Jumlah Harimau Malaya Kurang 200 Ekor



Jumlah Harimau Malaya kurang 200 ekor
Spesies Harimau Malaya atau harimau belang dijangka pupus dalam tempoh lima hingga 10 tahun jika tindakan drastik tidak diambil dengan segera mengatasi kepupusan haiwan itu.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang), Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, Harimau Malaya sememangnya diancam kepupusan kerana data menunjukkan populasinya berada pada tahap yang sangat membimbangkan.
Beliau berkata, berdasarkan dapatan Survei Harimau Pertama yang dilaksanakan mulai 2016 hingga 2020, anggaran populasi Harimau Malaya terkini adalah kurang daripada 200 ekor.
“Justeru, Jemaah Menteri pada 16 Jun lalu bersetuju dengan sembilan tindakan strategik konservasi Harimau Malaya bagi tempoh 10 tahun bermula tahun 2021 hingga 2030 melalui tiga pendekatan,” katanya menjawab soalan Che Alias Hamid (PAS-Kemaman) pada sesi Waktu PertanyaanMenteri (MQT), di Dewan Rakyat, hari ini.
Che Alias ingin mengetahui usaha yang dilakukan oleh Kementerian Tenaga dan Suber Asli bagi memastikan Harimau Malaya menjadi spesies ikonik negara tidak pupus.
Wan Junaidi menjawab soalan itu bagi mewakili Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Seri Takiyuddin Hassan.
Beliau menjelaskan antara usaha dilakukan kementerian mengatasi kepupusan harimau adalah mengukuhkan rondaan penguatkuasaan dan pengawalan serta pemeliharaan dan pemuliharaan habitat semula jadi Harimau Malaya.
Katanya, keduanya, kementerian meningkatkan tadbir urus baik dan keberkesanan dalam melaksanakan konservasi Harimau Malaya melalui penubuhan Pasukan Petugas Kebangsaan bagi Konservasi Harimau Malaya (MyTTF), Unit Konservasi Harimau Malaya di bawah Jabatan PERHILITAN, Biro Jenayah Hidupan Liar di bawah Polis Diraja Malaysia dan pengukuhan Makmal Forensik Hidupan Liar Kebangsaan sebagai pusat kecemerlangan konservasi ex-situ Harimau Malaya.
“Langkah ketiga kementerian adalah memperkasakan inisiatif bagi memastikan kelangsungan hidup Harimau Malaya melalui penyediaan instrumen kewangan inovatif dan skim akreditasi habitat Harimau Malaya.
“Adalah diharapkan tindakan strategik ini dapat memberi keberhasilan yang signifikan dalam memastikan kelangsungan hidup Harimau Malaya,” katanya.
Menjawab soalan tambah Che Alias mengenai konflik antara manusia dan harimau serta tindakan yang boleh di ambil jika manusia bertemu dengan haiwan berkenaan, Wan Junaidi berkata, konflik ini berlaku kerana tindakan manusia yang menganggu habitat harimau.
Selain itu, katanya, kawasan rayau Harimau Malaya semakin mengecil selain kekurangan sumber makanan iaitu Rusa Sambar kerana turut diburu manusia.
“Sebenarnya jika kita boleh henti pembalakan pokok dan konservasi diperluaskan maka ini akan meluaskan lagi kawasan rayau hidupan liar termasuk Harimau Malaya maka ia boleh menghalang konflik antara manusia dan hidupan liar.
Menjawab soalan tambahan Datuk Dr Hasan Baharom (PH-Tampin) mengenai usaha meningkatkan bilangan Harimau Malaya, katanya kementerian kini mewujudkan kerjasama dengan zoo dan pihak universiti bagi membiak haiwan itu.
“Kerjasama dengan pihak luar pula dilaksanakan bagi pembiakan (captive breeding) Harimau Malaya dan Rusa Sambar dalam kurungan untuk tujuan pelepasan ke habitat asal,” katanya. BH
Jumlah Harimau Malaya kurang 200 ekor
Baca Artikel Menarik :
Anak kelar leher ibu maut digilis lori Saiful Apek jadi pemain bola sepak (video) 18 lokasi peranginan di Kedah berisiko dilanda kepala air Thalita Latief dituduh perampas suami orang Ancaman Pneumonia pesakit Covid-19 lepas sembuh PRN Melaka: Pilih biru yang ori, bukan yang cetak rompak – Zahid Zulfarhan maut kerana fitnah bomoh, kata ayah Dituduh tidak dilayan, Najib anggap telah biasa difitnah Dynasty in making: Khalil in line for PAS top post? Roti canai biawak (video) Layari Laman Facebook MYKMU
Laungan PAS nak satukan ummah cuma halwa telinga

Lelaki mabuk bogelkan ibunya dan cuba merogolnya

The post Jumlah Harimau Malaya kurang 200 ekor appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/11/11/jumlah-harimau-malaya-kurang-200-ekor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jumlah Kematian Covid Di Seluruh Dunia Tembus 5 Juta Dalam Waktu Kurang Dua Tahun

Jumlah Kematian Covid Di Seluruh Dunia Tembus 5 Juta Dalam Waktu Kurang Dua Tahun

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 215 hits
Angka kematian global karena Covid 19 mencapai 5 juta pada Senin kurang dari dua tahun pandemi yang tidak hanya menghantam negara negara miskin tapi juga negara negara kaya dengan sistem kesehatan terbaik
Model Dilamar 200 Ekor Unta Sebagai Mas Kahwin Tapi Menolak Sebab Tidak Menarik

Model Dilamar 200 Ekor Unta Sebagai Mas Kahwin Tapi Menolak Sebab Tidak Menarik

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 239 hits
Model Dilamar 200 ekor Unta Sebagai Mas Kahwin Tapi Menolak Sebab Tidak Menarik NEW DELHI Seorang model menolak lamaran seorang lelaki yang mahu memberikannya 200 ekor unta sebagai mas kahwin kerana tidak tahu cara menjaga haiwan itu lapor ...
200 Thousand Of Malicious Software Appear Every Day

200 Thousand Of Malicious Software Appear Every Day

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 120 hits
Apparently a lot of companies in the world who does not know exactly how many new malicious programs which appears every day and just 6 who know exactly how large the amount This was revealed from a survey of Global Corporate IT Security Ri...
Najib Serah Surat Tawaran Haji Kepada 1 200 Penerima

Najib Serah Surat Tawaran Haji Kepada 1 200 Penerima

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 99 hits
PUTRAJAYA Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menyerahkan surat tawaran menunaikan fardu Haji 1439H 2018 kepada 1 200 penerima yang terdiri daripada imam ketua kampung dan pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kamp...
Kamera 200 Mega Pixel Pertama Di Dunia

Kamera 200 Mega Pixel Pertama Di Dunia

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 113 hits
Kamera 200 mega pixel pertama di dunia ini dikeluarkan oleh syarikat pembuat kamera Hasselblad Kamera ini berharga RM 135 000 Sebenarnya kamera ini menggunakan sensor 50 megapixel sahajaa tetapi dengan teknologi multishot Hasselblad berupay...
200 000 Pages Read

200 000 Pages Read

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 116 hits
EntryPageviewsUnited States133419Germany8995Malaysia4708Russia4339India4034France3506United Kingdom2442Singapore2317Japan2036Philippines1502 Hello and warmest greeting from the Road to Motivational Blog We are Truly celebrating all the new ...
Rasa Kurang Senang Pas Dengan Isu Logo Undang Masalah Kepada Bersatu

Rasa Kurang Senang Pas Dengan Isu Logo Undang Masalah Kepada Bersatu

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 165 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Ada ahli PAS yang dikatakan berasa kurang senang dengan keputusan pemimpin parti itu untuk membenarkan penggunaan lambang Perikatan Nasional oleh calon mereka dalam pilihan raya negeri Melaka kata sumber dalaman S...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip