Joker Naskhah Melankolia Disulam Sadis Gelap Dan Berat



Filem Joker adalah filem tahun 2019 yang dinanti-nantikan oleh para peminat komik, dan juga peminat Joaquin Phoenix. Saya hanya mengenali Joaquin dari filem ‘Her’, dan dari situ filem-filem lakonan beliau yang lain mula saya ikuti.
Joker ialah satu watak yang ‘merbahaya’ kepada pelakonnya. Jika bagus, pembawa watak akan dipuja bertahun lamanya. Jika tidak, mereka akan dilupakan, malah namanya menjadi bahan kutukan di mana-mana. Tidak perlulah saya sebutkan nama, anda pasti tahu siapa.
Seingat saya, inilah kali pertama satu filem berinspirasikan komik dibawa dalam gaya yang sebegini rupa.
Gaya yang bagaimana? Ia seakan ingin menjadi filem provokatif ke arah meromantika keganasan dan pembunuhan melalui promo beberapa bulan sebelumnya, tetapi setelah ditonton, matlamat sebenar tidak lebih dari sekadar sebuah kajian karakter.
Filem arahan Todd Phillips ini, mendapat satu bentuk ‘tekanan’ dalam bentuk kebimbangan penonton dan pihak berkuasa apabila tayangannya dijaga oleh polis, contoh seperti yang berlaku di Los Angeles dan New York. Kebimbangan ini berasas, kerana pernah terjadi kes tembakan rambang pada waktu tayangan ‘The Dark Knight Rises’.
Setelah selesai menonton, pada saya filem tersebut ialah sebuah hasil seni yang berjaya menonjolkan isu dalam masyarakat, tidak kiralah di mana jua sekalipun. Isunya difokuskan kepada pengidap masalah mental kronik yang ditindas masyarakat sekeliling sehingga memaksa jiwanya untuk memberontak secara method keganasan.
Naratif Joker berkisarkan hidup Arthur Fleck, seorang pelawak gagal di bandar Gotham yang tinggal bersama ibunya.
Set penggambaran kelihatan seperti tahun 80an, dan ia dibuat dengan begitu teliti sekali. Ini tidak menghairankan, kerana ia diinpirasi dari novel grafik Batman: The Killing Joke (1988).
Tema filem tidak lari dari bagaimana cara masyarakat melayan individu yang mempunyai masalah mental dan jiwa. Mereka ini sentiasa berasakan keseorangan di balik ramainya manusia sekitar.
Begitu jualah yang Arthur rasai ketika percubaan untuk menjadi seorang pelawak komedi berdiri (stand up comedian) gagal apabila dia ditertawa bukan kerana komedi (punchline) tetapi kerana dirinya sendiri menjadi bahan ejekan. Bukan sekadar penduduk sekitar, bahkan diketawakan di siaran televisyen perdana.
Terlahirnya watak ‘Joker’, hanya setelah kemuncak tekanan menimpa diri Arthur. Bermula dari situ, satu demi satu fasa peralihan watak dapat dirasai dan ditontoni. Saya puji lakonan Joaquin yang amatlah berkesan sekali. Tidak menghairankan jika beliau sentiasa disebut sebagai calon Oscar.
Joaquin dikenali sebagai pelakon yang menggunakan method acting, sama seperti mendiang Heath Ledger. Joaquin dikatakan mengambil inspirasi ketawanya dari pesakit pathological laughter, sejenis penyakit yang menyebabkan individu tersebut ketawa tanpa dapat dikawal, dan tidak mengikut kepada emosi semasa.

Filem diserikan lagi dengan adanya Robert De Niro. Watak beliau mungkin nampak kecil dan hanya muncul beberapa minit sahaja, tetapi masih memberikan impak kepada jalan cerita secara keseluruhan. Watak Thomas Wayne yang dipegang oleh Brett Cullen pula hampir sahaja boleh dilupakan (forgettable), kerana emosi terhasil apabila Thomas bertembung dengan Arthur belum cukup untuk menjustifikasi segala perbuatan Arthur selepas menjadi ‘Joker’. Cuma yang boleh dikatakan, Brett Cullen tidak menghampakan penonton dalam cubaannya menggambarkan sifat-sifat golongan elit Gotham.
Zazie Beetz sebagai Sophie Dumond, juga pada saya sekadar ‘tempelan’. Watak sampingan ini bagaimanapun tetap menjadi penyeri kepada ‘plot twist’ di akhir cerita. Pada saya Joaquin menanggung filem ini di atas bahunya, kerana setiap nuansa wajah, juga postur tubuh, memberikan penonton sesuatu untuk dirasai, yang mana watak-watak lain menyokong dari sudut jalan cerita.
Di akhirnya, kegilaan yang timbul apabila filem hampir menutup tirai merupakan satu isu pokok patut difikir bersama. Mungkin Todd Phillips berkata tiada apa-apa yang hendak beliau sampaikan melalui filem ini, tetapi saya rasakan isu masalah mental di kalangan rakyat kita patut diketengahkan. Mereka ini mesti dibantu, bukan dipinggir atau dipulau.
 
Penarafan Durian Buruk OMGH: 9/10.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://omghackers.com/joker-naskhah-melankolia-disulam-sadis-gelap-dan-berat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isteri Tag Suami Di Socmed Tu Bersebab Berat Sangat Ke Nak Like Komen Di Situ

Isteri Tag Suami Di Socmed Tu Bersebab Berat Sangat Ke Nak Like Komen Di Situ

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 303 hits
Sudah menjadi kebiasaan jika ada posting di media sosial yang berkait dengan soal rumah tangga atau pengurusan anak anak isteri cenderung untuk tag nama suami Bukan apa mahu berkongsi maklumat Supaya sama sama tahu dan menambah pengetahuan ...
Sudah 7 Bulan Berat Bayi Baru 1 4kg Wawa Minta Tunjuk Ajar

Sudah 7 Bulan Berat Bayi Baru 1 4kg Wawa Minta Tunjuk Ajar

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 379 hits
Kalau korang ikuti perkembangan pelakon dan pasangan selebriti Wawa Zainal dan Aeril ni mesti korang tahu yang mereka bakal menimang cahaya mata ketika selepas dikurniakan dua orang anak Ahmad Fakhruddin Attar dan Hayla Maghfiratul Adzkiyaa...
Awal Seminggu Lahir Dengan Berat 3 68kg Baby Boy Pelengkap Hidup Elfira

Awal Seminggu Lahir Dengan Berat 3 68kg Baby Boy Pelengkap Hidup Elfira

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 301 hits
Tahniah buat pelakon Elfira Loy yang telah selamat melahirkan anak sulungnya semalam di sebuah hospital di ibu negara Berita gembira itu turut dikongsi Elfira menerusi laman Instagram miliknya beberapa jam selepas kelahiran bayinya Syukur A...
Hukuman Lebih Berat Bagi Yang Terlibat Dengan Pencemaran Air Sedang Dikaji

Hukuman Lebih Berat Bagi Yang Terlibat Dengan Pencemaran Air Sedang Dikaji

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 165 hits
KUALA LUMPUR 1 Okt Kementerian Air Tanah dan Sumber Asli hari ini merancang untuk melihat semula Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 bagi mengkaji kemungkinan mengenakan hukuman lebih keras terhadap mereka yang melakukan pencemaran alam sek...
Tumbesaran Anak Berbeza Beza Menyusu Badan Berat Naik Sikit Jangan Pula Bagi Susu Formula

Tumbesaran Anak Berbeza Beza Menyusu Badan Berat Naik Sikit Jangan Pula Bagi Susu Formula

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 313 hits
Sebaik sahaja bayi mencecah usia enam bulan dia sudah mula diperkenalkan dengan makanan Selain susu ibu atau susu formula ibu sudah boleh memperkenalkan puri buah atau sayur mahupun bubur kosong untuk melatih deria rasanya Ketika bayi sudah...
48 Rekod Kebangsaan Angkat Berat Lebur Di Segamat

48 Rekod Kebangsaan Angkat Berat Lebur Di Segamat

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 341 hits
JOHOR BAHRU 4 Okt Sebanyak 48 rekod kebangsaan berjaya dipecahkan pada Kejohanan Angkat Berat Kebangsaan Siri Dua 2019 yang berlangsung di pusat membeli belah U Sentral Segamat yang berakhir dua hari lepas Presiden Persatuan Angkat Berat Ma...
Kasus Pelanggaran Ham Berat Disebut Mandek Ini Penjelasan Jaksa Agung

Kasus Pelanggaran Ham Berat Disebut Mandek Ini Penjelasan Jaksa Agung

papar berkaitan - pada 5/10/2019 - jumlah : 104 hits
Ketua Yayasan Penelitian Korban Pembunuhan 65 Bedjo Untung menyerahkan temuan 346 kuburan massal korban pembunuhan 1965 kepada Komnas HAM serta Kejaksaan Agung
Stage Berat Sebelah Body Shaming Sherry Al Hadad Lawak Nabil Ahmad Dikecam Netizen

Stage Berat Sebelah Body Shaming Sherry Al Hadad Lawak Nabil Ahmad Dikecam Netizen

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 346 hits
Lawak tentang bentuk fizikal seseorang ataupun body shaming termasuk sebagai salah satu kategori buli Memang tidak kelakar apabila seakan menghina bentuk fizikal orang lain apatah lagi di televisyen Sejarah berulang lagi apabila sekali lagi...
Pil Kb Tidak Dianjurkan Menjadi Cara Untuk Meningkatkan Berat Badan

Pil Kb Tidak Dianjurkan Menjadi Cara Untuk Meningkatkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 253 hits
Menurut Hasto yang juga dokter spesialis kebidanan dan kandungan pil KB terbagi atas dua macam Ada yang mengandung hormon estrogen dan progesteron ada juga yang hanya mengandung satu hormon yaitu progesterone only pill
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord

Nadia Rosli Hati Yang Tercemar Chord

Cara Hilangkan Parut Jerawat Dengan Cepat