Journey Tak Mudah Dugaan Susukan Anak Memang Mencabar Kena Kental


Hampir semua wanita menyimpan hasrat untuk memberikan susu ibu secara eksklusif kepada si kecil sehingga usia enam bulan dan meneruskannya sehingga dua tahun. Dalam melengkapkan misi ini, tentunya banyak cabaran yang perlu dihadapi. Setiap cabaran yang dihadapi pasti akan ada cara untuk mengatasi.
Artikel Menarik: [“Belajar Urus Emosi Sesuatu Yang Sukar.” Bila Rasa Down, Maafkan Diri Sendiri]

Susu ibu, rezeki buat anak Semua wanita bergelar ibu pasti mempunyai impian untuk menyusukan sendiri bayi. ia merupakan hadiah pertama paling berharga dan terbaik buat yang tersayang. Susu ibu dicipta oleh Allah SWT sebagai rezeki yang perlu disalurkan kepada anak melalui ibu.
Kebiasaannya, ramai ibu terutama yang pertama kali melahirkan anak seakan-akan hilang arah dan tiada panduan penyusuan sejurus selepas melahirkan bayi. Ada juga golongan yang bersungguh mahu menyusukan anak sepenuhnya dengan susu ibu tetapi keliru apa yang sepatutnya dilakukan dek kurang sokongan dan ilmu penyusuan.
Sumber foto: www.freepik.com Ramai ibu beranggapan penyusuan merupakan suatu perkara yang mudah dan susu akan dihasilkan dengan banyak sejurus selepas melahirkan. Sedangkan realitinya tidak. Bukan mudah untuk menjayakan penyusuan jika tiada sokongan padu daripada suami dan persekitaran. Penyusuan bukan sahaja tanggungjawab ibu, malah tanggungjawab ayah juga.
Artikel Menarik:  [“Terima Kasih Sabar Dengan Bonda.” Luahan Hati Faralyna Tentang Anak Sentuh Hati Ramai Ibu]
Ketahui kewujudan kolostrum Ramai ibu tidak menyedari dan tidak tahu, badan menghasilkan susu sejak dari peringkat awalkehamilan iaitu pada fasa memogenesis (sekitar minggu ketujuh atau kelapan kehamilan).
Seterusnya apabila kandungan masuk ke trimester kedua sekitar 16 – 24 minggu proses penghasilan susu untuk menghasilkan kolostrum (laktogenesis 1) bermula. Ini bermakna sejak dari kandungan lagi payudara telah menghasilkan susu!
Hebat sekali ciptaan Allah SWT kerana Dia sediakan susu seawal usia kandungan 24 minggu. Pada waktu ini, ada bayi yang dilahirkan pramatang. Walaupun bersalin awal, ibu tetap mampu menyusukan anak.
Kolostrum merupakan susu pertama yang sangat berharga dan perlu diperoleh oleh bayi sebanyak yang boleh kerana di dalamnya terkandung banyak manfaat. Salah satunya adalah zat antibodi (imunoglobulin). Selain itu, terdapat faktor-faktor pertumbuhan yang berfungsi untuk menyempurnakan pertumbuhan dan perkembangan manusia dari bayi hingga dewasa.
Susu tiada selepas bersalin? Jawapannya tidak benar! Setiap ibu yang melahirkan anak sudah mempunyai susu. Penghasilan kolostrum sudah bermula sejak minggu ke-16 kehamilan. Cuma paras hormon yang berbeza membuatkan ada ibu yang mula keluar susu sejak sebelum melahirkan. Ada ibu lain hanya keluar susu pada hari kedua atau ketiga bayi dilahirkan.
Bagi meningkatkan paras hormon prolaktin, rangsangan daripada hisapan bayi sangat diperlukan terutama pada jam-jam pertama kelahiran. Oleh itu, anda perlu:
Mendapatkan bayi secepat mungkin untuk disusui supaya proses pengeluaran susu lebih cepat berlaku. Bersedia dan susukan bayi dengan yakin tanpa ragu-ragu. Bila puting payudara dipicit ia seakan tiada susu, kerana fizikal kolostrum yang pekat dan sangat sedikit sesuai dengan keperluan dan saiz perut bayi yang sangat kecil. Warna kolostrum jernih pada awalnya dan kekuningan menyebabkan ia tidak kelihatan. Hanya rangsangan kerap pada payudara dapat membantu kolostrum diterima oleh bayi. Apa yang perlu anda lakukan hanyalah susukan anak sekerapnya termasuk sebelah malam. Sumber foto: www.freepik.com Lebih kerap payudara mendapat rangsangan, lebih cepat kolostrum keluar dan lebih banyak kolostrum diterima oleh bayi. Jadi, lebih banyak susu bakal terhasil. Jangan risau kerana bayi mampu bertahan selama enam jam walaupun tanpa makanan kerana bekalan makanan yang diterima dari plasenta mampu menampung keperluan jam-jam pertama kehidupannya. Bayi menangis bukan semata-mata kerana kelaparan. Banyak faktor penyebab yang lain. Susukan anak kerana hanya penyusuan dapat menenangkannya. Artikel Menarik: [Sedihnya! Nak Check Anak Tidur, Nampak Dia Peluk Cium Gambar Arwah Abah]
Pelekapan betul Pelekapan betul membantu melancarkan aliran susu ibu serta penghasilannya. Hal ini perlu diberi penekanan dalam penyusuan di peringkat awal kelahiran. Teknik pelekapan yang betul mustahak untuk memastikan anak mendapat bekalan susu yang cukup untuk keperluan tumbesarannya dan mengelakkan payudara mudah melecet atau luka.
Sumber foto: www.freepik.com Adalah sesuatu yang normal jika anda mengalami puting melecet atau merekah pada minggu-minggu pertama kelahiran. Ia akan beransur pulih secara perlahan-lahan.
Pelekapan yang betul bukan hanya membantu anak mendapat susu yang cukup, ia juga memastikan anda menghasilkan bekalan susu mencukupi.
Bagi mengelak masalah puting merekah, sebaiknya anda menyapu susu ibu setiap kali selesai sesi penyusuan.Bantuan dan sokongan moral daripada suami dan keluarga amat diperlukan pada saat menyakitkan ini.
Pelekapan yang terbaik adalah apabila mulut bayi terbuka luas, dagu bersentuh dengan payudara, hidung tidak tertutup oleh payudara, bibir atas dan bawah melekap keluar. Bayi melekap di kawasan areola bukan bergantung pada puting semata-mata.
Bagi memastikan penyusuan berjaya, anda perlu merapatkan bayi secara mengiring dan rapat pada tubuh. Pastikan perut anda dan bayi bertemu. Lengan anda mengampu belakang dan punggung bayi dalam keadaan yang selesa.
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

Jom, meriahkan Pa&Ma Gala 2022 Reunion X TYT dan anda berpeluang memenangi pelbagai hadiah menarik! Sharing istimewa dari Dayah Bakar & Tasha Manshahar tentang cara penjagaan anak serta demo urutan istimewa dari Aunty June (TYT).
Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/pama-gala-2022-reunion-x-tyt/

 
The post Journey Tak Mudah, Dugaan Susukan Anak Memang Mencabar. Kena Kental! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/journey-tak-mudah-dugaan-susukan-anak-memang-mencabar-kena-kental/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Patut Wean Off Jangan Tangguh Kalau Ibu Kental Anak Pun Akan Okay

Dah Patut Wean Off Jangan Tangguh Kalau Ibu Kental Anak Pun Akan Okay

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 197 hits
Kebanyakan ibu pasti merasa sedih jika sampai fasa untuk bercerai susu Risau jika anak tidak mendapat nutrisi yang sepatutnya atau gusar mungkin anak akan menjauhkan diri jika sudah tidak menyusu badan Bercerai susu adalah satu proses di ma...
Hiburan Dugaan Bertunang Memang Berat Lelaki Viral Menangis Tepi Jalan Tampil Beri Penjelasan

Hiburan Dugaan Bertunang Memang Berat Lelaki Viral Menangis Tepi Jalan Tampil Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 99 hits
Sebelum ini viral di rata rata media sosial mengenai sebuah hantaran video TikTok yang dimuat naik oleh seorang pengguna dikenali sebagai Amsyar memaparkan tindakan seorang lelaki telah mencuri perhatian orang ramai Menerusi video tersebut ...
Bangun Pagi Peluk Anak Sekurangnya 3 Kali Jadi Mudah Lembut Hati Dengar Kata

Bangun Pagi Peluk Anak Sekurangnya 3 Kali Jadi Mudah Lembut Hati Dengar Kata

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 191 hits
Bila dah ada anak sendiri ni kan baru tahu baby ni sebenarnya ada satu bau dia yang tersendiri Bau dia macam sedap sedap dan kalau sekali cium tu nak cium lagi dengan penuh kegeraman Di sebalik diri kita rasa susah kehadiran anak ini diangg...
Pintu Rumah Terkunci Anak Jadi Hero Bukakan Ikut Tingkap Memang Bijak

Pintu Rumah Terkunci Anak Jadi Hero Bukakan Ikut Tingkap Memang Bijak

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 117 hits
Ada waktunya hal hal yang tidak kita jangkakan terjadi tanpa kita duga Diuji dengan pintu terkunci tanpa kita sedar memang buat kita down seketika Apa nak buat Idea bernas pasangan suami isteri ini yang meminta pertolongan anak kecil mereka...
Che Ta Syukur Anak Sulung Pula Genggam Double Degree Allah Bagi Anak Anak Cerdik Mudah Saya Bela

Che Ta Syukur Anak Sulung Pula Genggam Double Degree Allah Bagi Anak Anak Cerdik Mudah Saya Bela

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 139 hits
Pelakon Rozita Che Wan memanjatkan rasa syukur apabila anak sulungnya pula Ammar Effendy berjaya memperoleh Ijazah Sarjana Muda berganda selepas Aniq Ezra Kata Rozita atau lebih dikenali sebagai Che Ta pengorbanannya selama 12 tahun bergela...
Memang Anak Askar Gaya Fahri Berdiri Sama Sebiji Macam Baba

Memang Anak Askar Gaya Fahri Berdiri Sama Sebiji Macam Baba

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 184 hits
Bapa borek anak rintik memang tepat sekali perumpamaan ini untuk menggambarkan perwatakan anak yang menyerupai ibu atau ayahnya Bukan sahaja personaliti bahkan setiap perbuatan juga sama memang betul betul copy paste Perkongsian video penga...
Bila Anak Menguji Kesabaran Bukan Marah Ibu Ini Kongsi Tipnya Memang Menjadi

Bila Anak Menguji Kesabaran Bukan Marah Ibu Ini Kongsi Tipnya Memang Menjadi

papar berkaitan - pada 30/9/2022 - jumlah : 150 hits
Ibu ibu bila dah ada anak semua perkara akan dititikberatkan Setiap hari kalau tak dengar suara ibu pasti anak anak atau suami akan pelik Menerusi perkongsian ibu ini Puan Wan Nur Syakira daripada ibu atau ayah membebel baiklah kita selitka...
Cikgu Ini Ajar Teknik Mudah Nak Anak Cepat Kenal Abc Membaca Mengira

Cikgu Ini Ajar Teknik Mudah Nak Anak Cepat Kenal Abc Membaca Mengira

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 240 hits
Bila anak dah mula berusia 4 5 dan 6 tahun ibu bapa akan mula tertanya tanya macam mana nak buat anak fokus ketika belajar Apabila tinggikan suara sikit anak terus merajuk Lama kelamaan ibu pula yang rasa putus asa nak mengajar Ingat ya ana...
Wow Ajar Anak Buat Magic Sambil Belajar Idea Simple Ibu Ni Memang Awesome Ramai Nak Cuba

Wow Ajar Anak Buat Magic Sambil Belajar Idea Simple Ibu Ni Memang Awesome Ramai Nak Cuba

papar berkaitan - pada 14/10/2022 - jumlah : 169 hits
Lain orang lain caranya untuk mencipta bonding dengan anak anak di rumah Ada yang gemar membawa anak berjalan jalan tetapi ada juga yang gemar mencipta bermacam macam aktiviti di rumah Perkongsian seorang ibu menerusi akaun Tik Tok ainshauf...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

How The Kkb By Election Might Itself Trigger Of More By Elections

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

Kakak Maut Adik Kritikal Dalam Kemalangan

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

Ht House By 007studio In Ha Tinh Vietnam

Ben Nathan Kebahagiaanmu Chord



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Kunci Meningkatkan Produktivitas Dan Kesehatan Burung Juara Kontes

Rendang Udang Mudah Dan Sedap

Tersangkut Offer Kasut Lewre Kat Sogo

Lirik Lagu Bukan Sebuah Rindu Andmesh Yovie Widianto

Cara Aminkan Doa

Learning From May 13 For Lasting National Reconciliation