Jangan Terlebih Minum Air Putih Bahaya


Bahaya Minum Air Putih Berlebihan

Air putih amat digalakkan untuk kita mengambilnya dalam seharian. Tidak dinafikan, ia banyak memberi kebaikan pada tubuh. Tapi jangan terlebih minum air putih, bahaya kepada tubuh badan.




Bagi Mai, air putih adalah air yang paling sedap di dunia walaupun tiada sebarang rasa. Kenapa pula? Kerana ia mampu menghilangkan dahaga dengan segera dan cepat rasa puas minum. Kalau minum minuman berperisa, rasa seperti tidak puas minum. Lagi-lagi minuman yang manis, selepas meminumnya pasti akan rasa lapar, nak makan pula.

Bagi sesiapa yang mahu memulakan diet seimbang dan mengurangkan berat badan secara sihat, cuba gantikan minuman manis dengan air putih. Minum dengan kuantiti secukupnya dalam masa sehari. Anda pasti akan nampak kesannya, dapat mengawal rasa lapar. Dalam masa yang sama, kulit muka dan badan juga terkesan dengan pengambilan air putih yang cukup. Masalah kulit semakin berkurangan, rasa sihat dan segar.

Tetapi ada individu yang terlalu taksub dengan diet harian mereka, nak cepat kurus.. maka mereka mengambil air putih melebihi kuantiti yang sepatutnya. Ada juga yang claim diri mereka sebagai 'coach kurus', yang memberi saranan seperti .. lagi banyak minum air putih, lebih daripada 3 liter, lagi bagus katanya. Aduh.. tepuk dahi je bila Mai membaca perkongsiannya di Instagram. Ingat badan manusia ni tangki simpanan air ke? Minum air putih banyak tidak akan mengurangkan berat badan tapi dengan seimbang semua segi, baru boleh kurus secara sihat.


Lagi satu, bagi mereka yang mengambil apa-apa produk untuk tubuh yang dibeli contohnya produk memutihkan kulit, produk cepat kurus... mereka dinasihatkan supaya minum air putih dengan kerap dan banyak oleh pengasas produk tersebut. Itu tidak benar. Nak cuci apa pun tak tahulah. Daripada ambil produk merepek, lebih baik minum je air putih secukupnya dengan diet yang betul.

Hmm.. mungkin pengaruh luar terlalu banyak agaknya sampai semua perkara nak 'menjadi' cepat saja. Sebelum memulakan apa-apa perkara, biarlah ada ilmu tentangnya. Kalau nak diet dan kurus dengan sihat, ikut ilmu dan saluran yang betul. Jangan melampau minum sampai 7 liter sehari. Lebih kerap ke tandas dibuatnya. Kasihan buah pinggang. Malah boleh kena sawan tahu tak?

Punca Sawan Kerana Minum Air Putih Berlebihan
Ya, terlebih minum air putih boleh menyebabkan sawan.

Baru-baru ini seorang lelaki berkongsi tentang cara dia meminum air putih sebanyak 7 liter sehari di akaun Twitter miliknya.



Maka, Doktor Rafidah Abdullah, pakar buah pinggang, tampil menjelaskan perkara yang benar di akaun Twitter miliknya tentang kesan buruk minum air putih berlebihan dan panduan minum air putih dengan betul. Antaraya seperti..

Minum air terlampau banyak BUKAN penyebab kurus. Ia mungkin menyebabkan SAWAN. Cara nak kurangkan berat badan adalah dengan bersenam dan mengurangkan pengambilan kalori. Jangan sebarkan info mengarut. Minum macam biasa 8 gelas sehari dan/atau bila haus.

Minum banyak air TIDAK BOLEH kuruskan badan. Nak kurus, kena kira kalori keluar masuk betul-betul. Minum terlebih sangat air boleh memudharatkan. Bila badan terlebih sangat air, air akan menyebabkan sel badan membengkak.



Ia juga berlaku di dalam otak kita; jadi menyebabkan risiko seperti keliru, koma dan sawan. Keadaan ini dipanggil Hypervolaemic Hyponatraemia (dilutional), biasanya bila bacaan darah sodium terlampau rendah (normal antara 135-145 bergantung kepada makmal).

Keadaan ini juga boleh berlaku bila ada kegagalan buah pinggang, hati dan lemah jantung. Sebab itu Doktor mohon kurangkan pengambilan kuantiti air. 
Tak perlu tanya berapa banyak air anda perlu kerana lain orang lain. Yang tentunya, tak payah sampai 10 liter. Bersederhanalah.

Apa yang kita perlu sehari adalah mengikut aktiviti kita ya. Sebagai contoh, jika kita berdiri tengah panas, aktiviti bersukan, demam; nescaya keperluan air akan jadi lebih lagi. Jangan lupa, makanan kita pun ada kandungan air ya; terutamanya buah-buahan.

Doktor Rafidah Abdullah juga memberi panduan minum air dengan betul dan mudah:

Minum air, minum lah. Bersederhanalah.

Tak payah terlebih dan harapnya jangan kurang. Saya sendiri tidak menyukat pengambilan air. Janji tidak haus dan air kencing kita tidak terlampau pekat. Cukup.


Begitulah antara apa yang disampaikan oleh Doktor Rafidah Abdullah tentang keburukan minum air putih melebihi had.

Bersederhana dalam setiap perkara, itu lebih baik. Jangan kerana mahu cepatkan dapatkan sesuatu, contohnya mahu cepat kurus, lalu minum air bergelen. Buatlah sesuatu perkara dengan mengikut ilmu dan saluran yang benar

Anda pula macam mana? Cukup tak pengambilan air 2-3 liter setiap hari? Kalau tak cukup disebabkan sibuk dan tidak perasan berapa banyak air kosong yang sudah diminum, apa kata anda guna botol minuman seperti ini

Botol air comel. Boleh dapatkan di sini > https://shp.ee/b3ircvt
Sudah siap label, berapa banyak yang sudah diminum. Senang kan? Nak nampak botol lagi comel, anda boleh tampal stiker comel hehe/ Botol air cantik ini boleh dapatkan di sini > https://shp.ee/b3ircvt



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.maisarahsidi.com/2019/11/jangan-terlebih-minum-air-putih-bahaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tahap Bacaan Jaundis Bayi Ini Tanda Bahaya Ibu Jangan Terleka

Tahap Bacaan Jaundis Bayi Ini Tanda Bahaya Ibu Jangan Terleka

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 241 hits
Masalah baby kuning adalah isu yang sering dialami bayi baru lahir Namun apabila bacaan kuning baby mencapai tahap tertentu ia berisiko mendatangkan bahaya kepada kesihatan si manja Memahami keadaan baby kuning Masalah jaundis atau demam ku...
Tak Ambil Vaksin Pneumokokal Anak Mak Ayah Jangan Buat Tak Peduli Bahaya

Tak Ambil Vaksin Pneumokokal Anak Mak Ayah Jangan Buat Tak Peduli Bahaya

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 209 hits
Kegagalan sesetengah ibubapa memberikan imunisasi kepada anak anak bukan saja menyebabkan risiko kesihatan kepada anak itu sendiri malah juga kepada kanak kanak lain Jangan risikokan anak kecil kita Biarkan mereka hidup sihat atas pilihan y...
Baca 6 Khasiat Air Barli Lepas Tu Confirm Rajin Nak Minum

Baca 6 Khasiat Air Barli Lepas Tu Confirm Rajin Nak Minum

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 345 hits
Korang suka minum air barli tak Kalau suka memang elok sangat sebab ia mengandungi pelbagai khasiat untuk kesihatan Barli adalah salah satu jenis biji bijan yang berasal dari suku sakat keluarga gandum Apa yang sis tahu barli nie kaya denga...
Lim Guan Eng Kaki Minum Ke

Lim Guan Eng Kaki Minum Ke

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 580 hits
Minum Arak apa kebaikan Cuba huraikan Hisal rokok dilarang seluruh Malaysia di premise tertentu kenapa lge Tak bantah Masih bodo dengan perkauman lagi Kalau Negeri atau negara di perintah oleh pemimpin Islam HORMATI lah Penang mungkin boleh...
Penampilan Zizi Kirana Jaga Aur4t Ketika Berbulan Madu Terima Pujian Netizen Hebat Dalam Air Pakai Stoking

Penampilan Zizi Kirana Jaga Aur4t Ketika Berbulan Madu Terima Pujian Netizen Hebat Dalam Air Pakai Stoking

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 509 hits
Pasangan selebriti suami isteri Yusuf Bahrin dan Zizi Kirana menarik perhatian wargamaya apabila sedang menikmati percutian pra bulan madu di Semporna Sabah Menerusi laman sosial Instagram kedua pasangan tersebut berkongsi foto dan video ke...
The Colours Of Life Air Pasang Besar Wawasan

The Colours Of Life Air Pasang Besar Wawasan

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 236 hits
The Colours of Life Air Pasang Besar Wawasan Video dicapture penuh siap dengan ulasan penuh dari ici sendiri Dah mama dia kata menurun dari aku ler ni Hahahaha Wartawan di mana mana terbaeekkk kipidap mknaceunlimited mknace blogger photogra...
Industri Depot Air Isi Ulang Terancam Akibat Pelabelan Bpa

Industri Depot Air Isi Ulang Terancam Akibat Pelabelan Bpa

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 132 hits
Ketua Umum Asosiasi Pemasok dan Distributor Depot Air Minum Indonesia Budi Dharmawan mengatakan pihaknya akan mendukung rencana tersebut selama kebijakan itu untuk kepentingan kesehatan masyarakat secara luas
Tip Buat Pencicah Air Asam Sedap Menyengat Gaul Macam Ni Baru Padu

Tip Buat Pencicah Air Asam Sedap Menyengat Gaul Macam Ni Baru Padu

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 176 hits
Hidangan pencicah air asam ni memang sedap Hanya menggunakan bahan yang basic tapi hasilnya memang membuka selera Pedas dan masam Fuhhh Kalau makan dengan ikan atau bakar memang sedap Malah kalau cicah dengan aneka lauk pauk pun sesuai Tera...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

Ibis Styles Iskandar Puteri Buffet Berbuka Puasa

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Natalia D Sulu Ngelebu Chord

Lobbyists Politicians Cronies A Noxious Mix

Ph Working With Bersatu Will Only Antagonise Umno Says Analyst

Govt S Agreement With Spanco Remains In Effect Says Finance Ministry

Lebuhraya Wce Beruas Ke Changkat Jering

Resepi Sambal Terung