Jiran Tak Diundang Sisa Lynas Bersebelahan Kampung Felda


Wong Kai Hui
Jauh daripada kesibukan Kuantan, penduduk Felda di sekitar sempadan Pahang-Terengganu menjalani kehidupan yang ringkas dan seadanya.
Sejak bertahun lamanya, kualiti hidup mereka semakin baik hasil pendapatan daripada program tanaman kelapa sawit yang dimulakan kerajaan pada 1970-an. Program itu mengubah hidup penduduk setempat, yang menjadi pekebun kecil serta meraih manfaat sejak beberapa generasi.
Bagaimanapun, kehidupan mereka terganggu sejak sedekad lalu berikutan kerakusan industri yang mencemarkan kawasan mereka, dengan parit-parit bertukar menjadi warna merah akibat perlombongan bauksit.
Sedikit-sebanyak, mereka dapat kembali kepada kehidupan normal apabila kerajaan mengenakan moratorium terhadap perlombongan bauksit sejak 2016, bagi memberi ruang untuk penguatkuasaan undang-undang.
Bagaimanapun, mereka berdepan satu lagi industri besar di kawasan mereka, dengan kilang pelupusan sisa nadir bumi beradioaktif yang tidak jauh daripada kampung mereka.
Lynas Malayia bukan nama asing bagi penduduk tempatan, begitu juga loji pemprosesan nadir bumi yang terletak 30km ke timur Gebeng bukan menjadi kebimbangan mereka. Sebaliknya isu loji tersebut yang dekat dengan Kuantan lebih menghantui penduduk bandar berkenaan.
Malang sekali, rancangan untuk membina kemudahan sisa industri mega di Bukit Ketam dan penempatan semula sisa Lynas dari Gebeng, bererti hasil toksik daripada nadir bumi itu hanya 3 km jauhnya dari perkampungan Felda terdekat - Felda Neram Satu.
Penempatan Felda lain pula berada dalam lingkungan 10km daripada kemudahan sisa itu termasuklah Felda Bukit Kuantan, Felda Bukit Sagu dan Felda Bukit Goh.
Penilaian Impak Alam Sekitar (EIA) ke atas kemudahan pelupusan kekal (PDF) Lynas mendedahkan bahawa ia merupakan sebahagian daripada tapak pelupusan sisa berjadual industri pelbagai kategori (MCISWDS) yang lebih besar - yang akan menempatkan lebih daripada sekadar sisa Lynas.
Pemantauan 100 tahun
Komponen Lynas, yang merupakan sepertiga daripada tapak itu, akan memerlukan pemantauan radiologi dan alam sekitar untuk sekurang-kurangnya 100 tahun.
Semalam, Malaysiakini melaporkan bahawa cadangan MCISWDS di Bukit Ketam, dengan saiz 283 padang bola sepak, bertempat di tanah telah dikeluarkan daripada Hutan Simpan Bukit Kuantan.
Firma swasta yang majoriti sahamnya dimiliki oleh Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah, akan menjadi kontraktor untuk MCISWDS.
Meskipun laporan EIA untuk PDF Lynas terbuka selama sebulan untuk bacaan umum sejak 27 Jan, tidak banyak perhatian didapati untuk projek mega tersebut.
Penduduk yang terkesan, selalunya tidak meneliti laporan EIA yang tebal itu, sehinggalah kesannya zahir di mata mereka.
Seperti Loji Bahan-Bahan Maju Lynas (Lamp) di Gebeng yang memulakan pembinaan pada 2020.
Sejak 2008, ahli parlimen Kuantan Fuziah Salleh menjadi suara tunggal yang membangkitkan kebimbangan mengenai Lamp di parlimen. Penduduk hanya mula sedar dan menguruskan sendiri bantahan mereka selepas Lamp diluluskan dan sudah pun dalam pembinaan.
Selepas bertahun-tahun protes dijalankan, Lynas akhirnya bersetuju memindahkan proses pemecahan dan larut lesap (cracking and leaching) yang menghasilkan sisa penulenan air larut lesap (WLP) yang beradioaktif, balik ke Australia Barat pada Julai 2023.
Ia merupakan sebahagian daripada perjanjian dengan kerajaan PH pada 2019 sebagai balasan kerajaan ketika itu memanjangkan lesen operasi mereka.
Meskipun keradioaktifan WLP dianggap rendah, sisa itu terkumpul sejak 2012 dan akan terus berkumpul sehingga 2023.
Isu inilah yang melibatkan pembabitan Bukit Ketam.
 Laporan EIA menganggarkan bahawa pada September 2023, Lynas akan mengumpul 1.037 juta meter padu WLP, cukup untuk mengisi 415 kolam renang Olimpik.
Cecair terawat dilepaskan ke sungai
Buat masa sekarang, sisa WLP itu disimpan di kilang Lyang di Gebeng, dekat Pelabuhan Kuantan. Ia akan dipindahkan ke tapak PDF baru yang lebih jauh ke pedalaman apabila tapak itu siap nanti.
PDF Lynas akan menempati 58.25 hektar tanah daripada 202.35 hektar keluasan MCISWDS.
PDF Lynas akan terdiri daripada dua sel simpanan, lagun, loji rawatan bahan larut lesap (LTP), kolam penahan dan bangunan pentadbiran - ini berdasarkan laporan EIA yang disediakan oleh AGV Environment Sdn Bhd.
Sel tersebut adalah untuk simpanan kekal sisa WLP Lynas, sememtara kolam penahan pula adalah tempat simpanan sementara air hujan tidak tercemar dan membolehkan pelepasan terkawal dilakukan bagi mengelakkan banjir.
Lagun pula untuk menyimpan air hujan tercemar oleh WLP.
Sel PDF, yang merupakan lubang besar yang digali di dalam tanah, dikukuhkan dengan bahan pembendung, dengan saiz 1.35 juta meter padu, iaitu bersamaan dengan 540 kolam renang Olimpik.
Salah satu komponen terpenting ialah LTP, yang akan merawat air hujan yang tercemar oleh WLP, sebelum melepaskan air terawat itu ke dalam Sungai Ara.
Sungai Ara berhubung dengan Sungai Riau yang mengalir ke Sungai Kuantan - lokasi terletaknya Takungan Air Kobat. Takungan air ini menyalurkan air ke Loji Rawatan Air Semambu, yang beroperasi untuk 781,000 pengguna di Kuantan.
“Komposisi aliran permukaan aktif (active surface runoff) daripada sel PDF tidak sesuai dilepaskan ke anak sungai Sungai Ara. Oleh itu, ia akan disimpan di lagun WLP sebelum dihantar ke LTP untuk rawatan.
“Efluen (buangan) itu akan dilepaskan ke anak-anak sungai kepada Sungai Ara, yang secara alaminya bersifat efemeral (sementara / mengalir pada musim hujan dan kering pada musim kemarau),” kata laporan EIA itu.
Pembersihan tanah untuk pembinaan tapak itu dijangka bermula pertengahan bulan ini, dan pembinaan PDF dijangka siap pada September 2024.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/02/jiran-tak-diundang-sisa-lynas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anti Lynas Kumpulan Pemantau Antirasuah Persoal Hubungan Umno Kerabat Diraja Dengan Pemaju Tapak Sisa

Anti Lynas Kumpulan Pemantau Antirasuah Persoal Hubungan Umno Kerabat Diraja Dengan Pemaju Tapak Sisa

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 158 hits
February 20 2021 Kumpulan pemantau antirasuah C4 mempertikaikan syarikat yang dipilih untuk membangunkan tapak sisa industri itu PETALING JAYA Sebuah kumpulan pemantau antirasuah menyatakan kebimbangan mengenai hubungan diraja dan politik d...
Perlupusan Sisa Radioaktif Lynas Jangan Lakukan Konsultasi Tapak Masih Belum Ditukar Status

Perlupusan Sisa Radioaktif Lynas Jangan Lakukan Konsultasi Tapak Masih Belum Ditukar Status

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 125 hits
POSTED BY AMIR WRLRProses Konsultasi Awam berkaitan Kajian Impak Alam Sekitar ke atas Tapak Pelupusan Kekal Sisa Buangan Radioaktif Lynas sepatutnya tidak boleh diteruskan memandangkan kawasan yang dicadangkan belum ditukar status dan masih...
Pemangku Raja Pahang Lepas Saham Syarikat Bina Tapak Lupus Sisa Lynas

Pemangku Raja Pahang Lepas Saham Syarikat Bina Tapak Lupus Sisa Lynas

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 172 hits
Diterbitkan 20 Feb 2021 4 56 amDikemaskini 20 Feb 2021 6 15 amA A 1Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah telah melepaskan 50 peratus pegangan saham dalam sebuah syarikat yang ditugaskan melaksanakan pembinaan tapak pelupusa...
Unwanted Neighbours Lynas Waste In Felda Settlers Backyard

Unwanted Neighbours Lynas Waste In Felda Settlers Backyard

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 210 hits
Away from Kuantan s hustle and bustle the Felda population spread near the Pahang Terengganu border live an adequate and simple life For years they ve seen their quality of life improve thanks to income from oil palm plantation programmes w...
Pkpd Di Tiga Kampung Di Terengganu Ismail Sabri

Pkpd Di Tiga Kampung Di Terengganu Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 167 hits
Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob hari ini memaklumkan tiga kampung di Terengganu diletakkan bawah Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan Sehingga kini KKM telah melaksanakan 570 ujian saringan dan daripada jumlah itu sebanyak 21 kes pos...
Ditembak Kkb Di Kampung Mamba Intan Jaya Prajurit Tni Dirawat Di Puskesmas Bilogai

Ditembak Kkb Di Kampung Mamba Intan Jaya Prajurit Tni Dirawat Di Puskesmas Bilogai

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 149 hits
Dari laporan yang diterima korban saat ini dirawat di puskesmas Bilogai Rencana evakuasi korban ke Timika tidak bisa dilakukan akibat cuaca sehingga dijadwalkan Sabtu
Mtd Hulu Besut Pantau Pkpd Tiga Kampung

Mtd Hulu Besut Pantau Pkpd Tiga Kampung

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 211 hits
Gambar Polis menyekat 13 laluan tikus yang sering digunakan penduduk di tiga kampung dalam Mukim Pasir Akar Besut Terengganu yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan bermula jam 12 01 tengah malam ini hingga 27 Februari sin
Sa Masak Menu Kampung People Je Uolls

Sa Masak Menu Kampung People Je Uolls

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 305 hits
Hi korangDalam pada bingung buntu dan takde idea dah nak massak apa siap rasa bosan bagai kan SA sempat gak masak ikut menu permintaan mak SA Menu kampung jer uolls gigh tau citernya Abah SA ada tanam pucuk ubi serai kat simpang nak masuk r...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday