Jemaah Masjid Bertambah Tiga Kali Ganda Sejak Serangan Di Christchurch


KEJADIAN tembakan di Christchurch, New Zealand telah mengemparkan seluruh dunia. Malah kejadian itu juga telah memberi kesan kepada masyarakat Islam malah secara indivdiu juga, seperti mana perkongsian dari pengguna Facebook, Yuhanis Azam.
Menurutnya, dia menerima mesej dari ibu kepada seorang sahabatnya dari Australia.
Kongsinya, sebelum ini sahabatnya itu hanya menunaikan solat Jumaat dan solat Hari Raya sahaja, namun selepas tragedi tembakan di Christchurch itu, dia mengambil iktibar kerana hidayah dan petunjuk ALLAH datang bila-bila masa sahaja, tidak kira dalam apa jua keadaan kita sekali pun.
Tulisnya, sejak semalam, hampir semua masjid di negeri-negeri Barat jemaahnya bertambah hingga tiga kali ganda.
Sebahagian umat Islam di sana yang sebelumnya tidak pernah atau jarang terlihat di masjid, sejak Maghrib semalam hingga Subuh ini berebut datang menghadap kepadaNya.
Mereka memenuhi rumah ALLAH bukan sekadar untuk menunjukkan solidariti. Lebih jauh lagi, mereka sedang mengadu kepada Allah tentang kezaliman demi kezaliman yang terjadi sejak hari-hari sebelum ini, dengan kemuncaknya semalam di New Zealand.
Sekali gus mereka berdoa, berharap perlindungan, serta pasrahkan segalanya, yang akan terjadi hari ini dan di masa depan, kepadaNya.
Ceritanya lagi, temannya di Australia selama ini hidupnya agak lalai, namun ekoran insiden yang berlaku itu menyebabkan pada tiga solat waktu terakhir hadir di saf depan di masjid.
Kejadian itu membuatkan dia terlalu marah namun sebab kemarahan itu rupanya ALLAH turunkan hidayah.
“Ibunya chatting (berbual) dengan saya pagi tadi. Menangis-nangis bahagia anaknya solat Maghrib, Isyak dan Subuh di masjid. Bahkan sejak semalam terus bermalam di sana. Bertilawah dan banyak merenung. Padahal sebelum ini dia tidak kenal solat kecuali solat Jumaat dan AidulFitri,” katanya.
Meskipun hidup dalam kemaksiatan, ternyata dia masih menyimpan kecintaan pada Islam dan juga Muslimin.
Katanya, kejadian itu juga telahnya menyebabkan tubuh sahabatnya itu bergetar hebat dengan emosinya tidak terbendung, lalu memutuskan ke masjid, menjaganya hingga pagi bersama belasan Muslim lainnya.
Ceritanya, antara alasan sahabatnya itu, berkemungkinan berlaku kebangkitan ekstrimis-ekstrimis sayap kanan yang akan menyasarkan rumah-rumah ALLAH.

“Serangan semalam kemungkinan besar akan menyebabkan bangkitnya ekstrimis-ekstrimis sayap kanan. Dan pasti rumah-rumah ALLAH yang akan menjadi sasaran. Jadi kita harus menjaganya hingga suasana reda. Tambahan pula saya ini pendosa.
“Sudah terlalu banyak dosa saya. Kalau misalnya masjid ini diserang, semoga saya ada ketika itu. Lalu saya menghentikan serangan tersebut atau gugur di tangannya sebagai syuhada. Mana saja yang menjadi takdir ALLAH, saya sudah siap sedia. Semoga dengan itu ALLAH mengampuni saya,” katanya kiriman itu daripada seorang sahabat dari Indonesia yang berada di luar negara.
Malah perkongsian itu turut penarik perhatian netizen dan rata-rata meminta rakyat negara ini mencontohi dengan mengimarahkan masjid dan jadikan kejadian ini sebagai peringatan.
“Banyak hikmah rupanya, kerja ALLAH tak pernah tersilap,” tulis Abu Khidir.
“Kita disini juga seharusnya mencontohi saudara- saudara di sana… Jom imarahkan masjid dan surau-surau kita bermula Magrib ini, khususnya buat golongan lelaki,” tulis Nurul Hidayah.
“Walaupun rumah ALLAH dicerobohi dengan ganas dan tanpa peri kemanusiaan sehingga menggugurkam insan-insan terpilih…. Tidak melemahkan semangat jutaan umat Islam yang lain di bumi ALLAH… Terus sujud… Mengharap pertolongan ALLAH… Berdoa dan mendoakan… Allahuakbar… Wahai anak muda Malaysia teruslah berjemaah…
Doakan sedara dan sahabat islam kita dimana pun berada…mungkin ini salah satu cara Allah menjentik.hati2 ….umat islam yang masih lalai ke rumah Allah,” tulis Fiza Aneem Zana
“Hikmahnya kesedihan pemergian Para shuhada menarik lebih ramai mendekatkan diri kepada ALLAH,” tulis Aisya Humaira.
“Ada hikmah di sebalik apa yang berlaku… ALLAH sedang menegur kita… Di sebalik sesuatu ada sesuatu… Reda bersangka baik,” tulis Wan Pjj.


Sumber: cempedakcheese.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/03/jemaah-masjid-bertambah-tiga-kali-ganda.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hikmah Disebalik Serangan Pengganas Di Nz Jemaah Bertambah Tiga Kali Ganda

Hikmah Disebalik Serangan Pengganas Di Nz Jemaah Bertambah Tiga Kali Ganda

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 266 hits
Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya dan itulah apa yang berlaku di Christchurch New Zealand yang telah menggemparkan seluruh dunia Hikmah yang dikongsikan oleh Yuhanis Azam di facebooknya telah menceritakan apa yang berlaku di Austr...
Allahuakhbar Jemaah Bertambah Sejak Serangan Di New Zealand

Allahuakhbar Jemaah Bertambah Sejak Serangan Di New Zealand

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 287 hits
Jemaah bertambah sejak serangan Sejak semalam hampir semua masjid di negeri negeri Barat jemaahnya bertambah hingga tiga kali ganda KEJADIAN tembakan di Christchurch New Zealand telah mengemparkan seluruh dunia Malah kejadian itu juga telah...
Serangan Berdarah Di Masjid Al Noor Christchurch Di Strim Secara Langsung

Serangan Berdarah Di Masjid Al Noor Christchurch Di Strim Secara Langsung

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 329 hits
Serangan berdarah di Masjid al Noor Christchurch hari ini telah distrim secara langsung selama 17 minit oleh penyerang NZ Herald melaporkan penembak yang memperkenalkan diri sebagai Brenton Tarrant seorang lelaki berkulit putih dan berusia ...
Serangan Masjid Di Christchurch Rakyat Malaysia Cedera

Serangan Masjid Di Christchurch Rakyat Malaysia Cedera

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 301 hits
Seorang rakyat Malaysia cedera dalam insiden tembakan di sebuah masjid di Christchurch New Zealand pada Jumaat Menurut akaun Twitter rasmi Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Wellington mangsa kini menerima rawatan di sebuah hospital Seperti yan...
20 Fakta Apa Yang Berlaku Disebalik Kejadian Serangan Masjid Di Christchurch New Zealand

20 Fakta Apa Yang Berlaku Disebalik Kejadian Serangan Masjid Di Christchurch New Zealand

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 617 hits
Membongkar tragedi berdarah di masjid Christchurch New Zealand1 Jumaat tanggal 15 Mac 2019 insiden tembakan rambang berlaku di masjid Al Noor dan masjid Linwood di Christchurch New Zealand ketika umat Islam mahu menunaikan solat Jumaat Dian...
Setelah Pembantaian Muslim Di Selandia Baru Masjid Di Eropa Jamaahnya Bertambah 3 Kali Lipat

Setelah Pembantaian Muslim Di Selandia Baru Masjid Di Eropa Jamaahnya Bertambah 3 Kali Lipat

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 264 hits
Sejak semalam Hampir semua masjid di negeri2 Barat jamaahnya bertambah hingga 3 kali lipat Sebagian ummat Islam disana yang sebelumnya tidak pernah atau jarang terlihat di masjid Sejak maghrib kemarin hingga subuh ini berebut datang menghad...
Serangan Masjid Christchurch Tarmizi Jalani Pembedahan Buang Peluru

Serangan Masjid Christchurch Tarmizi Jalani Pembedahan Buang Peluru

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 362 hits
ALOR SETAR Rakyat Malaysia Mohd Tarmizi Shuib 42 yang cedera dalam insiden tembakan di sebuah masjid di Christchurch New Zealand dilaporkan berada dalam keadaan stabil selepas menjalani pembedahan bagi membuang peluru di bahagian belakang b...
Kenapa Lelaki Itu Bertindak Kejam Menembak Jemaah Masjid Al Noor Di Deans Ave Christchurch

Kenapa Lelaki Itu Bertindak Kejam Menembak Jemaah Masjid Al Noor Di Deans Ave Christchurch

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 867 hits
Sekali lagi dunia dikejutkan dengan tindakan berani individu yang bertindak menembak secara rambang jemaah jemaah di Masjid Al Noor di Deans Avenue dan Masjid Linwood Christchurch New Zealand Photo via Newstalk ZB Setakat ini dilaporkan ser...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened