Jumlah Kerugian Jenayah Scam Meningkat


Oleh Nurul Hidayah Bahaudin Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani, (tengah) melancarkan Kempen Pencegahan Jenayah Komersial (Jenayah Dalam Talian) 2021 di Berjaya Times Square, Kuala Lumpur - Foto NSTP/Azhar Ramli KUALA LUMPUR: Perkembangan teknologi canggih termasuk media sosial dilihat mendorong kepada trend peningkatan kes penipuan dalam talian sebanyak 60 peratus dalam tempoh 10 tahun lalu.
Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, di sebalik kemudahan itu, terdapat segelintir individu tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan dengan melakukan jenayah penipuan termasuk secara dalam talian.
Katanya, sindiket penipuan dalam talian juga dilihat semakin kreatif menjalankan pelbagai modus operandi untuk menjerat mangsa hingga mereka mengalami kerugian ratusan ribu ringgit.
"Saya mengambil statistik daripada jumlah kes direkodkan bagi penipuan pembelian dalam talian pada 2019 yang merekodkan sebanyak 2,512 kes membabitkan kerugian RM28 juta.
"Jumlah itu meningkat kepada 5,846 kes pada tahun lalu dengan kerugian RM41 juta dan semakin meningkat bagi tempoh Januari hingga Oktober lalu iaitu 8,997 kes membabitkan kerugian RM58 juta.
"Jumlah ini hanya membabitkan penipuan pembelian dalam talian dan tidak termasuk lagi jenayah lain seperti 'Parcel Scam', 'Love Scam' serta 'Macau Scam'," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melancarkan Kempen Pencegahan Jenayah Komersial (Jenayah Dalam Talian) 2021, di sini, hari ini.
Turut hadir, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Mazlan Lazim dan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Mohd Kamarudin Md Din.
Acryl berkata, ada ramai individu yang menjadi mangsa sindiket penipuan bagi mengalami kerugian kecil namun tidak tampil membuat laporan polis.
"Maklumat dari laporan polis yang dibuat dalam setiap kes adalah penting untuk mengemas kini data laman semakmule bagi mengenal pasti sama ada akaun bank berkenaan tulen atau tidak.
"Justeru, setiap mangsa penipuan perlu tampil membuat laporan polis bagi membolehkan siasatan lanjut dijalankan," katanya.
Sementara itu, Mohd Kamarudin berkata, jenayah penipuan dalam talian merekodkan peningkatan ketara apabila mencatatkan 17,537 kes membabitkan RM449.5 juta bagi tempoh Januari hingga Oktober lalu.
"Jumlah itu meningkat berbanding jumlah kes direkodkan sebanyak 17,111 kes membabitkan kerugian RM510 juta sepanjang tahun lalu.
"Melihat kepada peningkatan ketara itu, kami melaksanakan inisiatif dengan melancarkan kempen ini bagi memberi pendedahan kepada masyarakat berkaitan penipuan dalam talian.
"Jabatan ini turut mendapatkan kerjasama 30 influencer (personaliti media sosial) untuk mempromosikan kempen ini melalui platform media sosial masing-masing," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/jumlah-kerugian-jenayah-scam-meningkat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jumlah Jemaah Haji Terengganu Meningkat Tahun Ini

Jumlah Jemaah Haji Terengganu Meningkat Tahun Ini

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 287 hits
KUALA NERUS Jumlah jemaah haji dari Terengganu meningkat kepada 2 739 orang tahun ini berbanding 2 500 orang tahun lepas kata Menteri Besar Dr Ahmad Samsuri Mokhtar Beliau berkata daripada jumlah itu seramai 101 orang jemaah adalah dari kal...
Bitcoin Meningkat Melebihi 65k Tetapi Melihat Ancaman Baru Melalui Ethereum

Bitcoin Meningkat Melebihi 65k Tetapi Melihat Ancaman Baru Melalui Ethereum

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 131 hits
Minggu baru untuk pasaran mata wang kripto bermula dengan baik Bitcoin menembusi daripada segi tiga dan meningkat melebihi 65 000 setiap syiling Kini syiling secara beransur ansur menghampiri paras tertinggi sepanjang masa melebihi 67 000 s...
Hiburan Umur Semakin Meningkat Heliza Hilmi Tak Rasa Tertekan Untuk Berkahwin

Hiburan Umur Semakin Meningkat Heliza Hilmi Tak Rasa Tertekan Untuk Berkahwin

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 353 hits
Menjelang umur 35 tahun penyanyi serta aktivis Heliza Helmi memaklumkan dirinya tidak berasa tertekan untuk mendirikan rumah tangga biarpun kian hari umurnya semakin meningkat ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementMenurut Heliza keutamaannya buat ...
Pernikahan Dini Di Lombok Tengah Meningkat Saat Pandemi Covid 19

Pernikahan Dini Di Lombok Tengah Meningkat Saat Pandemi Covid 19

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 239 hits
Selama periode Januari November 2021 ada 297 anak di bawah umur telah mengajukan dispensasi pernikahan kata Panitra Muda pada Pengadilan Agama Praya Salman di Lombok Tengah
Kos Komoditi Makanan Meningkat Semula Mencapai Rekod Baharu

Kos Komoditi Makanan Meningkat Semula Mencapai Rekod Baharu

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 201 hits
Indeks PBB yang menjejaki makanan penting daripada gandum hingga minyak sayuran meningkat sebanyak 3 pada bulan Oktober menunjukkan paras tertinggi baru dalam tempoh sepuluh tahun Pada masa yang sama ancaman peningkatan selanjutnya bagi pen...
Aliran Trafik Meningkat 1 48 Juta Orang Balik Kampung

Aliran Trafik Meningkat 1 48 Juta Orang Balik Kampung

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 159 hits
PETALING JAYA Jumlah aliran trafik di tiga lebuh raya utama semalam meningkat susulan perayaan Deepavali hari ini Operasi dan tinjauan Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik mendapati kira kira 1 48 juta kenderaan dicatatkan di lebuh ra...
Usd Akan Meningkat Lebih Tinggi Di Tengah Tengah Kemungkinan Kenaikan Kadar Utama Pada 2022

Usd Akan Meningkat Lebih Tinggi Di Tengah Tengah Kemungkinan Kenaikan Kadar Utama Pada 2022

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 205 hits
Peserta pasaran telah menjangkakan Fed akan menaikkan kadar penanda aras selama beberapa bulan Bagaimanapun penganalisis bimbang tentang kemungkinan kesan negatif terhadap dolar AS walaupun ini adalah senario yang agak tidak mungkin Awal mi...
Kes Positif Covid 19 Terus Meningkat Kepada 108 376 Kematian 5 131 Di Indonesia

Kes Positif Covid 19 Terus Meningkat Kepada 108 376 Kematian 5 131 Di Indonesia

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 172 hits
Jakarta Sebanyak 2 040 kes baharu rekodkan dalam tempoh 24 jam dan menjadikan indek kes postitif COVID 19 di indonesia mencecah seramai 108 376 Mengikut Data yang disiarkan dilaman This is a content summarry Visit my website for full link o...
Kes Covid 19 Akan Meningkat Semula Rakyat Makin Leka Persatuan Perubatan Malaysia

Kes Covid 19 Akan Meningkat Semula Rakyat Makin Leka Persatuan Perubatan Malaysia

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 163 hits
Persatuan Perubatan Malaysia melahirkan kebimbangan berhubung tanda tanda peningkatan semula kes Covid 19 Presiden MMA Koh Kar Chai berkata demikian susulan indikator kadar kebolehjangkitan Covid 19 di Malaysia meningkat kepada angka 1 0 MM...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Puasa Ayyamul Bidh Niat Keutamaan Jadwal 2024

Belajar Menerima Keluarga Pasangan Anda

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Siapa Nak Tahu Asal Usul Selfie

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan