Kaitan Perilaku Keganasan Akibat Menagih Ganja


Oleh : Euforia Is

Menguis Bukti Perilaku Keganasan Akibat Ganja

17 Oktober yang lalu sudah heboh sebuah cerita kejadian dimana seorang pelajar dari luar negara yang telah melanggar mati seorang wanita yang sedang melintas jalan dengan kereta yang dinaikinya? Melanggar sehingga mati! Kejamnya! Kenapa sampai begitu?

Pelajar wanita tersebut dilanggar dan meninggal di tempat kejadian. Kemudian pada 19 Oktober 2018, pesalah telah berjaya ditangkap polis dan investigasi kes telah dilakukan.

Antaranya ujian pengesanan dadah dilakukan dan tertuduh didapati positif 11-Nor-Delta-9-Tetrahydrocannabiol-9-Carboxylic Acid - iaitu bahan metabolite yang terhasil dalam badan setelah mengambil GANJA!

Maka golongan pro ganja ini pun mula mengeluarkan hujah-hujah mereka. Salah seorang daripada mereka ada menanyakan, adakah ada bukti kajian, kajian saintifik ataupun journal journal yang menunjukkan bahawa ganja ini adalah punca kepada keganasan dan salah perilaku?

Maka sebelum itu lebih baik saya simpulkan bahawa ujian saringan untuk pengesanan dadah dalam badan itu, telah dilakukan oleh pihak berkuasa iaitu pihak polis, pihak perubatan dan pihak forensik bagi pengumpulan bukti bukti kes yang sedang disiasat, juga bagi pensabitan kes dan juga bukti bukti kepada tertuduh(OKT).

Maka 17 Oktober dimana tertuduh telah ditangkap dan ujian serta merta dilakukan. Ada yang mengeluarkan soalan keraguan dimana ujian pengesanan dadah yang dilakukan berkemungkinan tidak konklusif dimana metabolite ganja tersebut telah disekresi dan dinyahkan daripada badan lebih awal daripada tempoh satu hari.

Senang kata, mereka nafikan ada kandungan atau ada pengambilan ganja yang dilakukan, kerana kandungan ganja tu sekejap sahaja di dalam badan, tak sampai sehari pun. Apatah lagi menyebabkan salah perilaku, keganasan dan kes kes seperti melibatkan kehilangan nyawa ini.

Kajian telah dilakukan dan membuktikan kadar kediaman masa (Mean Residence Time) elemen THCCOOH adalah selama 5.7 hari, dan koorelasi dengan tempoh masa seseorang subjek boleh dikesan mengandungi air kencing yang mengandungi kepekatan THCCOOH adalah selama 20.8 hari. (1)


Paras THC dalam badan juga boleh berada di dalam badan untuk jangkamasa yang lama. Bagi pengguna yang tidak/jarang menggunakan bahan ini, bahan ini boleh kekal sehingga 1.3 hari manakala bagi pengguna sedia ada/tegar, bahan ini boleh kekal di dalam badan sehingga 5 ke 13 hari.

Kajian klinikal yang telah dilakukan kepada 52 sukarelawan menunjukkan THC-COOH ini boleh dikesan di dalam sampel serum yang di ambil daripada sukarelawan ini dari 3.5 jam hingga 74.3 jam (3 hari).(2)



Kajian yang menggunakan regresi logistik meter mendedahkan bahawa perbandingan antara bukan-pengguna ganja, yang ada pendedahan kepada ganja adalah dikaitkan dengan risiko yang lebih tinggi seterusnya menyebabkan kepada perlakuan ganas, seperti yang telah di rekodkan dalam kajian yang telah dilakukan.(3)

Analisis daripada kajian menunjukkan hubungan dua hala antara penggunaan ganja dan keganasan, di mana method kajian yang dilakukan merekodkan jumlah kadar rekod jenayah subjek dan rekod yang diberitahu sendiri daripada subjek kajian. (3)

Dengan ini, keputusan kajian ini memberikan tanda yang kukuh bahawa penggunaan ganja seterusnya boleh menyebabkan perilaku keganasan. Selain itu juga kajian ada mencadangkan kesan penyebab yang mungkin, dan memberikan bukti empirikal yang boleh memberikan implikasi akibat penggunaan ganja. (3)

Masih lagi boleh bertenang? 

Okey tambah sikit lagi rujukan, bawa bertenang ye.

Kajian juga mendapati bahawa mereka yang menghidapi satu episod pertama psikosis telah menggunakan ganja yang mempunyai potensi yang lebih tinggi, dengan kekerapan lebih tinggi, berbanding kumpulan kawalan dan adalah konsisten dengan hipotesis bahawa Delta 9-THC adalah bahan aktif yang meningkatkan risiko psikosis.(4)

Ini mempunyai implikasi yang penting kepada kesihatan awam, dimana sekiranya penggunaan ganja berpotensi tinggi diberikan, sekaligus akan meningkatkan risiko psikosis.(4).

Psikosis merupakan gangguan mental yang menyebabkan ketidakmampuan seseorang menilai realiti dengan fantasi dirinya. Hasilnya, terdapat satu realiti baru versi orang psikosis tersebut. (5).

Apabila kejadian seperti ini berlaku, perihal kajian saintifik, bukti dan journal journal semua diminta bagi menyokong kesasihan adakah adanya berlaku keburukan atau kejadian tidak di ingini akibat perilaku penggunaan ganja.

Maka perlukah kejadian sama sebegini berlaku berulang kali lagi, baru hendak dinyatakan bahawa penggunaan bahan terlarang ini menyebabkan implikasi yang nyata negatif dan bagi kes ini, menyebabkan kehilangan nyawa?


Maka kata kata dari saya mengenai perilaku penggunaan ganja ini ditangguhkan sehingga ke post yang lain. Bila mana sudah mula menguis daun ganja ini, maka tahi tahinya bakal berguguran lebat menghujani bumi.

Sumber :

1.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21469505/

2.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3570572/

3.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26961342

4.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19949195

5.https://en.m.wikipedia.org/wiki/Psychosis

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2018/11/kaitan-perilaku-keganasan-akibat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Info Herba Akibat Cuaca Atau Penuaian Melampau Ubat Kuat Himalaya Makin Pupus

Info Herba Akibat Cuaca Atau Penuaian Melampau Ubat Kuat Himalaya Makin Pupus

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 560 hits
Walaupun belum dibuktikan di makmal bahawa ia mempunyai nilai perubatan tinggi fungus itu dipercayai mampu mengatasi masalah dari mati pucuk hingga kanser BBC News Tamil YoutubeWASHINGTON Sejenis fungus berbentuk ulat yang dikatakan lebih b...
Tsunami Palu Hukuman Allah Akibat Lgbt

Tsunami Palu Hukuman Allah Akibat Lgbt

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 460 hits
Catatan Perjalanan Gempa Siri 7 Tsunami Palu Hukuman Allah Akibat LGBTHARI ini di KL Malaysia Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mendakwa gempa bumi dan tsunami yang berlaku di Palu Sulawesi bulan lalu merupakan hukuman daripada Allah akibat akt...
Perkampungan Orang Asli Terbelah Dua Akibat Pergerakan Tanah

Perkampungan Orang Asli Terbelah Dua Akibat Pergerakan Tanah

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 650 hits
PERAK Beberapa buah rumah di Kampung Pawong Pos Raya di Jalan Simpang Pulai Jalan Cameron Highlands Ipoh mengalami keretakan selepas dipercayai berlakunya pergerakan tanah di kampung berkenaan semalam Kg PawongJurucakap Jabatan Bomba dan Pe...
Vertigo Akibat Resdung Teruk

Vertigo Akibat Resdung Teruk

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 620 hits
SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 5 TESTIMONI 21 MASITA HASSAN PENGALAMAN SUAMI DISERANG VERTIGO AKIBAT RESDUNG YANG KRONIK PULIH DENGAN VIVIX SHAKLEE Hai Cikta nak berkongsi kisah pengalaman suami diserang resdung yang kronik Bercerita tenta...
Akibat Sebahagian Arab Afrika Asia Selatan Cyberjaya Difitnah Sebagai Pusat Mabuk

Akibat Sebahagian Arab Afrika Asia Selatan Cyberjaya Difitnah Sebagai Pusat Mabuk

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 498 hits
Oleh Akibat Sebahagian Arab Afrika Asia Selatan Cyberjaya DiFitnah Sebagai Pusat Mabuk Selaku warga 2 bandar Cyberjaya Puchong saya berasa amat marah sedih atas kejadian yang menimpa mangsa saudari Wan Amirah Anda boleh tonton video kejadia...
Hipokalsemia Penyakit Akibat Kekurangan Kalsium

Hipokalsemia Penyakit Akibat Kekurangan Kalsium

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 439 hits
Hipokalsemia atau dalam bahasa Inggeris Hypocalcemia suatu penyakit yang baru kak Nur tahu Penyakit ni sebenarnya terjadi disebabkan oleh kekurangan magnesium atau vitamin D di dalam badan Akibatnya badan kekurangan kalsium Gambar ihsan Goo...
Cara Melunasi Utang Tidur Akibat Bergadang

Cara Melunasi Utang Tidur Akibat Bergadang

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 253 hits
Anda sering bergadang dan kerap tidur seharian keesokan harinya dengan dasar bahwa Anda sedang melunasi utang tidur kemarin Oh Anda keliru jika berpikir demikian Urusan tidur ini memang masalah banyak orang termasuk di Amerika Serikat Meski...
Ketua Dpr Dan Mpr Nilai Penangkapan Bupati Cirebon Akibat Ongkos Politik Tinggi

Ketua Dpr Dan Mpr Nilai Penangkapan Bupati Cirebon Akibat Ongkos Politik Tinggi

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 178 hits
Sebelumnya KPK melakukan OTT terhadap Bupati Cirebon Sunjaya Purwadi Sastra karena diduga menerima suap jual beli jabatan Selain Sunjaya lembaga antirasuah itu juga mengamankan 6 orang lainnya
Lagi Kes Bayi Baru Lahir Meninggal Akibat Ibu Bapa Menolak Suntikan Vitamin K

Lagi Kes Bayi Baru Lahir Meninggal Akibat Ibu Bapa Menolak Suntikan Vitamin K

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 571 hits
Banyak salah faham dalam kalangan ibu bapa antivaksin yang menyangka suntikan vitamin K yang diberi kepada bayi yang baru lahir adalah satu vaksin baru Tanggapan ini salah sama sekali Suntikan vitamin K diperkenalkan sejak 1961 bagi mengela...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened