Jom Cuba Sendiri 5 Cara Mudah Untuk Hilangkan Sel Kulit Mati Di Muka









Tak kira tua ataupun muda, kalau tak jaga muka secara rutin regiman yang lengkap, tanda-tanda penuaan tu tetap akan muncul. Amat penting untuk kita buang sel kulit mati yang mungkin dah bertimbun di kulit muka! 

Cara nak hilangkan sel kulit mati di muka dengan teknik yang betul dan berkesan sangat penting bagi mendapatkan kulit muka yang nampak segar, sihat, anjal dan sempurna

Apa yang sis tahu, penjagaan muka sebelum tidur sangat penting dilakukan. Ini adalah kerana ketika kita tidur, sel-sel dalam badan akan melakukan proses pengantian sel

Di mana sel-sel yang rosak dan mati akan bertukar dengan sel baru yang lebih baik termasuklah di dalamnya adalah sel kulit muka



Sel yang sudah mati ini akan mengelupas dan meluruh secara perlahan-lahan dan terjadilah regenerasi kulit.Kulit muka yang tidak dibersihkan sebelum tidur akan sukar untuk melalui proses pengantian. Akibatnya kulit muka kita akan nampak kusam dan tidak bercahaya.

Jika ia terjadi secara berterusan maka kulit muka kita akan menebal, bintik-bintik hitam akan berkumpul dan mukapun akan menjadi kusam serta lebih mudah mengalami jerawat.

Selain membersihkan muka sebelum tidur, cara lain untuk membantu pengelupasan sel kulit mati adalah dengan rutin melakukan proses pengelupasan atau exfoliating seminggu sekali. Cara ini akan membantu kulit muka kita menjadi semakin cerah, kenyal dan lembut.

Sekarang ini terlalu banyak pilihan untuk merawat kulit muka supaya tetap anjal dan segar semulajadi. Antaranya membuat facial, masker, chemical peeling dan terakhir adalah pengelupasan ini.

Fungsi pengelupasan atau exfoliating ini untuk menanggalkan sel kulit mati, merangsang pengeluaran kolagen di kulit muka dan memberikan penampilan segar serta melicinkan permukaan kulit muka.

Berikut Adalah Cara Menghilangkan Sel Kulit Mati Di Muka Yang Boleh Dicuba:



A. Guna Produk Exfoliating Gel

Proses atau cara menghilangkan sel kulit mati ini sangat bermanfaat untuk kulit muka. Ia mampu membantu mengurangkan minyak yang berlebihan di muka sekaligus membersihkan pori-pori muka.

Bagi kulit kering pula, cara menghilangkan sel kulit mati dengan menggunakan produk exfoliating gel akan membantu menghaluskan permukaan kulit muka.

Ia akan memudahkan pelembab muka menjadi lebih terserap ke dalam kulit dan menjadikan kulit muka kita yang dahulunya kering kini terasa lembab.




Korang Patut Tahu!
Sebelum melakukan pengelupasan kulit muka, basuhlah muka terlebih dahulu dengan air supaya kulit menjadi lembab dan tidak terluka.

Gosok kulit muka dengan kain lembut dan lakukan secara perlahan-lahan.

Boleh juga gunakan produk pengelupasan kulit yang selamat dan sesuai dengan jenis kulit muka kita. Biasanya, tekstur produk ini berbiji-biji atau berbutiran halus.

Sapukan exfoliating gel, krim atau skrub ke seluruh muka kecuali di sekitar mata dan bibir secara merata.

Gosok dan urut-urut kulit muka dengan lembut selama 10 saat supaya butiran tersebut menanggalkan sel-sel kulit mati di muka.

Bilas muka dengan air suam sehingga bersih dan tiada lagi sisa-sisa produk pengelupasan tersebut tertinggal di muka.Kemudian basuh kembali dengan air sejuk agar pori-pori muka tertutup kembali.

Setelah itu keringkan muka dengan tuala bersih yang lembut, sambil ditepuk-tepuk dan bukannya diseret atau digosok





B. Menggunakan Bahan-Bahan Semulajadi (Hok nie sis memang suka! )

Bagi korang yang mempunyai kulit muka yang sensitif atau alergi terhadap bahan-bahan kimia, lebih baik menggunakan cara menghilangkan sel kulit mati tu dengan bahan-bahan semulajadi seperti di bawah ini.



* Gula Pasir

Ternyata gula juga boleh diguna sebagai salah satu cara menghilangkan sel kulit mati. Ambil satu sudu makan gula pasir dan campurkan dengan madu atau minyak zaitun.

Gaul keduanya sehingga merata. Kemudian sapukan di kulit muka dan urutlah dengan perlahan.


* Serbuk Kopi

Kopi terkenal dengan zat kafein yang terkandung di dalamnya. Selain nikmat diminum, kopi juga mampu menanggalkan sel kulit mati di muka.

Ambil tiga sudu makan serbuk kopi, samada masih baru ataupun hampas serbuk kopi.Campurkan dengan minyak essensial atau minyak zaitun ataupun madu, kemudian gosoklah perlahan-lahan pada kulit muka.

Biarkan selama 5 hingga 10 minit. Biladah kering, bilaslah dengan air suam dan tepuk-tepuk kulit muka korang tu dengan lemah lembut. Hahha…

Nak tenyeh kat kawasan leher, siku ataupun tumit kaki, boleh jer tak ada masalah. Sis pun selalu buat begitu, lebihannya. Tak elok membazir hahhaa…



* Garam Pink

Campurkan 3 sudu makan garam pink dengan satu sudu minyak zaitun dan sebiji pisang masak.

Kemudian lumatkan dan gaul sehingga sebati. Pakailah seperti masker muka selama 2-3 minit dengan perlahan-lahan.

Lepas tu urutlah kulit muka, sebelum dibilas dengan air bersih. Dah siapppp!



* Oatmeal, Madu dan Yogurt

Cara hilangkan sel kulit mati dengan campuran oatmeal, madu dan Yogurt (plain), nie sis suka jugak. Vitamin dan mineral yang terdapat dalam oatmeal juga bagus untuk kulit muka kita. Lagi-lagi dengan kandungan proteinnya yang bagus untuk menjaga kelembapan kulit lebih lama.

Cara nak buat pun senang, sis suka guna oatmeal yang instant tu, kemudian campurkan dengan dua sudu makan yogurt (plain) dan satu sudu makan madu. Kacau kesemua bahan tu di dalam mangkuk ke… cawan ke.. sampai sebati.

Lepas tu sapukan kat muka dan urut dengan gerakkan melingkar. Biarkan selama 10 atau 15 minit. Lepas tu barulah dibilas dengan air bersih. Kalau rajin (memang kena rajinlah … hahhaa) buatlah dua kali dalam seminggu secara rutin.

Baca Juga:4 Petua Hilangkan Jeragat Atau Tompok Hitam Di Muka
Pengelupasan kulit muka memadai dilakukan dua kali seminggu. Terlalu kerap melakukannya boleh membuatkan kulit muka menjadi kering dan cepat berkedut, sedangkan kita mengharapkan kulit muka yang gebu dan sihat.

Paling penting, korang jangan lupa pakai pelembab muka setiapkali selesai melakukan pengelupasan tersebut



Itulah beberapa tip mudah atau cara menghilangkan sel kulit mati yang boleh dicuba.Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua. Cantik secara semulajadi gitew...

Jumpa lagi.

Tata

Lurve,

Sis Anie Mohamed



Kredit Foto: Google

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://aniemohamed.blogspot.com/2020/10/jom-cuba-sendiri-5-cara-mudah-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cuba Sendiri Resipi Seafood Shell Out Di Rumah Dengan 5 Step Mudah

Cuba Sendiri Resipi Seafood Shell Out Di Rumah Dengan 5 Step Mudah

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 501 hits
SHELL OUT merupakan satu konsep baru hidangan makanan berasaskan seafood yang mana ia kini menjadi satu trend terbaru di Malaysia Hidangan makanan shell out ini akan dicurahkan diatas plastik bersih diatas meja makan dikelilingi oleh pelang...
Cara Mudah Saya Maintain Muka Cerah Glowing Pinkish Dengan Vita Milky Mango

Cara Mudah Saya Maintain Muka Cerah Glowing Pinkish Dengan Vita Milky Mango

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 493 hits
Assalamualaikum semua Dah tak lama tak share pasal tips maintain handsome cantik ni Korang tahu kan BBL sekarang tengah consume Shinjumi Vita Milky sejak bulan Febuari tahun ni Ha mesti lupa kan Boleh baca balik entri ni Alhamdulilah sekara...
Masalah Rambut Berminyak Cuba Ikut 6 Cara Mudah Ini

Masalah Rambut Berminyak Cuba Ikut 6 Cara Mudah Ini

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 412 hits
Ramai di antara kita yang mengalami masalah rambut berminyak ini Sebenarnya apakah penyebab rambut berminyak Rambut berminyak terjadi kerana kadar minyak rambutnya terkeluar lebih banyak Biasanya rambut berminyak cenderung kelihatan tidak b...
Cara Tanam Pisang Yang Betul Dan Mudah

Cara Tanam Pisang Yang Betul Dan Mudah

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 346 hits
Bagaimanakah cara tanam pisang yang betul Artikel ini akan menerangkan cara mudah untuk menanam pisang dengan kaedah yang betul Siapa yang tidak biasa dengan pisang buah yang kaya dengan nutrien dan dapat tumbuh di mana sahaja terutama di k...
Bandingkan Anak Pun Penting Juga Terapi Pertuturan Kongsi Cara Mudah Periksa Perkembangan Anak

Bandingkan Anak Pun Penting Juga Terapi Pertuturan Kongsi Cara Mudah Periksa Perkembangan Anak

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 286 hits
Bandingkan perkembangan anak juga sangat penting Sebagai contoh anak sepatutnya sudah boleh mula menyebut 1 patah perkataan menjelang 1 tahun 6 bulan jika mereka masih tidak dapat menyebutnya ia dianggap lewat Bandingkan anak mengikut carta...
Bagaimana Cara Untuk Jana Duit Online Dengan Mudah Lumayan

Bagaimana Cara Untuk Jana Duit Online Dengan Mudah Lumayan

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 342 hits
Bagaimana Cara Untuk Jana Duit Online Dengan Mudah Lumayan Artikel kali ini akan berkongsikan dengan tuan puan semua bagaimana The post appeared first on
Cara Mudah Buka Akaun Perniagaan Current Account Di Maybank Tanpa Perlu Introducer

Cara Mudah Buka Akaun Perniagaan Current Account Di Maybank Tanpa Perlu Introducer

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 327 hits
CARA MUDAH BUKA AKAUN PERNIAGAAN DI MAYBANK TANPA PERLU INTRODUCER Ramai yang bermasalah untuk mencari introducer sebagai syarat wajib yang di tetapkan untuk membuka akaun perniagaan pada sebelum ini Alhamdulillah Maybank kini telah memecah...
Bungkus Dalam Tisu Lembap Dulu Cara Mudah Cepat Benihkan Kunyit Halia

Bungkus Dalam Tisu Lembap Dulu Cara Mudah Cepat Benihkan Kunyit Halia

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 347 hits
Antara tanaman yang biasa kita tanam di rumah selain serai daun pandan dan cili adalah daun kunyit dan halia
Pemain Bola Ditvduh Check In Hotel Dengan Kekasih Netizen Cuba Buat Tekaan Sendiri

Pemain Bola Ditvduh Check In Hotel Dengan Kekasih Netizen Cuba Buat Tekaan Sendiri

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 497 hits
Semenjak banyak tempat sudah diarahkan untuk melaksanakan tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat maka ramai la yang terpaksa duduk di rumah dan tidak dapat pergi bercuti Pada 25 Oktober sedikit kecoh di Twitter apabila ada seorang pen...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Kkb By Election Boycott By Mca Mic A Walk In A Slippery Park For Ph Dap

Titah Adendum Tengku Zafrul Enggan Dedah Kesilapan Afidavit Difailkan Zahid

Hafizh Syahrin Arrc 2024 Jdt Racing Team

Empat Rakyat Malaysia Marajukan Ke Separuh Akhir Kelayakan Zon Asia Kejohanan Squash Sedunia

Salur Segera Peruntukan Jika Benar Tiada Syarat Takiyuddin

3 Tahun Simpan Rahsia Awie Dedah Pernah Hidap Kanser