Kabinet Baharu Tiket Berbaik Dengan Tun M



KUALA LUMPUR: Kabinet baharu yang dibentuk kerajaan Perikatan Nasional (PN) mempunyai kurang daripada tiga tahun untuk memulihkan persepsi rakyat dan mendengar aspirasi masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Penganalisis politik dari Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Dr Sivamurugan Pandian, berkata pentadbiran baharu yang terhasil daripada gabungan parti politik, termasuk blok pembangkang sebelum ini dihujani pelbagai kritikan, termasuk dakwaan ‘kerajaan pintu belakang’.

Sehubungan itu, katanya, Kabinet PN perlu mempunyai perancangan jangka pendek, sederhana dan panjang untuk mengurangkan defisit keyakinan dalam kalangan rakyat, khususnya apabila komposisi Jemaah Menteri menyaksikan kemerosotan pemimpin bukan Islam jika dibandingkan dengan pentadbiran Pakatan Harapan (PH).

“Sudah pasti ia menjadi isu (kurangnya pimpinan bukan Islam berbanding PH), jadi bergantung kepada pasukan ini untuk komited melaksanakan agenda negara tanpa menjadikan latar belakang bangsa, agama dan etnik sebagai rujukan.

“Rakyat bukan Islam sudah tentu mengharapkan supaya kerajaan tidak hanya memfokuskan agenda kepada Melayu dan Islam saja, sebaliknya tekad menangani isu membabitkan kelompok rakyat lain di Malaysia.

“Aspek penyampaian oleh pentadbiran PN penting dalam menentukan kelangsungan kerajaan ini menjelang Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) yang kini berbaki kurang daripada tiga tahun,” katanya ketika dihubungi BH, hari ini.

Jika termasuk jawatan Perdana Menteri, pemimpin bukan Islam yang dilantik menyandang jawatan menteri dan timbalan menteri dalam Kabinet PN, masing-masing adalah lima dan 12 orang, daripada keseluruhan 70 kekosongan.

Menyentuh perkembangan pergolakan politik, Sivamurugan berkata, kebijaksanaan percaturan Perdana Menteri dalam merangka barisan Jemaah Menteri yang bebas daripada sebarang pendakwaan kes di mahkamah, selain diperakui mendapat ‘lampu hijau’ daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mungkin bakal membuka lembaran baharu.

Beliau tidak menolak kemungkinan pertimbangan pembentukan Kabinet yang diumumkan hari ini menjadi ‘tiket’ untuk Tan Sri Muhyiddin Yassin membaiki hubungannya dengan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Sivamurugan berkata, syarat pentadbiran kerajaan yang ditentukan Ahli Parlimen Langkawi itu dilihat berjaya ditepati, sekali gus bakal meraih manfaat positif ke arah kestabilan politik dan keharmonian dalam kalangan masyarakat.

“Kalau Tun M (Dr Mahathir) yakin dengan pelantikan Kabinet ini, barangkali juga ia akan dapat memujuk Tun M supaya beri sokongan kepada Muhyiddin kerana dalam politik, tiada yang bersifat kekal,” katanya merujuk kepada kemelut melanda Muhyiddin dan Dr Mahathir sebelum ini.




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/03/kabinet-baharu-tiket-berbaik-dengan-tun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Mahu Tun M Iktiraf Kerajaan Baharu

Muhyiddin Mahu Tun M Iktiraf Kerajaan Baharu

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 325 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bercakap semasa sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat kabinet pertama kerajaan baharu di Bangunan Perdana Putra Putrajaya foto SYAFIQ AMBAK PUTRAJAYA Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin...
Tun M Your Time Is Over Tubuh Kabinet Berasaskan Individu Hanya Retorik

Tun M Your Time Is Over Tubuh Kabinet Berasaskan Individu Hanya Retorik

papar berkaitan - pada 27/2/2020 - jumlah : 205 hits
Perutusan khas Tun Dr Mahathir Mohamad yang pertama selepas dilantik sebagai Perdana Menteri Interim ternyata tidak menyembunyikan hasrat untuk terus menjadi PM UMNO Online Menubuhkan Kabinet berasaskan individu bukan parti politik hanya re...
Abah Kj Mohon Sokongan Rakyat Malaysia Galas Tugas Baharu Dalam Barisan Kabinet

Abah Kj Mohon Sokongan Rakyat Malaysia Galas Tugas Baharu Dalam Barisan Kabinet

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 419 hits
Istiadat mengangkat sumpah berlangsung di hadapan Yang DiPertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah di Istana Melawati di Putrajaya pada hari ini berjalan dengan lancar Susulan daripada itu YB Khairy Jamaluddin ber...
Kabinet Baharu Tahniah Selamat Menjalankan Tugas

Kabinet Baharu Tahniah Selamat Menjalankan Tugas

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 271 hits
Jangan ulangi pimpinan cara PH ditolak rakyatBANGI Amir gerakan Islam Ikatan Muslimin Malaysia Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman mengucap tahniah kepada Jemaah Menteri bagi Kabinet baharu yang diumumkan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Y...
Bincang Kabinet Baharu Zahid Dapat Tangguh Bicara Esok

Bincang Kabinet Baharu Zahid Dapat Tangguh Bicara Esok

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 292 hits
KUALA LUMPUR 2 Mac Perbicaraan kes rasuah Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak berlangsung hari ini selepas presiden Umno terlibat dalam perbincangan membentuk Kabinet Hakim Mahkamah Tinggi Collin Lawrence Sequerah membenarkan penangguhan un...
Terkini Senarai Menteri Kabinet Yang Baharu Dibawah Pentadbiran Perdana Menteri Ke 8

Terkini Senarai Menteri Kabinet Yang Baharu Dibawah Pentadbiran Perdana Menteri Ke 8

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 434 hits
Kini secara rasmi kerajaan melalui Perdana Menteri ke 8 Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan senarai menteri kabinet yg baharu bg mengurus tadbiran negara Malaysia Segala
Najib Ucap Tahniah Kepada Barisan Kabinet Baharu

Najib Ucap Tahniah Kepada Barisan Kabinet Baharu

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 274 hits
KUALA LUMPUR Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyampaikan ucapan tahniah kepada barisan Kabinet Perikatan Nasional yang diumumkan Perdana Menteri yang baharu Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini Kabinet sudah pun diumumkan Tah...
Pas Sambut Baik Pengumuman Menteri Kabinet Baharu

Pas Sambut Baik Pengumuman Menteri Kabinet Baharu

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 281 hits
Kuala Terengganu PAS menyifatkan pembentukan kabinet seperti yang diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah dilakukan secara berhemat dengan mengambil kira aspek integriti kelayakan serta keseimbangan di antara wilayah Meneru...
Kabinet Baharu Kerajaan Malaysia 2020

Kabinet Baharu Kerajaan Malaysia 2020

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 964 hits
Kabinet Baharu Kerajaan Malaysia 2020 Citra Baharu Kabinet Memenuhi Aspirasi Rakyat Pembentukan sebuah kabinet yang memberi tumpuan kepada penyampaian perkhidmatan yang lebih berfokus dan berkesan cekap peduli rakyat telus dan berintegriti ...
Peminat Tak Setuju Dengan Barisan Pelakon Omniscient Reader S Viewpoint Tapi Kenapa

Konsortium Mahb Jangan Politikkan Dana Antarabangsa Blackrock

Amalan Menyambut Kelahiran Bayi

When Elite And Masses Don T See Eye To Eye On Israel Boycott

A Malaysian Passport Has More Value Than Article 153

Bolehkah Hamil Walaupun Dara Tak Pecah

Rendang Ayam Pre Raya Aidiladha

Bukit Aman To Summon All Officers Probing Assault Case Igp



5 Tanggapan Buruk Tentang Penjawat Awam Yang Susah Nak Dilupakan

5 Faktor Paling Menakutkan Golongan Ibu Bapa Dalam Abad ke 21

Bandar Kantubek Lokasi Terbesar Tapak Pelupusan Bakteria Berbahaya Dunia

5 Pengajaran Bodoh Yang Kita Boleh Belajar Dari Filem Adiwira Barat

Resepi Sotong Masak Hitam Lauk Legend Orang Johor Nostalgia Habis


Pasang Weedmat Alihkan Tong Ikan

Selamat Hari Ulang Tahun Tudm Ke 66 1 Jun 2024

Salma Salsabil Boleh Juga Chord

Primary School Teacher Crowned Kaamatan Queen

Cara Membuat Flyers Yang Boleh Meningkatkan Jualan

Setan Menyukai Musik