Jdt Akhyar Berdepan Hukuman Fifa


JDT, Akhyar berdepan hukuman FIFA? Johor Darul Ta’zim (JDT) dan ‘bintang baharunya’, Akhyar Rashid bakal berdepan hukuman penggantungan daripada Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA) sekiranya Persatuan Bolasepak Kedah (KFA) berjaya membuktikan wujudnya unsur ‘tapping up’ atau ‘curi’ pemain kepada badan induk dunia itu.
KFA sebelum ini mendakwa, JDT menggunakan taktik ‘pintu belakang’ untuk berurusan dengan Akhyar tanpa persetujuan KFA yang masih memiliki kontraknya hingga penghujung 2019.
Menurut peguam undang-undang sukan, Zhafri Aminurashid, skuad Harimau Selatan boleh dikenakan perintah larangan membeli pemain sehingga empat jendela perpindahan bersamaan dua musim dengan Akhyar pula yang ‘tidak menghormati’ kontrak bersama skuad Helang Merah boleh digantung empat hingga enam bulan oleh FIFA.
“Hukuman itu (penggantungan oleh FIFA ke atas JDT dan Akhyar) hanya berlaku sekiranya KFA berjaya membuktikan bahawa wujudnya kesalahan dilakukan JDT dalam proses mengikat Akhyar kepada FIFA,” katanya kepada Sukan NSTP, hari ini.
Bagaimanapun, beliau menganggap peluang KFA untuk memenangi kes itu agak tipis selepas membawa kes berkenaan kepada Jawatankuasa Rayuan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) gara-gara tidak berpuas hati dengan keputusan Jawatankuasa Status FAM sebelum ini.
“Dalam statut FAM jelas menyatakan bahawa mana-mana kes yang dibawa ke Jawatankuasa Rayuan FAM tidak ‘valid’ lagi untuk dibawa ke FIFA ataupun CAS (Mahkamah Timbang Tara Sukan) kerana Jawatankuasa Rayuan adalah sebuah badan bebas yang mana keputusannya adalah muktamad dan CAS tiada bidang kuasa untuk mendengarnya semula.
“Bagaimanapun, KFA boleh mencuba. Namun mereka perlu mengikut saluran yang betul, malah kosnya mungkin mahal dan mereka juga perlu memastikan bukti yang cukup untuk dibawa ke Switzerland.
“Kesilapan KFA hanya satu, kerana membiarkan isu ini dibawa ke Jawatankuasa Rayuan FAM dan sepatutnya selepas Jawatankuasa Status membuat keputusan, mereka perlu terus bawa kes ini ke FIFA sekiranya tidak berpuas hati,” katanya.
Begitupun, beliau menyatakan tindakan Akhyar untuk berhijrah meninggalkan Kedah tidak salah kerana statut FAM dan FIFA jelas tidak menghalang pemain dengan syarat harus membayar baki kontrak kepada pasukan asal dan kontrak yang ditandatangani Akhyar juga membenarkan dia untuk berbuat sedemikian.
“Mengikut Peraturan Status dan Perpindahan FIFA serta FAM, secara jelas menyatakan mana-mana pihak di dalam kontrak berhak untuk menamatkan kontrak dengan lebih awal dengan syarat bayaran baki kontrak perlu dibayar untuk melepaskan pemain atau pasukan tersebut daripada tanggungjawab yang dipersetujui di dalam kontrak.
“Disebabkan itu, FAM memperkenalkan klausa pelepasan pada tahun 2017 untuk membolehkan pasukan baharu membayar jumlah yang dinyatakan di dalam klausa dan menghalang daripada kewujudan masalah “tapping up” ini berulang seterusnya membuat perbincangan dengan pemain. Di dalam soal ini Kedah tidak menggunapakai klausa pelepasan itu,” katanya.
Terdahulu, ‘drama’ membabitkan perpindahan pemain muda negara itu terus berpanjangan selepas KFA dilihat tetap enggan melepaskan pemain sayap lincah itu kepada JDT dan menegaskan Akhyar masih milik mereka.
Malah, KFA bertegas akan membawa kemelut ini ke pengetahuan CAS bagi menuntut hak ke atas pemain berusia 19 tahun itu.
The post JDT, Akhyar Berdepan Hukuman FIFA? appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/jdt-akhyar-berdepan-hukuman-fifa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhammad Akhyar Sah Sertai Jdt

Muhammad Akhyar Sah Sertai Jdt

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 199 hits
29 Disember 2018 7 14 PM KUALA LUMPUR Bintang muda negara Muhammad Akhyar Abdul Rashid akhirnya menyertai pasukan Johor Darul Ta zim seperti dijangka nbsp Pengara
Akhyar Pilih Jdt Adalah Tepat Khalid Ali

Akhyar Pilih Jdt Adalah Tepat Khalid Ali

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 345 hits
Perpindahan bintang muda negara Muhammad Akhyar Abdul Rashid ke pasukan Johor Darul Ta zim adalah tepat bagi mengembangkan bakatnya Perkara itu dipersetujui bekas pemain kebangsaan Khalid Ali yang berpendapat bahawa sebagai pemain bola sepa...
Mo Salah Bakal Berdepan Hukuman Penggantungan Dua Perlawanan

Mo Salah Bakal Berdepan Hukuman Penggantungan Dua Perlawanan

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 232 hits
Bekas pengadil Liga Perdana Inggeris Mark Hasley mendedahkan bintang Liverpool Mohamed Salah mungkin digantung perlawanan dan tidak dapat beraksi dalam perlawanan penting berdepan Arsenal dan Manchester City Salah didakwa sengaja jatuh apab...
Merokok Di Kedai Makan Denda Hukuman Penjara Menanti

Merokok Di Kedai Makan Denda Hukuman Penjara Menanti

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 399 hits
Bermula tengah malam ini semua premis makanan di negara ini diwartakan sebagai tempat larangan merokok selari dengan Peraturan Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2018 Ketua Pengaran Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata pindaan pewa...
Penyerang Sensasi Liverpool Salah Terlepas Hukuman Pergantungan

Penyerang Sensasi Liverpool Salah Terlepas Hukuman Pergantungan

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 307 hits
Pemain tonggak Liverpool yang kini menjaringkan 12 gol musim ini Mohamed Salah terlepas hukuman digantung perlawanan selepas didakwa menipu pengadil perlawanan bagi mendapatkan sepakan penalti menentang Newcastle baru baru ini Salah didakwa...
Tersandung Kasus Dugaan Suap Bupati Mojokerto Dituntut Hukuman Berlapis

Tersandung Kasus Dugaan Suap Bupati Mojokerto Dituntut Hukuman Berlapis

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 186 hits
Menurut jaksa terdakwa terbukti secara sah dan meyakinkan melakukan tindak pidana sebagaimana diatur dalam Pasal 12 huruf a atau pasal 12 huruf b atau pasal 11 UU No 31 Tahun 1999 yang diubah dengan UU No 20 Tahun 2001 tentang Pemberantasan...
Terima 103 Kg Ganja Dari Aceh Bandar Narkoba Ini Dituntut Hukuman Mati

Terima 103 Kg Ganja Dari Aceh Bandar Narkoba Ini Dituntut Hukuman Mati

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 210 hits
Terima 103 Kg Ganja dari Aceh Bandar Narkoba Ini Dituntut Hukuman Mati Sesampainya di tempat terdakwa yang beralamat di jalan Menjangan kelurahan Pondok Ranji Ciputat Tangerang Selatan petugas dari Badan narkotika Nasional RI menciduk pelak...
Kasus Blbi Hukuman Eks Kepala Bppn Syafruddin Temenggung Diperberat 15 Tahun Bui

Kasus Blbi Hukuman Eks Kepala Bppn Syafruddin Temenggung Diperberat 15 Tahun Bui

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 186 hits
Pengadilan Tinggi DKI Jakarta memperberat hukuman mantan Kepala Badan Penyehatan Perbankan Nasional Syafruddin Arsyad Temenggung menjadi 15 tahun penjara dalam kasus penerbitan Surat Keterangan Lunas BLBI kepada Bank Dagang Nasional Indones...
Pria Ini Cegat Mantan Gurunya Di Jalan Dan Menamparnya Balas Dendam Atas Hukuman 20 Tahun Lalu

Pria Ini Cegat Mantan Gurunya Di Jalan Dan Menamparnya Balas Dendam Atas Hukuman 20 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 229 hits
Entah rasa sakit seperti apa yang dialami pria ini hingga tega memberhentikan mantan gurunya di jalan hanya untuk menamparnya Diwartakan China Press pria berusia 33 tahun yang hanya diketahui bermarga Chang baru baru ini videonya viral di m...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Filem Damsel

Sampai Bila Islam Akan Terus Dihina Di Negara Ini

Tular Banyak Lebihan Minuman Dibuang Peniaga Bazar Rupanya Ini 3 Sebab Kenapa Ia Tak Boleh Disedekahkan

Tiba Tiba Ipad Keluar Nama Ibu Sayang Shuib Kongsi Momen Mimpi Jumpa Arwah Siti Sarah Sebak Hasrat Akhirnya Tercapai

Kadar Zakat Fitrah 2024m 1445h Setiap Negeri

9 Kelebihan Malam Lailatul Qadar Maksud Doa Tanda Dan Amalan Disertakan