Jual Mykad Hanya 48 Jam Diperlukan Utuk Keluar Mykad



PEMBABITAN orang dalam di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) membolehkan MyKad tulen yang dijual kepada warga asing dikeluarkan dalam tempoh kurang 48 jam.

Sumber memberitahu bahawa pembabitan pegawai kanan di JPN Pulau Pinang itu memudahkan sindiket memproses MyKad berkenaan yang dijual RM50,000 hingga RM100,000 setiap satu.

“Harga lebih mahal antara RM300,000 dan RM600,000 turut dikenakan sindiket kepada warga asing yang mahukan MyKad tulen tanpa menggunakan butiran peribadi milik warga tempatan.

“Berdasarkan siasatan awal, ada beberapa jenis MyKad yang dijual sindiket kepada warga asing. Pertama, MyKad menggunakan butiran warga Malaysia yang sudah meninggal ataupun tinggal di kawasan luar bandar. Ini dijual sehingga RM100,000 setiap satu.

“Kedua, MyKad tulen yang tidak menggunakan butiran peribadi warga tempatan. Sebaliknya, hanya menggunakan butiran peribadi, alamat dan lain-lain butiran yang direka atau dicipta. Identiti palsu atau baharu diwujudkan kononnya dia (warga asing) adalah rakyat tempatan bersama sijil kelahiran. Harganya antara RM300,000 hingga RM600,000,” katanya.

Katanya, setiap urusan dilakukan secara tunai manakala warga asing yang mahu mendapatkan MyKad itu hanya berurusan dengan ejen.

“Ejen inilah akan kumpulkan semua data, butiran peribadi dan diserahkan kepada pegawai kanan di JPN untuk proses seterusnya,” katanya.

Menjelas lanjut, sumber itu berkata, kebanyakan pemohon MyKad dan sijil kelahiran sah itu adalah warga asing yang berkahwin dengan warga tempatan.

Harian Metro semalam melaporkan seorang warga China yang gagal berkomunikasi dengan baik dalam bahasa kebangsaan ketika temu duga dijalankan pegawai Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) membongkar kegiatan penjualan MyKad dan sijil kelahiran.

Wanita terbabit dilapor ke pejabat JIM Pulau Pinang untuk membuat pasport selepas ‘membeli’ MyKad Malaysia dari sindiket berkenaan.

Susulan pendedahan oleh Harian Metro itu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed berkata, seramai 20 individu termasuk pegawai JPN ditahan dan masih memburu saki-baki sindiket itu.

Huzir juga berkata, terdapat lapan lagi Mykad palsu yang kini dimiliki warga asing masih dikesan pihaknya.

Lelaki bergelar Datuk, pegawai kerajaan, anak dan bapa mentua antara enam individu dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Georgetown, semalam atas 32 pertuduhan membabitkan aktiviti penjualan MyKad dan dokumen pengenalan sah kepada warga asing.

Semua mereka yang berusia antara 34 hingga 66 tahun berkenaan didakwa berasingan mengikut Seksyen 4(5) Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) (SOSMA) 2012, Seksyen 26E Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran (ATIPSOM) 2007 serta Seksyen 466 Kanun Keseksaan.

Dalam prosiding berasingan di hadapan Hakim Salha Hamzah dan Mazdi Abdul Hamid, tiada pengakuan direkodkan dan tiada jaminan dibenarkan terhadap semua tertuduh.

Berdasarkan pertuduhan, tertuduh pertama yang juga Penolong Pengarah Bahagian Kad Pengenalan JPN negeri, Mohd Faizul Arifin, 34, berdepan 11 pertuduhan masing-masing dua pertuduhan mengikut Seksyen 26E ATIPSOM, empat pertuduhan mengikut Seksyen 466 Kanun Keseksaan dan lima di bawah Peraturan 25 (1) (i) Peraturan Pendaftaran Negara 1990.

Mohd Faizul didakwa melakukan kesalahan itu antara September 2018 hingga Februari tahun ini di Ibu Pejabat JPN Pulau Pinang, Bangunan Persekutuan, Jalan Anson.

Bapa kepada dua anak itu mengaku tidak bersalah bagi semua pertuduhan, manakala tiada pengakuan direkodkan bagi pertuduhan mengikut ATIPSOM.

Sementara itu, empat tertuduh, Datuk Lai Chin Wah, 56, Loh Chan Cheong, 34, dan Yap Cheng Wah, 43, masing-masing berdepan dua pertuduhan, manakala Chien Guan Chai, 36, dengan empat pertuduhan mengikut Seksyen 466 Kanun Keseksaan kerana bersubahat dengan Mohd Faizul memalsukan sijil kelahiran dan bagi tujuan pengeluaran MyKad sah.

Selain itu, semua lima tertuduh berkenaan juga berdepan dua pertuduhan menjual sijil kelahiran dan MyKad mengikut Seksyen 26E ATIPSOM.

Tertuduh keenam, Mohd Faizal Tan Abdullah, 66, didakwa dengan dua pertuduhan mengikut Seksyen 26E ATIPSOM kerana menjual sijil kelahiran dan MyKad.

Berdasarkan pertuduhan, semua mereka didakwa melakukan kesalahan itu di Georgetown, manakala kesalahan bersubahat dalam pemalsuan didakwa dilakukan di Ibu Pejabat JPN Pulau Pinang di sini antara Januari hingga Februari 2019.

Tertuduh keenam, Mohd Faizal adalah bapa mentua kepada Loh yang juga tertuduh ketiga kes ini.

Semua tertuduh mengaku tidak bersalah bagi pertuduhan selain tiada pengakuan direkodkan untuk pertuduhan mengikut ATIPSOM.

Jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara tidak kurang tujuh tahun dan tidak lebih 15 tahun serta denda tidak kurang RM50,000 dan tidak lebih RM500,000.

Bagi kesalahan mengikut Seksyen 466 Kanun Keseksaan, tertuduh boleh dihukum penjara hingga tujuh tahun dan denda jika disabitkan kesalahan manakala Peraturan 25(1)(i) Peraturan-peraturan Pendaftran Negara 1990 memperuntukkan hukuman penjara tidak lebih tiga tahun atau denda tidak lebih RM20,000 atau kedua-dua sekali.

Hakim menetapkan sebutan semula kes pada 18 September ini.

Sila sambung bacaan anda di SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/09/jual-mykad-hanya-48-jam-diperlukan-utuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Didakwa Jual Mykad Pengkhianat Perlu Dihukum Mati

6 Didakwa Jual Mykad Pengkhianat Perlu Dihukum Mati

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 423 hits
Jual MyKad Enam didakwaLELAKI bergelar Datuk dan pegawai di Jabatan Pendaftaran Negara Pulau Pinang antara enam individu dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Georgetown hari ini atas 32 pertuduhan membabitkan aktiviti penjualan MyKad dan dokumen p...
Siasat Dalang Sindiket Jual Mykad Sampai Lubang Cacing

Siasat Dalang Sindiket Jual Mykad Sampai Lubang Cacing

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 281 hits
Tak mustahil projek MyKad babit aktiviti ekonomi gelap Tuan IbrahimBANGI Tindakan pihak tertentu yang terbabit dalam sindiket menipu dan menjual MyKad kepada warganegara asing disifatkan sebagai perbuatan khianat serta cubaan untuk mensabot...
Pegawai Kanan Jpn Terlibat Sindiket Jual Mykad

Pegawai Kanan Jpn Terlibat Sindiket Jual Mykad

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 349 hits
Pegawai Kanan JPN Terlibat Sindiket Jual MyKad Apa sudah jadi dengan satu jabatan kerajaan yang begitu besar bagi negara kita ini Tidak salah rasanya boleh kita katakan bahawa pegawai ini adalah pengkhianat negara Pegawai Kanan JPN Terlibat...
Pengkhianat Negara Jual Mykad Kepada Warga Asing Dihukum Gantung

Pengkhianat Negara Jual Mykad Kepada Warga Asing Dihukum Gantung

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 255 hits
Isu penjualan MyKad kepada warga asing nampaknya telah berlaku sekian lama tanpa pengetahuan siapa siapa dan dilakukan dengan amat tidak bertanggungjawab oleh beberapa pihak Jadi hari ini Ohmedia tertarik dengan cadangan dari Pertubuhan Keb...
Isu Zakir Naik Diperbesarkan Kes Jual Mykad Diam Seribu Bahasa

Isu Zakir Naik Diperbesarkan Kes Jual Mykad Diam Seribu Bahasa

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 379 hits
Jangan bilis saja kena tindakan jerung yang menjadi dalang terselamatBANGI Pendakwah bebas Firdaus Wong Wai Hung hairan apabila pemimpin kerajaan Pakatan Harapan masih membisu dan diam seribu bahasa dalam isu sindiket penjualan kad pengenal...
Jual Mykad Penolong Pengarah Jpn Antara Enam Didakwa

Jual Mykad Penolong Pengarah Jpn Antara Enam Didakwa

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 311 hits
Seorang pegawai Jabatan Pendaftaran Negara Pulau Pinang dan seorang lelaki bergelar Datuk antara enam lelaki yang dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Georgetown di sini semalam atas 32 pertuduhan melibatkan sindiket penjualan dokumen pengenalan d...
Jual Mykad Enam Pegawai Jpn Didakwa

Jual Mykad Enam Pegawai Jpn Didakwa

papar berkaitan - pada 12/9/2019 - jumlah : 196 hits
Gambar sumber dari Sinar HarianMengenai isu seorang rakyat China yang mendapat taraf warganegara Malaysia hari ini seramai enam orang pegawai Jabatan Pendaftaran Negara Pulau Pinang didakwa menjual MyKad sebanyak 32 pertuduhan melibatkan si...
Fitnah Tak Jual Produk Muslim Bumiputera Econsave Buat Laporan Polis Beri Tempoh 48 Jam Untuk Minta Ampun

Fitnah Tak Jual Produk Muslim Bumiputera Econsave Buat Laporan Polis Beri Tempoh 48 Jam Untuk Minta Ampun

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 471 hits
Pasar raya Econsave Cash Carry Sdn Bhd semalam membuat laporan polis terhadap beberapa akaun Facebook yang dipercayai menyebarkan fitnah mendakwa pasar raya itu tidak menjual produk produk Muslim dan Bumiputera Pengurus Besar Econsave Mas I...
Polis Tahan Pegawai K Jaan Bawah Sosma Didakwa Jual Mykad

Polis Tahan Pegawai K Jaan Bawah Sosma Didakwa Jual Mykad

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 230 hits
Polis menahan beberapa pegawai kerajaan berpangkat tinggi dan kakitangan jabatan kerajaan termasuk dari Putrajaya di bawah Akta Kesalahan Keselamatan 2012 Harian Metro melaporkan penahanan itu berhubung dakwaan sindiket penjualan MyKad kepa...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally