Jawatankuasa Kuil Seafield Menyalahkan Sultan Selangor Kerana Berlakunya Konflik



“Kami telah menghantar memorandum kepada Sultan Selangor. Tetapi tiada apa-apa. Itu sebabnya mereka mengambil keputusan untuk menjaga keselamatan kuil,”kata Ramaji.
Malaysia Today
Selepas rusuhan berlaku selama dua hari, penganut dari kuil Sri Maha Mariamman Devasthanam di USJ 25 berharap sama ada Tun Dr Mahathir Mohamad atau Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah akan campur tangan untuk mengelakkan berlakunya pertumpahan darah.
Setiausahanya VK Regu berkata, keganasan dalam dua hari yang lepas adalah disebabkan oleh pertikaian 20 tahun yang tidak dapat diselesaikan di atas tanah di mana kuil Hindu dibina, walaupun keputusan Mahkamah Tinggi 2014 membenarkan penghakiman di mana jawatankuasa kuil bersetuju untuk mengalihkan tempat ibadat ke tanah yang lain.
“Kami mahukan pemimpin yang boleh membuat keputusan. Jika perdana menteri dalam kerajaan sekarang ini boleh membuat keputusan, biarlah dia membuat keputusan untuk mendapatkan keadilan,”kata Regu pada sidang akhbar petang ini.Rusuhan ini telah menglibatkan penangkapan yang ramai,kecederaan termasuklah ahli bomba yang sekarangnya berada di ICU dan kemusnahan beberapa kenderaan.
Regu mendakwa kumpulannya tidak bersetuju dengan keputusan mahkamah dan tidak ada orang yang “layak” untuk mewakili jawatankuasa kuil yang berkaitan dengan pemilikan tanah, dimana ianya telah dijual oleh kerajaan negeri kepada pemaju hartanah One City Development Sdn Bhd.
“Perkara ini telah berterusan selama 20 tahun dan mereka tidak melantik seorang pun yang layak untuk membuat keputusan. Menteri besar pun tidak boleh membuat keputusan,” katanya.
Beliau menambah,kumpulannya juga tidak percaya kepada polis,mereka lambat untuk bertindak balas terhadap rusuhan yang berlaku pada isnin yang lepas.Dia juga menyatakan bahawa tindak balas yang lambat dari penguatkuasa telah membahayakan nyawa penganut-penganut kuil tersebut.
Datuk A. Chandrakumanan, adalah salah seorang jawatankuasa petugas khas kuil, berkata mereka telah menghantar permintaan berkali-kali kepada Sultan Selangor untuk  beliau campur tangan dalam hal pertikaian tanah ini, sama seperti bagaimana Sultan Selangor mengeluarkan perintah mengenai penghapusan papan tanda dwibahasa di Shah Alam.
“Ini adalah isu agama, dan dia sebagai orang paling penting di Selangor, dia boleh campur tangan dan membantu kami. Itulah sebabnya kami hantar permohonan kepada Sultan,” kata Chandrakumanan.
Ketua “pasukan tugas khas” S. Ramaji berkata kumpulannya mengambil keputusan di tangan sendiri demi menjaga kuil tersebut setelah tidak menerima respon dari istana dan komunikasi yang terakhir mereka pada Jumaat lalu.
“Kami telah menghantar memorandum kepada Sultan Selangor. Tetapi tiada apa-apa. Itu sebabnya mereka mengambil keputusan untuk menjaga keselamatan kuil,” kata Ramaji.
“Ia tidak pernah berlaku dalam sejarah bahawa Sultan perlu campur tangan untuk menjaga rakyat. Saya tidak tahu sama ada kali ini Sultan akan masuk campur untuk melindungi kita,” kata Regu.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2018/11/28/jawatankuasa-kuil-seafield-menyalahkan-sultan-selangor-kerana-berlakunya-konflik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Kuil Seafield Mkn Selangor Bermesyuarat Petang Ini

Isu Kuil Seafield Mkn Selangor Bermesyuarat Petang Ini

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 297 hits
Isu kuil Seafield MKN Selangor bermesyuarat petang ini Dikemas kini 26 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 27 Nov 2018 4
Kuil Seafield Polis Soal Exco Selangor Lebih 1 Jam

Kuil Seafield Polis Soal Exco Selangor Lebih 1 Jam

papar berkaitan - pada 4/12/2018 - jumlah : 281 hits
December 3 2018 9 46 PMV Ganabatirau disiasat bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan SHAH ALAM Exco Selangor V Ganabatirau disoal selama lebih 1 jam oleh polis berhubung kenyataannya tentang keganasan yang berlaku di kuil Seafield 26 November le...
Seafield Temple Committee Blames Selangor Sultan For Conflict

Seafield Temple Committee Blames Selangor Sultan For Conflict

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 475 hits
We have even sent memorandums to the Sultan of Selangor Nothing That s why the people want to take care of things themselves and safeguard the temple Ramaji said In the aftermath of two day riots a faction of devotees from the Sri Maha Mari...
Sultan Selangor Titah Remove All Chinese Street Signs

Sultan Selangor Titah Remove All Chinese Street Signs

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 289 hits
DYMM Sultan Selangor titah supaya semua papan tanda jalan yang mempunyai tulisan Cina di Shah Alam di tanggalkan
Sultan Selangor Arah Tanggal Papan Tanda Tulisan Cina Di Shah Alam

Sultan Selangor Arah Tanggal Papan Tanda Tulisan Cina Di Shah Alam

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 512 hits
Diterbitkan 19 Nov 2018 5 04 petangSultan Selangor menitahkan supaya semua papan tanda yang menggunakan dua bahasa di Shah Alam diturunkan dan digantikan dengan bahasa Melayu secepat mungkin Menurut satu kenyataan setiausaha sulitnya Mohama...
Terpulang Pada Kerajaan Selangor Untuk Ambil Tanah Kuil Kata Dr Mahathir

Terpulang Pada Kerajaan Selangor Untuk Ambil Tanah Kuil Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 279 hits
Terpulang pada kerajaan Selangor untuk ambil tanah kuil kata Dr Mahathir Dikemas kini 33 minit yang lalu middot Diterbitkan
Selangor Sultan Orders Chinese Road Signboards In The State To Be Removed

Selangor Sultan Orders Chinese Road Signboards In The State To Be Removed

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 301 hits
The Sultan of Selangor has decreed that all dual language road signboards in Shah Alam must be removed and replaced with ones featuring only the national language Sultan Sharafuddin Idris Shah s private secretary Datuk Mohamad Munir Bani sa...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Continuous Learning

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago