varian Afrika Selatan Dikesan Khairy Gesa Kaji Semula Kelonggaran Sop

Varian Afrika Selatan Dikesan Khairy Gesa Kaji Semula Kelonggaran Sop

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 152 hits
Kajian semula kelonggaran SOP Covid 19 itu adalah supaya program vaksinasi kebangsaan yang dijalankan ketika ini tidak terjejas Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin Abu Bakar ketika sidang media mengenai program vaksinasi C...
Cara Mohon Gantian Mykad Melalui Telefon Sahaja Semak Syarat Permohonan Disini

Cara Mohon Gantian Mykad Melalui Telefon Sahaja Semak Syarat Permohonan Disini

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 247 hits
Jabatan Pendaftaran Negara telah membuka permohonan gantian MyKad melalui perkhidmatan talian telefon atau MyPhone In kepada orang ramai yang memerlukan perkhidmatan ini dengan segera Sebelum ini juga Jabatan Pendaftaran Negara telah menyat...
Kerjayagig Perkeso Cara Mohon Insentif Pekerja Rm600 Majikan Rm200

Kerjayagig Perkeso Cara Mohon Insentif Pekerja Rm600 Majikan Rm200

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 411 hits
KERJAYAGIG PERKESO CARA MOHON INSENTIF PEKERJA RM600 MAJIKAN RM200 Melalui pengumuman PEMERKASA oleh YAB Perdana Menteri PERKESO sebagai agensi di bawah Kementerian Sumber Manusia akan melaksanakan insentif pengambilan pekerja di bawah yang...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Antara Pilihan

Hantam Terus Frans Kritik Dr Haji Murariau Dosen Akademi Dakwah Di Riau

Bahagia Ibu Meninggal

Makan Nasi Kandar Di Pelita Gateaway Seremban

Si Tomy Sesekali Selalu Akhirnya Menetap

Makan Sup Pahlawan Nasi Goreng Mega Di Rumah Makan Sup Abang Ijam