Jika Benar Ph Kembali Berkuasa




Fenomena ini agak rumit untuk diperincikan. Kegagalan PH untuk menepati janji yang terkandung dalam Buku Harapan, ketidaksampaian anggota Kabinet dari segi kecekapan dan pengalaman dalam pelaksanaan dasar, ditambah pula dengan komunikasi yang lemah – ini semua meletakkan PH dalam situasi yang genting.
Namun, terdapat juga sesetengah penyokong yang sanggup menyimpan sedikit kesabaran, menyedari keterbatasan yang dihadapi PH khususnya kedudukan kewangan yang sukar. Tetapi apabila projek “kereta terbang” dikemukakan dengan megah, maka kesabaran itu hilang melayang. Ia umpama satu penghinaan ke atas akal setiap manusia yang memiliki otak.
Dalam bab politik identiti pula, PH yang tersepit di tengah-tengah diasak dari kiri dan kanan. Mereka gagal membebaskan diri daripada kebuntuan ini dengan mengetengahkan wacana yang lebih segar. Mengulangi hujah lapuk dengan imej stereotaip umpama “Melayu malas”, “Cina kaya” hanya mengeruhkan, bukan menjernihkan, keadaan sedia ada.
Apa penyelesaian PH?
Bukan semua, tetapi inilah antara persoalan yang menghantui PH sepanjang 22 bulan berkuasa. Tidak keterlaluan seandainya kita mengajukan soalan berikut: Apakah PH boleh menjamin bahawa kemelut yang telah berlaku itu, tidak akan berulang seandainya mereka kembali berkuasa? Dengan kata lain, apakah yang mahu ditawarkan kepada rakyat jikalau PH mengambilalih semula Putrajaya?
Perlu diingat, Malaysia sedang berdepan dengan situasi yang genting dan kemelesetan ekonomi selepas wabak Covid-19 sudah hampir pasti melanda. Jika tiada jaminan untuk mempercepatkan proses reformasi sistem politik (sekurang-kurangnya pemansuhan dan pindaan akta drakonian), atau pendekatan baru untuk merungkai persoalan politik identiti (kaum, agama, bahasa dan sebagainya), agaknya apa perubahan yang akan mengujakan rakyat jikalau PH kembali berkuasa?
Persoalan ini dibangkitkan bukan untuk menafikan hak PH merampas balik apa yang dimilikinya. PN adalah kerajaan yang dipertikaikan keabsahannya kerana ditubuhkan oleh sekerat ahli Dewan Rakyat yang berpaling tadah dengan mengkhianati mandat yang diberikan pengundi. Mereka mengolah sokongan dalam PRU14 dengan manifesto PH, tetapi sokongan yang diraih itu digunakan untuk menentang PH.
Apa yang ingin dibangkitkan adalah, PH seharusnya bersikap bertanggungjawab untuk melanjutkan perbincangan daripada “kembali berkuasa” kepada “mengekalkan kuasa untuk reformasi”. Bayangkan, jikalau kerajaan PH 2.0 ini ditumbangkan sekali lagi dalam jangka yang singkat sebelum hasil reformasi sempat dituai, maka politik tanah air akan dilihat tidak lebih daripada “jatuh-menjatuhkan”. Rakyat gagal merasai perubahan yang bermakna daripada pergelutan kuasa politikus yang saling memecat dan saling mengkhianati. Akhirnya rakyat menjadi sinis, dan hilang keghairahan untuk menggerakkan perubahan melalui politik.
Harus kita ingat, sudah sekian lama “penyokong tradisi pembangkang” berkompromi dengan PH yang kononnya terdesak untuk mencukupkan sokongan pengundi atas pagar agar pertukaran kerajaan persekutuan boleh berlaku. Mereka pulang dari luar negara dengan tambang yang mahal dan bertungkus-lumus berkempen dan menjadi PACABA untuk memenangkan PH. Mereka mengidamkan sebuah negara yang lebih demokrasi, adil, bebas daripada rasuah, dan lebih toleransi terhadap perbezaan dan kemajmukan.
Namun pada kebanyakan masanya mereka dikecewakan, malah dikhianati. Integriti pemimpin politik menjunam sedalam-dalamnya. Agenda rakyat kekal sebagai omong-omong kosong, tanpa sehiris rasa tanggungjawab untuk cuba sedaya-upaya mengembalikan semua ini ke atas landasan yang betul. Rakyat menuntut wacana segar, dasar yang menyeluruh, halatuju yang jelas, pelaksanaan yang berkesan. Akan tetapi apa yang ditawarkan politikus sebaliknya adalah perang mulut dengan air liur murahan. Sindir-menyindir, ejek-mengejek, ataupun troll yang tidak mencerminkan tahap intelektual yang wajar.
Rakyat Malaysia sememangnya layak menuntut sesuatu yang lebih daripada itu. Kuasa datang bersama tanggungjawab. Tunaikan tanggungjawab anda sebagai tokoh politik tatkala menggarap kuasa.
LIM HONG SIANG
pengarah eksekutif Saudara (penyelidikan sosiobudaya).

MR :  PH akan ulangi apa yang buruk dan rakyat dah muak itu semua


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mindarakyat.blogspot.com/2020/06/jika-benar-ph-kembali-berkuasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Flamengo Kembali Jalani Latihan Tanpa Kebenaran Pihak Berkuasa

Flamengo Kembali Jalani Latihan Tanpa Kebenaran Pihak Berkuasa

papar berkaitan - pada 22/5/2020 - jumlah : 250 hits
Pihak berkuasa Rio de Janeiro mengkritik kelab yang berpangkalan di bandar itu Flamengo yang kembali menjalani latihan berpasukan pada Rabu lepas tanpa mendapat kebenaran Flamengo yang menjuarai Liga Serie A Brazil dan Copa Libertadores pad...
Tetapkan Sop Baharu Hasrinizam Harap Mpfl 2020 Akan Kembali Bersambung

Tetapkan Sop Baharu Hasrinizam Harap Mpfl 2020 Akan Kembali Bersambung

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 278 hits
Pengendali skuad futsal Pulau Pinang Hasrinizam Hashim berharap yang Liga Premier Futsal Malaysia 2020 akan diteruskan semula oleh pihak penganjur MPFL 2020 baru berlangsung satu perlawanan sebelum kerajaan mengeluarkan perintah Perintah Ka...
Kembali Ke Jakarta Usai Mudik 4 Pedagang Langsung Dikarantina 14 Hari

Kembali Ke Jakarta Usai Mudik 4 Pedagang Langsung Dikarantina 14 Hari

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 190 hits
Keempatnya itu merupakan pedagang nasi goreng tiga orang dan satu pedagang cilok Nama keempatnya dirahasiakan untuk keamanan tetapi mereka tinggal mengontrak di RT 01 RW 04 Kelurahan Lenteng Agung
Karya Badang Kembali Jadi Sebutan Selepas Prof A Razak Dilantik Lembaga Pengarah Finas

Karya Badang Kembali Jadi Sebutan Selepas Prof A Razak Dilantik Lembaga Pengarah Finas

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 232 hits
Pernah tengok filem Badang Siapa sanggup pergi wayang semata mata tengok filem Badang memang hebat Kenapa tiba tiba filem Badang dan beberapa filem arahan Dato Prof Dr Abdul Razak Mohaideen ini dikatakan semula Untuk pengetahuan korang Raza...
Jawa Timur Kembali Tertinggi Kasus Baru Positif Covid 19

Jawa Timur Kembali Tertinggi Kasus Baru Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 275 hits
Kendati demikian ada juga provinsi yang tak mengalami kenaikan Bahkan jumlahnya sama dengan hari sebelumnya
Epl Bakal Kembali Masih Tertakluk Kepada Persetujuan Kerajaan

Epl Bakal Kembali Masih Tertakluk Kepada Persetujuan Kerajaan

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 224 hits
Bekas pemain bola sepak England yang kini telah menjadi penyampai atau pundit di Match of The Day Gary Lineker semalam telah memuat naik ciapan di Twitter Ianya telah kembali ianya telah kembali tidak lama lagi bola sepak akan kembali Ianya...
Pelajar Malaysia Yang Mahu Kembali Ke Indonesia Perlu Patuhi Prosedur Kesihatan

Pelajar Malaysia Yang Mahu Kembali Ke Indonesia Perlu Patuhi Prosedur Kesihatan

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 235 hits
Jakarta Pelajar perubatan Malaysia yang pulang ke tanah air dan perlu kembali ke Indonesia untuk menduduki Ujian Kompetensi Mahasiswa Program Profesi Dokter perlu mematuhi prosedur kesihatan ketat yang ditetapkan termasuk memiliki sijil kes...
Temuan Kasus Covid 19 Di Jakarta Kembali Meningkat Ini Sebabnya

Temuan Kasus Covid 19 Di Jakarta Kembali Meningkat Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 157 hits
Menurut Yuri jika melihat penambahan kasus yang memang terjadi di wilayah DKI Jakarta cukup stabil dari hari ke hari Tidak terjadi peningkatan yang terbilang signifikan
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

15 Fresh And Vibrant Spring Flowers Centerpiece Decorations

Saraswathy Lodges Report Against Satees Portal For Alleged Defamation

Netizens Inciting Hatred Against Footballers Being Tracked Down

Two Malaysians Injured In Narathiwat Blast Discharged From Hospital