Jin Mendengar Al Quran Dan Berdakwah Kepada Kaumnya
Ada kisah yang dapat diambil pelajaran iaitu tentang para jin yang mendengar Al-Quran lantas mendapatkan hidayah. Allah Ta’ala berfirman:
وَإِذْ صَرَفْنَا إِلَيْكَ نَفَرًا مِنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآَنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قَالُوا أَنْصِتُوا فَلَمَّا قُضِيَ وَلَّوْا إِلَى قَوْمِهِمْ مُنْذِرِينَ (29) قَالُوا يَا قَوْمَنَا إِنَّا سَمِعْنَا كِتَابًا أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَى مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ وَإِلَى طَرِيقٍ مُسْتَقِيمٍ (30) يَا قَوْمَنَا أَجِيبُوا دَاعِيَ اللَّهِ وَآَمِنُوا بِهِ يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُجِرْكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ (31) وَمَنْ لَا يُجِبْ دَاعِيَ اللَّهِ فَلَيْسَ بِمُعْجِزٍ فِي الْأَرْضِ وَلَيْسَ لَهُ مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءُ أُولَئِكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (32(
“Dan (ingatlah) ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang mendengarkan Al-Quran, maka tatkala mereka menghadiri pembacaan(nya) lalu mereka berkata: ‘Diamlah kamu (untuk mendengarkannya)’. Ketika pembacaan telah selesai mereka kembali kepada kaumnya (untuk) memberi peringatan. Mereka berkata: ‘Hai kaum kami, sesungguhnya kami telah mendengarkan kitab (Al-Quran) yang telah diturunkan sesudah Musa yang membenarkan kitab-kitab yang sebelumnya lagi memimpin kepada kebenaran dan kepada jalan yang lurus. Hai kaum kami, terimalah (seruan) orang yang menyeru kepada Allah dan berimanlah kepada-Nya, nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosa kamu dan melepaskan kamu dari azab yang pedih. Dan orang yang tidak menerima (seruan) orang yang menyeru kepada Allah maka dia tidak akan melepaskan diri dari azab Allah di muka bumi dan tidak ada baginya pelindung selain Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata’.” (Al-Ahqaf: 29-32)
Di antara cerita tentang ayat di atas, pernah sekelompok jin itu melewati Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan ketika itu beliau sedang membaca Al-Quran. Ini terjadi ketika Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam berputus asa dari penduduk Makkah lantas beliau pergi ke Thaif untuk mendakwah penduduk Thaif untuk masuk Islam. Hal ini terjadi setelah meninggal Abu Thalib. Dan ketika itu dibacakan Al-Quran pada solat Subuh. Ada pemimpin para jin melalui ketika pembacaan Al-Quran tersebut, mereka mendengar Al-Quran tersebut dengan teliti. Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam -menurut pendapat ini- tidak mengetahui kedatangan jin tadi. Ada yang mengatakan mereka mendengar Al-Quran ini di tempat yang bernama Al-Hajun, ada yang mengatakan di Bathn Makkah sebagaimana pendapat Ibnu ‘Abbas dan Mujahid.
Ada pendapat dari ‘Atha’ yang mengatakan bahawa para jin adalah Jin Yahudi, makanya disebutkan mereka mendengar kitab yang diturunkan setelah Nabi Musa.
Ayat ini juga menunjukkan bahawa Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam diutus pula kepada para jin dan manusia. [Lihat perbahasan dalam Zaad Al-Masiir, 7:389-390]
Syaikh Musthafa Al-‘Adawi menerangkan kenapa jin boleh mendengar Al-Quran dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Sebabnya adalah diterangkan dalam banyak hadith dan athar bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam ketika mendapatkan wahyu terjadi penjagaan ketat di langit. Sebelum Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam diutus, para jin biasa mencuri berita di langit. Ketika Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam diutus, pencuri berita langit dilempar dengan api. Iblis yang jadi pembesar mereka memerintahkan untuk mencari tahu di bumi bahagian timur dan barat, kenapa hingga dilempar dengan api. Maka ada jin yang menuju Tihamah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam berada pada pohon kurma, ketika itu Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam sedang melaksanakan solat Fajar berjemaah bersama para sahabatnya. Ketika para jin mendengar Al-Quran, sebahagian mereka mengatakan pada yang lain: “Diamlah.” Ketika Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam selesai membaca Al-Quran, para jin tersebut kembali pada kaumnya. Para jin itu mengkhabarkan kepada kaumnya tentang Al-Quran yang mereka dengar. [Rujuk: At-Tashiil li Ta’wil At-Tanziil – Juz-u Al-Ahqaf, hlm. 70]
Ketika jin mendengar Al-Quran, mereka menyemaknya, lantas mereka berkata:
هذا واللَّهِ الذي حَالَ بيْنَكُمْ وبيْنَ خَبَرِ السَّمَاءِ،فَهُنَالِكَ حِينَ رَجَعُوا إلى قَوْمِهِمْ، وقالوا: يا قَوْمَنَا: {إنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا، يَهْدِي إلى الرُّشْدِ، فَآمَنَّا به ولَنْ نُشْرِكَ برَبِّنَا أحَدًا} [الجن: 2]، فأنْزَلَ اللَّهُ علَى نَبِيِّهِ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ: {قُلْ أُوحِيَ إلَيَّ أنَّه اسْتَمع نَفَرٌ مِنَ الجِنِّ} [الجن: 1] وإنَّما أُوحِيَ إلَيْهِ قَوْلُ الجِنِّ
“Inilah Al-Quran yang membuat kalian terhalang dari mendengar berita langit.” Ketika itu mereka kembali kepada kaum mereka. Mereka berkata: “Wahai kaumku, sesungguhnya kami telah mendengarkan Al-Quran yang menakjubkan, (yang) memberi petunjuk kapada jalan yang benar, lalu kami beriman kepadanya. Dan kami sekali-kali tidak akan mempersekutukan seseorangpun dengan Rabb kami.” (Al-Jin: 2). Maka Allah turunkan pada Nabinya shallallahu ‘alaihi wasallam ayat: Katakanlah (hai Muhammad): “Telah diwahyukan kepadamu bahawasanya telah mendengarkan sekumpulan jin (akan Al Quran).” (Al-Jin: 1). Sesungguhnya diwahyukan kepadanya perkataan jin.” (HR. Bukhari, no. 773 dan Muslim, no. 449)
1. Apakah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam diutus juga kepada kaum jin?
Ya, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam diutus kepada kaum jin. Hal ini dibuktikan dengan dalil-dalil berikut. Allah Ta’ala berfirman:
تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَىٰ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا
“Maha suci Allah yang telah menurunkan Al-Furqaan (Al-Quran) kepada hamba-Nya, agar dia menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam.” (Al-Furqan: 1)
يَا قَوْمَنَا أَجِيبُوا دَاعِيَ اللَّهِ وَآَمِنُوا بِهِ يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُجِرْكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ
“Hai kaum kami, terimalah (seruan) orang yang menyeru kepada Allah dan berimanlah kepada-Nya, nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosa kamu dan melepaskan kamu dari azab yang pedih.” (Al-Ahqaf: 31)
وَإِذْ صَرَفْنَا إِلَيْكَ نَفَرًا مِنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآَنَ
“Dan (ingatlah) ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang mendengarkan Al-Quran.” (Al-Ahqaf: 29)
2. Apakah ada Rasul dari kalangan jin?
Imam Ibnu Katsir rahimahullah mengatakan: “Dari ayat ini dijadikan dalil bahwasanya jin punya dai-dai yang tugasnya memberikan peringatan, namun mereka tidak memiliki Rasul. Dan tidak diragukan lagi bahawa Allah tidak mengutus Rasul dari kalangan jin.” (Tafsir Al-Qur’an Al-‘Azhim, 6:645)
3. Al-Quran itu kitab yang turun sesudah Musa, kenapa bukan sesudah Isa?
Dalam ayat disebutkan:
قَالُوا يَا قَوْمَنَا إِنَّا سَمِعْنَا كِتَابًا أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَى مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ
Mereka berkata: “Hai kaum kami, sesungguhnya kami telah mendengarkan kitab (Al-Quran) yang telah diturunkan sesudah Musa yang membenarkan kitab-kitab yang sebelumnya lagi memimpin kepada kebenaran.” (Al-Ahqaf: 30)
Sebagaimana dijelaskan oleh Ibnu Katsir rahimahullah, di sini tidaklah disebutkan Nabi Isa kerana dalam Injil (yang diturunkan pada Isa) hanya berisi nasihat-nasihat dan petunjuk, hanya sedikit penghalalan dan pengharaman. Injil sejatinya hanyalah penyempurna dari kitab Taurat sebelumnya. Sehingga yang dijadikan rujukan Isa adalah Taurat. Oleh kerana itu, para jin dalam ayat tersebut mengatakan “Al-Quran yang telah diturunkan sesudah Musa”. Demikianlah yang dikatakan oleh Waraqah bin Naufal. [Lihat Tafsir Al-Qur’an Al-‘Azhim, 6:645]
4. Al-Quran itu membenarkan kitab-kitab sebelumnya
Disebutkan dalam ayat:
مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ
“Al-Quran itu membenarkan kitab-kitab yang sebelumnya.” (Al-Ahqaf: 30)
Ayat ini maksudnya -kata Ibnu Katsir-: “Al-Quran itu membenarkan kitab-kitab yang diturunkan pada Nabi-Nabi sebelumnya.”
5. Al-Quran menunjukkan pada kebenaran dan jalan yang lurus
Al-Quran menunjukkan pada kebenaran dalam keyakinan dan beritanya. Al-Quran juga menunjukkan pada jalan yang lurus iaitu pada amalan. Kerana Al-Quran berisi khabar dan thalab, iaitu berita dan tuntutan. Berita Al-Quran bererti benar, tuntutan (berupa perintah dan larangan) berarti adil. Itulah yang disebutkan dalam ayat:
وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًاۚ
“Telah sempurnalah kalimat Rabbmu (Al-Quran) sebagai kalimat yang benar dan adil.” (Al-An’am: 115)
Juga disebutkan dalam ayat:
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
“Dialah yang telah mengutus Rasul-Nya (dengan membawa) petunjuk (Al-Quran) dan agama yang benar untuk dimenangkan-Nya atas segala agama, walaupun orang-orang musyrikin tidak menyukai.” (At-Taubah: 33)
Al-huda (petunjuk) yang dimaksud adalah al-‘ilmun naafi’ (ilmu yang bermanfaat). Dinul haqq (agama yang benar) yang dimaksud adalah amalan soleh.
Sehingga yang dimaksudkan Al-Quran menunjukkan pada kebenaran iaitu pada keyakinan dan Al-Quran menunjukkan pada jalan yang lurus pada amaliyah. Demikian hal ini diterangkan oleh Ibnu Katsir rahimahullah dalam kitab tafsirnya. [Lihat Tafsir Al-Qur’an Al-‘Azhim, 6:645]
6. Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam diutus pada kalangan jin dan manusia
Hal ini ditunjukkan pada ayat:
يَا قَوْمَنَا أَجِيبُوا دَاعِيَ اللَّهِ وَآَمِنُوا بِهِ
“Hai kaum kami, terimalah (seruan) orang yang menyeru kepada Allah dan berimanlah kepada-Nya.” (Al-Ahqaf: 31)
7. Apakah jin mukmin masuk syurga?
Ibnu Katsir rahimahullah menyatakan bahawa jin mukmin itu masuk syurga sebagaimana pendapat dari sekelompok ulama salaf. Dalil dalam hal ini adalah firman Allah:
يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُجِرْكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ
“Nescaya Allah akan mengampuni dosa-dosa kamu dan melepaskan kamu dari azab yang pedih.” (Al-Ahqaf: 31)
Begitu juga berdalil dengan keumuman ayat:
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, bagi mereka adalah syurga Firdaus menjadi tempat tinggal.” (Al-Kahfi: 107)
Ibnu Katsir rahimahullah berkata: “Balasan bagi orang beriman dengan diampuni dosa dan dilepaskan dari siksa yang pedih adalah dimasukkan ke syurga. Kerana di akhirat hanya ada dua pilihan iaitu syurga atau neraka. Siapa yang selamat dari neraka, maka pasti dia akan masuk syurga. Dan tidak ada dalil yang menyatakan kalau jin mukmin tidak masuk syurga ketika lepas dari seksa neraka. Seandainya tepat, tentu kami akan berpendapat seperti itu pula. Wallahu a’lam.” (Tafsir Al-Quran Al-‘Azim, 6:646)
Oleh: Muhammad Abduh Tuasikal | Rumaysho
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media
Oh! Makan
Sumber: Oh! Media
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://www.terengganu11.com/2019/08/jin-mendengar-al-quran-dan-berdakwah.html