Jjcm Melaka Hari 2

Alhamdulillah hari ini, saya ingin menyambung lagi catatan perjalanan saya ke Melaka. Boleh klik entri sebelum ini di SINI.
Pagi pagi hari kedua di Melaka, kami keluar untuk makan pagi di Pantai Siring selepas dicadangkan oleh seorang follower. Tapi sayang kedai yang dicadangkan pula tutup. Ada satu tempat gerai menjual ikan celup tepung. Tapi kami berpatah balik dan singgah di gerai yang pertama kami nampak ada menjual nasi lemak dan ikan bakar.
Hahaha pagi pagi sarapan dengan ikan bakar. Alang alang dah ke Melaka kan, lagi pula tepi pantai, pasti ikan lebih segar. Saya makan roti kukus, nasi lemak dan ikan bakar.
Selepas makan, kami berjalan dan bergambar di tepian pantai. Pantainya sangat dekat dengan rumah dan kedai. Terfikir kalau air pasang, pasti air naik sehingga ke kedai makan yang kami makan tadi.
Dek kerana dah lama tak pekena roti canai, kami kemudian mencari pula roti canai yang dicadangkan oleh follower untuk saya mencuba. Tapi sayang semua kedai menjual roti canai ditutup. Agaknya mereka masih belum mula berniaga selepas PKP dibuka.
Kebetulan lalu di pusat jentera parti yang ketika itu sedang rancak sebelum pilihanraya negeri Melaka, di mana ternampak kereta sahabat kami Dato Ibrahim. Jadi kami pun singgah untuk berjumpa mata sekejap. Kebetulan Datuk Khairi juga ada bersama boss beliau.

Balik dari sana, saya menelefon Datin Nik Junainah menanyakan tempat untuk berurut kerana badan rasa sakit sakit seperti angin dalam badan. Masya Allah indahnya bila kita bersahabat dan sentiasa berniat untuk berbuat kebaikan pada orang lain.
Datin Nik  mencadangkan Scent & Senses. Masya Allah Datin Nik, owner Ibrahim Nik Junainah & Associates bukan sahaja tolong membuat appointment tapi juga membayar semua bil saya hari itu. Alhamdulillah semoga Datin Nik dimurahkan rezeki.

Selepas itu, kami ke bandar hilir Melaka untuk melihat peninggalan pintu Gerbang Santiago kota A famosa oleh Portugis pada tahun 1511 selepas menakluki Melaka dan menamatkan pemerintahan kesultanan Melaka.
Kalau tidak silap, saya mengunjungi A Famosa tahun 1981 bersama rombongan sekolah. Masa tu, rasanya perlu mendaki bukit untuk naik bergambar di hadapan pintu A famosa. Zaman sekolah dulu, sedih sangat kalau baca sejarah bab kejatuhan Melaka ke tangan Portugis. Baca sejarah dengan hati ketika itu.

Macam tak percaya pula, kerana pintu A famosa sekarang sudah sama level dengan jalan raya. Saya tersesat dan perlu bertanya beberapa orang untuk mencari pintu gerbang A famosa ini. Seronok kerana ianya mengimbau kenangan zaman persekolahan, bergambar beramai ramai di hadapan bangunan tersebut.

Kalau dah di Melaka, kami pasti mengunjungi Deuk Kitchen di Kampung Mortem. Selain untuk memberi sokongan kepada Faisal, anak sahabat saya juga kerana makanan yang disediakan sangat sedap dengan harga yang berpatutan.
Kami ke sana untuk makan malam. Alhamdulillah Faisal belanja makan malam kami pula. Masya Allah, makanan semuanya sedap dan bertambah sedap bila dibelanja oleh tuanpunya restoran.
Apa apa pun, kalau ke Melaka jemputlah ke Deuk Kitchen. Saya sangat sangat recommend untuk anda mencubanya. Faisal anak muda kreatif dalam masakan berpengalaman bekerja di luar negara selama beberapa tahun.

Setakat ini dahulu, sehingga kita berjumpa lagi di catatan perjalanan ke Melaka untuk hari seterusnya. Salam sayang buat semua...

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

Jjcm Melaka

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 212 hits
Percutian singkat kami ke Melaka kali ini secara spesifik untuk JJCM Aween ikut sekali jadi kami bertiga sahaja Ianya adalah entri tertangguh kerana ianya pada penghujung tahun lepas Melaka ketika itu baru dibuka untuk selepas PKP Jadi bany...
Yeah Kembali Ke Sekolah Beli Baju Sekolah Baru Di Pusat Pakaian Hari Hari

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 211 hits
Yeah kembali ke sekolah Abg Qi nak masuk Darjah 4 dah tak lama lagi jadi juju dan suami buat persiapan awal untuk kelengkapan sekolahnya Sudah tentulah pilihan kami mengunjungi salah satu cawangan terdekat di Taman Permata Kuala Lumpur Kami...
22022022 Cerita Hari Ini

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 237 hits
Assalamualaikum Hi korang Semalam senyap sunyi takde entry pun kan semalam SA dalam keadaan stressed Memang stress sangat sangat sampai terjejas urusan kerja Stressed pun sebab kerja gak lepas tu dengan panik sebab kawan kawan office ramai ...
Potret Eks Menteri Jokowi Sama Istri Artis Romantis Banget Tiap Hari Valentinan

papar berkaitan - pada 21/2/2022 - jumlah : 149 hits
Mantan menteri yang menjabat di era Jokowi Wishnutama terlihat selalu romantis bersama istri tercinta yang merupakan seorang artis Gista Putri Kata Wishnutama setiap harinya bagaikan Valentine Intip beberapa fotonya berikut ini
Buat Profit Setiap Hari Tanpa Pening Pening Kepala Dengan Copytrading

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 210 hits
Copytrade Bersama Cikgu Roslee Buat Profit 5 20 Setiap Bulan Tanpa Perlu Buat Apa Apa Peluang Untuk Menjana Pendapatan Pasif Setiap Hari Dari Perdagangan Matawang Walaupun ANDA Zero Knowledge Tak Tahu Nak Buat Analisis Pasaran Malas Tengok ...
Selain Belgia Ini 4 Negara Yang Sudah Coba Empat Hari Kerja

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 182 hits
Memperpanjang weekend justru dinilai bisa meningkatkan produktivitas kerja
Semalam Kena Hari Ini Meninggal Dunia Khabar Duka Buat Kelaurga Ag

papar berkaitan - pada 19/2/2022 - jumlah : 179 hits
Kuala Lumpur Bapa penyampai radio Hot FM AG iaitu Selamat Ipan 74 meninggal dunia akibat Covid 19 di rumahnya di Johor Bahru jam 3 pagi hari ini
Cara Simpan Duit Gaji Yang Pertama Untuk Beli Kereta Kereta Baru Atau Kereta Second Sesuai

Gkb Z Well Dan Gkb Tiger Milk Mushroom Penyelesaian Terbaik Untuk Memperbaiki Pola Tidur Dan Menyokong Ketahanan Tubuh

Sultan Of Selangor Accepts Sanusi S Apology Tells Him To Be Mindful Of Words Etiquette

The Wonders Of Watermelon Fruit

Pengurangan Tenaga Manusia Dalam Pekerjaan

Bersatu Leader Denies Favouritism Cronyism In Upcoming Party Polls

Doa Ketika Terlilit Hutang Insya Allah Segera Lunas

No Notice Of No Confidence Vote Against Pm Received So Far Dewan Rakyat Speaker

echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Lembayung 2024 Adaptasi Kisah Benar Lakonan Pelakon Malaysia Anna Jobling