Kah Kah Kah Apa Punya Banggang La Jadi Menteri Kehakiman


 
Jawatankuasa Khas Bebas bukan pengganti Parlimen, Azalina tegur TakiyuddinFMT Reporters -April 28, 2021 Azalina mengesyorkan penubuhan Jawatankuasa Bebas 2.0 terdiri daripada Ahli Parlimen dan dipengerusikan Speaker Dewan Rakyat bagi menggantikan peranan Parlimen sepanjang darurat.PETALING JAYA: Jawatankuasa Khas Bebas yang ditubuhkan di bawah Seksyen 2 Ordinan Darurat memainkan peranan yang berbeza sama sekali dengan Parlimen dan ia tidak sepatutnya menggantikan peranan Parlimen yang digantung sepanjang darurat.
Ahli Parlimen Pengerang, Azalina Othman, berkata Parlimen merupakan badan perundangan tertinggi bagi kerajaan Persekutuan meluluskan dan meminda undang-undang Persekutuan, memeriksa dan menyoal dasar kerajaan.
“Sebaliknya, Jawatankuasa Khas Bebas hanya sekadar menasihati Yang di-Pertuan Agong sama ada darurat perlu diteruskan atau tidak,” kata timbalan Speaker itu dalam kenyataan.
Beliau berkata demikian susulan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Takiyuddin Hassan, bahawa sebarang pandangan boleh disalurkan melalui mana-mana saluran seperti Jawatankuasa Khas Bebas.
Untuk itu, Azalina mengesyorkan penubuhan Jawatankuasa Bebas 2.0 terdiri daripada Ahli Parlimen dan dipengerusikan Speaker Dipertua Dewan Rakyat bagi menggantikan peranan Parlimen sepanjang darurat.
“Sekiranya (Ahli Parlimen) Kota Bharu (Takiyuddin) membayangi bahawa Jawatankuasa Khas Bebas akan menggantikan peranan dan fungsi Parlimen, tidakkan Kota Bharu merasakan lebih baik suatu ordinan dimasyhurkan supaya suatu Jawatankuasa Bebas 2.0 ditubuhkan bagi memainkan peranan tersebut?
“Jika ya pun, pendapat boleh disalurkan kepada Jawatankuasa Khas Bebas, tindakan Kota Bharu merasakan bahawa terma rujukan baru yang diperkenalkan atau dipinda supaya proses bagi penyaluran cadangan dan pendapat dapat dilakukan?” soalnya.
Tambahan lagi, katanya, Ahli Parlimen dan rakyat tidak mempunyai akses kepada prosiding mesyuarat yang diadakan antara ahli Jawatankuasa Khas Bebas dan Jawatankuasa Khas Bebas tidak menjalankan siasatan atau inkuiri berdasarkan pendengaran awam yang disiarkan di media massa.
Sehubungan itu, beliau berpendapat keputusan kerajaan menggantung Parlimen melalui Seksyen 14 Ordinan Darurat No 1 secara langsung dan tidak langsung menjejaskan kesinambungan dan kelestarian doktrin pemisahan kuasa dan sistem demokrasi berparlimen negara.
“Tidakkah sistem demokrasi berparlimen dalam negara seolah-olah tidak lagi wujud memandangkan badan Eksekutif bukan lagi bertanggungjawab terhadap Parlimen?
“Jika Eksekutif seakan-akan tidak lagi bertanggungjawab kepada Parlimen selaras dengan konsep sistem demokrasi berparlimen, kepada siapa badan Eksekutif bertanggungjawab?” soalnya.
Takiyuddin kelmarin menyatakan kerajaan memberi jaminan sidang Parlimen akan segera dipanggil pada masa sesuai, sama ada sebelum atau selepas perintah darurat tamat pada 1 Ogos depan.
Beliau berkata, semua pihak, termasuk pembangkang boleh menyalurkan pandangan kepada kerajaan melalui saluran ditetapkan, seperti melalui Jawatankuasa Khas Bebas Darurat yang ditubuhkan bawah Ordinan Darurat bagi menasihati Yang di-Pertuan Agong mengenai hal berkaitan penguatkuasaan perintah itu.
Parlimen dijadual digantung selama enam bulan 20 hari hingga 1 Ogos susulan perisytiharan darurat pada 12 Jan.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/kahkahkahapa-punya-banggang-la-jadi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kah Kah Menteri Jaga Badan Takja Pun Rakyat Rina Harun Mana Ruu Gangguan Seksual

Kah Kah Menteri Jaga Badan Takja Pun Rakyat Rina Harun Mana Ruu Gangguan Seksual

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 234 hits
Rina Harun mana RUU gangguan seksualOleh April 24 2021Rang Undang undang Akta Gangguan Seksual di peringkat akhir sebelum dibentangkan di Parlimen ketika Perikatan Nasional merampas kuasa dari Pakatan Harapan Sejak itu RUU berkenaan terus s...
Lagi Lagi Menteri Agama Buat Muka Sadin Saja Kah

Lagi Lagi Menteri Agama Buat Muka Sadin Saja Kah

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 195 hits
Sahabatku Menteri Agama Anta hadir majlis kahwin neelofa Langgar SOP Neelofa dikena kompaun tapi anta tidak Anta diberitakan pula hadir majlis tahnik anak siti Tidak pula diketahui langgar SOP atau tidak Ana cuma nak sampaikan di luar sana ...
Apa Punya Nasib La Kakitangan Kementerian Komunikasi Dan Multimedia Diminta Like Ikut Akaun Media Sosial Menteri

Apa Punya Nasib La Kakitangan Kementerian Komunikasi Dan Multimedia Diminta Like Ikut Akaun Media Sosial Menteri

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 181 hits
April 21 2021 Tangkap layar tular di media sosial yang dikatakan mengandungi permintaan kepada kakitangan Kementerian Komunikasi dan Multimedia termasuk jabatan dan agensi supaya like dan mengikuti akaun media sosial menterinya Saifuddin Ab...
Apa Punya Bacul Lawan Sendiri La Kalau Dah Kuat Ahli Dah Berjuta Nak Makan Babi Sekawah Dengan Daging Juga Kah Ni

Apa Punya Bacul Lawan Sendiri La Kalau Dah Kuat Ahli Dah Berjuta Nak Makan Babi Sekawah Dengan Daging Juga Kah Ni

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 194 hits
Jangan tutup rapat pintu rundingan Pertembungan antara sekutu sedikit sukar dielak tapi tak mustahil kata PAS April 14 2021Kamaruzaman berkata apa yang dimaksudkan Presiden PAS Abdul Hadi PAS sebelum ini bahawa rundingan antara dua parti it...
Menteri Kata Harga Ayam Naik Sebab Permintaan Tinggi Biasa Le Tu Keh Keh Bodo Punya Menteri

Menteri Kata Harga Ayam Naik Sebab Permintaan Tinggi Biasa Le Tu Keh Keh Bodo Punya Menteri

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 180 hits
April 17 2021Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Alexander Nanta Linggi menafikan khabar angin mengatakan harga ayam akan dinaikkan sehingga RM10 sekilogram berikutan permintaan tinggi ketika Ramadan Beliau berkata dakwa...
Jangan Buat Tuduhan Palsu Terhadap Semua Penganut Kristian Kata Bekas Menteri

Jangan Buat Tuduhan Palsu Terhadap Semua Penganut Kristian Kata Bekas Menteri

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 464 hits
April 23 2021 Cara terbaik untuk menangani isu sesetengah penganut Kristian yang secara agresif mempromosikan kepercayaan mereka adalah melalui dakwah kata Mujahid Yusof Rawa PETALING JAYA Sebarang tuduhan yang dibuat terhadap penganut Kris...
Pelajar Kolej Kena Kompaun Rm1500 Kes Menteri Apa Cerita

Pelajar Kolej Kena Kompaun Rm1500 Kes Menteri Apa Cerita

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 315 hits
Angkatan Muda KEADILAN Malaysia mempersoalkan tindakan pegawai Kementerian Kesihatan mengenakan kompaun ke atas enam pelajar Kolej Matrikulasi Perak sebanyak RM1500 seorang Menurut kenyataan Ketua AMK Malaysia Akmal Nasir dan Setiausaha AMK...
Kes Covid 19 Meningkat Di Sekolah Aminolhuda Tempelak Menteri Pendidikan Jangan Jadi Bisu

Kes Covid 19 Meningkat Di Sekolah Aminolhuda Tempelak Menteri Pendidikan Jangan Jadi Bisu

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 242 hits
April 23 2021 Pakatan Harapan Johor menggesa agar Kementerian Pendidikan tidak terus membisu dan segera mengambil langkah proaktif bagi membendung penularan kes Covid 19 di sekolah Pengerusi Pakatan Harapan Johor Aminolhuda Hassan berkata t...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally