Jemaah Menteri Ismail Sabri Dan Politik Damai Di Parlimen


 

Anggota Jemaah Menteri Ismail Sabri akan diumumkan hari ini – Jumaat 27 Ogos, seketika lagi. Selesai pengumumannya, maka berakhirlah juga segala spekulasi, pertanyaan, dan teka-teki. Ini kerajaan BN ke? Kerajaan PN 2.0 ke? Macam-macam lagi. Semuanya bakal terjawab.
Tentunya ada yang kecewa kerana tidak dipilih oleh Perdana Menteri. Mereka yang menjangka akan dilantik sebagai menteri. Penyokong masing-masing yang mahu mereka duduk dalam Jemaah Menteri. Khususnya antara 114 Ahli Parlimen yang telah menyokong Ismail “to have the numbers” untuk diperkenan Yang di-Pertuan Agong diangkat sebagai Perdana Menteri ke-9.
Sebelum pengumuman ini, kita sudah dengar akan permintaan dalam kalangan mereka agar jawatan Timbalan Perdana Menteri diisi orang dari Sarawak atau Sabah. Masanya sudah tiba untuk TPM datang dari Borneo, kata mereka.
Kita ada juga baca laporan mengenai tuntutan jawatan TPM diisi dari kalangan pemimpin Bersatu yang dulunya mengemudi kerajaan PN. Nama pemimpin-pemimpin yang dimaksudkan juga disebut. Tidak perlu lah saya ulangi disini kerana semua sudah maklum siapa yang dimaksudkan.
Kedengaran juga permintaan Umno supaya Ismail memilih orang Umno untuk menduduki jawatan TPM atau sekurang-kurangnya menteri kewangan. Apatah lagi Ismail naib presiden Umno. Langkah Umnolah yang memaksa Muhyiddin Yassin letak jawatan dan Umnolah yang menonjolkan Ismail sebagai pengganti.
Ada juga mahu Ismail untuk biarkan jawatan TPM kosong. Macam-macam cerita kita dengar secara rasmi menerusi media dan secara tidak rasmi menerusi desas desus, dan ya, media sosial.
Tentunya semuanya itu “memeningkan kepala” Ismail. Apakah yang akan dilakukan golongan tidak berpuas hati?
Namun dalam pada itu, Ismail tiga hari lalu menjemput pemimpin pembangkang Anwar Ibrahim serta Lim Guan Eng daripada DAP dan Presiden Amanah, Mohamad Sabu, ke suatu pertemuan di Putrajaya yang dilihat ramai satu sejarah.
Kita tahu menerusi kenyataan yang dikeluarkan di akhir pertemuan itu, Ismail memberitahu beliau dan ketiga-tiga pemimpin utama parti pembangkang bersetuju mewujudkan keadaan lebih kondusif dalam pelbagai perkara untuk rakyat dan negara.
Ringkasnya Ismail, Anwar, Lim, dan Mat Sabu bersetuju peri-pentingnya kebebasan badan kehakiman, reformasi institusi, dan tatakelola kerajaan yang baik.
Ismail dapat banyak “political points” kerana mengadakan pertemuan itu, terutamanya ketika iklim politik yang sentiasa panas dan “kejayaannya” mencapai persetujuan bersama pembangkang.
Sebagai orang politik – “political points atau mileage” sememangnya penting.
Pelbagai pihak menyambut baik hasil pertemuan berkenaan. Pertemuan PM-PH mampu ubah landskap politik negara, kata Anthony Loke, Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP.
Bagi Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man, pertemuan PM-pembangkang satu dimensi baharu politik manakala Pengarah Komunikasi Amanah Selangor, Wan Anwar Wan Ibrahim, menyifatkan pertemuan itu sesuatu yang positif ke arah politik matang.
Naib Presiden Umno, Mohamed Khaled Nordin, melihat ini satu permulaan era baru yang positif sambil menegaskan “prejudis terhadap pembangkang mesti berakhir, begitu juga persepsi negatif terhadap kerajaan harus berubah”.
Cuma Pemuda Bersatu, meskipun menyambut baik perkembangan berkenaan, mengingatkan “jika sinergi kerajaan-pembangkang songsang, kecelaruan akan tercetus”. Tidak perlu “ditilik” apa di belakang kenyataan itu yang dibuat Ketua Penerangan Mohd Ashraf Mustaqim Badrul Munir.
Oh ya…Antara yang dipersetujui Ismail dengan pemimpin Pakatan Harapan ialah memperkasakan fungsi Parlimen sebagai institusi yang bertanggungjawab dan konstruktif, menyemak dan mengimbang tadbir urus cabang eksekutif supaya lebih telus dan memenuhi kehendak rakyat.
Bercakap mengenai Parlimen, Ismail perlu diuji melalui usul undi percaya di Parlimen. Ini pernah dititahkan Yang di-Pertuan Agong. Maksudnya, beliau mesti membuktikan keabsahan sebagai Perdana Menteri. Parlimen akan bersidang semula 7 September ini setelah digantung akibat darurat.
Pengerusi Jemaah Penasihat Umno, Tengku Razaleigh Hamzah, mahu usul undi percaya itu dilaksanakan secepat mungkin untuk “membolehkan Ismail dapat mentadbir negara tanpa sebarang gangguan oleh mana-mana pihak”.
Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad pula kata tidak perlu uji keabsahan Perdana Menteri kerana “akan beri kesan terhadap imej politik negara di mata dunia sekiranya terdapat keputusan luar jangkaan seperti Perdana Menteri tidak menerima sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat”.
Siapakah yang boleh mencipta “keputusan luar jangkaan” yang akan memalukan Malaysia yang dikatakan oleh Mahathir?
Pembangkang sudah beri jaminan tidak akan “mempersulitkan” undi percaya terhadap Perdana menteri jika beliau mengambil langkah demi kepentingan rakyat. “Kita beritahu kalau suasana begini, kalau program yang dibuat pro-rakyat, kita tak akan persulitkan undi percaya”. Itu kata Anwar.
Oleh itu siapa?
Tertarik saya kepada satu hantaran Facebook oleh Ketua Penyelidikan Ilham Centre, Mohd Yusri Ibrahim, tempoh hari. Begini bunyinya: “Komitmen PH untuk tidak mempersulitkan usul undi percaya di Dewan Rakyat nanti memberi lebih banyak ruang untuk PM memilih anggota Jemaah Menteri beliau yang terbaik tanpa banyak tekanan.
“Ini kerana jika ada antara Ahli Parlimen yang menyokong beliau sebelum ini menarik sokongan jika tidak puas hati dengan pemilihan Jemaah Menteri, pembangkang masih boleh membantu untuk luluskan usul tersebut dan mengekalkan kedudukan PM.”
Kata Yusri, ini politik damai untuk meredakan sekejap kehangatan politik bagi beri ruang semaksimum mungkin menangani pandemik Covid-19 dan kelesuan ekonomi.
“Persefahaman ini mengesahkan dalam politik kontemporari tidak perlu ‘No Anwar No DAP’ segala bagai – juga tidak bermaksud perlu ‘Yes Anwar Yes DAP’ segala bagai juga. Yang rakyat dan negara perlukan adalah politik damai dan politik matang.”
Itu kata Yusri. Kata saya – Ameen. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/08/jemaah-menteri-ismail-sabri-dan-politik.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hormat Jemaah Menteri Baharu Pilihan Ismail Sabri Kata Salleh

Hormat Jemaah Menteri Baharu Pilihan Ismail Sabri Kata Salleh

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 204 hits
Salleh Said Keruak mengucapkan tahniah kepada barisan Jemaah Menteri baharu dan berharap rakyat terus dijadikan fokus serta paksi terpenting kerajaan dalam usaha memulihkan kehidupan dan ekonomi rakyat KUALA LUMPUR Bekas menteri persekutuan...
Pas Yakin Dengan Kepimpinan Ismail Sabri Dan Jemaah Menteri Baru

Pas Yakin Dengan Kepimpinan Ismail Sabri Dan Jemaah Menteri Baru

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 183 hits
PAS yakin dengan kepimpinan Ismail Sabri dan jemaah menteri baru PAS menyuarakan kepercayaan penuh kepada barisan kabinet baru yang diumumkan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob semalam bagi meneruskan usaha menangani wabak Covid 19 dan mem...
Ismail Sabri Lantik 4 Menteri Kanan Tiada Tpm

Ismail Sabri Lantik 4 Menteri Kanan Tiada Tpm

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 189 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob menamakan anggota Jemaah Menterinya hari ini dan empat menteri kanan Empat menteri kanan yang diumumkan Hishammuddin Hussein Mohamed Azmin Ali Radzi Jidin dan Fadillah Yusof Set...
Pas Sahkan Semua 18 Ahli Parlimennya Sokong Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Sebagai Calon Perdana Menteri

Pas Sahkan Semua 18 Ahli Parlimennya Sokong Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Sebagai Calon Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 453 hits
Timbalan Presiden Parti Islam Se Malaysia iaitu Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man telah mengesahkan bahawa kesemua 18 Ahli Parlimennya menyokong Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai calon tunggal untuk jawatan Perdana Menteri Malaysia yang...
Keputusan Bijaksana Perdana Menteri Bukti Ini Kabinet Ismail Sabri

Keputusan Bijaksana Perdana Menteri Bukti Ini Kabinet Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 243 hits
Keputusan bijaksana Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri memeterai perjanjian kepercayaan dan perbekalan dengan Pakatan Harapan adalah isyarat jelas pembentukan kabinet baharu kerajaan yang bakal diumumkan tidak lama lagi adalah Kabinet ...
Ismail Sabri Umumkan Kabinet Baharu Tanpa Menamakan Siapa Timbalan Perdana Menteri

Ismail Sabri Umumkan Kabinet Baharu Tanpa Menamakan Siapa Timbalan Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 213 hits
PETALING JAYA Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan pembentukan Kabinet baharu dibarisi seramai 31 Menteri dan 38 Timbalan Menteri hari ini Bagamanapun tiada pengumuman berhubung lantikan jawatan Timbalan Perdana Menter...
Agar Kekal Jadi Menteri Lagi Bersatu Mahu Tonjolkan Ismail Sabri Calon Perdana Menteri

Agar Kekal Jadi Menteri Lagi Bersatu Mahu Tonjolkan Ismail Sabri Calon Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 15/8/2021 - jumlah : 265 hits
Selepas Mahiaddin Md Yasin meletak jawatan esok persoalan yang akan menghangatkan lagi atmosfera politik negara dalam fasa berikutnya ialah siapa Perdana Menteri baru untuk menggantikan Presiden Bersatu itu Meskipun kuasa sebenar terletak d...
Senarai Kementerian Menteri Dan Timbalan Menteri Dalam Kabinet 2021 Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob

Senarai Kementerian Menteri Dan Timbalan Menteri Dalam Kabinet 2021 Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob

papar berkaitan - pada 29/8/2021 - jumlah : 408 hits
Umum telah tahu bahawa Malaysia telah mempunyai Perdana Menteri yang kesembilan setelah Perdana Menteri kelapan iaitu Tan Sri Dato Haji Mahiaddin bin Md Yasin meletakkan jawapan kerana kegagalan mendapatkan sokongan ahli Parlimen bersandark...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Kento Momota Tak Berjaya Masuk Gelanggang Buat Kali Terakhir Sebelum Gantung Raket

Pegawai Perbendaharaan As Jumpa Pihak Berkuasa Malaysia Berhubung Sekatan

Wallahu A Lam Bishawab Tulisan Arab Arti Penggunaan Yang Benar

Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord