Jauhi Sikap Suka Meminta Minta


JAUHI SIKAP SUKA MEMINTA-MINTA
Kemiskinan Dan Kepayahan Untuk Menguji Sabar Dan Syukur Seorang Hamba
Bismillah.....
Mengharapkan sesuatu dari perkara dunia seperti kekayaan bukanlah hal yang terlarang dan tercela, dan itu merupakan suatu tabiat yang wajar, akan tetapi yang harus di perhatikan adalah cara yang ditempuh untuk mendapatkannya, apakah sudah sesuai dengan apa yang Allah syari’atkan atau tidak, serta tidak melanggar larangan-larangan-Nya. Seperti dengan cara meminta-minta kepada manusia.
Meminta-minta hukum asalnya adalah terlarang. Banyak sekali dalil-dalil yang menunjukkan larangan keras tentang hal ini, di antaranya:
مَنْ سَأَلَ النَّاسَ أَمْوَالَهُمْ تَكَثُّرًا فَإِنَّمَا يَسْأَلُ جَمْرًا فَلْيَسْتَقِلَّ أَوْ لِيَسْتَكْثِرْ
“Barangsiapa meminta-minta kepada orang lain dengan tujuan untuk memperbanyak kekayaannya, sesungguhnya ia telah meminta bara api; terserah kepadanya, apakah ia akan mengumpulkan sedikit atau memperbanyaknya” (HR. Muslim no. 1041).
Rasulullah SAW bersabda:
لَأَنْ يَغْدُوَ أَحَدُكُمْ، فَيَحْطِبَ عَلَى ظَهْرِهِ، فَيَتَصَدَّقَ بِهِ وَيَسْتَغْنِيَ بِهِ مِنَ النَّاسِ، خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَسْأَلَ رَجُلًا، أَعْطَاهُ أَوْ مَنَعَهُ ذَلِكَ، فَإِنَّ الْيَدَ الْعُلْيَا أَفْضَلُ مِنَ الْيَدِ السُّفْلَى، وَابْدَأْ بِمَنْ تَعُولُ
“Jika salah seorang di antara kalian pergi di pagi hari lalu mencari kayu bakar yang di panggul di punggungnya (lalu menjualnya), kemudian bersedekah dengan hasilnya dan merasa cukup dari apa yang ada di tangan orang lain, maka itu lebih baik baginya daripada ia meminta-minta kepada orang lain, baik mereka memberi ataupun tidak, karena tangan di atas lebih baik daripada tangan di bawah. Dan mulailah dengan menafkahi orang yang engkau tanggung” (HR. Bukhari no. 2075, Muslim no. 1042).
Rasulullah SAW bersabda:
إِنْ الْمَسْأَلَةَ كَدٌّ يَكُدُّ بِهَا الرَّجُلُ وَجْهَهُ إِلَّا أَنْ يَسْأَلَ الرَّجُلُ سُلْطَانًا أَوْ فِي أَمْرٍ لَا بُدَّ مِنْهُ
“Sesungguhnya, meminta-minta itu adalah topeng yang dikenakan seseorang pada dirinya sendiri, kecuali bila seseorang meminta kepada penguasa atau karena keadaan yang sangat memaksa” (HR. At-Tirmidzi no. 681, ia berkata: “hasan shahih”).
Orang yang sering meminta kepada orang lain bukan hanya akan membahayakan dirinya sendiri, akan tetapi juga orang lain, bahkan kerugian mereka di akhirat.
IMPAK BURUK SIFAT SUKA "MEMINTA - MINTA
1. Menyakiti diri sendiri dan orang lain
Merasa kecewa bila diberi sedikit, bahkan marah apabila permintaannya ditolak. Terkadang mengganggu hati dan perasaan orang sekitarnya.
2. Menjadi miskin jiwa dan harta
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Tidaklah seorang hamba membuka pintu untuk meminta-minta melainkan Allah membukakan baginya pintu kefakiran.” (HR. Ahmad 4/207)
3. Memasukkan diri sendiri ke dalam api neraka
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Barangsiapa meminta harta benda kepada orang lain dengan tujuan memperbanyak (kekayaan), maka sebenarnya dia meminta bara api, oleh kerana itu terserah kepadanya mau memperoleh sedikit atau memperoleh banyaknya.” (HR. Muslim: 1041)
4. Dilanda kemiskinan dengan tidak merasakan kepuasan.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Barangsiapa membukakan bagi dirinya pintu meminta-minta tanpa kebutuhan yang mendesak, atau bukan kerana kemiskinan yang tidak mampu bekerja, maka Allah akan membukakan baginya pintu kemiskinan dari jalan yang tidak disangka-sangka.” (HR. Baihaqi)
Namun begitu, bukan semua meminta itu diharamkan dan ditegah dalam Islam. Ada keadaan tertentu @ golongan tertentu yang diharuskan meminta (namun ia dengan bersyarat) terutamanya orang faqir dan dalam darurat :  Terdapat hadith yang menjelaskan meminta-minta adalah haram (tidak dihalalkan) kecuali untuk tiga golongan ini :
1. "Seseorang yang menanggung hutangnya dari orang lain, baik diasebabkan menanggung  denda orang maupun untuk mendamaikan antara dua kelompok yang saling memerangi. Maka dia boleh meminta-minta meskipin dia orang kaya."
2 "Seseorang yang hartanya tertimpa musibah, maka dia boleh memnita sampai dia mendapatkan sandaran hidup."
3. "Seseorang yang menyatakan bahwa dirinya tertimpa kemiskinan, maka apabila ada tiga orang yang berakal dari kaumnya memberi kesaksian atas hal itu, maka dia boleh meminta-minta sampai dia mendapakan sandaran hidup."
Ulama sepakat akan haramnya meminta-minta jika tidak dalam keadaan darurat. Imam An-Nawawi ketika menjelaskan bab “An-Nahyu ‘anil Mas’alah” (larangan meminta-minta) beliau mengatakan:
مَقْصُودُ الْبَابِ وَأَحَادِيثِهِ النَّهْيُ عَنِ السُّؤَالِ وَاتَّفَقَ الْعُلَمَاءُ عَلَيْهِ إِذَا لَمْ تَكُنْ ضَرُورَةٌ
“Maksud dari bab ini dan hadith-hadith yang ada di dalamnya adalah larangan meminta-minta. Ulama sepakat hukumnya terlarang jika tidak dalam keadaan darurat” (Syarah Shahih Muslim, 7/127).
Meminta-minta dalam keadaan tidak faqir dan tidak darurat, termasuk dosa besar, kerana diancam dengan azab di akhirat. Jika dalam keadaan darurat, namun tidak fakir dan mampu bekerja, ulama berselisih pendapat mengenai hukumnya. An-Nawawi menjelaskan:
أَصْحَابُنَا فِي مَسْأَلَةِ الْقَادِرِ عَلَى الْكَسْبِ عَلَى وَجْهَيْنِ أَصَحُّهُمَا أَنَّهَا حَرَامٌ لِظَاهِرِ الْأَحَادِيثِ وَالثَّانِي حَلَالٌ مَعَ الْكَرَاهَةِ بِثَلَاثِ شُرُوطٍ أَنْ لَا يُذِلَّ نَفْسَهُ وَلَا يُلِحَّ فِي السُّؤَالِ وَلَا يُؤْذِيَ المسؤول فَإِنْ فُقِدَ أَحَدُ هَذِهِ الشُّرُوطِ فَهِيَ حَرَامٌ بِالِاتِّفَاقِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ
“Para ulama berselisih pendapat mengenai hukum meminta-minta bagi orang yang mampu bekerja, dalam dua pendapat. Pendapat yang lebih tepat, hukumnya haram, berdasarkan zahir hadits-hadits yang ada. Pendapat yang kedua, hukumnya boleh namun disertai kemakruhan, jika memenuhi tiga syarat: [1] tidak menghinakan dirinya, [2] tidak memaksa ketika meminta, dan [3] tidak memberikan gangguan kepada orang yang dimintai. Jika salah satu syarat ini tidak dipenuhi, maka hukumnya menjadi haram dengan sepakat ulama. Wallahu a’lam” (Syarah Shahih Muslim, 7/127).
Meminta-minta untuk memperkaya diri itu perbuatan tercela. Al-‘Aini (rahimahullah) mengatakan:
“Barangsiapa yang meminta-minta kepada orang lain untuk memperkaya diri itu tercela” (Umdatul Qari, 9/56).
Alhamdulillah, moga artikel kali ini memberikan sedikit pemahaman dan penjelasan kepada kita semua tentang adanya tegahan keras dan haram hukumnya sifat suka meminta-minta dan jauhilah sifat sedemikian. Moga ada manafaatnya buat semua insyaAllah.
Wallahua'lam
Cermin Sufi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2019/07/jauhi-sikap-suka-meminta-minta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Sebab Lelaki Sekarang Suka Berkahwin Dengan Wanita Lebih Berusia

6 Sebab Lelaki Sekarang Suka Berkahwin Dengan Wanita Lebih Berusia

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 364 hits
Kenapa lelaki hari ini sudah mula beralih arah untuk memilih pasangan yang lebih berusia daripadanya Adakah kerana ia sudah menjadi trend atau lelaki sekarang lebih inginkan kasih sayang atau ini dia 6 sebab lelaki lebih sukakan wanita beru...
Maszlee Suka Kasut Hitam Mat Sabu Pulak Tak Suka Baju Lokap Sprm Warna Oren

Maszlee Suka Kasut Hitam Mat Sabu Pulak Tak Suka Baju Lokap Sprm Warna Oren

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 512 hits
Ingat lagi tak tahun lepas kecoh seantaro Malaysia Menteri Pendidikan Dr Maszlee memperjuangkan kasut hitam untuk budak sekolah Kalau pakai kasut hitam taklah kasut budak budak sekolah tu nampak kotor sangat kata Dr Maszlee Ramai ibubapa ta...
Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

Anak 2 Tahun Pandai Berkawan Tapi Suka Main Tolak Tolak Mama Jangan Marah Ada Caranya Nak Tegur

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 590 hits
Melihat perkembangan anak kecil kita yang sudah pandai berkawan dan berinteraksi pada usia dua tahun memang seronok Mama pun rasa lega bila anak dah pandai bergaul dengan rakan rakan Namun satu hal yang sentiasa membuatkan mama risau bila m...
Pdip Yang Tak Suka Rekonsiliasi Jokowi Prabowo Ingin Indonesia Rusak

Pdip Yang Tak Suka Rekonsiliasi Jokowi Prabowo Ingin Indonesia Rusak

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 154 hits
Politisi PDIP Charles Honoris mengatakan rekonsiliasi yang dilakukan Jokowi dan Prabowo adalah bentuk nyata sikap dua negarawan sehingga patut dicontoh oleh pendukung masing masing di akar rumput
Patut Ramai Suka Onde Onde Dah Sedap Senang Pulak Membuatnya

Patut Ramai Suka Onde Onde Dah Sedap Senang Pulak Membuatnya

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 337 hits
Onde Onde atau kuih buah Melaka antara kuih paling senang dan sedap Disukai ramai Sesuai sangat kalau dijadikan menu minum petang ni Apa lagi resipi dah ada jomlah kita buat bersama samaBAHAN BAHAN 500gm tepung pulut4 sudu makan tepung gand...
Amaran Untuk Yang Suka Buang Sampah Dari Kenderaan Saman Polis Ini Menanti Anda

Amaran Untuk Yang Suka Buang Sampah Dari Kenderaan Saman Polis Ini Menanti Anda

papar berkaitan - pada 17/7/2019 - jumlah : 301 hits
Walaupun negara hampir mendekati tahun 2020 dan giat mengejar status negara maju masih ada segelintir individu berminda kelas ketiga yang wujud dalam masyarakat kita dengan membuang sampah melalui tingkap kenderaan Sifat golongan yang mundu...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip

Huawei Pura 70 Series

Operator Tidak Berlesen Lupus Sisa Secara Haram Swcorp Negeri Sembilan

Elegan Dalam Minimalis