Kadar Inflasi Tinggi Berlaku Di Seluruh Dunia



Kadar inflasi tinggi berlaku di seluruh dunia
Peningkatan kadar inflasi di Malaysia yang bermula sejak tahun lalu adalah membimbangkan, namun ia fenomena global yang turut dialami kebanyakan negara lain di seluruh dunia, kata ahli ekonomi.
Penganalisis ekonomi Universiti Kuala Lumpur (UniKL) Business School, Prof Madya Dr Aimi Zulhazmi Abdul Rashid, berkata fenomena ini berlaku apabila ekonomi mula beroperasi selepas ditutup akibat pandemik COVID-19 yang melanda hampir dua tahun.
Beliau menjelaskan, permintaan yang meningkat secara mendadak apabila ekonomi dibuka semula adalah punca utama kenaikan kadar inflasi ini.
“Seperti perkara asas ekonomi, apabila permintaan melebihi bekalan, maka titik tengah atau ‘equilibrium’ akan beralih ke atas yang menandakan kenaikan harga.
“Selain itu, rantaian nilai seperti logistik dan pengangkutan, di samping bekalan bahan mentah dan komponen asas juga akan turut terganggu. Ini semuanya adalah bagi memenuhi permintaan yang naik mendadak.
“Kenaikan harga minyak mentah global juga adalah tindak balas segera kepada pemulihan ekonomi yang pastinya meningkatkan kos pengangkutan,” katanya kepada BH.
Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) sebelum ini melaporkan Indeks Harga Pengguna (IHP), yang mengukur inflasi utama mencatat peningkatan 3.3 peratus kepada 124.0 pada November 2021 daripada 120.0 setahun lalu, mencatat kenaikan untuk tempoh sembilan bulan berturut-turut.
Indeks Harga Pengeluar (IHPR), pengukur kadar inflasi di peringkat pengeluar pada bulan sama turut meningkat 12.6 peratus, terutama didorong oleh lonjakan kos bahan mentah.
Aimi Zulhazmi berkata, bagi mengimbangi lonjakan kadar inflasi, kerajaan perlu menggunakan pendekatan strategi di luar kebiasaan termasuk menjalin kerjasama awam-swasta, selain strategi biasa seperti menambah subsidi bahan api dan meneruskan subsidi bahan asas.
Beliau mencadangkan supaya kerajaan menjalin kerjasama dengan rantaian bekalan, bermula dari pembekal sehingga kepada pengguna untuk mengawal harga barangan tanpa memberi tekanan kewangan.
“Sebagai contoh, antara strategi yang boleh dilaksanakan adalah subsidi kepada pembekal atau pengusaha melalui potongan cukai berganda dan sebagainya.
“Pengumpulan data yang lebih berkesan perlu ada supaya kerajaan dapat mengetahui pada masa nyata masalah yang menyebabkan kos meningkat. Teknologi yang ada ketika ini juga boleh dilaksanakan secara menyeluruh,” katanya.
Penganalisis Ekonomi Putra Business School (PBS), Prof Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff, turut bersetuju dengan pandangan supaya kerajaan melaksanakan strategi luar kotak.
Beliau berkata, penambahan peruntukan subsidi seperti untuk bahan api boleh dilaksanakan, namun hanya bersifat langkah jangka masa pendek memandangkan ia boleh menambah lagi beban kewangan kerajaan.
Justeru, katanya tindakan yang lebih proaktif harus dilaksanakan seperti mengurangkan kebergantungan kepada barangan import, menambah baik rantaian bekalan dan mereformasikan sistem monetari.
“Sistem monetari ketika ini banyak menyebabkan longgokan kredit yang bertanggungjawab sepenuhnya ke atas kadar inflasi yang tinggi.
“Langkah ini penting dilaksanakan kerana ekonomi Malaysia pada 2022 dijangka lebih baik daripada 2021, dengan pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sekitar lima hingga enam peratus.
“Disebabkan itu, penting bagi kita memastikan negara kekal berdaya saing dengan memperkasakan dan mempelbagaikan ekonomi tempatan termasuk mengaplikasikan teknologi terkini,” katanya. BH
Kadar inflasi tinggi berlaku di seluruh dunia
Baca Artikel Menarik :
Lelaki anti Islam dikecam, buat origami pakai helaian al-Quran Gigit tukang cuci, Harimau Malaya ditembak mati Isu ‘rogol’, Fauzi Nawawi bawa diri ke Sabah, nama kena ‘reject’ Noki tidak berbaju: Jual elemen sensasi demi trending? Tiada lagi pengeluaran KWSP – Tengku Zafrul Kisahnya…Baru Tahu Rupa-Rupanya Cecair Antiseptik Boleh Guna Untuk 4 Perkara Ini! Anak dedahkan ayah kena HIV kerana tiduri ramai lelaki (Video) Rombak kabinet, tukar menteri tidak efisien Firdaus Wong Mahu Sashi Kumar DiTahan? Saya rapat dengan Zul Ariffin – Ruhainies Resepi Ayam Goreng Serai Thai Layari Laman Facebook MYKMU</a
Aliff Syukri nazak? Ibu minta cepat wasiatkan hartanya

Diva AA Perli Isu Majlis Perkahwinan Kamal dan Uqasha

The post Kadar inflasi tinggi berlaku di seluruh dunia appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/01/03/kadar-inflasi-tinggi-berlaku-di-seluruh-dunia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Spider Man No Way Home Lepasi Kutipan As 1 Billion Dolar Seluruh Dunia

Spider Man No Way Home Lepasi Kutipan As 1 Billion Dolar Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 232 hits
Filem superhero terbaru Sony Pictures Spider Man No Way Home telah merekodkan satu lagi kejayaan apabila menjadi filem pertama era pandemik yang berjaya meraih kutipan lebih AS 1 billion dolar Menurut Deadline kutipan filem ketiga Spider Ma...
Cipta Rekod Baharu Konsert Smtown Smcu Express At Kwangya Raih 51 Juta Penonton Seluruh Dunia

Cipta Rekod Baharu Konsert Smtown Smcu Express At Kwangya Raih 51 Juta Penonton Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 4/1/2022 - jumlah : 246 hits
SM Town Live 2022 SMCU Express at Kwangya dilaporkan mengumpul lebih 51 juta penonton di seluruh dunia Pada 1 Januari SM Town Live 2022 yang disiarkan secara langsung secara percuma telah memperoleh lebih 51 juta penonton di seluruh dunia m...
Kadar Pengangguran Terengganu Tinggi Solusi Kerajaan Pas Hantar Pekerja Ke Selangor

Kadar Pengangguran Terengganu Tinggi Solusi Kerajaan Pas Hantar Pekerja Ke Selangor

papar berkaitan - pada 4/1/2022 - jumlah : 176 hits
Solusi menghantar tenaga kerja Terengganu ke Selangor sebagai memenuhi janji manifesto pilihan raya Pas dikritik banyak pihak Menurut Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Terengganu Azan Ismail kerajaan Pas sepatutnya lebih kreatif dal...
Jokowi Sudah Saatnya Wujudkan Birokrasi Berkelas Dunia Secara Merata

Jokowi Sudah Saatnya Wujudkan Birokrasi Berkelas Dunia Secara Merata

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 148 hits
Jokowi menginginkan inovasi digital yang inklusif dikembangkan Sejalan dengan itu digitalisasi terus diterapkan untuk meningkatkan efisiensi efektivitas produktivitas dan akuntabilitas pelayanan publik
Covid 19 Pertambahan 1 6 Juta Kes Dunia Dalam Sehari

Covid 19 Pertambahan 1 6 Juta Kes Dunia Dalam Sehari

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 171 hits
TERDAPAT pertambahan 1 6 juta kes Covid 19 yang dilaporkan di seluruh dunia dalam tempoh 24 jam Penambahan jutaan kes baharu itu kini menjadikan bilangan kes Covid 19 global berjumlah 282 4 juta Data terbaharu Johns Hopkins University menun...
Imam Masjid Zahir Meninggal Dunia

Imam Masjid Zahir Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 301 hits
Imam Masjid Zahir meninggal dunia ALOR SETAR Imam Masjid Negeri Kedah Shafie Ismail 58 meninggal dunia di Wad Kebergantungan Tinggi Hospital Kulim kira kira jam 4 37 petang tadi Difahamkan Allahyarham sebelum itu terjatuh di bilik air di ke...
Hiburan Dunia Industri Hollywod Kejam Kerana Faktor Usia Nicole Kidman Bukan Lagi Pilihan Utama Pengarah

Hiburan Dunia Industri Hollywod Kejam Kerana Faktor Usia Nicole Kidman Bukan Lagi Pilihan Utama Pengarah

papar berkaitan - pada 30/12/2021 - jumlah : 161 hits
Kini sudah semakin berusia pelakon popular di Hollywood Nicole Kidman mendedahkan dirinya kini tidak lagi menjadi pilihan utama syarikat produksi untuk berlakon di dalam filem Menurut Kidman selepas umurnya mencecah 40 tahun beliau banyak k...
Mungkin Di Dera Ibu Kekasih Ibu Budak Lelaki 3 Tahun Meninggal Dunia

Mungkin Di Dera Ibu Kekasih Ibu Budak Lelaki 3 Tahun Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 190 hits
Seorang kanak kanak lelaki berusia 3 tahun meninggal dunia dipercayai didera oleh ibu serta kekasih ibunya minggu lalu Polis telah menahan pasangan kekasih tersebut setelah menerima laporan daripada pegawai perubatan dari Hospital Tengku Am...
Kepala Bnpt Ingatkan Radikalisme Menyasar Anak Muda Lewat Dunia Digital

Kepala Bnpt Ingatkan Radikalisme Menyasar Anak Muda Lewat Dunia Digital

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 126 hits
Kepala Badan Nasional Penanggulangan Terorisme Boy Rafli Amar mengingatkan bonus demografi yang diterima Indonesia saat ini turut berdampak rentannya anak muda terpapar paham radikal dari kelompok terorisme
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan