Jualan Durian Jatuh Ketika Pkp Walaupun Kini Musimnya Bagaimana Untuk Mendapatkan Raja Buah Tersebut


Dengan taburan hujan yang tinggi di Malaysia dan petani mengalami kekurangan bantuan tenaga kerja akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan, dijangkakan musim durian ini akan mengalami hasil yang lebih rendah berbanding musim biasa iaitu di bawah 300,000 tan metrik, menurut Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).
Hal ini, ditambah dengan sekatan bagi aktiviti menikmati makanan di gerai tepi jalan demi membendung penularan wabak Covid-19, bakal membawa beberapa cabaran kepada industri durian.
Namun, meskipun dengan ekonomi global yang perlahan serta cabaran-cabaran ini, FAMA menjangka bahawa tahun 2020 akan menjadi tahun yang optimis bagi industri durian. Kebanyakan penjual durian meramalkan bahawa permintaan akan kekal kukuh di dalam dan luar negara terutama dari pasaran Singapura dan China terutamanya dengan ekonomi negara China yang bermula untuk pulih. FAMA menyatakan, “Rakyat Malaysia mungkin tidak dapat menikmatinya di tepi jalan tahun ini tetapi pengambilannya tetap tinggi seiring dengan minat mereka terhadap durian.” FAMA juga menggalakkan penjual untuk meneroka e-dagang bagi meningkatkan penjualan mereka dalam tempoh yang mencabar ini.
Dalam pada itu, Shopee mendapati penjual durian Malaysia tidak terkesan oleh gangguan tersebut dan sangat progresif dalam pendekatan mereka terhadap e-dagang. Ia menemui trend baharu serta menarik dan mendapati bahawa platformnya telah secara organik menarik petani yang menanam durian dari seluruh negara dalam pada mereka menawarkan D24, Musang King, XO, Hor Lor, Udang Merah dan banyak lagi atas talian. Ramai juga yang menjadi kreatif dengan kempen mereka sendiri seperti Duduk Rumah, Makan Durian untuk kekal relevan.
 
Covid-19 dilihat memberi kesan buruk kepada perniagaan dalam banyak sudut selain penjualan. Shan Cheng Durian yang biasanya menerima pelancong di ladang seluas 12 hektar di Balik Pulau, Pulau Pinang mendedahkan bahawa penularan virus telah menyebabkan pelancong untuk tidak lagi mengunjungi ladang tersebut. Kini, ketika mereka mencari cara baharu bagi menjual hasil tanaman mereka, mereka juga harus memikirkan kaedah inovatif demi memastikan durian yang dihasilkan kekal segar dan enak. “Ada banyak perkara yang perlu dipertimbangkan ketika melakukan penjualan atas talian. Kesegaran durian adalah salah satu daripadanya. Untuk memastikan pelanggan mendapat kualiti terbaik, kami mengumpul durian dari ladang pada waktu pagi, membuka dan membungkus semula ke dalam kotak serta menyimpan dalam bekas vakum sebelum penghantaran dilakukan pada hari yang sama. Dengan begitu banyak penjual atas talian yang bersaing untuk penjualan, ia bergantung kepada kualiti, perkhidmatan dan harga untuk memenangi hati orang ramai,” kata Leow E Shuen, Pengasas Bersama dan Pengurus Perniagaan Shan Cheng Durian Penang.
Bagi Mountain Cat Durian, penularan Covid-19 memberi impak kepada penjualan produk diproses seperti durian puff dan aiskrim durian sebanyak 50%. Ini disebabkan oleh permintaan perniagaan-ke-perniagaan (B2B) yang rendah daripada sektor bakeri dan konfeksionari, serta peniaga makanan dan minuman. Syarikat yang berpusat di Puchong ini yang mempunyai ladang seluas 20 hektar di Broga, Negeri Sembilan, juga mengalami cabaran kewangan daripada perbelanjaan overhed seperti pekerja dan komitmen kilang. “Dengan penjualan luar talian dan B2B kami terjejas ketika kenaikan tekanan kos, kami menyedari sudah tiba masanya bagi kami untuk meneroka model luar talian-ke-atas talian untuk mengekalkan perniagaan dan memastikan durian kami tidak dibazirkan. Sebelum menjual secara atas talian, kami hanya mempunyai beberapa pesanan dalam sebulan; tetapi sekarang di Shopee, kami menerima pesanan setiap hari. Keadaan semasa merupakan pembuka mata bagi kami – ini menunjukkan kepada kami bahawa kami tidak boleh berpuas hati dengan pendekatan kami dengan mengabaikan dunia digital,” kata Ma Tuck Mun, pengasas Mountain Cat. Isi Musang King pada masa ini merupakan produk terlaris mereka di Shopee.
Shopee mendedahkan selanjutnya bahawa pencarian kata kunci untuk “durian” di platformnya juga mula menjadi trend, menandakan minat pengguna ketika musim durian bermula. Dalam usaha untuk membantu penjual durian mengekalkan pendapatan mereka dan rakyat Malaysia mendapatkan durian kegemaran mereka, Shopee akan menampilkan Shan Cheng Durian dan Mountain Cat, bersama dengan 500 penjual durian dan buah-buahan lain dalam 6.6 Super Sale yang berlangsung dari sekarang hingga 6 Jun 2020. Buah durian akan dijual dalam Jualan Kilat Shocking Sale pada harga RM0.66 dengan diskaun tambahan 10% di kedai untuk penjual terpilih sepanjang kempen.
“Kesan Covid-19 telah diterjemahkan ke dalam banyak aspek lain dalam kehidupan kita selain kesihatan. Ia telah menghalang kita daripada melakukan aktiviti kegemaran seperti merapatkan hubungan persahabatan dan kekeluargaan sambil makan durian. Namun, itu tidak bermakna kita tidak dapat menikmati durian atau memberi buah ini kepada orang yang kita sayangi. Dengan lebih banyak penjual durian yang menjual atas talian, rakyat Malaysia dapat membelinya daripada platform kami untuk dinikmati di rumah dengan selamat. Tambahan pula, penjual tempatan kita memerlukan sokongan berterusan demi ekonomi kita. Itulah sebabnya selain menampilkannya dalam kempen kami seperti 6.6 Super Sale, Shopee komited untuk memastikan platform kami adalah kos efektif. Kami juga menasihati semua penjual agar memastikan bahawa mereka dapat memenuhi pesanan – bekalan, pembungkusan dan logistik – sebelum menjual. Kami memahami bahawa ini mungkin agak sukar bagi penjual yang pertama kali menjual secara atas talian dan disebabkan itu, kami menugaskan pasukan khusus untuk membantu mereka yang memerlukan pertolongan. Mereka dapat menghubungi kami di https://ift.tt/3gJ6yiX dan kami akan menghubungi mereka,” nasihat Ian Ho, Pengarah Urusan Serantau Shopee.
Untuk penjimatan lebih banyak lagi bagi pelbagai jenis produk, tawaran bermula daripada hanya RM0.66; nikmati penghantaran percuma dengan perbelanjaan minimum RM16 serta dapatkan baucar RM6 setiap hari pada 6.6 Super Sale ini.
6.6 Shopee Live Festival juga akan diadakan yang menampilkan bintang pop Taiwan Alien Huang, Emma Wu, Tiffany Hsu, Sam Tseng dan Blaire Chang serta bintang tempatan Nabila Razali, Pongpong, Shalma Eliana dan Yonnyboii. Kemuncak sesi ini akan dibintangi ratu pop Malaysia, Dato’ Sri Siti Nurhaliza pada 6 Jun. Pengguna juga boleh bermain Shopee Poly, Shopee Treasure Box, Shopee Catch, Flip & Match dan banyak lagi untuk terus berhibur.
The post Jualan durian jatuh ketika PKP walaupun kini musimnya, bagaimana untuk mendapatkan raja buah tersebut? appeared first on TheSkop.


from TheSkop https://ift.tt/2ZX5geA
via gqrds

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kongsibro.blogspot.com/2020/06/jualan-durian-jatuh-ketika-pkp-walaupun.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pkp Eratkan Raja Afiq Soffwany

Pkp Eratkan Raja Afiq Soffwany

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 489 hits
PELAKON Raja Afiq mengakui sedang berkawan rapat dengan anggota polis yang pernah tular memiliki suara merdu dan kini menjadi artis rakaman Suria Records iaitu Soffwany Yusoff Afiq ketika dihubungi berkata dia sudah lama mengenali wanita it...
Ditolak 6 Sekolah Ketika Mau Masuk Smp Kini Adam Masuk Jajaran Orang Terkaya

Ditolak 6 Sekolah Ketika Mau Masuk Smp Kini Adam Masuk Jajaran Orang Terkaya

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 177 hits
Adam Khoo seorang lelaki asal Singapura yang kini baru berusia 33 tahun telah menikmati banyak asam garam kehidupan Di umur 26 tahun ia diketahui telah mempunyai empat bisnis yang beromzet US 20juta atau sekitar Rp 280 miliar Namun pencapai...
Gerai Jualan Durian Diberi Kebenaran Beroperasi Di Pulau Pinang

Gerai Jualan Durian Diberi Kebenaran Beroperasi Di Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 521 hits
Berita baik buat peniaga dan penggemar durian di Pulau Pinang apabila kerajaan negeri mengumumkan gerai jualan raja buah itu di tepi tepi jalan dibenarkan beroperasi semula bermula Selasa Bagaimanapun menurut Pengerusi Jawatankuasa Perumaha...
Laporan Gartner Xiaomi Satu Satunya Jenama Yang Berjaya Tingkatkan Jualan Ketika Covid 19

Laporan Gartner Xiaomi Satu Satunya Jenama Yang Berjaya Tingkatkan Jualan Ketika Covid 19

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 215 hits
Mengikut laporan dari Gartner jualan peranti pintar di seluruh dunia untuk suku pertama tahun 2020 menyaksikan pengurangan sebanyak 20 2 Pengurangan itu adalah tidak lain tidak bukan disebabkan pandemik Covid 19 dan juga kemelesetan ekonomi...
Kedai Gunting Belum Buka Lelaki Ini Belajar Cara Potong Rambut Ala Ala Salun Dari Youtube Ketika Pkp

Kedai Gunting Belum Buka Lelaki Ini Belajar Cara Potong Rambut Ala Ala Salun Dari Youtube Ketika Pkp

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 641 hits
Kaum lelaki yang suka rambut mereka sentiasa kemas dan pendek akan menjadi masalah semasa musim Perintah Kawalan Pergerakan tambah tambah lagi apabila kedai gunting rambut tidak dibenarkan beroperasi semasa musim ini Ye penutupan kedai gunt...
6002 Lawak Ragam Keluarga Abon Ketika Pkp Tv Ppim 05 06 2020

6002 Lawak Ragam Keluarga Abon Ketika Pkp Tv Ppim 05 06 2020

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 462 hits
Lawak Ragam Keluarga ABON Ketika PKP Baik mengaku cepat siapa yang mcm ni ketika PKP Tag siapa yang kena Tentunya dugaan ini banyak hikmah pengajaran untuk kita semua Menjadi persoalan juga mengapa sepanjang tempoh PKP bill elektrik naik ti...
Tiada Perubahan Terlalu Sukar Bagi Raja Buah

Tiada Perubahan Terlalu Sukar Bagi Raja Buah

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 278 hits
Durian serendah RM0 66 semasa 6 6 Super Sale peniaga beralih ke Shopee untuk menjangkau pengguna KUALA LUMPUR 1 Jun 2020 Menikmati makanan di gerai tepi jalan dengan menjamah isi berwarna kuning lembut berkrim benar benar merupakan satu pen...
Budak 11 Tahun Jatuh Hingga Patah Tulang Belakang Jambatan Popular Di China Kini Ditutup

Budak 11 Tahun Jatuh Hingga Patah Tulang Belakang Jambatan Popular Di China Kini Ditutup

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 376 hits
Budak 11 tahun jatuh hingga patah tulang belakang jambatan popular di China kini ditutupKejadian Isnin lalu memaksa lokasi ini ditutup buat sementara waktu JAMBATAN ini sememangnya popular dan menjadi tarikan pelancongan di bandar Dalian wi...
Kebanyakan Gambar Diambil Dari Dalam Kereta Jurugambar Ini Rakam Kesunyian Ibu Kota Ketika Pkp

Kebanyakan Gambar Diambil Dari Dalam Kereta Jurugambar Ini Rakam Kesunyian Ibu Kota Ketika Pkp

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 411 hits
Situasi COVID 19 dan perintah kawalan pergerakan yang dilaksanakan sejak pertengahan Mac lalu nyata mengubah pemandangan dan suasana dalam negara kita Antara yang paling terkesan sudah pastinya ibu kota Kuala Lumpur Bukan sahaja kedai kedai...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision

Specialization And Excellence Headwater Health S Crna Focus

Ipr Lonjak Pendapatan Peniaga B40

Perintah Berkurung Untuk Kanak Kanak Bawah 13 Tahun

Wee Mca Not A Hypocrite