Jika Ada Darah Tinggi Sediakan Minuman Ni Untuk Diamalkan Guna Dua Bahan Je


Sebagai menantu bila mendapat tahu ibu atau bapa mertua disahkan mempunyai penyakit darah tinggi, pasti timbul juga rasa rungsing di hati.  Ini memandangkan penyakit darah tinggi merupakan antara penyakit yang berbahaya.
Umumnya sesiapa pun tidak terkecuali boleh diserang penyakit ini. Ianya bukan lagi dikatakan sebagai penyakit orang tua, hatta di usia muda sekali pun andai tidak menjalani gaya hidup sihat boleh menghidapinya.
Apa yang pasti, komplikasi penyakit darah tinggi boleh berlaku dalam jangka masa yang cepat ataupun lambat. Ia bergantung bagaimana tekanan darah dapat dikawal oleh pesakit. Sekiranya pesakit darah tinggi mempunyai masalah kesihatan lain seperti kencing manis atau sakit jantung, keadaan ini akan mempercepatkan lagi komplikasi.
Jika sudah mempunyai kompilasi penyakit darah tinggi, seseorang itu akan mengalami tanda-tanda seperti berikut :
Sekiranya ibu mertua atau orang tua anda ada mengalami tanda-tanda dan gejala seperti di atas, anda perlu segera membawa mereka berjumpa doktor di klinik- klinik swasta, klinik-klinik kerajaan yang berdekatan ataupun Jabatan Kecemasan di hospital berhampiran untuk mendapatkan pemeriksaan rapi.

Tekanan Darah Normal :

Tekanan sistolik anda kurang dari 120Tekanan diastolik anda kurang daripada 80Tekanan Darah Tinggi Tahap 1 :

Tekanan sistolik anda adalah antara 140-159Tekanan diastolik anda adalah antara 90-99Tekanan Darah Tinggi Tahap 2 :

Tekanan sistolik anda adalah 160 atau lebih tinggiTekanan diastolik anda adalah 100 atau lebih tinggiPunca-punca yang  menyebabkan peningkatan kepada tekanan darah
Tekanan darah boleh meningkat dalam keadaan tertentu seperti :-

StressGelisahPenatKesakitanberdebar-debarketakutanmelakukan aktiviti fizikalPun begitu tidak dinafikan dalam usaha mencari penawar penyakit darah tinggi ini, orang Melayu umumnya mempunyai banyak petua dan mengamalkan pelbagai jenis ubatan tradisional sebagai satu usaha untuk kembali sihat.
Ini sebagaimana perkongsian pengalaman oleh Puan Nur Hidayah yang juga merupakan pesakit darah tinggi. Jom ketahui apa yang diamalkannya dan mana tahu petua ini juga serasi dengan insan yang anda sayangi.
“Saya nak shere petua untuk darah tinggi. Dulu darah tinggi saya 190 dan sekarang 120. Allhamdulilah saya amalkan minum jus epal timun.”
Bahan-bahan :

1 biji epal hijau1 batang timunCara penyediaan :

Epal dan timun dipotong.Masukkan ke dalam pengisar makanan.Kisar sehingga halus dan tapis.Minum jusnya dan amalkan 3x setiap hari.Buah epal merupakan salah satu buah yang digemari oleh kebanyakkan orang. Malahan, kanak-kanak juga suka makan epal tetapi selalunya epal merah menjadi pilihan. Ini kerana rasa epal merah yang sangat manis dan sedap berbanding epal hijau. Namun begitu, bagi pengemar makan makanan masam, epal hijau menjadi pilihan hati kerana epal hijau dapat membantu dalam menjadi penawar darah tinggi.
Antara kelebihan lain epal hijau, boleh mengurangkan kencing manis dan memperbaiki sistem pencernaan kita. Selain itu juga, rasa asam pada buah epal boleh membantu mengimbangi asid asam lambung dari perut selain mengurangkan ulser perut. Epal hijau kaya dengan vitamin dan serat terutama pada bahagian kulit yang sangat baik untuk kesihatan dan kecantikan diri kita.Justeru,kita digalakkan untuk mengkisar buah epal bersama kulitnya.
Bagi mereka yang tidak suka rasa masam pada buah epal itu, anda boleh campur dengan timun sebab timun bukan sahaja dapat menghilangkan rasa masam malah membuat jus itu menjadi wangi dan sedap untuk diminum.
Jadikan timun sebagai ulam kerana buah timun juga dapat membantu mengurangkan penyakit darah tinggi. Timun (Curcumin Sativus) adalah satu buah yang dihasilkan dari tanaman merambat yang tumbuh dari biji. Dengan batang berbulu halus dan memiliki tangkai panjang serta lebar. Buah ini sering dimakan mentah dan disajikan sebagai ulam malah sebagai salah satu buah dalam keadaan rojak. Selain itu, timun juga biasa digunakan untuk masker dan mempunyai khasiat untuk kecantikan wajah.
Ada beberapa kajian yang menunjukkan bahawa makanan yang memiliki kandungan tinggi kalium, magnesium dan serat boleh menjadi penawar tekanan darah. Namun, tidak hanya itu timun merupakan sumber vitamin A dan K, folat, asam caffeic, siliki, vitamin C dan antioksidan yang dapat membantu menurunkan tekanan darah tinggi.
Timun juga mengandungi sodium, tetapi kandungan sodium dalam timun sangatlah rendah. Di mana, tubuh memiliki kandungan sodium yang banyak, maka tubuh akan berserang dengan tekanan darah tinggi sehingga sukar untuk disembuhkan. Dengan begitu, adanya kandungan sodium yang rendah timun dapat menjadi penawar darah tinggi dengan  mencegah dan mengatasi terjadinya tekanan darah tinggi.
Tidak hanya tinggi kalium dan rendah sodium, timun juga mempunyai manfaat untuk mengawal berat badan. Mengambil timun dengan rutin dapat menurunkan berat badan dan terhindar dari masalah obesiti. Yang mana, dengan turunnya berat badan kemungkinan tekanan darah dalam tubuh akan turun dan menjadi normal.
Sumber : myhealth.gov.my dan Nur Hidayah via Group MAHN dan Petua Ibu


from Sehinggit Media News https://ift.tt/3jpTJLE
via IFTTT

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://merahhaticintaku.blogspot.com/2020/10/jika-ada-darah-tinggi-sediakan-minuman.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Petua Rawat Demam Dan Darah Tinggi Guna Belimbing Buluh

Petua Rawat Demam Dan Darah Tinggi Guna Belimbing Buluh

papar berkaitan - pada 4/10/2020 - jumlah : 381 hits
Pokok belimbing buluh atau nama saintifiknya Averrhoa belimbi linn dan berasal dari keluarga Oxalidaceae dan mempunyai nilai yang tinggi dari segi perubatan Mudah dijumpai di kawasan kampung dan kawasan perumahan kerana pokok ini mudah dita...
Penawar Gout Tanpa Pil Tahan Sakit Hanya Guna Dua Bahan Ini Je

Penawar Gout Tanpa Pil Tahan Sakit Hanya Guna Dua Bahan Ini Je

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 685 hits
Kepada mereka yang mengidap sakit gout kesakitan yang dilalui ketika diserang penyakit itu sememangnya sukar digambarkan Katanya sukar berjalan kerana kesakitan yang teramat sangat Malah terkena sentuhan kain pada bahagian sakit pun boleh d...
Cara Cara Buat Cream Cheese Homemade Guna 2 Bahan Je

Cara Cara Buat Cream Cheese Homemade Guna 2 Bahan Je

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 338 hits
Cream cheese atau krim keju adalah bahan penting dalam penghasilan kek manisan dan sebagainya Namun ada kalanya krim keju ni susah nak jumpa Malah harganya juga mahal Menerusi perkongsian saudari Kalis Raman beliau kongsikan cara caar mengh...
Aisyah Muntah Darah Dan Beling Setelah Konsumsi Minuman Pelancar Haid Ada Yang Nyangkut Di Tenggorokan

Aisyah Muntah Darah Dan Beling Setelah Konsumsi Minuman Pelancar Haid Ada Yang Nyangkut Di Tenggorokan

papar berkaitan - pada 21/9/2020 - jumlah : 237 hits
Seorang perempuan mengalami luka di tenggorokan setelah nyaris menelan serpihan kaca saat meminum minuman pelancar haid Bahkan wanita tersebut sempat mengalami muntah darah lantaran serpihan kaca tersebut ada yang tersangkut di tenggorokann...
Resipi Kuih Bom Sedap Lembut Gebu Hanya Guna 4 Bahan

Resipi Kuih Bom Sedap Lembut Gebu Hanya Guna 4 Bahan

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 369 hits
Kalau minum petang memang sedap kalau dapat makan Kuih Bom panas panas Teksturnya yang lembut dan gebu kalau setakat sebiji je memang tak cukup Bagi anda yang nak resipi Kuih Bom yang terbaik resipi perkongsian saudari SuiSan Aliezsha ni an...
Racun Ulat Buatan Sendiri Guna 3 Bahan Dapur Saja Berkesan Dan Jimat

Racun Ulat Buatan Sendiri Guna 3 Bahan Dapur Saja Berkesan Dan Jimat

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 571 hits
Masalah serangan serangga perosak adalah masalah utama bagi semua pengusaha tanaman Jika pengurusan dan kaedah pengawalan tanaman tidak diselenggara dengan betul hasil tanaman tidak akan mencapai tahap piawaian optimum Ramai pengusaha tanam...
Cara Buat Cucur Kentang Guna 3 Bahan Saja

Cara Buat Cucur Kentang Guna 3 Bahan Saja

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 786 hits
Melalui facebook Rasa Share Resipi Umar Moha berkongsi resipi daripada facebook Chef Ninja Resipi cucur kentang ini nampak sangat menarik Sesuai untuk sarapan atau minum petang Semua peringkat umur pasti suka cucur kentang ini CUCUR KENTANG...
Mudah Sedap Tak Guna Banyak Bahan Resipi Chicken Chop Homemade Ni Memang Terbaik

Mudah Sedap Tak Guna Banyak Bahan Resipi Chicken Chop Homemade Ni Memang Terbaik

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 417 hits
Semua orang suka makan Chicken Chop Kena pula dengan sos sedap coleslaw yang berlemak perghhh Memang kecur liur Bagi anda yang nak cuba buat menu ni dekat rumah resipi perkongsian saudari SuiSan Aliezsha ni boleh dicuba Mudah sedap dan tak ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Penerima Zakat Untuk Fii Sabilillah Apakah Terbatas Hanya Pada Jihad

Salam Nuzul Alquran Kuiz Menguji Pengetahuan Tentang Al Quran

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah