Kadar Teksi Klia2 Ke Bandar Baru Salak Tinggi


Alhamdulillah kami selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) dari Pulau Langkawi di Kedah Darul Aman di Malaysia menggunakan penerbangan AirAsia AK6315.
Pesawat AirAsia AK6315 itu berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi (LIA) pada jam 8:20 malam.
Setibanya di KLIA2 perkara pertama yang kami risaukan sebaik sahaja keluar dari Balai Ketibaan adalah bagaimana untuk pulang ke kediaman kami di Bandar Baru Salak Tinggi.
Mummy menyemak kadar GRAB untuk ke Bandar Baru Salak Tinggi, kosnya ialah RM 45 (empat puluh lima ringgit Malaysia sahaja) untuk perjalanan sejauh 20 kilometer sahaja. Kami memutuskan untuk menggunakan khidmat teksi bermeter di KLIA2 untuk pulang ke rumah.
Perkara pertama yang menjadi tanda tanya ialah berapakah kadar teksi bermeter KLIA2?
Kadar Teksi KLIA2 Bermeter Teksi Bajet KLIA2Tambang Teksi KLIA2 bermeter ke Bandar Baru Salak TinggiTambang teksi KLIA2 bermeter lebih murah berbanding GRABKenapa takut naik teksi bermeter KLIA2?PenafianGlosariKadar Teksi KLIA2 Bermeter Teksi Bajet KLIA2Untuk menggunakan perkhidmatan teksi KLIA2 kita terlebih dahulu perlu turun ke Level 1, dan kemudian ke kaunter perkhimatan teksi KLIA2. Di sana ada beberapa kaunter perkhidmatan teksi termasuklah teksi bermeter dan teksi kupon.
Ramai orang beratur di kaunter teksi KLIA2 berkupon jadi Master memilih untuk ke kaunter perkhidmatan teksi KLIA2 bermeter.
Di kaunter tersebut kita perlu bayar RM 2 (dua ringgit Malaysia sahaja) untuk menggunakan khidmat teksi KLIA2 bermeter.
Anggaran kadar teksi KLIA2 untuk kategori teksi bermeter ialah RM 8 per 5 kilometer dan  RM 15 untuk 10 kilometer, dan bayaran awal RM 3 (teksi bajet murah berwarna merah) yang dikenakan walaupun teksi tidak bergerak.
Kemudian kita akan dibawa ke teksi bermeter yang kosong. 
Teksi Proton EXORA yang kami sewa menggunakan perkhidmatan teksi KLIA2 bermeter.
Sumber gambar: https://lccttaxis.wordpress.com. 
Teksi bermeter KLIA2 yang kami dapat ialah Proton Exora Gold. Mengeluh pemandu teksi bermeter tu apabila diberitahu destinasi kami ialah Salak Tinggi. Biasalah tu pemandu teksi kehampaan setelah menunggu giliran lama untuk dapatkan penumpang tetapi dapat destinasi yang dekat. Syukur sahajalah ada penumpang kerana kaunter teksi bermeter KLIA tiada siapa yang tuju selain kami.
Bayaran awal bagi teksi Proton Exora Gold ini ialah RM 4 (empat ringit Malaysia sahaja) dan tidak RM3 seperti teksi bermeter bajet murah KLIA2.
<top>
Tambang Teksi KLIA2 bermeter ke Bandar Baru Salak TinggiKadar teksi KLIA2 ke rumah kami di Bandar Baru Salak Tinggi di Sepang di Selangor di Malaysia ialah RM 32 (tiga puluh dua Ringgit Malaysia sahaja) untuk perjalanan sejauh 20 kilometer menggunakan teksi bermeter Proton Exora Gold.
Kos keseluruhannya ialah RM 34 (tiga puluh empat Ringgit Malaysia sahaja) jika termasuk upah tempah teksi KLIA2 bermeter tersebut.
Tambang teksi KLIA2 bermeter lebih murah berbanding GRABTambang teksi KLIA2 ke Bandar Baru Salak Tinggi itu tentunya lebih murah berbanding GRAB, dan kami tak perlu nak menunggu GRAB datang jemput kami kerana teksi KLIA2 sudah sedia menunggu.
Ini adalah kerana kami dikenakan tambang keseluruhan termasuk kupon di kaunter berjumlah RM 34 (tiga puluh empat Ringgit Malaysia sahaja) berbanding RM 45 (empat puluh lima ringgit Malaysia sahaja) jika naik GRAB.
Kenapa takut naik teksi bermeter KLIA2?Pelik juga Tedi kenapa ramai manusia mengerumuni kaunter teksi berkupon KLIA2 dan tak mahu gunakan teksi bermeter KLIA2?
Tedi rasa ia adalah sebab yang sama kenapa manusia lebih suka gunakan GRAB berbanding teksi, iaitu kerana kepastian atau ketentuan harga tambang teksi tersebut. Tambang teksi berkupon nilainya tetap iaitu kita terus tahu semasa menempah perkhidmatan teksi berkupon KLIA2 tersebut, manakala jika gunakan teksi bermeter KLIA2, kita tidak pasti berapakah harga tambang yang akan dikenakan.
Kedua-duanya ada kelebihan dan kekurangan, di mana kekurangan teksi berkupon KLIA2 ialah ia gunakan konsep zon, jadi jika destinasi kita dekat tapi termasuk dalam zon yang jauh, kita kena bayar harga zon jauh tersebut. Pemandu teksi berkupon di airport lain yang pernah kami naiki juga kadangkala akan menyatakan bahawa kaunter perkhidmatan teksi airport tersebut silap beri zon murah, jadi kadangkala kita terpaksa tambah.
<top>
PenafianKarangan ini adalah catatan peribadi untuk rujukan pada masa hadapan jika Tedi perlu tahu maklumat mengenai teksi klia2, perkhidmatan teksi KLIA2 (klia2 teksi service), teksi di lapangan terbang KLIA2 (teksi airport klia2), teksi klia2 murah tak (sekarang teksi KLIA2 murah berbanding GRAB), dan kadar tambang teksi di KLIA2 (KLIA2 taxi rate).
Glosaritambang = rate, fare (English)teksi = taxi, cab (English)GRAB = perkhidmatan e-hailing yang popular di Malaysia dan Asia Tenggara.teksi KLIA2 bermeter = KLIA2 metered taxi - beli kupon RM 2 dan tambang dikira menggunakan meter.teksi KLIA2 berkupon = KLIA2 coupon taxi - beli kupon mengikut harga zon destinasi. <top>


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://interpretzz.blogspot.com/2019/02/kadar-teksi-klia2-ke-bandar-baru-salak.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Interpretzz+%28interpretZZ%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lipmatte Sobella Bandar Baru Bangi

Lipmatte Sobella Bandar Baru Bangi

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 1199 hits
Assalamualaikum Pernah dengar brand Sobella Peminat make up biasanya mesti tau kan Tapi kalau tak pernah dengar takpeee meh aku nak bagi awareness sikit ceyy It s a LIPMATTE Terbaik dari ladang punya lipmatte Kenapa Sebab warna dia texture ...
Jokowi Restrukturisasi Tni 60 Jabatan Baru Disiapkan Untuk Perwira Tinggi

Jokowi Restrukturisasi Tni 60 Jabatan Baru Disiapkan Untuk Perwira Tinggi

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 256 hits
Presiden Joko Widodo menekankan pentingnya restrukturisasi di tubuh TNI Jokowi mengatakan setidaknya akan ada 60 jabatan baru yang bisa diisi oleh perwira tinggi setelah Perpres restrukturisasi TNI diterbitkan
Ponsel Terlindas Truk Penumpang Cari Driver Ojol Ini Buat Dibelikan Yang Baru Indahnya Berbagi

Ponsel Terlindas Truk Penumpang Cari Driver Ojol Ini Buat Dibelikan Yang Baru Indahnya Berbagi

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 173 hits
Kalau lihat kisah mengharukan begini jadi percaya di dunia ini masih banyak orang baik Yuk senantiasa jadi pribadibaik
Kontraktor Baru Untuk Projek Ecrl

Kontraktor Baru Untuk Projek Ecrl

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 261 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad memaklumkan tidak tahu sama ada kontrak kepada China Communication Construction Company Ltd bagi projek Laluan Rel Pantai Timur sudah ditamatkan atau tidak Perdana Menteri berkata beliau baru pulang dari lawatan kerj...
Susulan Kecederaan Petru Sabah Uji Import Baru

Susulan Kecederaan Petru Sabah Uji Import Baru

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 224 hits
HENRY SAIMPONKOTA KINABALU Sabah dijangka akan menguji seorang lagi calon import baru Vinicius Calamari pada perlawanan persahabatan terakhirnya menentang Kaya FC di Pusat Latihan Negara Persekutuan Bola Sepak Filipina Carmona Cavite petang...
Kim Jong Un Beri Pejabat Partai Kosmetik Korsel Sebagai Kado Tahun Baru

Kim Jong Un Beri Pejabat Partai Kosmetik Korsel Sebagai Kado Tahun Baru

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 242 hits
Pemimpin Korea Utara Kim Jong un membagikan kado tahun baru kepada para pejabat partai Isinya berupa kosmetik produksi Korea Selatan kendati produk dari Korsel resmi dilarang di negara tersebut
Jadual Baru 2019 Akaun 1 Kwsp Untuk Kelayakan Pelaburan Di Unit Amanah

Jadual Baru 2019 Akaun 1 Kwsp Untuk Kelayakan Pelaburan Di Unit Amanah

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 1001 hits
JADUAL BARU 2019 AKAUN 1 KWSP UNTUK KELAYAKAN PELABURAN DI UNIT AMANAH Berkuatkuasa pada 1 Januari 2019 Kuantum Simpanan Asas dinaikkan daripada RM 228 000 kepada RM 240 000 Jumlah ini akan ditetapkan sebagai jumlah sasaran simpanan minimum...
Bi Keluarkan Aturan Baru Soal Pengelolaan Utang Luar Negeri Ini Isinya

Bi Keluarkan Aturan Baru Soal Pengelolaan Utang Luar Negeri Ini Isinya

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 196 hits
Direktur Eksekutif Kepala Departemen Kebijakan Ekonomi dan Moneter Aida Budiman mengatakan PBI ini juga memperkuat prinsip kehati hatian dalam pengelolan ULN melalui penyempurnaan pengaturan terkait pengelolaan ULN Bank dan Kewajiban Bank L...
Dilantik Sultan Pahang Ke 6 Dan Yang Di Pertuan Agong Yang Baru

Dilantik Sultan Pahang Ke 6 Dan Yang Di Pertuan Agong Yang Baru

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 712 hits
Pemilihan Yang di Pertuan Agong yang baru masih lagi menjadi pedebatan rakyat Malaysia selepas Yang di Pertuan Agong ke 15 meletakkan jawatannya pada 6 Januari lalu Perletakan jawatan itu adalah yang pertama berlaku dalam sejarah Malaysia y...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo