Janji Tak Ada Dap Covid 19 Pun Tak Apa



Sewaktu PH memegang tampuk pemerintahan, dan sewaktu COVID-19 ini dikesan di Wuhan, China dan WHO pada waktu tersebut mengatakan “penyakit” ini terkawal, tak perlu nak halang-halang kemasukan warga China, Timbalan Menteri DS Wan Azizah telah awal-awal lagi bersiap-siaga dengan mesyuarat kali pertama hari kedua selepas Tahun Baru Cina.
Hasilnya, di dalam keadaan Malaysia masih menerima kedatangan pelancong dari pelbagai arah, kes COVID-19 terkawal dengan hanya 22 kes direkodkan, tiada kes baru sehingga datang 28 Februari 2020.
Dan kesemua pesakit cluster pertama (atau, 1st wave) telah sembuh sepenuhnya dan dibenarkan pulang ke negara masing masing.
Di mana TS Mahyudin Yassin, mengangkat sumpah pada 29 Feb 2020. Kes mula bertambah sehingga 25 kes.
Kes ke-23, adalah bawaan seorang wanita warganegara MALAYSIA yang baru pulang bercuti dari Jepun, maklumlah, tiket kapal terbang murah waktu itu. Kes ke-25 adalah bawaan seorang rakyat ITALY yang berkahwin dengan warganegara MALAYSIA dan tinggal di negara ini.
Adalah menjadi tanggunjawab saya untuk membesarkan nama negara, agar walaun penjual agama dan walaun perompak dapat tanam di dalam benak mereka, yang inilah apa yang dipanggil “2nd wave”, di mana COVID-19 bukan lagi bawaan dari pelancong China tetapi bawaan WARGA MALAYSIA sendiri.
Bermula dari 29 Feb 2020 sehingga 09 Mac 2020, Kerajaan Malaysia dipimpin oleh sosok bernama TS Muhyidin Yassin. Semua kementerian di bawahnya. Dari jela tarikh itulah, fungsi fungsi kerajaan berjalan secara auto-pilot dengan TS Mahyuddin menjadi ketua segala ketua.
Dan dari julat tarikh itu jugalah, kes mula naik kepada 129 kes. Bagi fungsi kerajaan yang sedang berjalan dengan auto-pilot, siapa yang nak sign-off borang peruntukan tambahan? KSU? Ketua Jabatan? Kerani? Siapa nak mencetuskan kerjasama antara jabatan dan kementerian? Siapa nak sign-off kerjasama itu?
Inilah soalan yang sampai mati hidup semula pun, walaun penjual agama dan walaun perompak tak akan faham, otak mereka, benak mereka telah karat dengan DAP, DAP dan DAP.
Sehebat mana KSU, atau Ketua Jabatan atau Kerani merancang, akhirnya MENTERI-LAH yang perlu sign-off semua itu, barulah laku semua perancangan itu.
Sebab itu kita menyaksikan pertambahan kes tidak terkawal dari 22 kes sehingga 129 kes bermula julat masa 28 Jan 2020 hingga 10 Mac 2020. Ini FAKTA, tiada sesiapa yang boleh menafikannya, kecuali walaun penjual agama dan walaun perompak, kerana IQ mereka telah bonsai dengan zikir “Janji Bukan DAP”.
Ditakdirkan Tuhan Yang Maha Esa, segolongan kumpulan pencinta keamanan iaitu “Geng Tabligh” menganjurkan perhimpunan Tabligh di Sri Petaling yang berhimpun dari 27 Feb hingga 1 Mac 2020.
Dan sehingga kini, kes telah merekodkan sehingga 673 kes, yang hampir keseluruhan pencarian kontak rapat kes-kes ini, berhubung di antara satu dengan yang lain sampailah kepada penganjuran himpunan Geng Tabligh di Sri Petaling.
Dan akhirnya, 2 nyawa telah terkorban di Malaysia, moga Tuhan merahmati roh mereka, aaminn.
Setelah mendapat kuasa melalui atap, seperti ujar Hadi Awang, TS Muhyidin Yassin mengambil masa dari 29 Feb 2020 sehingga 09 Mac 2020 untuk memuktamadkan pengagihan harta rompakan kepada ahli-ahli geng tebuk atap yang terdiri daripada pengkhianat, penjual agama dan perompak.
Alhamdulillah, terlantik sudah 69 orang Menteri dan Timbalan, berbanding kabinet Tun Mahathir yang baru berjumlah 52 orang Menteri dan Timbalan. Terlebih 17 orang. Tak mengapa, janji DAP tak ada di dalam kabinet. Kerajaan Melayu Islam + kapiaq beberapa orang.
Melihat situasi COVID-19 ini yang semakin tidak terkawal, maka laknat telah mula menghempap atas kepala TS Muhyidin Yassin, kali ini bukan biashe-biashe laknatnya.
Setakat penyokong PH menjaja nama DS Azmin Ali sebagai Menteri semburit, tiada masalah sangat. Yang adalah masalah apabila situasi mula meruncing, tiba-tiba pecah berita TS Muhyiddin pergi main golf dengan kawan-kawan.
BOOM! Satu ledakan bom nuklear jatuh atas kepala walaun penjual agama dan walaun perompak. Bukan itu sahaja, nitizen warga internet hangat membincangkan isu TS Muhyiddin Yasin main golf sewaktu krisis hidup mati seluruh rakyat Malaysia.
Walaun penjual agama, TokPeti jual agama sampingan dan walaun perompak, tak kisah sangat, janji DAP tiada. Mereka telah buat deal dengan Tuhan, kalau kita tolak DAP, Tuhan akan jauhkan mereka dari COVID-19.
Letupan kedua, mesyuarat pengurusan bencana hanya akan dimulakan pada hari ISNIN, ini letupan mahakarya besar. Netizen warga internet membincangkan lagi, mula membandingkan bagaimana Kak Wan yang lemah gemalai itu, boleh bekerja waktu CUTI dan TS Muhyiddin Yassin ini, masih nak BERCUTI sewaktu krisis.
Walaun? Janji DAP tak ada.
Letupan ketiga muncul selepas mesyuarat, apabila Menteri Kesihatan buat sidang media, HANYA untuk memaklumkan bahawa PM akan buat kenyataan penuh pada pukul 10 malam. Sungguh tak tersangka. Netizen mula risau takut-takut pada pukul 10 malam ini, hanya sekadar nak beritahu ada pengumuman pada esok hari.
Walaun? Janji DAP tiada.
Rakyat mula sedikit panik sebelum pengumuman, mula menyerbu kedai kedai runcit, supermarket dan hypermarket. Takut kalau “lockdown” diisytihar, tak sempat nak membeli Maggi dan super rings. Roti dibeli berkandar-kadar, sampai terkejut Gardenia sambil tepuk dahi, “Ishh, tak sangka roti tak sat ja baru letak, dah licin?”
Daripada pengumuman 10 malam tersebut, disimpulkan yang Perintah Had Pergerakan (Restricted Move) diperkenalkan untuk mengekang wabak COVID-19. Segala arahan telah dikeluarkan pada pengumuman tersebut, maka bercemperalah agensi-agensi lintang pukang habis untuk melaksanakan arahan berkenaan.
IPT di Malaysia mula menutup kampus, dan yang paling best, memberi arahan kepada pelajar untuk keluar dari kediaman. Pelajar yang sedih lagi hiba mula bersesak-sesak ke terminal bas untuk membeli tiket.
NAH! Nak halang perhimpunan, satu perhimpunan luar jangka pula TERWUJUD di Terminal BAS! Nak marah pelajar? Mereka dihalau balik oleh IPT, nak pergi mana kalau tak balik kampung?
Ok, malam tadi Ketua Polis Negara mengumumkan Sekatan Perjalanan Domestik di antara Negeri, nak keluar sempadan negeri, kena minta kebenaran.
Ibu bapa yang dipaksakan cuti ke atas mereka, terutamanya golongan bekerja dengan kerajaan dan GLC, dan juga pelajar-pelajar IPT, mereka punyai keinginan untuk balik kampung, nak tengok mak abah, sambil-sambil nak sebarkan COVID-19 kepada sanak saudara, moga-moga cepatlah mereka ini masuk ke syurga Illahi.
Berebut beratur depan balai polis, seperti polis ini sedang berkenduri meraikan ketua balai berkahwin seorang lagi.
TERWUJUD pula satu perhimpunan luar jangka, akhirnya Ketua Polis Negara mengambil keputusan membatalkan Sekatan Perjalanan Domestik, tak perlu ambil borang.
PENGUMUMAN yang sepatutnya mengekang orang dari berhimpun, tiba-tiba terwujud perhimpunan! Perhimpunan nak beli barang, perhimpunan nak ambil permit dan perhimpunan nak balik kampung.
Itu belum lagi disurahkan cerita 400,000 orang terjejas rezekinya akibat sempadan ditutup Imigresen Malaysia-Singapura. 14 hari tidak boleh mencari rezeki di Singapura.
Majikan di Singapore pula, terkejut beruk! Mampuih aku! 400,000 tak boleh datang serentak! Mau lingkup syarikat aku!
Di sini terlihat bertapa tiadanya koodinasi di antara agensi kerajaan dan jabatan sebelum pengumuman jam 10 malam dibuat. Tiadanya “anticipation” (bayangan kejadian) tentang perkara-perkara yang akan berlaku sekiranya pengumuman pukul 10 malam ini dibuat.
Perancangan yang dibuat, sekadar melepaskan penat selepas bermain golf.
Tuan Puan, inilah kerajaan yang akan mengemudi Malaysia mengharungi liku-liku cabaran COVID-19. Betapa sialnya dan laknatnya terlihat jelas sekali, selepas pengumuman pun, segelintir rakyat masih panik dan bercelaru!
Walaun? JANJI DAP TAK DA!
Ahmades (Ahmad M. Afandi)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26758

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pahang Mb Exco And Dap Reps Dock Salary For Covid 19 Fund

Pahang Mb Exco And Dap Reps Dock Salary For Covid 19 Fund

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 279 hits
CORONAVIRUS All eleven Pahang cabinet members including the Menteri Besar Wan Rosdy Wan Ismail and seven DAP state lawmakers have pledged to donate 10 percent of their salary to a Covid 19 relief fund Wan Rosdy in a statement said the deduc...
Covid 19 Apa Yang Di Takutkan Ph Terutama Dap Bila Tentera Turun

Covid 19 Apa Yang Di Takutkan Ph Terutama Dap Bila Tentera Turun

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 6180 hits
Sebaik sahaja Menteri Kanan DS Ismail Sabri umumkan mulai 22 Mac 2020 kerajaan akan gunakan khidmat Angkatan Tentera Malaysia untuk membantu PDRM menguatkuasakan Perintah Perjalanan Terhad yang mula mula melompat untuk membantah ialah ahli ...
Dap S Teo Nie Ching Nga Kor Ming Deny Blaming Government And Muslims For Covid 19

Dap S Teo Nie Ching Nga Kor Ming Deny Blaming Government And Muslims For Covid 19

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 261 hits
DAP s international secretary Teo Nie Ching today rejected social media posts claiming she condemned the government for reacting slowly to the Covid 19 outbreak in the country The former deputy minister said that she never made the remarks ...
Bahasa Covid 19 Dap Dalam Paru Paru Amanah

Bahasa Covid 19 Dap Dalam Paru Paru Amanah

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 291 hits
Ada orang cakap AMANAH khadam DAP ada orang cakap jangan serang DAP pasti AMANAH akan pertahankan Ada orang cakap AMANAH adalah suara DAP AMANAH akan pertahankan bahawa DAP memperjuangkan ISLAM dan menjaga Islam Saya fikir itu semuanya seol...
Beli Barang Dapur Waktu Covid 19 Jangan Sembarangan Pegang Ini Tatacara Yang Betul

Beli Barang Dapur Waktu Covid 19 Jangan Sembarangan Pegang Ini Tatacara Yang Betul

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 338 hits
Sekiranya terpaksa keluar untuk membeli barangan keperluan dapur timbul juga rasa was was kerana sudah tentu kita terpaksa memegang dan memilih produk yang mahu dibeli Tentu kita risau kerana tidak tahu siapa lagi yang sudah menyentuh baran...
Doktor Kongsi Cara Periksa Covid 19 Sendiri Di Rumah Guna Point Kalau 2 3 Point Segera Ke Hospital

Doktor Kongsi Cara Periksa Covid 19 Sendiri Di Rumah Guna Point Kalau 2 3 Point Segera Ke Hospital

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 676 hits
Rasa nak ke hospital lah nak check Covid 19 Anda risau anda dapat COVID19 Anda rasa anda perlu pergi ke hospital untuk rawatan Anda bagus sebab anda concern pasal kesihatan anda dan orang sekeliling anda sumber gambar Sinar Harian Tapi tung...
Anak Sepupu Neelofa Termuda Positif Covid Di Brunei Tolong Doakan Sameera

Anak Sepupu Neelofa Termuda Positif Covid Di Brunei Tolong Doakan Sameera

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 621 hits
Pelakon dan pengacara popular Neelofa mendedahkan anak kepada sepupunya yang berusia enam bulan disahkan positif jangkitan Covid 19 Neelofa menerusi Instagram Story berkata dia memohon orang ramai untuk mendoakan kesejahteraan Noor Sameera ...
Terpaksa Keluar Rumah Ketika Covid 19 Amalkan Zikir Ini Untuk Perlindungan

Terpaksa Keluar Rumah Ketika Covid 19 Amalkan Zikir Ini Untuk Perlindungan

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 309 hits
Ada sesetengah orang terpaksa keluar ketika Perintah Kawalan Pergerakan ini dijalankan Mungkin perlu keluar bekerja atau mencari barangan keperluan buat keluarga Dalam keadaan sekarang sangatlah berisiko untuk berada di luar rumah berkongsi...
Ubah Bajet 2020 Kerana Kejatuhan Harga Minyak Covid 19

Ubah Bajet 2020 Kerana Kejatuhan Harga Minyak Covid 19

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 144 hits
Pakar ekonomi berpendapat kerajaan Perikatan Nasional menyelaras semula Belanjawan 2020 susulan kejatuhan harga minyak dunia dan penularan wabak Covid 19 Menurut Dr Barjoyai Bardai dari Universiti Tun Razak peruntukan yang diumum kepada beb...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan