Kaji Chant Peminat Liverpool Mohamed Salah A Gift From Allah Pemuda Inggeris Ini Akhirnya Peluk Islam


Seperti yang kita ketahui, Mohamed Salah atau turut dikenali dengan Mo Salah adalah salah seorang pemain bintang yang berasal daripada Mesir. Kemasukan beliau dalam skuad Liverpool telah memberi banyak impak besar pada kelab itu. Antaranya ialah dengan memenangi kejuaraan berprestij seperti Liga Juara-juara Eropah dan UEFA Supercup. Impaknya juga bukan sahaja boleh dilihat ketika di atas padang, malahan juga di luar padang. Beliau banyak menunjukkan nilai-nilai positif yang mencerminkan agama Islam.
Secara tidak langsungnya, perbuatan itu telah banyak memberi inspirasi kepada orang yang selama ini memandang Islam dengan pandangan yang negatif. Malahan, kesan daripada impak yang dibawa oleh Mo Salah ini juga telah berjaya menginspirasikan orang yang bukan Islam untuk berhijrah ke agama Islam.
Gambar: Google Seperti yang dikongsikan oleh seorang penulis ini, dia ada menceritakan tentang bagaimana Mo Salah mengubahnya untuk memeluk Islam. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, ikuti penulisan yang dtulisnya di The Guardian seperti berikut:
Secara jujurnya, Mohamed Salah betul-betul telah memberi inspirasi kepada saya. Saya seorang penyokong Nothingham Forest dan juga pemegang tiket semusim. Saya juga kini seorang penganut ajaran agama islam.
Saya masih lagi diri saya yang dulu, bezanya ialah agama saya sahaja dan itulah yang Mohamed Salah telah tunjukkan pada saya. Jika boleh, saya ingin sangat berjumpa dengan beliau. Hanya sekadar bersalaman dengan beliau pun sudah cukup untuk saya.
Gambar: Google Saya tidak rasa kawan-kawan saya percaya sepenuhnya bahawa saya ini seorang Muslim kerana saya tidak berubah pun, saya masih diri saya yang dulu. Saya benar-benar sedang berubah dan sedang membuang tabiat lama saya.
Lagi-lagi ketika minggu itu ialah minggu perlawanan bola sepak. Kebiasaannya saya akan mengunjungi pub, bertaruh, kemudian selepas perlawanan bola itu tamat, lazimnya saya akan kembali ke pub itu semula.
Ianya sangat sukar bagi kita semua untuk mengubah perkara yang kita sudah biasa buat, dan tabiat yang saya pernah buat itu pula merupakan sebahagian daripada budaya penyokong bola sepak di sini.
Saya malu untuk menyatakan bahawa saya pernah berpendapat bahawa agama Islam, budayanya serta penganutnya sangat-sangat kebelakang. Malah, saya pernah ada perasaan benci kepada orang Islam.
Walaupun saya mempunyai pandangan serta pendapat yang negatif terhadap orang Islam serta agama Islam, namun saya tidak pernah untuk menyuarakan semua itu terhadap orang Islam secara berhadapan. Semuanya berubah apabila saya mempelajari subjek tentang negara-negara yang terletak di Timur Tengah (Arab).
Kami telah disuruh untuk membuat karangan, dan saya mahu memastikan bahawa karangan saya itu berbeza sedikit. Saya masih ingat lagi tutor saya pernah memberitahu pada saya: “Apa kata lagu Mohamed Salah?” Saya dengar apa yang dikatanya itu dan turut merasakan bahawa idea itu agak menarik juga namun saya masih belum memutuskannya lagi ketika itu.

Lagu mengenai Mohamed Salah itu telah dicipta oleh para penyokong Liverpool. Antara liriknya adalah “If he scores another few then I’ll be Muslim too”, dan lirik tersebut telah berjaya sampai ke hati saya.
Sepanjang saya menyambung pelajaran saya ke peringkat ijazah, ini adalah kali pertama saya belajar tentang islam secara akademik.
Kehidupan di universiti telah memberikan saya peluang untuk berjumpa dengan pelajar yang datang dari Arab Saudi. Pada mulanya saya menyangkakan bahawa mereka ini adalah orang jahat yang selalu membawa pedang, akan tetapi merekalah orang yang paling baik saya pernah jumpa. Gambaran negatif saya pada negara-negara Arab ini terus hilang.

 
Mohamed Salah adalah Muslim pertama yang saya boleh kaitkan. Lihatlah cara beliau menjalani hidupnya dan cara beliau bercakap dengan orang. Baru-baru ini, beliau ada berkongsikan sebuah gambar dengan seorang penyokong Liverpool sebagai tanda menghargai usaha penyokong tersebut yang patah hidung gara-gara mengejarnya.
Saya tahu pemain bola yang lain pun mungkin akan buat perkara yang sama namun kini Salah juga patut diletakkan di dalam senarai pemain-pemain yang akan berbuat sedemikian.
@MoSalah thank you for coming back to check on my boys after Louis KO’d himself trying to get a wave! He loves you so much and the pain went away instantly when you came to give them a hug. A nose reset worth well worth it he said. You are a top man and a true gent! #EgyptianKing pic.twitter.com/wrmHc4vxB9
— Joe Cooper (@joecooper93) August 10, 2019

Semasa di Universiti, saya ada menemu bual beberapa orang pelajar Mesir dan apabila mereka mengetahui bahawa kajian yang saya sedang lakukan itu adalah mengenai “Mohamed Salah, a gift from Allah” (salah satu lagu penyokong Liverpool) mereka terus menunjukkan minat mereka malahan mereka siap bertanyakan pada saya lagi tentang kebaikan serta sumbangan yang dilakukan oleh Mohamed Salah ini pada negara mereka.
Salah seorang pelajar Mesir itu memberitahu kepada saya bahawa, Salah telah menunjukkan ciri-ciri sebenar seorang penganut agama Islam dan apa yang dituntut dalam Islam. Pelajar itu percaya bahawa Salah membuatkan orang suka dengan agama Islam semula.
Ianya benar-benar membuatkan saya teruja. Apabila Salah menjaringkan gol, saya rasa dia menjaringkan gol itu bukan untuk dirinya, dia jaringkan gol itu untuk kepercayaannya. Apabila dia menjuarai Liga Juara-Juara Eropah, saya berkata kepada kawan saya bahawa kemenangan itu adalah untuk Islam.
Setiap daripada gol yang dijaringkan olehnya, pasti beliau akan melakukan postur sujud dan postur sujud itu juga adalah salah satu lambang Islam yang dikenali di dunia. Berapa ramai orang yang menonton Liga Perdana Inggeris setiap minggu? Secara globalnya berjuta-juta.
Gambar: The National Salah telah menunjukkan pada saya bahawa anda boleh jadi normal dan juga seorang Muslim. Anda boleh jadi diri anda. Dia ialah seorang pemain yang sangat hebat serta dihormati dalam kalangan komuniti bola sepak.
Segala pandangan politiknya dan apa agamanya sekalipun tidak penting. Dan pada saya itulah yang bola sepak mampu buat, iaitu ketepikan segalanya tentang pandangan negatif terhadap seseorang pemain itu.
Sumber: The Guardian


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/10/04/videokaji-chant-peminat-liverpool-mohamed-salah-a-gift-from-allah-pemuda-inggeris-ini-akhirnya-peluk-islam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kesaksian Ben Bird Pria Inggris Pembenci Islam Yang Jadi Mualaf Karena Mohamed Salah

Kesaksian Ben Bird Pria Inggris Pembenci Islam Yang Jadi Mualaf Karena Mohamed Salah

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 170 hits
Mohamed Salah tak terbantahkan menjadi fenomena baru di Liga Inggris Sang jagoan Liverpool ini dianggap bisa menjadi duta muslim ke Liga Inggris liga sepak bola paling prestisius di dunia saat ini Salah bukan pemain muslim pertama di Liga I...
Tak Sampai Seminggu Peluk Islam Mak Daud Kim Mintanya Kembali Ke Agama Asal

Tak Sampai Seminggu Peluk Islam Mak Daud Kim Mintanya Kembali Ke Agama Asal

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 348 hits
Baru baru ini tular di media sosial tentang seorang YouTuber dari Korea Selatan yang terbuka hatinya untuk memeluk islam Perjalanannya sebelum dan selepas dia memeluk islam telah dikongsikannya dalam channel YouTube miliknya Jay Kim atau na...
Isu Peluk Cium Mk K Clique Maafkan Peminat Metrotv

Isu Peluk Cium Mk K Clique Maafkan Peminat Metrotv

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 764 hits
PENYANYI rap MK K Clique sudah memaafkan sekumpulan wanita yang bertindak keterlaluan termasuk menciumnya ketika membuat persembahan di sebuah kelab malam di Singapura pada 27 September lalu MK 23 atau nama sebenarnya Muhammad Hairi Amin Ha...
Yahudi Suruh Anak Peluk Islam

Yahudi Suruh Anak Peluk Islam

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 160 hits
Semangat perpaduan khususnya dalam kalangan umat Islam dapat dihayati apabila mereka menjadikan Rasulullah SAW sebagai uswatun khasanah Baginda juga menjadi perlambangan perhubungan dengan orang bukan Islam Diriwayatkan seorang Yahudi tidak...
Pemain Bola Sepak R Gopinathan Lafaz Kalimah Syahadah Sah Peluk Islam

Pemain Bola Sepak R Gopinathan Lafaz Kalimah Syahadah Sah Peluk Islam

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 495 hits
Satu rakaman video memaparkan R Gopinathan mengucapkan lafaz kalimah syahadah telah tular di media sosial Bekas pemain pasukan Pahang Selangor serta JDT itu dipercayai telah sah memeluk Islam menerusi video yang tular itu Gambar Google Pema...
Selamat Datang Saudara Bekas Artis Kpop Peluk Islam Pilih Daud Sebagai Nama Muslim

Selamat Datang Saudara Bekas Artis Kpop Peluk Islam Pilih Daud Sebagai Nama Muslim

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 396 hits
Malam tadi laman Youtube digegarkan oleh satu video yang menjadi saksi pengislaman saudara baru iaitu Jay Kim atau nama barunya Daud Kim Katanya nama itu dipilih kerana hampir mirip dengan nama Khatoliknya iaitu David Mempunyai subscriber l...
Tak Mengeluh Walaupun Gugur 7 Kali Akhirnya Allah Kurniakan Bayi Kembar Selepas 8 Tahun

Tak Mengeluh Walaupun Gugur 7 Kali Akhirnya Allah Kurniakan Bayi Kembar Selepas 8 Tahun

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 505 hits
Menantikan si kecil dalam kehidupan sebagai suami isteri sangat diharap harapkan Bukan hanya sebagai pengikat kasih sayang keluarga malah anak juga rezeki yang tidak ternilai daripada tuhan Namun tak semua yang bernasib baik Mungkin ada yan...
Cucu Muslim Russia Yang Disesatkan Akhirnya Kembali Masuk Masjid Dan Pelajari Islam

Cucu Muslim Russia Yang Disesatkan Akhirnya Kembali Masuk Masjid Dan Pelajari Islam

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 412 hits
Hi do like to know about the history of the mosque Yes Kak Rahmah mulakan dengan menceritakan tentang sejarah masjid dan kemudian cara orang muslim bersolat dan sejarah islam Where you from Russia actually my grand father from the Tar Tar O...
Rukyah Salah Satu Perubatan Islam Untuk Pesakit Yang Dirasuk

Rukyah Salah Satu Perubatan Islam Untuk Pesakit Yang Dirasuk

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 691 hits
Di dalam Al Quran Allah SWT telah menyebut perkataan syaitan sebanyak 70 kali manakala iblis sebanyak 11 kali dan juga jin sebanyak 14 kali Makhluk halus ini merupakan antara penyebab mengapa manusia dirasuk atau diserang histeria bergantun...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16