Jika Anwar Ada Majoriti Pun Belum Tentu Muhyiddin Hilang Kepercayaan Kata Dr Shamrahayu




KUALA LUMPUR: Pengumuman Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim memiliki ‘nombor’ sokongan majoriti Ahli Dewan Rakyat tidak membawa makna Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah hilang kepercayaan.
Pakar Perlembagaan, Prof Dr Shamrahayu Abd Aziz berkata, dalam konteks undang-undang belum ada keputusan yang menyatakan bahawa kepercayaan kepada seseorang itu sekali gus menunjukkan hilang kepercayaan buat Perdana Menteri.
Jelas beliau, ianya dua perkara berbeza yang memerlukan pembuktian bahawa kedua-dua itu saling bergandingan sebelum menyatakan Perdana Menteri telah hilang kepercayaan kerana kepercayaan diberikan kepada Dato’ Seri Anwar.
Beliau yang juga penyandang Kursi Institusi Raja-Raja Melayu, Universiti Teknologi Mara (UiTM) mengupas perkara itu pada Wacana Sinar Harian membawa tajuk ‘Kesan Gerak Politik Anwar Kepada Kerajaan Muhyiddin’, kelmarin.
Terang Prof Dr Shamrahayu, Perdana Menteri tidak perlu membuktikan kepercayaan dimiliki, sebaliknya pihak yang membawa sesuatu bertentangan dengan perkara nyata ketika ini yakni Dato’ Seri Anwar mesti mengemukakan bukti.
“Dari segi undang-undang, bila seseorang yang mempersoalkan perkara yang zahir itu, dalam kes ini Dato’ Seri Anwar Ibrahim, maka dia hendaklah buktikan bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin telah hilang kepercayaan dulu, sebelum dibuktikan bahawa dirinya telah diberikan kepercayaan,” jelasnya.
Sementara itu, Penganalisis Politik, Prof Madya Dr Anuar Shah Bali Mahomed dalam kupasan sama menegaskan bahawa nombor yang didakwa itu tidak boleh berdiri sendiri melainkan perlu ada isinya iaitu Ahli-ahli Parlimen terbabit.
Di mana jelasnya, pihak yang paling utama untuk mengetahuinya adalah Yang di-Pertuan Agong sebelum Baginda dapat melakukan proses pengesahan terhadap nama-nama menyokong Ahli Parlimen Port Dickson itu.
“Kita mungkin boleh tahu bahawa 91 daripada Pakatan Harapan. Bagaimana pula lagi 29 Ahli Parlimen tersebut? Untuk mengenal pasti 29 ini, dia boleh jadi datang daripada pelbagai parti politik. So, sekiranya diperincikan nama itu.
“Maka ia mempermudahkan proses verifikasi oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong untuk bertanya kepada nama-nama tersebut, sama ada mereka menyokong Dato’ Seri Anwar ataupun tidak.
“Tapi pada ketika ini, nombornya ada, tapi nama orang yang menyokongnya belum ada. Jadi dekat situ akan menyukarkan sedikit daripada segi proses,” ujar beliau yang juga Pensyarah Kanan di Sekolah Perniagaan dan Ekonomi Universiti Putra Malaysia (UPM).
#Sumber :  Harakahdaily  

   


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/10/jika-anwar-ada-majoriti-pun-belum-tentu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Walaupun Anwar Gagal Belum Tentu Kerajaan Pn Selamat Kata Tun Abdul Hamid

Walaupun Anwar Gagal Belum Tentu Kerajaan Pn Selamat Kata Tun Abdul Hamid

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 253 hits
WALAUPUN selepas menghadap DYMM SPB Yang di Pertuan Agong DS Anwar berkata Muhyiddin telah jatuh sebenarnya beliau telah gagal Tidak perlu menghabiskan banyak perkataan dan ruang menulis mengenainya lagi Beliau telah menjadi budak yang mela...
Mahathir Mahu Bunuh Umno Anwar Dan Muhyiddin Dengan 1 Batu Kata Mt Umno

Mahathir Mahu Bunuh Umno Anwar Dan Muhyiddin Dengan 1 Batu Kata Mt Umno

papar berkaitan - pada 17/10/2020 - jumlah : 487 hits
MALAYSIA DATELINEAnggota Majlis Tertinggi Umno mendakwa Tun Dr Mahathir Mohamad mahu membunuh tiga pihak sekarang Datuk Seri Anwar Ibrahim Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Umno Ini yang Tun Mahathir mahu lakukan Dia lain dari yang lain Dia mahu...
Keputusan Muhyiddin Pendek Akal Pentingkan Diri Sendiri Kata Anwar

Keputusan Muhyiddin Pendek Akal Pentingkan Diri Sendiri Kata Anwar

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 238 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin digesa untuk menimbang semula keputusan mencadangkan kepada Yang di Pertuan Agong untuk melaksanakan perintah darurat seperti yang dilaporkan agensi agensi berita ketika ini Presiden PKR Datuk Seri A...
Muhyiddin Wajib Letak Jawatan Bila Hilang Majoriti

Muhyiddin Wajib Letak Jawatan Bila Hilang Majoriti

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 228 hits
Kemelut politik tanah air tidak perlu dipanjangkan dengan pelbagai ulasan oleh pihak yang cuba mengelirukan serta tidak berhujah berdasarkan peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan Menurut mantan profesor kuliyah undang undang Universiti ...
Tukar Kerajaan Belum Tentu Untungkan Rakyat Kata Pemimpin Dap

Tukar Kerajaan Belum Tentu Untungkan Rakyat Kata Pemimpin Dap

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 243 hits
Semua jentera kerajaan atau pembangkang perlu memberi tumpuan kepada kebajikan rakyat pada fasa pandemik Covid 19 ini Ketua Pemuda DAP Johor Sheikh Umar Bagharib Ali berpendapat kerajaan pada hari ini dari segi undang undang adalah sah teta...
Umno Kemuka Formula Perkongsian Kuasa Sama Kepada Muhyiddin Anwar Kata Sumber

Umno Kemuka Formula Perkongsian Kuasa Sama Kepada Muhyiddin Anwar Kata Sumber

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 361 hits
PETALING JAYA Umno mengemukakan formula perkongsian kuasa yang sama kepada Muhyiddin Yassin dan Anwar Ibrahim menurut sumber dalaman Barisan Nasional dan Pakatan Harapan Sumber itu berkata sekiranya kedua dua pemimpin itu tidak menerima for...
Dap Hilang Sokongan Cina Jika Sokong Kerajaan Melayu Islam Anwar Kata Penganalisis

Dap Hilang Sokongan Cina Jika Sokong Kerajaan Melayu Islam Anwar Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 380 hits
malaysianow comOct 10 2020 8 05 AM Penganalisis mengatakan Amanah hanya akan mengikut keputusan bakal diambil DAP Semua senario berkata Anwar mungkin tidak menjadi Perdana MenteriParti terbesar Pakatan Harapan DAP akan kehilangan sokongan p...
Sebaran Surat Sd Kerana Muhyiddin Telah Hilang Majoriti

Sebaran Surat Sd Kerana Muhyiddin Telah Hilang Majoriti

papar berkaitan - pada 18/10/2020 - jumlah : 204 hits
Via WhatsApp Apa game plan sebenarnya sebaran semua dokumen yang dihantar kepada Tuanku Surat Zahid Najib Untuk meretakkan dan beri peluru serangan fraksi dalaman UMNO SD Dr Maszlee Untuk retakkan hubungan Dr Maszlee dengan rakan rakan Sura...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools