Kagum Ini Rupanya Alasan Kenapa Kucing Dicipta Mempunyai Misai Tak Kira Jantan Atau Betina


Kucing merupakan haiwan yang kebiasaannya dipelihara oleh masyarakat pada hari ini. Hal ini mungkin kerana sifat manja yang ada pada kucing menjadi tarikan pada manusia untuk dijadikan haiwan peliharaan.
Sifatnya yang manja juga turut dapat menghiburkan hati kita sebagai tuannya. Kadangkala pengemar kucing ini jadikan kucing sebagai tempat mengadu untuk hilangkan stress atau tekanan di tempat kerja atau sebagainya.
Namun, masih ramai dalam kalangan kita yang tidak tahu kenapa wujudnya misai pada kucing. Ada juga yang suka-suka memotong misai kucing tanpa tahu kesannya. Ketahui mengapa wujudnya misai pada setiap kucing.
Apa fungsi misai pada kucing? 
Misai kucing merupakan bulu yang sangat sensitif. Hal ini kerana kucing menggunakan misainya untuk menentukan sesuatu ruang yang akan dilaluinya.
Sebagai contoh, kucing akan  menggunakan misainya bagi mengukur lubang yang bakal dilakuinya dilaluinya. Lazimnya, semakin besar kucing tersebut, semakin panjang misainya.
Selain itu, pergerakan misai kucing juga merupakan tanda mood kucing ketika itu. Jika kedudukan misai kucing tersebut kebelakang, emosi kucing tersebut dalam keadaan marah ataupun ketakutan.
Bagi misai kucing yang tiada pergerakan atau aras misainya biasa menandakan mood kucing tersebut dalam keadaan tenang.
Manakala jika misai kucing tersebut kehadapan ia menandakan kucing tersebut dalam keadaan agresif atau ingin memburu sesuatu.
Kucing turut menggunakan misainya untuk menentukan kedudukan mangsanya. Mereka akan menggunakan misai untuk menentukan jarak sebelum menyerang sesuatu mangsa.
Adakah misai kucing boleh dipotong?
Terdapat juga kucing yang mempunyai misai yang serabut. Tidak salah untuk memotong misai kucing kerana ianya tidak mendatangkan kecederaan kepada kucing tersebut.
Kredit Foto: novacatclinic Namun, kucing akan mengalami sedikit kesukaran apabila misainya dipotong. Hal ini kerana kucing akan merasa sedikit keliru dengan apa yang akan berlaku ke atas dirinya.
Ini disebabkan kucing menggunakan misainya untuk mengukur sesuatu jarak. Namun apabila misainya dipotong kedudukan atau jarak yang di lihat mungkin tidak tepat untuk dia melakukan sesuatu atau sebarang serangan.
Misai kucing juga akan gugur seperti rambut manusia. Namun, jangan risau kerana misai kucing yang gugur akan tumbuh kembali.
Misai kucing juga boleh berubah warna.
Jangan terkejut jika misai kucing anda yang biasanya bewarna hitam tiba-tiba berubah warna. Hal ini mungkin kerana perubahan pada umurnya.
Sumber: catster


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/11/11/kagum-ini-rupanya-alasan-kenapa-kucing-dicipta-mempunyai-misai-tak-kira-jantan-atau-betina/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Nangka Masak Lemak Cili Padi Atau Gulai Lemak Kuning

Resepi Nangka Masak Lemak Cili Padi Atau Gulai Lemak Kuning

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 1001 hits
Resepi Nangka Masak Lemak Cili Padi atau Gulai Lemak Kuning Assalamualaikum Zaza ni kan kalau masakan kampung tu memang laju betul makan Dan macam biasalah masakan mak mak kita semestinya yang tersedap kan Sekarang ni pula tengah musim nang...
Leman Miko 20191102 Jantan S

Leman Miko 20191102 Jantan S

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 224 hits
Leman Miko 20191102 Jantan s Pagi ni Leman lepak lepak kat luar macam biasa Hanty Phatah pun lepak sama ngan Leman Sekali Sarip Sepet datang Haiiisshhh Tunjuk jantan pulak tu Terpaksa la Leman buat buat berani nak fight Memula Sarip Sepet j...
Didik Anak Tak Boleh Keras Atau Lembut Sangat Baru Besar Jadi Orang

Didik Anak Tak Boleh Keras Atau Lembut Sangat Baru Besar Jadi Orang

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 313 hits
Bukan mudah sebenarnya untuk menjadi seorang ibu dan seorang bapa Mendidik anak perlukan ilmu dan kesabaran yang tinggi terutama pada zaman yang serba mencabar ini Contoh terbaik dalam mendidik anak anak tidak lain dan tidak bukan ialah car...
Elakkan Anak Batuk Atau Selsema Guna Cara Ni Untuk Cuci Bersih Tilam Anda

Elakkan Anak Batuk Atau Selsema Guna Cara Ni Untuk Cuci Bersih Tilam Anda

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 714 hits
Gambar HiasanPernah tak anda dengar tentang Sindrom Rumah Toksik Toxic Building Syndrome atau toxic house syndrome merupakan keadaan di mana udara di dalam sesebuah bangunan dicemari bahan kimia dan bakteria berbahaya yang boleh menjejaskan...
Hakikat Nyawa Atau Ruh

Hakikat Nyawa Atau Ruh

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 313 hits
Hakikat Nyawa Ruh Assalamu alaikum ustad saya fajar saya mempunyai beberapa pertanyaan 1 Apakah nyawa mempunyai bentuk 2 Jika nyawa mempunya bentuk apakah nyawa mengikuti bentuk raga nya seperti wajah tinggi dan berat 3 Apabila nyawa tanpa ...
Anak Lelaki Rapat Dengan Ayah Membesar Jadi Jantan Sayang Ibunya 100

Anak Lelaki Rapat Dengan Ayah Membesar Jadi Jantan Sayang Ibunya 100

papar berkaitan - pada 9/11/2019 - jumlah : 379 hits
Banyak kajian yang dilakukan membuktikan anak yang rapat dengan ayah akan membesar sebagai anak yang cerdik dan berkeyakinan bila dewasa nanti Dalam perkembangan seorang anak perlu diingat yang peranan ayah sama pentingnya seperti peranan i...
Paula Verhoeven Sempat Kira Baim Wong Gay

Paula Verhoeven Sempat Kira Baim Wong Gay

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 163 hits
Hal itu karena di usia Baim yang sudah matang masih juga jomblo
Xiaomi Cc9 Pro Akan Mempunyai Pengimbas Cap Jari Bawah Skrin Optikal Paling Nipis

Xiaomi Cc9 Pro Akan Mempunyai Pengimbas Cap Jari Bawah Skrin Optikal Paling Nipis

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 228 hits
berkemungkinan akan mengubah trend peranti kelas pertengahan premium Ini kerana peranti ini dilihat akan dijana bateri melebihi lima kamera dan yang paling menarik skrin melengkung hiperboloid Sudah tentu ini jenama Xiaomi jadi harganya pas...
Samsung Galaxy S10 Lite Mempunyai Spesifikasi Lebih Tinggi Berbanding S10e

Samsung Galaxy S10 Lite Mempunyai Spesifikasi Lebih Tinggi Berbanding S10e

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 266 hits
Ura ura kewujudan mula didengari sekitar sebulan yang lalu Pada awalnya ramai meramalkan ia adalah sebuah peranti kelas pertengahan yang tidak akan bersaing secara langsung dengan S10 S10 dan S10e Tetapi markah ujian penanda aras untuk S10 ...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

App Inarah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ngedate

Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja