Jenama Barang Buatan Malaysia Yang Terkenal Berkualiti


Walaupun kita kebiasaannya memandang tinggi dan kadangkala mengagungkan jenama luar negara, sebenarnya banyak jenama barang buatan Malaysia yang terkenal di pasaran.
Dan jangan terkejut, ada jenama yang seringkali dianggap jenama antarabangsa namun sebenarnya adalah barangan buatan Malaysia yang sudah lama menguasai pasaran tempatan!
Daripada jenama kopi, makanan, fesyen pakaian, kasut dan banyak lagi, kita sebenarnya mempunyai jenama-jenama yang boleh dibanggakan dan sebenarnya boleh menyayingi jenama-jenama antarabangsa!
1. San Francisco Coffee (Kopi) Walaupun terdapat perkataan “San Francisco” pada jenama ini, jenama kopi ini sememanya berasal dari Malaysia. Penggunaan nama tempat San Francisco adalah kerana pemiliknya dahulu pernah tinggal di sana dan menggunakan nama tempat tersebut apabila ingin membuka kedai kopi di Malaysia.
Sehingga kini, San Francisco Coffee mempunyai lebih 33 cawangan di Malaysia.
2. Ogawa (Kerusi Urut) Siapa yang tidakkenal dengan jenama kerusi urut Ogawa? Ogawa dalam bahasa Jepun bermaksud sungai.
Jenama yang sudahh wujud sejak tahun 1996 ini diasaskan oleh Wong Lee Keong dan Lim Poh Khian (rakyat Malaysia).
3. Beryl’s (Coklat) Sekiranya ada yang bertanya tidakkah terdapat jenama coklat tempatan yang mampu menyayingi jenama coklat antarabangsa, jawapannya adalah Beryl’s. Beryl’s Chocolate telah ditubuhkan pada tahun 1995 dengan menggunakan koko dari Ghana.
Pengasasnya merupakan seorang penduduk peribumi dari Sarawak dan ia mempunyai lebih 70 jenis coklat. Kilangnya terletak di Seri Kembangan.
4. Gardenia Walaupun identiti pembungkusannya pada peringkat awal dahulu seperti produk dari Amerika Syarikat, roti Gardenia sebenarnya adalah syarikat yang berasal dari Malaysia dan mula beroperasi sekitara tahun 1986.
Perniagaannya bermula abila seorang rakyat Amerika bernama Horatio Sye Slocumm telah dihantar oleh Koperasi Perkhidmatan Eksekutif Antarabangsa (IESC) ke Malaysia Timur bagi memulakan perniagaan bakeri.
5. Fipper Siapa yang tidak pernah lihat selipar jenama Fipper? Dengan rekaan yang simple dan bersahaja, selipar ini sememangnya digemari ramai dan jangan terkejut kerana Fipper adalah produk tempatan.
6. The Manhattan Fish Market Melihatkan pada namanya, mungkin ada yang menyangka bahawa The Manhattan Fish Market merupakan jenama dari Manhattan yang membuka cawangan di Malaysia.
Restoran ini diasaskan oleh George Ang dan Dr Jeffrey Goh dan diinspirasikan dari sebuah restoran Fulton Fish Market berusia 180 tahun di Brooklyn.
7.  BONIA Bagi peminat barangan mewah seperti beg tangan, kasut kulit dan sebagainya, anda mungkin menyangka jenama Bonia ini berasal dari Itali namun realitinya ia merupakan jenama dari Malaysia.
Bonia Corporation Berhad telah ditubuhkan pada tahun 1974 oleh Pengerusi Eksekutif Kumpulan S.S. Chiang.
8. Mister Potato Mister Potato boleh dikatakan merupakan kepada pesaing Pringles dan jangan terkejut kerana jenama ini sebenarnya berasal dari Malaysia dan merupakan sebuah lagi produk dari Mamee.
Mister Potato boleh didapati di lebih daripada 80 buah negara termasuklah Australia, Singapura, Rusia, Belanda, Maldives dan Timur Tengah.
9. Lewre Mungkin tidak ramai rakyat Malaysia sendiri tidak pernah dengar mengenai jenama Lewre kerana produk ini mungkin tidak mampu dimiliki oleh orang kebanyakan. Jenama ini dilancarkan oleh Datuk Lewre Lew pada tahun 1997, dan telah menjadi jenama pilihan selebriti dan kerabat diraja.
Lewre dipasarkan ke lebih 20 negara termasuk Australia, Taiwan, Thailand, Filipina, India, Singapura, Brunei, Cyprus, Indonesia, Lubnan, New Zealand, Sepanyol, United Kingdom dan rantau Teluk (Arab Saudi, UAE, Qatar, Oman, Bahrain).
Baca lagi: Senarai Syarikat Produk Jenama Popular Sokong Israel
Senarai jenama buatan Malaysia Selain jenama-jenama terkenal di atas, sebenarnya terdapat puluhan lagi Jenama Barang Buatan Malaysia yang digunakan secara meluas di Malaysia.
KategoriJenamaMinumanZus Coffee, He & She Coffee, Kopi Saigon, Tealive, Bask Bear Coffee, Cool blog, Richiamo Coffee, Gigi Coffee, Aik Cheong, Super, ChekHup, Hang Tuah, Old Town, Ali Muthu & Ah Hock, Alicafe, Ain Huat, K(434)PIAiskrim Lazat, Yum Yum, Veri, Donna, Harimeow, Inside Scoop, Mokti’s, F&N, Bubblebee, Kelava, MizicorCoklatVochelle, Fidani, Tango, Beryl’s, HarristonMakanan HaiwanTom Kraf, Power Cat, Qucing, Kissa, Sayangku, Cahaya Hati, Mimicoco, Greens, Misha, Yummy, Meow Land, Pet LandUbat GigiMu’min, Safi, Halagel, Aafiyat Store, Tunnergy, OradexPenjagaan DiriGood Virtues Co, Antabax, Safi, BAD LAB, Fruiser, Natuwrel, Aiken, Nutox, Kayman, Nano White, Safi, Nourish Organiq, Zar Zou, Cosmoderm, Jelita.KL, WardahKosmetikNITA, Elianto, Zahara, Breena Beauty, Velvet Vanity Cosmetics, SimplySiti, Nurraysa, Pixy, Silkygirl, Orkid CosmeticsMinuman ringan
100plus, F&N, Cheers, Sabah Tea, Boh, Drinho, Delite, Cactus, Cameron Valley, Bley, Eau Claire, SpritzerSabunKuat Harimau, Do Zee, TLC, Inas, Jasmin 7, Good Maid, Toyyib, DolivePad WanitaLibresse, Sofu, FlowraLampin Pakai Buang Petpet, Drypers, Dale & Cecil, Dru-Pro, Carrie Junior, Baby Kiko, Anakku, Fitti, Kikilala, Diapex, Poney, Fiffy, Mikubi > Dapatkan lampin pakai buang Petpet pada harga istimewa – lebih 14 ribu terjual!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/jenama-barang-buatan-malaysia/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=jenama-barang-buatan-malaysia

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pencuci Pinggan Mangkuk Jenama Islam Dan Bukan Islam Buatan Malaysia

Pencuci Pinggan Mangkuk Jenama Islam Dan Bukan Islam Buatan Malaysia

papar berkaitan - pada 18/11/2023 - jumlah : 189 hits
Senarai terkini jenama pencuci pinggan keluaran syarikat Jenama Muslim Islam yang berada di pasaran sekarang ini Kebanyakkan produk ini boleh didapati di Pasaraya Mydin Pasaraya Ikhwan Pasarayan Az Zain belian terus kepada pengeluar belian ...
Jenama Pilihan Pa Ma 2023 Beri Pengiktirafan Kepada 40 Jenama Berkualiti Diyakini

Jenama Pilihan Pa Ma 2023 Beri Pengiktirafan Kepada 40 Jenama Berkualiti Diyakini

papar berkaitan - pada 20/11/2023 - jumlah : 107 hits
Pa Ma selaku medium keibubapaan nombor 1 di Malaysia yang kini telah menginjak ke usia 23 tahun menjadi pilihan mama papa untuk dijadikan rujukan Dengan pelbagai tip perkembangan dan kesihatan anak serta ilmu parenting sudah cukup untuk mem...
Richiamo Cafe Kedai Kopi Premium Jenama Malaysia Harga Berpatutan

Richiamo Cafe Kedai Kopi Premium Jenama Malaysia Harga Berpatutan

papar berkaitan - pada 9/11/2023 - jumlah : 198 hits
Richiamo Coffee suatu jenama Malaysia yang cukup sinonim dengan kopi premium dan pelbagai variasi dengan harga berpatutan setanding jenama kopi terkenal Kafe Richiamo Coffee bukan asing bagi umi sebab kafe ni memang jadi tempat berjumpa kaw...
Citing Indonesia Dr Mahathir Says Non Malays Should Be Assimilated And Become Malays As Part Of Bangsa Malaysia

Citing Indonesia Dr Mahathir Says Non Malays Should Be Assimilated And Become Malays As Part Of Bangsa Malaysia

papar berkaitan - pada 14/11/2023 - jumlah : 168 hits
Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad has insisted the non Malays in the country should have been assimilated into the Malay community to form the Bangsa Malaysia concept of nations he envisioned Picture courtesy of Facebook Keluar ...
Rakyat Malaysia Yang Terkandas Berjaya Dibawa Keluar

Rakyat Malaysia Yang Terkandas Berjaya Dibawa Keluar

papar berkaitan - pada 14/11/2023 - jumlah : 137 hits
Alhamdulillah pada awal pagi ini 13 Nov 2023 saya telah berkesempatan melangsungkan panggilan video dengan Puan Nurul Ain Haron rakyat kita yang terkandas di Semenanjung Gaza sejak perang meletus lebih sebulan yang lalu Beliau dan suaminya ...
Kempen Buy Muslim First Diperluas Ke Global Utusan Malaysia 11 11 2023

Kempen Buy Muslim First Diperluas Ke Global Utusan Malaysia 11 11 2023

papar berkaitan - pada 13/11/2023 - jumlah : 300 hits
CYBERJAYA Umat Islam di negara ini diseru terus memulaukan produk antarabangsa pro Israel dengan mengalihkan sokongan kepada jenama keluaran bisnes Muslim sendiri Demikian saranan pengasas Malakat Mall Mohd Fadzil Hashim sebagai tindak bala...
Kerja Jpj 45 Kekosongan Diperlukan Bagi Kemasukan Seluruh Malaysia

Kerja Jpj 45 Kekosongan Diperlukan Bagi Kemasukan Seluruh Malaysia

papar berkaitan - pada 13/11/2023 - jumlah : 151 hits
Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia telah membuka iklan kerja JPJ bagi pengambilan besar besaran untuk kemasukan November Iklan kekosongan jawatan di JPJ dibuka kepada semua rakyat Malaysia berkelayakan Peluang kerjaya ini merupakan satu pe...
Usm Spacein Lancar Satelit Piko Pertama Malaysia

Usm Spacein Lancar Satelit Piko Pertama Malaysia

papar berkaitan - pada 15/11/2023 - jumlah : 144 hits
Usaha negara untuk mencapai Malaysia Space Exploration 2030 semakin menyinar melalui pelancaran satelit piko pertama Malaysia SpaceANT D pada Ahad jam 2 47 pagi waktu tempatan hasil usaha Universiti Sains Malaysia dan syarikat spin off univ...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Crisis Management 101

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Aidil Fitri 1445h

Simpan Duit Kertas Rm5

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Candidates Hoping For Strong Voter Turnout At Kkb Polls

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa