Jangan Tinggal Solat Dakwa Didatangi Arwah Abang Malam Ramadhan Ini Pesanan Yang Ditinggalkan


“Jangan Tinggal Solat,” Dakwa ‘Didatangi’ Arwah Abang Malam Ramadhan, Ini Pesanan Yang Ditinggalkan. Setiap yang hidup pasti akan mati, tiada satu makhluk pun yang akan terlepas dari janji Allah ini. Cuma masa, tempat dan bagaimana satu kematian itu berlaku masih menjadi rahsia-Nya. Sehebat manapun pangkat dan darjat seseorang itu, jika sampai masanya untuk pergi, maka mereka tidak dapat menangguhkannya walau sesaat.
Pasti agak berat untuk menerima hakikat ‘kehilangan’ salah seorang ahli keluarga mahupun orang yang disayangi, terumatanya kehilangan itu abadi yang tidak akan pernah kembali. Lebih-lebih lagi apabila mereka ‘pergi’ secara mengejut tanpa sebarang pesan. Tapi sebagai manusia, kita perlu teruskan kehidupan sentiasa redha dengan ketentuan Allah.
Berkongsi
Fariz Rahim telah berkongsi di laman twitternya tentang mimpi bertemu dengan arwah abangnya. Ciapan tersebut mendapat pelbagai reaksi dan komen dari netizen yang turut menceritakan pengalaman mereka ‘didatangi’ oleh ahli keluarga yang telah meninggal dunia. Hasil tulisan Fariz nyata telah membuat netizen tersentuh sambil mengimbau pemergian orang yang mereka sayangi.
Menurut Fariz :
Fariz menyatakan sewaktu beliau bertemu dalam dengan abangnya itu, beliau di minta untuk mencium tangan abangnya. Ketika itulah beliau tercium satu bau, bau yang mengingatkan kita sebagai manusia tentang hakikat kematian.
Menurut Fariz, wajah abangnya itu masih sama seperti dahulu (semasa hidup).
Tak Nampak
Abangnya itu menjelaskan kepada Faiz bahawa ketika dalam perjalanan berjumpa dengannya, beliau terpaksa mengharungi pelbagai ‘rintangan’ yang tak terbayang oleh mata zahir manusia.
Tidak terhenti di situ, abangnya turut menitipkan pesan supaya Fariz melaksanakan segala suruhan Allah. Hal ini oleh kerana setiap amalan akan dihisab oleh Allah di ‘sana’ nanti terutamanya kewajiban menunaikan solat fardu. Abangnya mengingati dirinya supaya jangan sesekali meninggalkan rukun Islam kedua itu.
Tidak Berdaya
Malah abangnya mengatakan bahawa di alam itu, manusia tidak berdaya melakukan apa-apa larangan Allah hatta menipu sekali pun.
Pesanan
Di akhir ciapan Fariz, beliau berharap bahawa pesanan yang diberi oleh ‘abangnya’ itu dapat menyedarkan dan memberi pendedahan kepada ramai orang supaya melaksanakan kewajiban kepada Allah SWT.
Perna Jelaskan
Mufti Wilayah Pesekutuan pernah menjelaskan tentang perkara ini. Menurutnya, Sayyid Qutb berkata: Apabila mereka bertanya Rasulullah SAW mengenai ruh, maka Allah memerintahnya supaya memberi jawapan kepada mereka bahawa ruh itu adalah urusan Allah. Hanya ilmu Allah sahaja yang mengetahuinya dan tiada sesiapa pun yang mengetahui selain Allah. (Lihat Fi Zilal al-Quran, 10/261)
Firman Allah SWT :
Maksudnya: “Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: “Roh itu daripada perkara urusan Tuhanku dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja.” (Surah al-Isra’: 85)
Firman Allah SWT :
Maksudnya: Allah (Yang Menguasai Segala-galanya), Ia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang yang tidak mati: dalam masa tidurnya;
Kemudian Ia menahan jiwa orang yang Ia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya yang ditentukan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir (untuk memahaminya). (Surah al-Zumar: 42)
Ayat di atas juga menjadi dalil yang menunjukkan bahawa roh orang yang mati tidak akan kembali, bahkan Allah ﷻ yang berkuasa menahannya dari kembali ke dunia.
Ini sepertimana riwayat daripada Sa’id bin Jubair Rahimahullah (tabi’en dan juga anak murid kepada Ibn ‘Abbas R.Anhuma) yang mana mengatakan bahawa telah dikumpulkan di antara roh-roh orang yang hidup dan yang telah mati (di dalam mimpi) kemudian Allah  menahan roh orang yang telah mati dan melepaskan roh orang yang hidup kepada jasadnya semula.
Ianya juga adalah pendapat Ibn Zaid Rahimahullah. (Lihat Tafsir al-Tabari, 21/298-299).
Rujukan
[1] Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. (2018). Dicapai dari Adakah Roh Orang Mati Boleh Pulang pada 12 Mei 2019.
Sumber : Fariz Rahim
The post “Jangan Tinggal Solat,” Dakwa ‘Didatangi’ Arwah Abang Malam Ramadhan, Ini Pesanan Yang Ditinggalkan appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/jangan-tinggal-solat-dakwa-didatangi-arwah-abang-malam-ramadhan-ini-pesanan-yang-ditinggalkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tafsir Ayat Puasa Doa Kita Di Bulan Ramadhan Pasti Terkabul Jangan Khawatir

Tafsir Ayat Puasa Doa Kita Di Bulan Ramadhan Pasti Terkabul Jangan Khawatir

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 436 hits
Harus penuh keyakinan kalau doa doa kita akan dikabulkan di bulan Ramadhan Posting ditampilkan lebih awal di
Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama

Kelebihan Solat Tarawih Malam Pertama

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 579 hits
Picture source googleKelebihan Solat Tarawih Malam PertamaDiampuni dosa orang orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan Source
Benarkah Ungkapan Jangan Beribadah Kerana Ramadhan

Benarkah Ungkapan Jangan Beribadah Kerana Ramadhan

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 359 hits
Soalan Benarkah ungkapan Jangan beribadah kerana Ramadhan kerana Ramadhan akan pergi tetapi beribadahlah kerana Allah Adakah salah jika kita beribadah lebih banyak di bulan Ramadhan berbanding di bulan lain Jawapan Menjawab persoalan di ata...
Ini Ramadhan Pertama Tanpa Mak Terlalu Rindu Lelaki Ini Whatsapp Arwah Ibu Cetus Hiba

Ini Ramadhan Pertama Tanpa Mak Terlalu Rindu Lelaki Ini Whatsapp Arwah Ibu Cetus Hiba

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 643 hits
Ini Ramadhan Pertama Tanpa Mak Terlalu rindu lelaki ini WhatsApp arwah ibu cetus hiba Bila tiba sahaja bulan Ramadan orang yang paling sibuk sekali pasti ibu kita mana tidaknya disitulah nak memasak makanan sahur kejutkan sahur dan sediakan...
Jika Nak Kurus Raya Nanti Jangan Pernah Tinggal Limaa Perkara Mudah Di Bulan Puasa

Jika Nak Kurus Raya Nanti Jangan Pernah Tinggal Limaa Perkara Mudah Di Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 408 hits
Bulan Ramadhan ini pastinya menjadi medan untuk kita membuat ibadah dan menggandakan pahala Namun tidak salah dalam masa yang sama untuk kita menjaga kesihatan sekaligus menurunkan berat badan untuk kelihatan cantik dan segak semasa raya na...
2 Waktu Jangan Terlepas Berdoa Di Bulan Ramadhan Allah Pasti Kabulkan Ustaz Ebit Lew

2 Waktu Jangan Terlepas Berdoa Di Bulan Ramadhan Allah Pasti Kabulkan Ustaz Ebit Lew

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 1449 hits
Bulan Ramadhan yang baru menjelma pastinya ditunggu tunggu oleh semua umat Islam Ramadhan merupakan bulan penuh berkat hikmah dan keampunan kerana pelbagai amal perbuatan dapat menjadi pahala yang berkali ganda Justeru tidak hairanlah ramai...
Syahdunya Ramadhan Bila Baca Pesanan Dan Peringatan Ustaz Ebit Lew Ini

Syahdunya Ramadhan Bila Baca Pesanan Dan Peringatan Ustaz Ebit Lew Ini

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 660 hits
Syahdunya Ramadhan Bila Baca Pesanan Dan Peringatan Ustaz Ebit Lew Ini Mungkin dah banyak kali kita baca kawan kawan kongsikan dan ustaz ustaz ceramah ketika kuliah maghrib dan sebagainya tetapi jangan berhenti berkongsi benda dan nasihat n...
Pesanan Ramadhan

Pesanan Ramadhan

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 319 hits
AkhiPerbanyakkan istigfar di bulan ramadhan iniMoga Allah ampunkan dan terima taubat kitaDan moga Allah buka rezki rezki yang di tangguhkan utk kitaIn syaa AllahBerdoalah dan yakin padaNyaKuncinya IKHLAS
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16