Kaitan Antara Penyakit Gout Gula


GULA FRUKTOSA DAN GOUT: APA KAITANNYA?
Kebanyakan kita telah faham dan tahu kaitan diantara GULA dengan masalah diabetes dan kegemukan. Tetapi masih ramai lagi yang keliru diantara kaitan gula dengan GOUT.
Secara khususnya kaitan diantara gula dengan gout adalah kerana kandungan FRUKTOSA didalam gula tersebut. Kajian menunjukkan pengambilan gula fruktosa secara berlebihan adalah punca yang menyebabkan masalah asid urik meningkat dan akhirnya menyebabkan penyakit gout.
Penyakit GOUT adalah masalah keradangan dan sakit bengkak sendi akibat pengumpulan asid urik yang berlebihan. Selalunya berlebihan asid urik ini disalahkan kepada makanan yang tinggi asid urik iaitu makanan berpotin tinggi seperti sotong,udang,kerang,daging dan kekacang.
Kajian menunjukkan pengambilan makanan atau minuman yang tinggi gula fruktosa seperti sirap jagung tinggi fruktosa (High Fructose Corn Syrup;HFCS), minuman manis berkarbonat,minuman kordial, jus buah-buahan dan makanan proses adalah punca sebenarnya berlaku masalah keradangan sendi GOUT ini. Oleh kerana secara statistiknya, masyarakat Malaysia adalah pengguna gula pasir yang tertinggi di Asia dengan penggunaan purata melebihi 50 sudu, maka insiden gout ini adalah tinggi dalam masyarakat kita. Makanan proses seperti jem, mentega kacang, gula-gula, cokelat sebenarnya banyak mengandungi HFCS didalamnya.
Fruktosa sebenarnya adalah ‘gula buah’ yang menyebabkan gula berasa manis dan ia ada dalam buah-buahan dan madu secara natural. Dalam buah-buahan dan madu, fruktosa ini tidak menjadi masalah kerana adanya serat dan zat-zat lain yang mengawal penyerapan fruktosa dalam usus. Frukosa yang diserap daripada usus akan dihantar ke organ hati (liver) untuk di metabolisma kan kerana ianya tidak boleh digunakan secara terus oleh sel-sel tubuh kita.
Apabila kita mengambil makanan atau minuman yang tidak mempunyai serat dan hanya mengandungi kandungan fruktosa yang tinggi, maka penyerapan fruktosa daripada usus menjadi sangat cepat dan ‘membanjiri’ organ hati dalam masa yang singkat. Gula pasir dan sirap jagung tinggi fruktosa (HFCS) yang banyak digunakan dalam makanan proses akan menyebabkan masalah ‘kebanjiran’ fruktosa dalam hati seseorang.
Didalam organ hati, semasa frukosa akan di pecahkan dan di metabolismakan, bahan ‘purina’ akan di keluarkan yang akan akhirnya membentuk ‘asid urik’ melalui laluan ‘cyclic AMP’.(sila rujuk gambarajah). Pengambilan fruktosa yang berlebihan akan menyebabkan penghasilan asid urik yang tinggi. Asid urik ini akan membentuk kristal yang akan melekat kepada lapisan pembalut sendi yang menyebabkan keradangan, bengkak dan sakit pada sendi-sendi tubuh. Kajian menunjukkan selepas beberapa minit mengambil makanan atau minuman dengan kandungan HFCS yang tinggi akan menyebabkan paras asid urik meningkat dengan cepat didalam darah.
KAITAN MINUMAN MANIS DENGAN GOUT
Gout dahulunya dikatakan sebagai penyakit ‘orang kaya’ kerana selalunya orang kaya sahaja yang mampu makan udang, sotong dan daging yang lebih mahal. Tetapi sekarang semakin lama semakin ramai yang kena penyakit gout walaupun tidak makan makanan mahal tersebut tetapi mereka banyak mengamalkan makanan atau minuman yang tinggi gula dan HFCS yang murah sahaja dan berlambak-lambak dipasaran.
Kajian menunjukkan penderita gout ini telah meningkat bekali ganda sejak kebelakangan ini. Dalam satu kajian yang dijalankan di USA tahun 2008, menunjukkan seseorang yang minum 2 botol atau lebih minuman manis soda bergula tinggi (minuman berkarbonat) akan mempunyai 85% risiko lebih tinggi mendapat penyakit GOUT berbanding dengan seseorang yang minum kurang dari satu botol minuman manis bersoda dalam sebulan.
KAITAN FRUKTOSA DENGAN OBESITI
Pengambilan minuman manis dan makanan proses bergula tinggi adalah penyumbang utama kepada masalah sindrom metabolik dan obesiti diseluruh dunia. Ia juga menjadi punca kepada masalah gout kerana kajian menunjukkan seseorang yang mempunyai masalah obesiti selalunya mempunyai masalah gout juga. Kajian menunjukkan seseorang yang mempunyai berlebihan berat badan akan mengahsilkan lebih banyak asid urik dalam tubuh mereka dan buah pinggang mereka tidak mengeluarkan lebihan asid urik ini dengan cepat.
Kajian juga menunjukkan, risiko relatif untuk mendapat penyakit gout adalah dua kali ganda di kalangan mereka yang mempunyai masalah obesiti berbanding dengan mereka yang tiada masalah obesiti. Secara purata seseorang yang ada masalah obesiti akan mendapat masalah gout, 3 tahun lebih awal daripada seseorang dengan berat badan yang normal.
ADAKAH MAKAN BUAH AKAN MENYEBABKAN GOUT?
Kajian menunjukkan pengambilan secara sederhana tidak akan menyebabkan masalah gout kerana makan buah-buahan mengandungi kandungan serat yang tinggi yang membantu melambatkan penyerapan fruktosa. Ia tidak menyebabkan organ hati di banjiri oleh fruktosa dan ia juga tidak menyebabkan penghasilan asid urik yang berlebihan. Tetapi pengambilan buah-buahan manis secara berlebihan masih boleh menyebabkan gout terjadi.
Berdasarkan kajian , pengambilan jus buah-buahan boleh menyebabkan penghasilan asid urik meningkat dan menyebabkan masalah radang sendi gout. Kajian menunjukkan orang lelaki yang mengambil jus buah-buahan 2 gelas atau lebih dalam sehari akan mempunyai risiko mendapat gout sebanyak dua kali ganda berbanding seorang lelaki yang minum kurang daripada satu gelas jus buah-buahan sehari.
Ini tidak bermakna anda tidak makan buah-buahan lansung dalam pemakanan seharian, tetapi anda perlu menghadkan pengambilan buah-buahan yang terlalu manis dan elakkan terus pengambilan jus buah-buahan tanpa serat. Jika anda ingin membuat jus, pastikan anda tidak membuang seratnya dan yang lebih baik adalah membuat jus buah-buahan yang dicampur dengan sayur-sayuran seperti contohnya jus epal dengan seleri, atau jus tembikai dengan brokoli, jus oren dengan lobak merah dan sebagainya. Yang perlu dikawal dalam pengambilan buah-buahan adalah kuantiti buah yang di makan terutamanya buah-buahan yang manis.
MENGAWAL PENYAKIT GOUT DENGAN PEMAKANAN.
Mengawal pengambilan minuman manis bersoda dan bergula tinggi adalah langkah yang utama untuk mencegah gout. Minimakan pengambilan makanan proses terutama makanan bergula tinggi dan makanan yang mengandungi HFCS.
Apabila anda telah mengidap penyakit gout, maka anda masih perlu mengawal pengambilan makanan dengan asid urik yang tinggi seperti udang, sotong, daging dan kekacang . Jika anda mendapat masalah radang sendi gout dan mengalami bengkak dan radang sendi, maka anda masih perlu mengambil rawatan dengan doktor di klinik. Doktor akan memberikan ubat-ubatan yang sesuai untuk mengurangkan radang sendi dan menghilangkan rasa sakit dan mengawal paras asid urik seperti allopurinol, colchicine, diclofenac, naproxen,ibuprofen, probenacid, febuxostat.
Tetapi pergantungan kepada ubat semata-mata tanpa menjaga pemakanan tidak akan membantu menyelesaikan masalah gout ini untuk jangkamasa panjang. Mengawal gout ialah dengan mengawal paras asid urik dalam tubuh. Kaedah yang betul untuk mengawal paras asid urik dalam darah ialah dengan mengelakkan makanan yang tinggi fruktosa seperti gula pasir (sukrosa), gula jagung tinggi fruktosa(HFCS), jus buah-buahan, jem, mentega kacang, minuman berkarbonat, minuman manis bergula tinggi dan sebagainya .
Terdapat juga beberapa kajian menunjukkan pengambilan suplemen vitamin C juga boleh membantu dalam masalah gout ini kerana vitamin C boleh menurunkan paras asid urik. Pengambilan lebih banyak makanan berasaskan tumbuhan iaitu buah-buahan dan sayur-sayuran juga amat baik untuk mengawal paras asid urik dalam tubuh. Cuma pastikan anda tidak mengambil buah-buahan yang terlalu manis secara berlebihan.
Menurunkan berat badan dengan mengambil lebih banyak lemak sihat dalam pemakanan seharian dan mengawal pengambilan makanan dan minuman proses juga amat baik untuk membantu memulihkan masalah penyakit gout ini. Insyaallah.
Dr Norman Mohd Norawi
MBBS (Manipal), MScAARMMA(UCSI)
MNM(ACNEM), FAGE
RUJUKAN:
1. https://www.arthritis.org/diseases/gout
2. Jamnik J, Rehman S, Blanco Mejia S et al. Fructose intake and risk of gout and hyperuricemia: a systematic review and meta-analysis of prospective cohort studies. BMJ Open. 2016 Oct 3;6(10):e013191. doi: 10.1136/bmjopen-2016-013191.
3. Choi HK, Curhan G. Soft drinks, fructose consumption, and the risk of gout in men: prospective cohort study. BMJ. 2008 Feb 9;336(7639):309-12. doi: 10.1136/bmj.39449.819271.BE. Epub 2008 Jan 31.
4. Thottam GE, Krasnokutsky S, Pillinger MH et al. Gout and Metabolic Syndrome: a Tangled Web. Curr Rheumatol Rep. 2017 Aug 26;19(10):60. doi: 10.1007/s11926-017-0688-y.
5. Saag KG, Choi H. Epidemiology, risk factors, and lifestyle modifications for gout. Arthritis Res Ther. 2006;8 Suppl 1:S2. Epub 2006 Apr 12.
6. Ayoub-Charette S, Liu Q, Khan TA et al. Important food sources of fructose-containing sugars and incident gout: a systematic review and meta-analysis of prospective cohort studies. BMJ Open. 2019 May 5;9(5):e024171. doi: 10.1136/bmjopen-2018-024171.
7. Nakagawa T, Lanaspa MA, Johnson RJ. The effects of fruit consumption in patients with hyperuricaemia or gout. Rheumatology (Oxford). 2019 Jul 1;58(7):1133-1141. doi: 10.1093/rheumatology/kez128.
8. Choi HK, Liu S, Curhan G. Intake of purine-rich foods, protein, and dairy products and relationship to serum levels of uric acid: the Third National Health and Nutrition Examination Survey. Arthritis Rheum. 2005 Jan;52(1):283-9.
9. Choi JW, Ford ES, Gao X, Choi HK. Sugar-sweetened soft drinks, diet soft drinks, and serum uric acid level: the Third National Health and Nutrition Examination Survey. Arthritis Rheum. 2008 Jan 15;59(1):109-16. doi: 10.1002/art.23245
10. Gao X, Curhan G, Forman JP, Ascherio A, Choi HK. Vitamin C intake and serum uric acid concentration in men. J Rheumatol. 2008 Sep;35(9):1853-8. Epub 2008 May 1.
11. Jakše B, Jakše B, Pajek M, Pajek J. Uric Acid and Plant-Based Nutrition. Nutrients. 2019 Jul 26;11(8). pii: E1736. doi: 10.3390/nu11081736.
12. Evans PL, Prior JA, Belcher J, Mallen CD, Hay CA, Roddy E. Obesity, hypertension and diuretic use as risk factors for incident gout: a systematic review and meta-analysis of cohort studies. Arthritis Res Ther. 2018 Jul 5;20(1):136. doi: 10.1186/s13075-018-1612-1.
The post Kaitan Antara Penyakit Gout & Gula appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.islamituindah.my/penyakit-gout-gula/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih 70 Kematian Kes Covid 19 Di Malaysia Hidap Penyakit Lain Pakar

Lebih 70 Kematian Kes Covid 19 Di Malaysia Hidap Penyakit Lain Pakar

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 195 hits
KUALA LUMPUR April 29 Lebih 70 peratus kes kematian COVID 19 di Malaysia mempunyai satu atau lebih penyakit tidak berjangkit kata seorang pakar perubatan senaman Prof Dr Lee Chee Pheng Beliau berkata risiko dijangkiti COVID 19 lebih tinggi ...
Inilah 7 Petanda Penyakit Yang Kita Boleh Tahu Hanya Daripada Tapak Tangan Rugi Kalau Anda Tak Baca Ni

Inilah 7 Petanda Penyakit Yang Kita Boleh Tahu Hanya Daripada Tapak Tangan Rugi Kalau Anda Tak Baca Ni

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 1091 hits
Tanpa kita sedar kehidupan seharian kita yang sibuk menyebabkan kita mengabaikan penjagaan dari segi pemakanan dan kesihatan kurang dititik beratkan Kadang kala mas tidak sihat pun kita masih bekerja Sebenarnya Allah mencipta kan kita sanga...
Bahagian Faraj Sering Gatal Amp Berlendir Awas Ini 9 Jenis Penyakit Kelamin Wanita

Bahagian Faraj Sering Gatal Amp Berlendir Awas Ini 9 Jenis Penyakit Kelamin Wanita

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 561 hits
Beberapa jenis penyakit kelamin sering dihidapi oleh golongan wanita yang terjadi melalui hubungan seks sama ada melalui cara oral dubur atau faraj Anatomi bahagian faraj telah menjadikan kaum wanita lebih cenderung untuk dijangkiti penyaki...
Penyakit Klamidia Catat 127 2 Juta Kes

Penyakit Klamidia Catat 127 2 Juta Kes

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 369 hits
DIANGGARKAN 80 peratus wanita yang menghidap penyakit klamidia tidak menunjukkan sebarang gejala Namun kesannya boleh mendedahkan mereka kepada risiko kemandulan keradangan pelvis dan masalah ketika mengandung jika penyakit ini tidak dirawa...
Covid 19 Penyakit Bawaan Udara Saintis Dakwa Temui Bukti Di Dua Hospital Wuhan

Covid 19 Penyakit Bawaan Udara Saintis Dakwa Temui Bukti Di Dua Hospital Wuhan

papar berkaitan - pada 29/4/2020 - jumlah : 263 hits
BEIJING Sekumpulan ahli sains dari China mendakwa berjaya menemukan penanda genetik koronavirus pada titisan halus yang tersebar di udara di dua hospital Wuhan China Meskipun sampel yang diambil itu masih belum diketahui sama ada boleh menj...
Doa Memohon Perlindungan Dari Penyakit Berbahaya

Doa Memohon Perlindungan Dari Penyakit Berbahaya

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 1409 hits
SHARING IS CARING SEMOGA KITA SEMUA DIJAUHKAN DARI PENYAKIT INI AAMIIN
Tutup Pasar Basah Jual Haiwan Liar Penyebar Penyakit Zoonatik

Tutup Pasar Basah Jual Haiwan Liar Penyebar Penyakit Zoonatik

papar berkaitan - pada 24/4/2020 - jumlah : 230 hits
PASAR basah jual haiwan liar digesa tutup ada kaitan dengan penyebaran penyakit zoonotikAmerika gesa China tutup pasar jual haiwan liarWASHINGTON Amerika Syarikat mahu China menutup pasar basah yang menjual haiwan liar di negara itu kerana ...
Penyakit Glaukoma Boleh Menyebabkan Mata Buta

Penyakit Glaukoma Boleh Menyebabkan Mata Buta

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 602 hits
Assalamualaikum wbt Penyakit Glaukoma Boleh Menyebabkan Mata Buta Penyakit Glaucoma adalah berkaitan dengan kerosakan pada saraf optik Tahukah anda bahawa Penyakit Glaucoma ini boleh menyebabkan mata menjadi buta Teruskan pembacaan anda yan...
Hama Dan Penyakit Tanaman Jahe

Hama Dan Penyakit Tanaman Jahe

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 219 hits
Hama dan Penyakit jahe 1 Hama Hama yang dijumpai pada tanaman jaheadalah 1 Kepik menyerang daun tanaman hingga berlubang lubang 2 Ulat penggesek akar menyerang akar tanaman jahe hingga menyebabkan tanaman jahe menjadi kering dan mati 3 Kumb...
Ibu Penat Melampau Tidur Cukup Tapi Tetap Rasa Lesu Mungkin Petanda Sindrom Kelesuan Kronik

Why Consult Hamas On Business And Investments

Sijil Pengembaraan Pelancongan Kolej Komuniti Sandakan Sabah

Sun Sand And Style Discover Your Dream Home In Naples

The Untold Story Tangkapan Aktivis Reformasi April 2001

Sudah Hilang Kredibiliti Majlis Peguam Sesuai Untuk Dibubar

Biar Syarikat Uruskan Julan Anda Fokus Sistem Dan Plan

Aktiviti Kunjungan Hormat Ppim Ke Jabatan Pengairan Dan Saliran Ppim 28 06 2024



Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli


6 Tips Agar Berwawasan Luas

Restoran Halal Makanan Jepun Makan Buffet Di Samurai Yakiniku Setapak

Blackrock Pertahan Urus Niaga Mahb Zahid Berisiko Disingkir Umno

Mahathir Diguling Atau Mahathir Yang Gulingkan Pakatan Pada February 2020

Zahid Risks Ouster From Umno Over Mahb Deal Says Analyst

Umno Letak Calon Untuk Prk Nenggiri