Jika Covid 19 Masuk Gelombang Keempat Kerajaan Mungkin Terpaksa Meminjam


KUALA LUMPUR: Kerajaan kemungkinan besar terpaksa melaksanakan suntikan dana melalui pinjaman sekiranya pandemik COVID-19 terus menular sehingga memasuki gelombang keempat.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi), Datuk Seri Mustafa Mohamed, berkata apa sekalipun tindakan diambil, keutamaan kerajaan ketika ini adalah terhadap soal keselamatan, kesihatan dan ekonomi rakyat serta negara.
Katanya, sekiranya gelombang keempat berlaku, kerajaan wajar untuk meminjam bagi menyelamatkan situasi buruk disebabkan impak COVID-19.
Namun, beliau berkata persoalannya kini adalah sebanyak mana negara perlu meminjam bagi tujuan suntikan dana pemulihan ini.
“Defisit fiskal negara ketika ini meningkat kepada lebih enam peratus, berbanding 3.2 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang diunjurkan sebelum ini. Tahun hadapan kita menjangkakan defisit fiskal akan kembali turun.
“Nyawa dan ekonomi adalah keutamaan kerajaan. Namun, pada masa ini kita jangkakan krisis kesihatan ekonomi disebabkan pandemik COVID-19 akan kembali pulih pada 2021.
“Ini berdasarkan ketersediaan vaksin COVID-19 dan peningkatan ekonomi global,” katanya ketika program Bicara BH yang disiarkan secara langsung melalui Facebook Berita Harian Online, hari ini.
 
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mustapa Mohamed pada program Bicara BH, Prospek Ekonomi 2021 di Balai Berita, Bangsar hari ini. – NSTP/Rohanis Shukri  
Mustafa bagaimanapun berkata, situasi ketika ini sukar diramal bukan sahaja oleh Malaysia, tetapi negara lain di seluruh dunia.
Beliau memaklumkan, keadaan ini dinamik seperti apa yang berlaku ketika awal pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), di mana kerajaan menjangkakan ia akan berlaku dalam tempoh dua hingga tiga minggu sahaja.
“Tetapi sehingga hari ini, kes penularan COVID-19 masih belum pulih sepenuhnya, begitu juga ekonomi. Kita harapkan keadaan akan stabil dan kembali pulih,” katanya.
Kerajaan dalam beberapa laporan sebelum ini menyatakan defisit fiskal negara akan dapat diturunkan secara berperingkat dalam jangka masa sederhana.
Semua langkah diumumkan dalam pakej rangsangan dan pemulihan ekonomi negara yang membabitkan suntikan langsung fiskal berjumlah RM45 bilion adalah bersifat ‘one-off’ (sekali gus) dan tidak akan terus membebankan kewangan Kerajaan Persekutuan dalam jangka masa sederhana dan panjang.
Kerajaan berkata, ia antara strategi bagi mengurangkan defisit fiskal dalam jangka masa sederhana secara berperingkat, seterusnya memastikan kedudukan fiskal dan hutang negara kekal pada paras terkawal.
Kerajaan juga akan meneruskan langkah konsolidasi fiskal dengan memberi tumpuan kepada usaha untuk meningkatkan kutipan hasil dan kecekapan perbelanjaan bagi mengukuhkan lagi kedudukan kewangan kerajaan.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mustapa Mohamed (dua dari kanan) pada program Bicara BH, Prospek Ekonomi 2021. Turut serta Presiden Kesatuan Mahasiswa Universiti Malaya, Muhammad Haziq Azfar Ishak (kiri); Naib Presiden Persatuan PKS Malaysia, Chin Chee Seong dan Moderator, Fazilah Hani Harun di Balai Berita, Bangsar hari ini The post Jika COVID-19 masuk gelombang keempat, Kerajaan mungkin terpaksa meminjam appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/12/21/jika-covid-19-masuk-gelombang-keempat-kerajaan-mungkin-terpaksa-meminjam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekiranya Malaysia Memasuki Gelombang Keempat Covid 19 Pinjaman Dana Perlu Dilakukan

Sekiranya Malaysia Memasuki Gelombang Keempat Covid 19 Pinjaman Dana Perlu Dilakukan

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 222 hits
Seandainya penularan pandemik COVID 19 negara memasuki gelombang keempat maka Malaysia perlu melaksanakan suntikan dana pinjaman bagi membantu pertumbuhan sosio ekonomi Perkara itu telah dijelaskan oleh Datuk Seri Mustapa Mohamed Menteri di...
Mungkin Ini Penyebab Gigi Si Manja Belum Tumbuh Jangan Biarkan Kalau Masuk 18 Bulan Masih Tak Tumbuh

Mungkin Ini Penyebab Gigi Si Manja Belum Tumbuh Jangan Biarkan Kalau Masuk 18 Bulan Masih Tak Tumbuh

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 287 hits
Secara normalnya gigi pertama bayi akan mula tumbuh ketika usianya masuk 6 bulan Gigi pertama biasanya akan tumbuh di tengah bahagian bawah gigi lain akan tumbuh mengikut perkembangan usia mereka Tapi macam mana pula kalau dah masuk 9 bulan...
Bimbang Cetus Kluster Covid 19 Kavadi Perarakan Thaipusam P Pinang Mungkin Batal

Bimbang Cetus Kluster Covid 19 Kavadi Perarakan Thaipusam P Pinang Mungkin Batal

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 261 hits
BGEORGE TOWN Perarakan dua pedati yang membawa Dewa Murugan sempena perayaan Thaipusam di Pulau Pinang berkemungkinan dibatalkan tahun depan susulan pandemik COVID 19 bagi mengelak penularan virus itu dalam perhimpunan ramai Perarakan pedat...
Covid 19 Mutasi A701v Tersebar Ke Banyak Kluster Gelombang Ke 3

Covid 19 Mutasi A701v Tersebar Ke Banyak Kluster Gelombang Ke 3

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 181 hits
KUALA LUMPUR 10 Jamadilawal 1442H Jumaat A701V virus COVID 19 bermutasi yang dikesan dalam sampel Kluster Benteng LD di Sabah telah tersebar ke sebahagian besar kluster dalam gelombang ketiga di Semenanjung Malaysia dan Sabah kata Ketua Pen...
Vaksin Covid 19 Kerajaan Tanggung Kos Rm77 35 Bagi Setiap Rakyat Malaysia

Vaksin Covid 19 Kerajaan Tanggung Kos Rm77 35 Bagi Setiap Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 239 hits
Vaksin COVID 19 yang bakal diterima oleh rakyat Malaysia menjadi bualan ramai apabila pihak kerajaan bakal menanggung kos vaksin berjumlah RM77 35 bagi setiap seorang penduduk di Mlaaysia Menurut laporan Sinar Harian perkara tersebut telah ...
Vaksin Covid 19 Kerajaan Tandatangan Perjanjian Dengan Astrazeneca

Vaksin Covid 19 Kerajaan Tandatangan Perjanjian Dengan Astrazeneca

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 241 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan telah menandatangani perjanjian dengan syarikat farmaseutikal AstraZeneca bagi memperolehi sebanyak 6 4 juta dos vaksin COVID 19 Muhyiddin berkata kerajaan juga sedang dalam proses rundingan akhir dengan Sinovac CanSin...
Kisah Penyintas Rajin Olahraga Tidak Merokok Masuk Icu Karena Covid 19

Kisah Penyintas Rajin Olahraga Tidak Merokok Masuk Icu Karena Covid 19

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 205 hits
Buat yang masih mengira Covid ini konspirasi atau bohong mungkin kalian harus kena dan ngerasain dulu baru menyadarinya Covid is real katanya
Covid 19 Semua Jabatan Kerajaan Di Kuantan Tak Di Benar Adakan Program 18 Dis 31 Dis Ini

Covid 19 Semua Jabatan Kerajaan Di Kuantan Tak Di Benar Adakan Program 18 Dis 31 Dis Ini

papar berkaitan - pada 18/12/2020 - jumlah : 229 hits
KUANTAN Semua jabatan kerajaan di daerah Kuantan tidak dibenar mengadakan program yang melibatkan orang ramai bermula 18 sehingga 31 Dis ini bagi mengekang penularan wabak COVID 19 daripada kluster sedia ada di negeri ini Jawatankuasa Benca...
Cek Fakta Hoaks Manado Masuk Zona Hitam Covid 19

Cek Fakta Hoaks Manado Masuk Zona Hitam Covid 19

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 167 hits
Kabar Manado masuk zona hitam penyebaran Covid 19 adalah hoaks Selain itu Rumah Sakit Wolter Mongisidi di Teling telah ditutup hal itu juga tidak benar mengingat hingga saat ini semua pelayanan di rumah sakit tersebut tetap berlangsung
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks

In Src International Civil Suit Former Director Says Najib Was Chess Grandmaster In Company S Scheme Of Things