Jenis Jenis Penyu


Penyu merupakan antara spesies haiwan yang terancam kepupusan sekiranya tidak dijaga dengan baik.

Perkara penting untuk pemuliharaan penyu ialah memberikan pendidikan kepada masyarakat dunia, menjaga habitatnya daripada terganggu dan ancaman semasa penghijrahan mereka.

Ada dua kumpulan spesies penyu terancam ini iaitu yang dipanggil sebagai tuntung dan penyu. Kumpulan tuntung hidup di kawasan sungai, manakala penyu di laut. Selalunya apabila kita berbicara tentang penyu kita selalu merujuk kepada penyu laut yang berhijrah jauh dari negara lain dan bertelur di beberapa tempat di Malaysia.

Terdapat banyak jenis penyu. Namun yang terkenal di Malaysia terdapat empat jenis.

Penyu Belimbing
Penyu Belimbing ialah spesies penyu yang terbesar di antara jenis-jenis penyu yang terdapat di dunia. Kini spesies penyu ini semakin kepupusan. Inilah satu-satunya jenis penyu yang tidak bertempurung keras, di mana karapasnya ( cengkerang) adalah lembut dengan mempunyai tujuh jaluran panjang yang memanjang dari bahagian kepala hingga ke ekor. Ia boleh membesar sepanjang 2 meter dan mencapai berat sehingga 600kg. 
Penyu ini menghabiskan hampir keseluruhan hayatnya di dalam laut lepas dan berkebolehan untuk menyelam sedalam 400m hingga 1,200m. Penyu ini mudah dikenali kerana cengkerangnya yang menyerupai seperti buah belimbing. Warna badannya adalah kehitaman dan bertompok-tompok putih. 
Bahagian atas mulutnya yang melengkung adalah untuk memudahkannya menangkap obor-obor yang merupakan makanan utamanya. Ianya menghasilkan telur antara 60 – 120 biji pada suatu masa. Musim bertelurnya adalah Mac hingga Ogos. 
Di Malaysia , tempat utama penyu ini naik ke pantai untuk bertelur adalah di Rantau Abang, Terengganu dan terdapat juga Paka, Pahang untuk bertelur. Telurnya berwarna putih dan berkulit lembik dengan ukuran garispusat 5 – 6.5 sm.

Penyu Agar
Penyu Agar juga dikenali sebagai " penyu hijau " mengikut warna lemak dalam badannya yang berwarna hijau. Warna penyu ini adalah coklat buah zaitun atau coklat tua atau kehitaman. Penyu ini boleh membesar sehingga lebih 1 meter dengan berat badannya di antara 135 – 270 kg. 
Makanan utamanya adalah rumpai laut dan rumpair. Musim bertelurnya adalah di antara April – September dan menghasilkan 100 – 140 biji setiap kali bertelur. Penyu ini terdapat di Negeri Terengganu, Pahang, Perak, Kedah, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak. Telurnya adalah berwarna putih dan berkulit lembik dengan ukuran garispusat lebihkurang 5.0 sm.

Penyu Karah / Sisik
Penyu ini juga dikenali sebagai penyu sisik. Ianya mempunyai karapas yang keras dan nampak seperti sisik-sisik yang bertindih. Warna badannya adalah coklat , bersaiz sederhana dan boleh membesar sehingga 70 – 90 sm dengan berat badannya di antara 35 – 75 kg. Bentuk paruh mulutnya yang menyerupai paruh helang. 
Makanan utamanya adalah span dan karangan lembut yang terdapat di kawasan terumbu karang. Spesies penyu ini kebanyakannnya terdapat di kawasan terumbu karang .Musim bertelurnya adalah Mac – Jun dengan purata bertelur sehingga 130 biji. Penyu ini terdapat di negeri Terengganu, Pahang, Melaka , Johor, Sabah dan Sarawak. Telurnya adalah berwarna putih dengan kulit yang lembik dan berukuran garispusat lebih kurang 5.0 sm.

Penyu Lipas
Penyu lipas adalah penyu yang terkecil di antara empat jenis penyu yang terdapat di Malaysia. Ianya boleh membesar sehingga 6.0 – 6.5 sm dengan berat yang biasanya di antara 35 – 50 kg. Warna badannya adalah gelap atau coklat buah zaitun dan bahagian bawahnya berwarna putih. Makanan utamanya adalah udang,obor-obor, ketam dan siput. 
Musim bertelurnya adalah dari Mac – Jun dan menghasilkan purata telur 100 biji setiap kali bertelur. Telurnya adalah berwarna putih , berkulit lembik dan bergarispusat lebihkurang 4.0 sm. Penyu ini terdapat di Pulau Pinang, Pahang dan Terengganu. Kini bilangan spesies penyu ini yang mendarat untuk bertelur di pantai-pantai Malaysia adalah semakin berkurangan dan diancam kepupusan.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/10/frt_28.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Kenali 8 Sifat Wanita Berdasarkan Jenis Bra Yang Selalu Dipakai

Cara Kenali 8 Sifat Wanita Berdasarkan Jenis Bra Yang Selalu Dipakai

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 533 hits
Bra atau coli adalah pakaian dalam yang sudah menjadi pakaian wajib bagi wanita moden Bra dapat membantu menampung payudara lebih sempurna sehingga tulang belakang tidak terasa sakit dan penat selain dapat menjaga kecantikkan bentuk payudar...
Senarai Lengkap Jenis Jenis Fobia A Z

Senarai Lengkap Jenis Jenis Fobia A Z

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 206 hits
Setiap orang pasti ada ketakutan ataupun fobia tertentu ada yang mungkin memudaratkan ada yang sekadar ketakutan biasa sahaja Banyak istilah istilah yang digunakan untuk mengambarkan jenis jenis fobia ini Untuk post kali ini kami ingin kong...
Buat Aiskrim Kacang Merah Homemade Untuk Anak Guna 3 Jenis Tepung Je Serius Sedap Macam Kedai

Buat Aiskrim Kacang Merah Homemade Untuk Anak Guna 3 Jenis Tepung Je Serius Sedap Macam Kedai

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 834 hits
Pening juga bila anak anak asyik minta aiskrim ketika singgah di kedai atau mengisi minyak di pam minyak Boleh kopak juga bila tiba waktu hujung bulan Nak tolak kesian pula anak menangis Elakkan hal semacam ni berlaku lagi dan lagi apa kata...
Jenis Jenis Dan Tanda Tanda Terkena Santau

Jenis Jenis Dan Tanda Tanda Terkena Santau

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 393 hits
Kadang kala perubatan moden bukanlah jalan penyelesaian untuk merawat segala jenis sakit Ada sakit yang memerlukan rawatan khas dari luar contohnya terkena penyakit misteri yang sering dikaitkan dengan ilmu ilmu hitam secara tak langsung me...
Makan Santai Durian Pelbagai Jenis Di Pejabat Bersama Rakan Sekerja

Makan Santai Durian Pelbagai Jenis Di Pejabat Bersama Rakan Sekerja

papar berkaitan - pada 18/10/2018 - jumlah : 378 hits
Makan Santai Durian Di Pejabat Bersama Rakan Rakan Nikmat Tuhan mana satukah yang Engkau mahu dustakan Nikmatnya makan durian ramai ramai macam macam jenis dan percuma pulak tu memang nikmat Raja buah ni memang terkenal dengan harganya yang...
Makalah Bahaya Narkoba Pengertian Jenis Jenis Narkoba Bahaya Bagi Kesehatan Dan Generasi Muda

Makalah Bahaya Narkoba Pengertian Jenis Jenis Narkoba Bahaya Bagi Kesehatan Dan Generasi Muda

papar berkaitan - pada 19/10/2018 - jumlah : 247 hits
Ilmiah Hai Sahabat Artikel kali ini akan memberikan kamu informasi mengenai bahaya penyalahgunaan narkoba bagi kesehatan dan asa depan generasi muda Bagi kamu yang sedang mencari makalah mengenai bahaya penyalahgunaan narkoba silahkan di co...
7 Jenis Makanan Bagus Untuk Hipotiroid Amalkan Seharian

7 Jenis Makanan Bagus Untuk Hipotiroid Amalkan Seharian

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 1136 hits
Assalamualaikum Jika sebelum ini saya kongsikan tentang tak adil pula kalau tak kongsikan tentang makanan bagus untuk hipotiroid amalkan seharian kan Hipotiroid ialah keadaan dimana kelenjar tiroid gagal berfungsi untuk membekalkan hormoon ...
Harga Burung Hantu Semua Jenis Terbaru Oktober 2018

Harga Burung Hantu Semua Jenis Terbaru Oktober 2018

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 321 hits
Orang indonesia ketika melihat burung hantu banyak yang takut Karena selalu dikaitkan dengan hal berbau mistis Padahal burung ini dapat dipelihara dan bisa dekat dengan manusia Memiliki jenis banyak sekali Dari ukuran kecil sampai besar Dar...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja