Jangan Takut Beranak Ramai Setiap Anak Ada Rezekinya Ustaz Kazim Elias


Ada pasangan suami isteri dikurniakan Allah mudah dapat anak. Bak kata orang pantang sentuh, lekat je. Ada yang risau kalau tiap tahun asyik beranak sahaja.
Rasa malu dan bimbang pula dengan orang sekeliling kalau kerap sangat mengandung dan beranak. Ada juga yang risau memikirkan faktor ekonomi keluarga mungkin akan terjejas sekiranya mempunyai anak kecil yang ramai berderet-deret.
Sebenarnya pasangan suami isteri tidak perlu risau dan takut memikirkan semua perkara tersebut kerana yakinlah bahawa anak itu adalah amanah dari Allah dan Dia jugalah yang memberi rezeki kehadiran anak tersebut walau kita rasakan masih belum bersedia.
Janganlah kita rasa takut untuk mempunyai ramai anak kerana Allah SWT telah menetapkan rezeki bagi setiap anak yang dilahirkan. Jadi tak perlu menolak sekiranya dikurniakan rezeki anak kerana tak semua orang berpeluang menikmati rezeki tersebut.
Artikel lain: Rezeki Allah Anak Ramai! Isteri Dr Sheikh Muszaphar Hamil Lagi Anak Kembar

Ada pasangan yang sudah berkahwin bertahun-tahun lamanya tapi masih menanti kehadiran zuriat, ada pula yang mudah dapat anak dan tak semua orang berpeluang memperoleh rezeki itu. Itu semua adalah rezeki yang sudah ditentukan oleh Allah SWT kepada hamba-hambaNya
Memetik kata-kata Ustaz Kazim Elias dalam satu ceramahnya yang mengingatkan setiap pasangan suami isteri agar tidak takut untuk beranak ramai kerana Allah SWT telah menetapkan rezeki setiap anak tersebut. Beliau membacakan maksud surah Az-Zukhruf ayat 32 iaitu:
“Kami membahagi-bahagikan antara mereka segala keperluan hidup mereka dalam kehidupan dunia ini, (setengahnya Kami jadikan kaya raya dan setengahnya miskin menderita); dan juga Kami telah menjadikan darjat setengah mereka tertinggi dari darjat setengahnya yang lain; (semuanya itu) supaya sebahagian dari mereka senang mendapat kemudahan menjalankan kehidupannya dari (bantuan) setengahnya yang lain. Dan lagi rahmat Tuhanmu (yang meliputi kebahagiaan dunia dan akhirat) adalah lebih baik dari kebendaan dan keduniaan semata-mata yang mereka kumpulkan.”

Menurut Ustaz Kazim setiap manusia yang hidup di dunia ini ada rezeki masing-masing daripada Allah SWT. Jadi tak perlu dengki sesama manusia kerana Allah pasti bagi rezeki kepada kita. Jadi janganlah takut atau bimbang, yakinlah kepada rezeki Allah.
Beliau turut mengingatkan pasangan suami isteri yang mudah dikurniakan rezeki anak supaya tidak membunuh janin yang ada dalam kandungan hanya kerana takut miskin.
“Jangan takut mengandung, jangan bunuh anak-anak kamu kerana takut miskin. Allah sudah sebut dalam al-Quran bahawa setiap anak-anak yang lahir ada rezekinya. Allah kata kami jamin rezeki untuk setiap anak.
Lahir sahaja seorang anak, rezekinya sudah ada. Bayangkan lahir sahaja anak sudah ada susu ibu untuknya sebagai makanan awalnya yang Allah kurniakan melalui ibu. Bayangkan betapa Pemurahnya Allah kepada hambaNya kerana sekecil usia bayi lagi Allah sudah sediakan rezeki yang cukup untuknya. Ibu bapa juga jangan kedekut dengan anak-anak. Ada yang kedekut dan berkira untuk anak-anak.
“Kadang-kadang ada suami isteri yang kedekut dengan bilangan anak, mereka kata cukuplah dua atau empat anak sahaja. Jangan takut tentang hal rezeki. Ambillah syaitan sebagai musuh bukan manusia sebagai musuh kita. Allah Taala Maha Baik, setiap orang hidup di dunia ini ada rezekinya.”
Rasulullah SAW Suka Umatnya Ramai
Memetik kenyataan bekas Imam Besar Masjid Negeri Terengganu yang kini merupakan Ketua Penolong Pesuruhjaya (Bahagian Pengurusan Masjid), Haji Aizi Saidi Abd Aziz, setiap zuriat telah tertulis rezeki untuknya, jadi tak perlu bimbang untuk mempunyai anak ramai.
Haji Aizi Saidi Abd Aziz Bagaimanapun, kata Aizi Saidi, lain pula bagi mereka yang tidak berkemampuan, sakit dan sekiranya beranak, ia akan memudaratkan dirinya. “Kita tidak nafikan, bagi mereka yang sakit, tidak berkemampuan untuk mempunyai anak, ada mereka yang mengalaminya.
“Jadi, bagi yang mengalami situasi itu, perlu bersabar dan terus berdoa agar ditemukan jalan terbaik,” katanya.
Mengulas faktor ekonomi yang menyebabkan pasangan takut untuk mempunyai ramai anak, beliau berkata, ia bukan faktor penghalang .
“Dari segi ekonomi, satu sahaja kita perlu ingat, kita tidak tahu rezeki ALLAH SWT macam mana. Sebenarnya Dia telah tetapkan rezeki kita dan jika ada yang takut untuk beranak kerana faktor ekonomi, saya rasa ia telah lari dari konsep asal penciptaan manusia itu sendiri.
Artikel lain: Target 12 Anak! Dari Biasa-Biasa, Bila Anak Ramai Rezeki Murah. Rumah Pun Meriah
“Rasulullah SAW sendiri suka kepada umatnya yang ramai. Itu bukti mempunyai ramai zuriat ada 1001 hikmah yang tersembunyi. Kecuali bagi mereka yang sakit, mudarat, tidak berkemampuan dan tidak mampu untuk menguruskan anak” katanya.
Menurut Aizi Saidi lagi, jarak dua tahun (susuan) adalah jarak paling ideal bagi setiap anak agar anak mendapat susu dan tumpuan sepenuhnya daripada ibu.
“Itu adalah hikmah bagi ibu yang menyusu anak. Tempoh dua tahun yang diberikan adalah untuk mereka memberi tumpuan menyusu anak sepenuhnya, sekali gus menjadi jarak antara dia dan adiknya,” katanya kepada akhbar Sinar Harian edisi Terengganu
 
The post Jangan Takut Beranak Ramai, Setiap Anak Ada Rezekinya – Ustaz Kazim Elias appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-takut-beranak-ramai-setiap-anak-ada-rezekinya-ustaz-kazim-elias/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Jemu Mendoakan Anak Bacalah Setiap Hari Insya Allah Anak Jadi Soleh

Jangan Jemu Mendoakan Anak Bacalah Setiap Hari Insya Allah Anak Jadi Soleh

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 435 hits
Doa adalah senjata yang cukup hebat buat umat Islam Bagi ibu bapa doa anda adalah kekuatan buat anak anak tak kira masa Ramai juga yang percaya doa ibu adalah mustajab sebab itulah seorang ibu perlu sentiasa mendoakan yang terbaik untuk ana...
Jangan Takut Bawa Anak Pergi Vaksin Masa Covid 19 Ini 3 Cara Ibu Bapa Perlu Lakukan Ketika Jumpa Doktor

Jangan Takut Bawa Anak Pergi Vaksin Masa Covid 19 Ini 3 Cara Ibu Bapa Perlu Lakukan Ketika Jumpa Doktor

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 328 hits
Susulan virus COVID 19 yang melanda Malaysia lebih sukar untuk ibu bapa membawa anak sakit ke hospital Walaupun kerajaan masih menggalakkan ibu bapa untuk bawa anak ke hospital untuk tujuan pemeriksaan rutin ibu bapa pasti berasa risau kera...
Didik Anak Jadi Pandai Memang Bagus Tapi Jangan Lupa Ajar Mereka Beradab

Didik Anak Jadi Pandai Memang Bagus Tapi Jangan Lupa Ajar Mereka Beradab

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 304 hits
Sebagai ibu bapa sudah tentu kita mahu didik anak jadi pandai dan berjaya dalam hidupnya satu hari nanti Kita berikan apa sahaja yang terbaik untuk mereka Kalau boleh seawal usia anak lagi ibu bapa nak mereka sudah pandai membaca mengira da...
Anak Main Sabun Jangan Larang Aktiviti Sensori Bin Buat Anak Makin Hebat

Anak Main Sabun Jangan Larang Aktiviti Sensori Bin Buat Anak Makin Hebat

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 515 hits
Bilik air di rumah kita antara ruang yang berbahaya untuk anak kecil kita bermain Pun begitu ruang inilah juga yang mampu mencipta keseronakkan pada anak anak kecil Anak anak makin galak dan gembira bila bermain dengan air di rumah Inilah k...
Roti Tamat Tempoh Jangan Dibuang Buat Cucur Roti Untuk Kudapan Petang Rangup Sedap Berebut Anak Makan

Roti Tamat Tempoh Jangan Dibuang Buat Cucur Roti Untuk Kudapan Petang Rangup Sedap Berebut Anak Makan

papar berkaitan - pada 12/7/2020 - jumlah : 250 hits
Selalu kalau beli roti memang tak pernah habis jadi sudahnya terpaksa dibuang saja Jadi sebelum sampai tarikh luput dan masih banyak roti yang berlebihan apa kata buatkan cucur roti untuk kudapan petang anda sekeluarga Mudah dan sedap hanya...
Jangan Tinggal Zikir Ini Setiap Hari Baca Dan Jadikan Amalan Harian

Jangan Tinggal Zikir Ini Setiap Hari Baca Dan Jadikan Amalan Harian

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 1158 hits
Jangan Tinggal Zikir Ini Setiap Hari Baca Dan Jadikan Amalan Harian Alhamdulillah pagi ni KakYa dapat lagi berkongsi ilmu bersama sahabat Perkongsian ilmu ada hari ini KakYa dapat daripada video ceramah Ustazah Norhafizah Musa Kata beliau d...
6114 Jangan Abaikan Tangisan Anak Kecil Ini Bantulah Mereka Tv Ppim 11 07 2020

6114 Jangan Abaikan Tangisan Anak Kecil Ini Bantulah Mereka Tv Ppim 11 07 2020

papar berkaitan - pada 11/7/2020 - jumlah : 407 hits
Demi anak saya sanggup tak makan Susu tin dibancuh buat santapan si anak kecil bagi mengantikan susu tepung yang tak mampu dibeli Bayangkan anak yang sepatutnya memerlukan nutrisi cukup untuk pembesaran terpaksa bergantung dari sumber yang ...
Jangan Takut

Jangan Takut

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 272 hits
Kredit kepada Izyan Izdihar Muncul balik penulisan menarik ni di memory FB melalui page Fidtri Yahya gambar sekadar hiasan tiada kena mengena dgn entry tapi tumpang gembira siapa sangka akhirnya beliau bakal ada peneman semula Alhamdulillah...
Jangan Halang Kalau Anak Tolong Buat Kerja Rumah Besar Nanti Rajin Lebih Berjaya

Jangan Halang Kalau Anak Tolong Buat Kerja Rumah Besar Nanti Rajin Lebih Berjaya

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 388 hits
Melentur buluh biarlah dari rebungnya Jika mahu anak anak membesar menjadi individu yang rajin dan boleh diharap untuk membantu kerja kerja rumah latihlah mereka sejak kecil untuk melakukannya Tidak perlu sempurna tapi jika selalu dibuat la...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya