Jangan Suka Mengeluh



Jangan suka mengeluh! | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kebiasaannya, setiap awal pagi,aku akan isi minyak motosikal sebelum ke tempat kerja. Dan setiap kali itu jugalah aku akan dengar pekerja pam tersebut mengeluh. Boleh kata kerap jugalah dengar dia mengeluh dan atas sebab itulah aku menulis pasal perkara itu hari ini.

Banyak benda yang dia keluhkan. Awal pagi tadi, pakcik tu bising bising sebab ada seorang pelangan ini, isi minyak kereta RM10 tapi dia bagi note RM50. Masalahnya, tak pula pakcik ini bising pada pelangan tu, sebaliknya dia merungut cakap pada aku (kebetulan aku isi minyak bersebelahan kereta ini).

Apa la! Awal pagi isi minyak RM 10 je, tapi bagi duit RM50. Awal pagi macam ini, orang mana ada duit! Macamana nak tukar!
Aku Cuma dengar masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Sebab pada aku mudah. Ini bukan gerai jual nasi lemak yang buka payung dekat tepi jalan tu. Kalau gerai macam itu, jual nasi lemak sebungkus RM3 tapi kita bagi dia note RM50, memang jadi masalah juga pada mereka.

Tapi ini stesen minyak. Boleh kata kedai besar juga. Tak mungkinlah tiada note kecil! Jarak daripada pam minyak nak ke kaunter tu, taklah jauh mana. Kalau kira sampai 3, dah sampai dah. Apa salahnya ke kaunter untuk dapatkan note kecil kan. Tiada salah pun.

Pada fikiran aku, mungkin awal pagi kut. Mood pakcik tu belum sampai kata orang. Di tambah pula awal pagi banyak kenderaan. Itu yang mood tak sampai sampai tu. Hahaha. Tapi pada aku mudah. Kamu yang memilih kerja itu dan tidak seharusnya kamu merungut.Kamu yang memilih mencari rezeki dengan cara ini. Jadi, kenalah bekerja sunguh sunguh, betul tak?
Ada 1 hari, aku datang awal untuk isi minyak. Dalam 0645 macam itu. Pakcik ini duduk atas kerusi. Aku berhenti nak isi minyak, dia bangun kemudian tekan pam, ambil duit dan duduk. Waktu itu memang tak ada orang. Rasanya aku seorang sahaja waktu itu. Aku pandang, kemudian dia cakap, ha angkat pam itu isi sendiri ya.

Aku macam, oh! Ok, sambil angkat dan isi minyak. Mungkin mood dia belum sampai. Tapi dalam sebulan, boleh kata setiap kali aku datang, dan memang tak ramai orang pun waktu itu, pakcik itu tetap macam itu. Ha, angkat, isi sendiri. Aku macam, eh! Lama betul pakcik ni punya mood nak sampai. Hahaha.

Ada masanya, ada 6 buah motosikal berbaris nak isi (pam ada 2, jadi sebelah 3, sebelah lagi 3) waktu itu, kebetulan tuan punya pam minyak datang. Abang haji, pakai audi. Bayangkan, 6 buah motosikal ini, pakcik ini isi. Aku macam wow! Aku nak angkat pam nak isi sendiri, dia cakap, tunggu dia isi. Hahahaha. Dekat situ aku macam, oh! Macam ini ke.

Maksudnya dia boleh sahaja buat kerja itu Cuma dia tak mahu buat agaknya. Pada aku, dia di bayar untuk buat pekerjaan itu. Cumanya, yelah, mungkin dia penat agaknya. Tapi, kalau aku yang duduk di tempat pemilik pam minyak, aku secara terus terang cakap, aku tak suka pekerja macam ini.

Pada aku mudah, kamu datang bekerja untuk apa? Dan dibayar untuk apa? Jadi laksanakan pekerjaan kamu sejujurnya. Jangan merungut. Kerana kamu yang memilih untuk bekerja seperti itu. Ketepikan segala macam status diri, kerana kamu datang bekerja untuk apa? Jadi buat kerja betul betul. Kalau kerana nak sara keluarga, buat kerja betul betul.

Ha. Terluah pula dalam blog ni. Tapi bagi aku sebagai pelangan, tak kisah pun nak isi sendiri. Sebab biasa je. Namun, jika aku berada pada tempat pemilik perniagaan, aku tak suka dengan keadaan macam ini. Aku tak berminat nak tahu status pekerja. Yang aku Cuma berminat, pada mereka yang benar benar datang untuk bekerja. Okey.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2020/02/jangan-suka-mengeluh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Tempat Paling Potensial Untuk Ketemu Calon Jodoh Idaman Makanya Jangan Sibuk Main Medsos Doang

5 Tempat Paling Potensial Untuk Ketemu Calon Jodoh Idaman Makanya Jangan Sibuk Main Medsos Doang

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 343 hits
Siapa tahu jodohmu sebenarnya sudah berkali kali kamu temui cuman belum terpikir buat kenalan aja
Jangan Sakiti Hati Ibu Ibu Tunggal

Jangan Sakiti Hati Ibu Ibu Tunggal

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 265 hits
Walaupun sekadar gurauan sekiranya diri ini adalah salah seorang selebriti yang disenaraikan sedikit sebanyak mesti terasa sedih sakit hati dan marah Berkata kepada Harian Metro hari ini Rita Rudaini melahirkan rasa kecewa dan meluahkan isi...
Jangan Tutup Najis Dengan Serban

Jangan Tutup Najis Dengan Serban

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 202 hits
Miqdad ZakariaAmar Jaafar ana nok jawab mudoh mudoh je Fahaman pulau memulau di kalangan pengikut PAS bukan perkara asing Dan ianya bukanlah semudah dengan sekeping gambar untuk menutupnya Seperti contoh Ayah kepada Saudara Sabri Mamat pern...
Perkasa Dulu Dlp Jangan Tergesa Gesa Laksana Ppsmi

Perkasa Dulu Dlp Jangan Tergesa Gesa Laksana Ppsmi

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 252 hits
Dah lama tak dengar kempen Program Imersif TinggiBANGI Bekas Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid mengingatkan kerajaan supaya tidak tergesa gesa dalam memutuskan pelaksanaan dasar dasar berkaitan pendidikan termasuk Pengajaran dan ...
Tol Jangan Terpedaya Hasutan Pembangkang

Tol Jangan Terpedaya Hasutan Pembangkang

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 274 hits
GEORGE TOWN 3 FEB Rakyat diminta menilai manfaat pengurangan tol 18 peratus yang diberikan kerajaan dan tidak terpedaya dengan hasutan yang mahu mengaburi mata rakyat Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata pihak pembangkang dilihat cuba memp...
Jangan Subahat Aliff Syukri Kongsi Video Persiapan Umrah Sajat Netizen Luah Kecewa

Jangan Subahat Aliff Syukri Kongsi Video Persiapan Umrah Sajat Netizen Luah Kecewa

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 479 hits
Masih hangat diperkatakan mengenai isu penampilan Nur Sajat ketika mengerjakan umrah ada yang mendakwa bahawa usahawan tersebut telah ditahan di lapangan terbang Jeddah Sedang panas isu Nur Sajat terbaru sahabat baiknya iaitu Dato Aliff Syu...
Tolong Jangan Kuat Meracau

Tolong Jangan Kuat Meracau

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 206 hits
Ibrahim Mat IsKenyataan Media PAS Nampaknya PAS paling sibuk urusan PH jika PAS nak sokong Perdana Menteri kekal sehingga akhir penggal PAS kena hantar wakil ke Mesyuarat Majlis Presiden PAKATAN HARAPAN jika dak berhenti menyalak
Jangan Sembur Atas Muka Orang 7 Penyakit Ini Boleh Berjangkit Melalui Bersin Dan Batuk

Jangan Sembur Atas Muka Orang 7 Penyakit Ini Boleh Berjangkit Melalui Bersin Dan Batuk

papar berkaitan - pada 3/2/2020 - jumlah : 254 hits
Penularan tentang wabak Koronavirus sungguh membimbangkan warga dunia Seluruh negara mengambil serius tentang aspek kebersihan bagi mencegah jangkitan Koronavirus Isu ini memberi impak yang besar kepada warga emas wanita hamil kanak kanak d...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Shenzhen Digital Art Park By Jc Design In Futian China

Zayn Rayyan Murder Case My Debt To People Says Cid Chief

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Pusing Jalan

Pentingnya Muhasabah Diri