Jom Kenali Apa Itu Kosmetik Timbang Kilo


JOM KENALI APA ITU KOSMETIK TIMBANG KILO. Tu dia walau jenuh dok bagi kesedaran pasal kosmetik/produk timbang kilo ni tapi masih ada yang tak khatam khatam lagi. Saya pun selalu dapat PM tanya produk ni kilo ke tak.. produk ni selamat ke tak.. produk ni ok tak dah macam aku ni pakar menganalisis produk yang ada makmal sendiri kat rumah pulak.

Kita bukan pakar.. dengan tengok je kita dah boleh tahu produk ni selamat ke tak. Tapi di sebabkan lambakkan produk beracun @ produk kosmetik timbang kilo kita dah boleh kenalpasti melalui ciri ciri yang ada pada sesuatu produk tu samada selamat atau mencurigakan.

Pagi ni sempat menonton rancangan Selamat pagi Malaysia.. sejak pakatan harapan menerajui kerajaan baru ni dapat pulak siaran TV1 kat rumah den ni (Ni pun bukan politik tapi kejadian yang benar benar berlaku) maka boleh la menonton TV1 dengan jelas tanpa polkadot. Almaklum la den ni rokyat marhaen yang tak melanggan esteruk atau apa2 siaran TV berdekoder tu. Cuma pakai TV guna area ampaian jer. So memang certain siaran TV dapat dapat atau tak jelas.

So dari perbincangan topik 'Kosmetik Timbang Kilo' Tadi boleh la saya share dengan pembaca blog saya yang masih blur blur menatang apa kosmetik timbang kilo.

Sebagai pengenalan.. Kosmetik adalah produk kecantikkan & penjagaan diri yang di gunakan di luar kulit macam produk penjagaan wajah, produk penjagaan rambut, produk penjagaan kulit badan, pewangi badan & sebagainya. Produk kosmetik ni tak boleh ada tuntutan perubat seperti merawat ia cuma produk kecantikkan & penjagaan kulit/badan/rambut sahaja. Tak boleh claim produk di bawah kategori kosmetik ni merawat gatal gatal ke, ezcema ke hapa.

Produk kosmetik perlu ber notifikasi (KKM) untuk di pasarkan di Malaysia tak kira produk tu produk tempatan (local produk) atau produk luar (International product). Wajib kena ada NOT KKM. Dan NOT KKM bukan kelulusan tapi cuma pengistiharan yang di buat pengeluar bahawa produk mereka selamat & bebas bahan berbahaya. KKM tidak pernah memberi sebarang kelulusan kepada produk kosmetik kerana proses untuk mendapatkan NOT KKM tidak melalui ujian makmal & analisa di lab kkm. Cuma di isytihar oleh pengeluar melalui dokumentasi sahaja.

Kita terus ke Topik Kosmetik Timbang Kilo. Apa tu Kosmetik @ Produk timbang kilo? 

Produk kosmetik Timbang kilo ni adalah produk yang material dia di beli secara pukal (borong) normally dari negara jiran kemudian di packing & di letak label jenama & di pasarkan atau kita biasa dengar produk rebrand. Proses packaging dia pun maybe packing sendiri kat rumah atau tempat tempat yang tidak memenuhi ciri ciri keselamatan & kebersihan yang di tetapkan.

Produk kosmetik timbang kilo ni bila KKM ambil sampel & buat lab test.. Biasanya di cemari dengan bahan di panggil racun berjadual iatu Merkuri, Hidrokinon & tretinoin. Merkuri & hidrokinon biasanya memang dalam dos yang banyak & merbahaya la (dos yang tidak di benarkan) & tretinoin adalah sejenis bahan yang tidak di benarkan dalam produk kosmetik sebab Tretenoin di gunakan untuk merawat masalah jerawat yang serius & perlu berdaftar dengan produk kategori ubat. Iatu perlu berdaftar sebagai MAL kerana dia dalam kategori ubat terkawal. Jadi produk kosmetik yang ber Notifikasi (NOT KKM) memang tidak boleh meletakan Tretinoin dalam produk mereka.

Ciri ciri yang biasa KKM kesan pada produk kosmetik timbang kilo.. Mempunyai warna yang terang (warna warni) & di datangkan dalam bentuk set yang mempunyai krim siang & malam.


Produk yang selamat adalah produk yang dah melalui proses RnD (Research & Development) iatu proses metode penelitian yang digunakan untuk menghasilkan produk tertentu dan menguji keberkesanan & keselamatan produk tersebut. Selain RnD.. produk juga perlu melalui labtest.

Tip memilih produk yang selamat supaya tak terguna produk kosmetik timbang kilo yang mengandungi bahan terlarang adalah..

1. Semak label pada produk pastikan semua label ini ada

➠bahan bahan (Ingredient)
➠Description (penerangan Produk)
➠Cara penggunaan
➠Alamat pengilang
➠Cadangan pada jenis kulit/ masalah kulit yang boleh menggunakan produk tersebut

2. Semak samada produk tersebut samada ada BerNotifikasi yang sah (NOT KKM) ada melalui RnD & labtest atau dermatology test/clinical approve etc..

3. Sebelum mencuba atau menggunakan sesuatu produk kenali jenis/masalah kulit. Pastikan bahan bahan yang terdapat dalam produk tersebut bersesuai dengan jenis/masalah kulit anda. Kalau tidak faham boleh merujuk kepada mereka yang lebih arif tentang ingredient produk.

Sekiranya anda terguna & mengalami kesan sampingan selepas menggunakan produk kosmetik timbang kilo yang beracun mohon terus dapatkan rawatan di hospital.

Tu input yang saya dapat dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia dengan topik Kosmetik Timbang kilo tadi. Moga info sedikit ni memberi manafaat besar pada anda semua.

Moral of the story.. Sematkan di hati cantik itu sihat bukan putih ke hitam ke kulit korang. So jangan terlalu mengejar nak putih, nak gebu, nak nampak urat hijau sampai mengabaikan keselamatan & kesihatan anda. Katakan tidak pada Produk Kosmetik Timbang Kilo & Bahaya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.lekatlekit.com/2019/02/jom-kenali-apa-itu-kosmetik-timbang-kilo.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Inilah 10 Jenis Rezeki Jom Kenali Rahsianya

Inilah 10 Jenis Rezeki Jom Kenali Rahsianya

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 2276 hits
Inilah 10 Jenis Rezeki Jom Kenali Rahsianya Ajal maut jodoh rezeki itu semua rahsia Allah Kita hanya mampu berusaha dengan terbaik dan berdoa agar segala usaha membawa kita kepada akhiran hidup yang bahagia dan baik Yang rahsia itu semua ke...
Kenali Apa Itu Nombor Imei Yang Dimiliki Telefon Pintar Anda

Kenali Apa Itu Nombor Imei Yang Dimiliki Telefon Pintar Anda

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 438 hits
Memiliki telefon pintar sudah menjadi kemestian pada hari ini sehinggakan ia diiktiraf sebagai keperluan dan bukan lagi kehendak oleh beberapa organisasi di dunia kini Menurut laman GSMA hampir 9 billion unit telefon pintar sedang digunapak...
Ini Cara Kenali Kosmetik Ilegal Yag Bisa Bahayakan Kulit

Ini Cara Kenali Kosmetik Ilegal Yag Bisa Bahayakan Kulit

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 204 hits
Sekarang yang lagi marak itu masalah kosmetik Fokusnya pada fasilitas produksi ilegal dan jalur distribusi ilegal untuk produk kosmetik Kita patut bersama sama melindungi masyarakat khususnya yang muda muda anak milenial ujar Penny saat dit...
Jom Kenali Itzy Kumpulan Wanita K Pop Terbaru Dari Jyp Entertainment

Jom Kenali Itzy Kumpulan Wanita K Pop Terbaru Dari Jyp Entertainment

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 454 hits
Jom Kenali ITZY Kumpulan Wanita K pop Terbaru Dari JYP Entertainmentsumber Twitter ITZYofficialJom Kenali ITZY Kumpulan Wanita K pop Terbaru Dari JYP Entertainment Assalamualaikum Salam Sejahtera guys Tahun 2019 bakal menyaksikan banyak kum...
Apa Itu Hypophrenia

Apa Itu Hypophrenia

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 286 hits
Pernah x kamu berada di situasi seperti di bawah ini Mesti kamu merasa bingung dengan perasaan kamu sendiri bukan Normalnya seseorg itu pasti mempunyai sebab mengapa mereka sedih Jarang sekali seseorg itu bersedih secara tiba tiba Apa Itu H...
Alhamdulillah Dulu Selalu Takut Nak Kawin Takut Itu Ini Tak Cukup Now We Made It Sayang

Alhamdulillah Dulu Selalu Takut Nak Kawin Takut Itu Ini Tak Cukup Now We Made It Sayang

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 408 hits
Alhamdulillah Dulu Selalu Takut Nak Kawin Takut Itu Ini Tak Cukup Now We made it sayang Soalan yang sering diajukan ketika berada di kampung waktu Hari Raya adalah Bila nak kahwin Dah ada calon ke dan sebagainya Pening juga nak menjawab Tap...
Melahirkan Itu Sakit Benar Tapi Jangan Khawatir 5 Cara Ini Bisa Bikin Nyerinya Nggak Muncar Muncar

Melahirkan Itu Sakit Benar Tapi Jangan Khawatir 5 Cara Ini Bisa Bikin Nyerinya Nggak Muncar Muncar

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 277 hits
Trik mengurangi rasa sakit saat persalinan bisa dipelajari sejak kehamilan Yuk ibu hamil dibaca bersama
Islam Itu Benar 9164

Islam Itu Benar 9164

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 373 hits
Bahagialah Anda yang Sedang Menuntut Ilmuby ILMU agama merupakan hal yang sangat penting bagi setiap muslim Dengannya seorang muslim dapat membedakan mana yang benar dan mana yang salah Ilmu agama juga akan memberikan tuntunan kepada setiap...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia