Jika Tidak Tuanku Siapa Lagi Yang Dapat Menyelamatkan Malaysia




Kak Ida Abdullah


Sebagai rakyat harapan saya untuk nasib negara lebih baik  TIDAK saya sandarkan kepada empati Muhyiddin kerana dia seorang ahli politik yang sedang seronok dibuai kuasa yang tidak mustahil menjadi diktator! 


Saya faham bahawa selain PM, ada lagi yang lebih tinggi authority iaitu YDPA. Pada 1998 YDPA dan MRR, waktu itu, tidak membantu rakyat kerana perjuangan rakyat hanya ingin reform institusi yang dicemar Mahathir dan kabinetnya. Tetapi kali ini, sebagai rakyat saya sangat mengharap MRR dan YDPA campurtangan kerana kerajaan yang tidak sah keabsahan, apabila membuat keputusan BUKAN kerana empati rakyat tetapi kerana ingin berpaut kepada kuasa. Ini membahayakan rakyat dan negara. 


Saya berdoa MRR dan YDPA sedar senario sekarang amat berbeza. Tidak menyebelahi rakyat 23 tahun lalu menyebabkan setiap PM menyubur budaya rasuah. Rakyat yang menerima natijah. Setiap PM selepas Mahathir, tiada seorang pun yang cuba memperbaiki kerosakkan, hanya menambah sehingga Malaysia jauh ketinggalan. 


Seluruh dunia melihat bagaimana rakyat negara ini dilayan oleh pemimpin-pemimpin tertinggi yang melebihi 1 orang. Rakyat bertanya, dunia bertanya tidakkah para pemimpin yang menghuni istana tidak rasa berdosa membiarkan pemimpin seperti Mahathir, Najib, Muhyidin yang bukan berketurunan diraja menganiayai rakyat Malaysia? Siapa mereka? Hanya rakyat biasa yang menjadi ahli politik yang berkuasa. Kuasa diperolehi pun dari undi yang diberi kerana mereka bertanding. Sebagai Presiden parti mereka diangkat ahli parti mereka sebagai Perdana Menteri. Malaysia sebuah negara demokrasi, sesiapa pun layak bertanding. Apabila menang, mereka mewakili SUARA rakyat, BUKAN suara nafsu sendiri!


Tidak kira siapa pun selepas Muhyidin, selagi institusi kerajaan tidak direform, setiap ahli politik yang menjadi PM kerana diangkat parti, BUKAN dipilih rakyat akan menyalahgunakan kedudukan mereka TANPA ehsan kepada rakyat.


Tuanku selalu berkata "kerajaan beta“, patik juga ingin mendengar Tuanku berkata "rakyat beta". Tuanku bukan setakat WAJIB tahu penderitaan rakyat TETAPI WAJIB mencampuri, menggunakan kuasa yang ada, untuk membela nasib kami dari seorang rakyat Tuanku, yang bergelar Perdana Menteri. Dia sama seperti kami, seorang dari rakyat Tuanku. Tidak wajar Tuanku membiar dia menganiayai kami sedangkan kami tidak memilihnya sebagai Perdana Menteri.


Sebelum saya mati, saya ingin rasa dan lalui suatu pemerintahan yang benar dan adil agar tidak saya mengadu di sana. Saya ingin keunikan Malaysia diterjemahkan bukan sekadar cerita. Seluruh dunia tahu Malaysia mempunyai 9 orang Raja dan PM seorang sahaja.


Malaysia negara yang mempunyai sistem Raja Berpelembagaan. Sebagai rakyat saya bangga dan ingin merasa nasib saya sebagai rakyat terbela dengan adanya 9 Raja mengawasi seorang Perdana Menteri sahaja. Sudah banyak negara di dunia yang merasai kemusnahan ADALAH kerana pemimpin tertinggi tidak memperduli nasib rakyat dan memperjudikan nasib negara. Jika Malaysia musnah, kami rakyat bukanlah penyebabnya.


Suara dan teguran kami tidak didengar malah kami akan mendapat gertakkan menakutkan, jika degil kami akan dicampak dalam kurungan. Akan kami dijadikan contoh sebagai kekangan kepada sebuah keberanian dan kebenaran. Sedangkan perasuah dan penggali khazanah negara ditakuti melebihi Tuhan.


Saya rakyat yang berdoa agar Allah merahmati negara dan rakyatnya. Saya juga mengadu dengan Allah akan mereka yang dianugerah sebagai pemimpin apabila gagal supaya dicabut kuasa dari mereka dan digantikan dengan yang lebih baik dan adil kepada rakyatnya.


Tuanku, sudah terlalu lama, sebuah negara Islam yang mengutamakan keadilan dalam pemerintahan lalai dengan amanah itu malah negara ini bangga dengan rasuah yang berleluasa sehingga terkenal seluruh dunia. Saya yang kerdil, tidak dikenali dunia berasa teramat malu menjadi rakyat Malaysia. Saya berasa hairan kenapa pimpinan negara selamba sahaja? Saya malu dan rasa berdosa memberi sokongan kepada rasuah dan kezaliman.


Saya berdoa agar Allah mencampak rasa ketakutan yang amat sangat dalam hati pemimpin-pemimpin yang gagal menggalas amanah. Itu sahaja yang dapat menyelamatkan mereka, saya, rakyat dan negara. 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/jika-tidak-tuanku-siapa-lagi-yang-dapat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Eksport Malaysia Meningkat Pada Separuh Kedua 2020 Azmin

Eksport Malaysia Meningkat Pada Separuh Kedua 2020 Azmin

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 178 hits
Perdagangan luar Malaysia mencatatkan prestasi yang baik walaupun dalam keadaan yang belum pernah berlaku sebelum ini dengan eksport meningkat semula pada separuh kedua 2020 berbanding dengan penguncupan pada separuh pertama menurut Kemente...
Covid 19 Vaksin Di Malaysia Tiada Unsur Babi Atau Haiwan

Covid 19 Vaksin Di Malaysia Tiada Unsur Babi Atau Haiwan

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 173 hits
Oleh KUALA LUMPUR Vaksin COVID 19 yang dipilih untuk digunakan di Malaysia tidak mengandungi sel haiwan termasuk babi Timbalan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Ahmad Amzad Hashim berkata kebanyakan vaksin yang wujud di dunia ketika ini j...
Malaysia Juga Punya Kewangan Kukuh Tapi Penyamun Banyak Dan Rasuah Membengkak

Malaysia Juga Punya Kewangan Kukuh Tapi Penyamun Banyak Dan Rasuah Membengkak

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 196 hits
Dulu bila Singapura lebih dulu terima vaksin ada menteri PN bagi alasan sebab negara tersebut punya kewangan yang kukuh dan mereka boleh beli vaksin COVID 19 awal Sekarang ni Nepal Myanmar dan Bangladesh pun lebih dulu beli vaksin ADAKAH in...
Sos Korea Adabi Sesekali Makan Ayam Korea Di Malaysia Sedap Jugak

Sos Korea Adabi Sesekali Makan Ayam Korea Di Malaysia Sedap Jugak

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 478 hits
assalamualaikum salam sejahtera Sabtu muncul lagi hari ni bebas dari phone if not selain dari jam 1 2 ptg phone ikut aje tuannya ke mana mana keliling rumah WFH ni kena alert dgn phone anytime office boleh call or whatsapp and kena jawab re...
Harapan Malaysia Jadi Tuan Rumah Kabur Peluang Buat Vietnam Dan Singapura

Harapan Malaysia Jadi Tuan Rumah Kabur Peluang Buat Vietnam Dan Singapura

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 256 hits
Sebelum ini dikatakan Malaysia berpeluang untuk menjadi tuan rumah bagi saingan Champions League dan Piala AFC 2021 yang dijangka bermula pada Jun depan Menurut Setiausaha Agung AFC Datuk Windsor Paul John peluang untuk menjadi tuan rumah t...
Garismasa Apa Tumpuan Malaysia Sepanjang Januari 2021

Garismasa Apa Tumpuan Malaysia Sepanjang Januari 2021

papar berkaitan - pada 30/1/2021 - jumlah : 277 hits
PKP seluruh negara kecuali Sarawak Agong isytihar darurat Anwar dakwa majoriti ahli Parlimen tolak darurat Ekonomi mungkin ditutup Itu antara tumpuan netizen sepanjang Januari 2021 NormaBaharu GarisMasa HapusCOVID19 SUBSCRIBE now Astro Awan...
Covid 19 Semakin Mengganas Malaysia Catat Rekod Lagi

Covid 19 Semakin Mengganas Malaysia Catat Rekod Lagi

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 185 hits
Malaysiakini Kes baru paling tinggi hari ini 5 728 kes maklum KKM Selangor mencatat rekod tertinggi dengan 3 285 kes Sementara itu 13 lagi kematian dilaporkan manakala seramai 319 pesakit di ICU dengan 120 kes memerlukan bantuan pernafasan ...
Video Syurga Tempatmu Dik Pemergian Arwah Adik Amir Ditangisi Sebahagian Besar Rakyat Malaysia

Video Syurga Tempatmu Dik Pemergian Arwah Adik Amir Ditangisi Sebahagian Besar Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 286 hits
Kematian seorang kanak kanak berusia 7 tahun yang mayatnya ditemui di dalam tong air dan mempunyai kesan kecederaan di badannya benar benar menyentap perasaan hampir sebahagian besar rakyat Malaysia hari ini Anak kecil yang tak berdosa itu ...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Melinda Dadew Humansan Chord

Tamil News Editor Served Legal Letter From Deputy Minister S Aide

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Vivo V30e 5g Membuat Pengenalan Unggul Di Malaysia Dengan Warna Sky Mirror Dan Aura Light Portrait 3 O

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot