Jangan Sesekali Sebut Perkataan Degil Atau Tak Dengar Kata Pada Anak Pesan Mufti Pada Ibu Bapa


"Degil betul budak ni, kalau mama bangun mama cubit awak" situasi biasa yang dialami oleh kita semua apabila marahkan anak. Macam mana nak elak marah anak dengan perkataan yang tidak baik? Ikuti perkongsian daripada Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Dalam pertemuan dengan ramai pihak, kami selalu ditanya berkenaan cara untuk menangani pendidikan anak-anak yang nakal. Kami ringkaskan pesanan seperti berikut:
Bina hubungan seakrab mungkin antara pasangan suami isteri atau ibu bapa. Ini akan memudahkan sebarang bentuk tindakan yang bersifat bersama. Ia juga memberi keyakinan yang lebih bagi pihak kedua ibu bapa untuk mengambil sebarang tindakan.
Sentiasa fikir cara yang terbaik dalam mengambil sebarang tindakan. Hal ini penting agar anak akan memahami kehendak ibu bapa dengan arahan yang sama tanpa sebarang pertentangan.
Terangkan peraturan kepada anak-anak dengan jelas. Maklumkan kepada mereka tentang peraturan, had, batas dan apa yang dimahukan daripada mereka. Ia juga boleh dilakukan dalam bentuk bertulis.
Libatkan anak untuk sama-sama berbincang tentang peraturan yang ingin diterapkan. Hal ini akan menjadikan mereka lebih mudah untuk menuruti arahan tersebut.
Panggil anak dengan panggilan yang baik.
Jangan mengambil hati atas karenah dan kedegilan mereka tetapi bersabar dan terus didik dengan berhikmah.
Jangan sesekali menyebut perkataan degil atau tidak mendengar kata kepada anak.
Teguran atau tunjuk ajar dilakukan bukan dalam nada memaksa atau marah sebaliknya dengan memberi penjelasan.
Sesekali luangkan masa bersama anak terutama sewaktu mereka bermain serta cuba untuk fahami kehendak dan pemikiran anak-anak.
Berbincang sesama suami isteri untuk kenalpasti dan memahami punca anak menjadi nakal. Begitu juga dengan pembacaan dari bahan-bahan bacaan yang berkaitan.
Menurut Perunding Pendidikan dan Keibubapaan, Firdaus Azhari, menyebut cara berfikir kanak-kanak berbeza sama sekali dengan cara pemikiran dewasa. Pada tahap tersebut, mereka belum mampu melihat sesuatu dari sudut pandangan orang lain. Mereka hanya boleh melihat dan berfikir dengan cara mereka sahaja atau mengenai dirinya sahaja. Sebagai contoh, ibu bapa meminta anaknya berhenti bermain gelas kerana melihat dari sudut keselamatan. Namun berbeza dengan pemikiran kanak-kanak, mereka berfikir dari sudut keseronokan bermain dengan gelas tersebut.
Beliau berkongsi beberapa kaedah menangani situasi ini, antaranya:
Lapangkan hati
Apabila sudah memahami sifat kanak-kanak seperti itu, maka terima sahaja kemungkinan yang akan berlaku disebabkan kekangan ini.
Ulang secara konsisten
Dalam melatih dan memupuk sesuatu, ulang sebanyak mungkin kepada mereka dengan nada yang sama dan bukan dengan nada semakin lama semakin marah.
Elakkan daripada mengajar konsep ‘jangan sampai mak bangun’
Didik anak untuk ‘bangun’ dan ‘bergerak’ apabila mendengar arahan pada kali pertama. Caranya adalah dengan mengucapkan dengan seluruh jiwa dan perasaan. Jika hendak menyuruh anak ke dapur, jangan bercakap dari dapur. Sebaliknya, datanglah kepada mereka, tatap wajah mereka, dan minta anak ke dapur bersama-sama kerana sekiranya kita bercakap dari jauh, akan terbina konsep ‘Tak apa, mak cakap baru dua kali’.[1]
Saya teringat satu kaedah yang dinyatakan oleh salafus soleh:
لَاعِبُوهُمْ سَبْعًا وَأَدِّبُوهُمْ سَبْعًا وَصَادِقُوهُمْ سَبْعًا، ثُمَّ اتْرُكُوا لَهُم الحَبْلَ عَلَى الغَارِبِ
Maksudnya: Bermainlah dengan mereka selama tujuh tahun yang pertama, didiklah mereka pada tujuh tahun yang kedua, dan bersahabatlah dengan mereka pada tujuh tahun yang ketiga. Kemudian tinggalkan bagi mereka tali pada puncak bukit.
Ini menunjukkan betapa anak-anak diberi bentuk pendidikan mengikut marhalah masing-masing yang akhirnya mampu menggalas dan memikul tanggungjawab untuk mengetuai keluarga pada masa seterusnya.
Semoga Allah jadikan anak-anak kita sebagai permata hati kita. Amin.
Pesanan kami, jangan lupa titipkan doa setiap hari kepada anak-anak dan kaum keluarga serta umat Islam agar dikurniakan kebaikan hidup di dunia dan di akhirat.
Kami akhiri dengan doa kepada Allah SWT:
رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
Maksudnya: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.”
Surah al-Furqan (74)
The post Jangan Sesekali Sebut Perkataan Degil Atau Tak Dengar Kata Pada Anak. Pesan Mufti Pada Ibu Bapa appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-sesekali-sebut-perkataan-degil-atau-tak-dengar-kata-pada-anak-pesan-mufti-pada-ibu-bapa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Kaji Hukuman Kepada Ibu Bapa Degil Bawa Anak Kecil Membeli Belah

Kerajaan Kaji Hukuman Kepada Ibu Bapa Degil Bawa Anak Kecil Membeli Belah

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 296 hits
PUTRAJAYA Kerajaan akan mengkaji tindakan undang undang boleh dikenakan terhadap ibu bapa yang membawa anak kecil keluar membeli belah semasa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata perbinc...
Kalau Anak Degil Tak Dengar Kata Cuba Kita Tengok Diri Kita Kita Pemimpin Anak Anak

Kalau Anak Degil Tak Dengar Kata Cuba Kita Tengok Diri Kita Kita Pemimpin Anak Anak

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 310 hits
Jika anda mendapat anak yang susah mendengar cakap jangan terus menyangka memang nasib anda dapat anak yang begitu Itu maksudnya menyalahkan nasib atau menyalahkan Tuhan Kedegilan anak ada satu peluang untuk anda belajar bagaimana untuk mem...
Ibu Bapa Jangan Letih Nak Jawab Kalau Anak Tanya Baca Penjelasan Doktor Ini

Ibu Bapa Jangan Letih Nak Jawab Kalau Anak Tanya Baca Penjelasan Doktor Ini

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 323 hits
Perkembangan sosial kanak kanak bermula sejak bayi lagi Ia merupakan satu proses dimana mereka belajar berhubung dengan orang lain mengikut cara yang telah didedahkan budaya dan masyarakat setempat Apabila anak sudah mula pandai bercakap me...
Tekankan Keyword Pandai Kongsi Rajin Bagus Atau Perkataan Positif Setiap Kali Cakap Dengan Anak

Tekankan Keyword Pandai Kongsi Rajin Bagus Atau Perkataan Positif Setiap Kali Cakap Dengan Anak

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 258 hits
Anak anak yang dalam tempoh nak membesar biasanya sedikit menguji kesabaran ibu bapa Namun jika komunikasi berkesan masalah ini boleh diatasi dengan baik dan anak mudah faham Seperti yang dikongsikan oleh Terapis Cara Kerja Aisyah Rozalli b...
12 Fakta Anak Kidal Yang Ibu Bapa Mesti Tahu

12 Fakta Anak Kidal Yang Ibu Bapa Mesti Tahu

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 720 hits
Berikut adalah fakta mengenai anak kidal 1 Otak kanan lebih dominan2 Kreatif dan rajin3 Kadang kadang tulis terbalik 4 Kidal bukan sejenis penyakit5 Ramai yang hebat dalam sukan dan muzik6 Kerap tertukar tangan kiri semasa makan Ibu bapa ke...
Ibu Bapa Tetap Bawa Anak Bersesak Beli Baju Raya

Ibu Bapa Tetap Bawa Anak Bersesak Beli Baju Raya

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 481 hits
KUALA LUMPUR Meskipun kanak kanak berisiko tinggi dijangkiti koronavirus namun masih terdapat segelintir ibu bapa yang membawa anak berusia bawah 12 tahun ke pusat membeli belah Tinjauan Sinar Harian di pusat membeli belah terkenal di ibu n...
Kkm Gesa Ibu Bapa Bawa Anak Anak Ke Fasiliti Kesihatan Awam Untuk Terima Perkhidmatan Imunisasi Semasa Tempoh Pkpb

Kkm Gesa Ibu Bapa Bawa Anak Anak Ke Fasiliti Kesihatan Awam Untuk Terima Perkhidmatan Imunisasi Semasa Tempoh Pkpb

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 385 hits
Seperti yang semua sedia maklum Kementerian Kesihatan Malaysia telah lama menyediakan perkhidmatan imunisasi kepada kanak kanak melalui sekolah dalam usaha untuk mencegah penularan penyakit berjangkit NORBERT MILLAUER DDP AFP via Getty Imag...
Jangan Lupa Pantau Diet Anak Di Rumah Ini Pesan Pakar Nutrisi Yang Anda Wajib Ambil Tahu

Jangan Lupa Pantau Diet Anak Di Rumah Ini Pesan Pakar Nutrisi Yang Anda Wajib Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 21/5/2020 - jumlah : 381 hits
Bagi ibu bapa yang bekerjaya kami yakin sepanjang musim wabak ni segalanya jadi terhad Mana taknya sambil sibuk bekerja dari rumah tanggungjawab kepada keluarga tetap tak boleh diabaikan Malah ada juga yang dah mula runsing soal diet anak a...
Jangan Lepaskan Marah Guna Tangan Jika Berterusan Anak Tak Lagi Percaya Ibu Ayah

Jangan Lepaskan Marah Guna Tangan Jika Berterusan Anak Tak Lagi Percaya Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 343 hits
Pukul anak dengan niat untuk ajar bukan sesuatu yang boleh membantu Sebaliknya jika keadaan ini berterusan ia boleh membuatkan akan pendam perasaan dan tak mustahil bila besar akan menjadi anak yang semakin degil Menurut Terapis Cara Kerja ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment