Jangan Tegur Perkara Yang Tidak Pasti Takut Nanti Kita Yang Mendapat Dosa


Oleh : Fadhli Sahar

"Jangan tegur perkara yang kita tak pasti nanti kita yang mendapat dosa"

Seorang penceramah berpesan kepada kami suami isteri.

Sebelum saya dan isteri melanjutkan pelajaran ke Scotland, kami pergi sebanyak ceramah agama untuk mendalamkan pengetahuan kami tentangnya.


Sebagai contoh solat pada musim sejuk (kerana Zuhur dan Asar yang singkat dan jadual belajar yang padat), berpuasa pada musim panas (siang yang panjang - ada kawasan tiada malam), berwuduk dikawasan salji (dikhuatiri hiporthermia), menyewa rumah orang bukan Islam (dikhuatiri penyewa sebelum membela anjing) dan sebagainya.

Alhamdulillah kami faham serba sedikit tentang kemudahan Islam yang diberikan olehNya. Kadang tu kalau ada yang kami was was, kami kembali kepada yang asas sahaja.

Dan apabila kami menetap disana bermacam-macam edisi ajaran yang kami jumpa seperti berpuasa di musim panas boleh mengikut tempoh berpuasa seperti di Mekah.

Zaman saya disana, kami berpuasa pada musim panas. Dalam 17 ke 19 jam berpuasa. Kami tidak pasti tentang hukum berpuasa ikut tempoh masa di Mekah tetapi ada kawan kami praktikkannya. Kami tidak kisah kami hormatinya sahaja. Kami ikut waktu berpuasa dari terbit matahari hingga terbenamnya. Kami teringat pesan ustaz ceramah agama jangan tegur kalau tak pasti hukumnya.

Masa kami belajar agama, masa musim sejuk, lagi lagi salji kami dibenarkan berwuduk dengan khuf jika takut diserang hipothermia. Namun, isteri saya tetap membasahkan kakinya, saya wuduk dengan khuf. Isteri saya tidak pula menegur saya kerana tak pasti dibenarkan atau tidak. Seperti yang kami belajar ia dibenarkan kepada musafir sahaja. Tapi tak pasti pula.

Di Oman, isteri saya ada pesan, mereka solat disini tiada qiam (meletakkan tangan di perut selepas takbir). Jadi jangan tegur solat mereka tak sah. Kita ikut cara kita. Maka apabila saya berhenti solat jamak di salah sebuah masjid mereka, mereka tidak pula menegur saya solat dengan qiam padahal mereka hanya berdiri tangan rapat ke peha selepas takbir.

Kami merentas negara ke Dubai dengan menaiki kereta tetapi dipandu oleh penduduk tempatan (Omani). Perjalanan melebihi 6 jam. Selesai makan tengahari saya minta masa untuk jamak taqdim. Saya pelik dia tidak pula jamak bersama. Mungkin jamak takhir agaknya. Sampai maghrib dia tidak pula berhenti untuk solat. Apabila saya tanya, dia kata dia boleh jamak kelima lima solat dalam satu masa. Saya senyap sahaja sebab saya tak pasti hukumnya.

Semasa saya bekerja diluar negara, saya terlihat sepasang suami isteri solat bersama. Si suami mencium dahi si isteri sebelum mereka solat bersama. Dan isterinya solat disebelah kanan imam. Seolah-olah seperti makmum lelaki. Saya hairan kerana jika diikutkan sentuhan suami isteri membatalkan wudu dan kedudukan wanita disebelah kiri imam jika menjadi makmum. Namun, saya senyap saya tak pasti apa hukumnya. Silap-silap saya yang salah.

Apabila kita di negara bukan Islam, KFC atau MacD pun kita akan tanya samada halal atau tidak. Rakan universiti saya di Aberdeen dahulu adalah seorang muslim Indonesia. Dia juga solat dan berpuasa di bulan Ramadhan. Namun, apabila bab makan, katanya janji bukan babi, baca bismillah dan makan sahaja. Ya, saya ada tanya beliau pasal sembelih tapi dia jawab di Indonesia Islamnya membenarkan makan tanpa ada kelulusan halal. Janji bukan makan babi, anjing dan sebagainya. Saya senyap sahaja. Saya hormati beliau.

Kawan,

Selepas wafatnya Baginda Rasulullah, Islam berpecah kepada beberapa ajaran. Perbezaan pendapat dan kegilaan kuasa menyebabkan agama Islam menjadi banyak cabang. Hanya Al Quran dan Sunnah diwariskan kepada ummatnya.

AlQuran dibela oleh Allah namun sunnah menjadi masalah kepada orang Islam kerana ia bergantung kepada Hadith. Ia boleh dibuat-buat atau dipadamkan atau ditukar seperti kitab Injil ke Bible. Oleh kerana itu, ia dipantau oleh satu organisasi yang mengesahkan hadis-hadis yang keluarkan oleh manusia.

Sebenarnya kita tidaklah digalakkan menegur sesuatu yang diluar kepakaran kita lagi lagi bab agama. Sepanjang pengajian saya, Islam terpecah kepada 7 ajaran selain Sunnah dah Syiah. Kesemuanya percaya Allah adalah Tuhan yang Esa tetapi berbeza amalannya.

Di Malaysia kita mengamalkan ajaran Imam Syafie tetapi jangan lupa diluar sana ada yang mengamalkan Imam Hanafi, Hanbali dan Imam Maliki. Ajaran mereka pun betul juga cuma berlainan cara dan amalnya.

Oleh sebab itu kita tidak digalakkan bercakap apa-apa diluar kepakaran kita. Kita boleh bertanya dan kita boleh berbincang dan tetapi kita tidak boleh label mereka itu salah. Setiap orang ada rujukan mereka sendiri.

Belajar hormat-menghormati antara satu sama lain. Jika kita rasa cara mereka salah, mereka pun akan fikir cara kita juga salah. Lama-lama kita berpecah belah. Mudah untuk musuh datang mencelah. Lepas tu kita salahkan orang lain kerana mereka Islam berpecah

Jadi adalah lebih baik kita diam dari berbicara tanpa apa-apa ilmu didada. Disarankan menambah ilmu sebanyak-banyaknya kerana satu masa nanti disebabkan ilmulah kita lebih banyak berdiam dan memberi dari menghina.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/01/jangan-tegur-perkara-yang-tidak-pasti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Sesekali Pass Mikrofon Dekat Siti Nurhaliza Sebab Pasti Anda Akan Menyesal

Jangan Sesekali Pass Mikrofon Dekat Siti Nurhaliza Sebab Pasti Anda Akan Menyesal

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 288 hits
Jangan Sesekali Pass Mikrofon Dekat Siti Nurhaliza Sebab Pasti Anda Akan MenyesalJangan Sesekali Pass Mikrofon Dekat Siti Nurhaliza Sebab Pasti Anda Akan Menyesal
Perkara Yang Melemahkan Ingatan Jangan Lakukannya Rileks Media

Perkara Yang Melemahkan Ingatan Jangan Lakukannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 267 hits
Faktor pertama ialah makan makanan yang dicemari oleh semut kerana semut dipercayai mempunyai sejenis kimia yang boleh menyebabkan daya ingatan menjadi lemah Faktor kedua pula ialah makan makanan ringan atau makanan segera Kita perlu elakka...
Pesan Saharul Ridzwan Jangan Takut Bawa Anak Kecil Ke Mekah

Pesan Saharul Ridzwan Jangan Takut Bawa Anak Kecil Ke Mekah

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 481 hits
Saharul bersama isteri dan anak ketika mengerjakan Umrah baru baru ini PELAKON Saharul Ridzwan yang baharu sahaja pulang mengerjakan Umrah memberitahu pengalaman ke Makkah bersama anak lelakinya Muhammad Luth Ali yang berusia 18 bulan tidak...
Melayu Jangan Takut Untuk Menjadi Kurang Ajar

Melayu Jangan Takut Untuk Menjadi Kurang Ajar

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 285 hits
Sudah sampai masanya untuk Melayu bangun dan jangan lagi takut untuk bersikap kurang ajar Lebih dari 500 tahun Melayu telah dijajah dihina dan menjadi hamba di negara mereka sendiri Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum ke...
Jangan Tunggu Lama2 Nanti Sambut Tahun Baru 2019 Gambar Pasangan Selebriti Ini Curi Perhatian Netizen

Jangan Tunggu Lama2 Nanti Sambut Tahun Baru 2019 Gambar Pasangan Selebriti Ini Curi Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 495 hits
Bagi sambutan malam tahun baru 2019 diantara pasangan selebriti yang mencuri perhatian ramai adalah Zahirah MacWilson bersama Aiman Hakim Ridza Kisah cinta mereka menjadi berita hangat yang diperkatakan ramai apatah lagi keduanya merupakan ...
Jangan Takut Akta Lindungi Raja Jika Tak Salah Kata Menteri

Jangan Takut Akta Lindungi Raja Jika Tak Salah Kata Menteri

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 242 hits
January 10 2019 9 14 PMUndang undang lebih ketat untuk melindungi raja bukan bertujuan untuk memberi atau menambah kekebalan institusi diraja KUALA LUMPUR Orang ramai tidak perlu bimbang atau takut dengan perlaksanaan undang undang yang ada...
Jubir Prabowo Ingatkan Moeldoko Jangan Mentang Mentang Penguasa Rakyat Tak Takut

Jubir Prabowo Ingatkan Moeldoko Jangan Mentang Mentang Penguasa Rakyat Tak Takut

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 157 hits
Ferry Julianto tidak takut dengan ancaman yang dilontarkan Moeldoko Dia justru balik mengingatkan Moeldoko
10 Perkara Yang Pasti Anda Lakukan Dengan Salah Setiap Hari Berulang Ulang Kali Rileks Media

10 Perkara Yang Pasti Anda Lakukan Dengan Salah Setiap Hari Berulang Ulang Kali Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 307 hits
Sejak kecil lagi kita telah didik oleh kedua orang tua kita untuk melakukan sesuatu perkara dan sehinggalah kita meningkat dewasa kita masih menggunakan cara yang sama mengikut apa yang telah diajarkan kepada kita sejak kecil Walau bagaiman...
Aiman Kahwin Nanti Jangan Lupa Jemput Saya

Aiman Kahwin Nanti Jangan Lupa Jemput Saya

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 398 hits
Selepas pasangan Aiman Hakim Redza dan Zahirah MacWilson mengumumkan yang mereka kini sedang bercinta ada sesetengah pihak pastinya mengaitkan nama Fathia Latiff The post appeared first on
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil