Jangan Risau Ke Ppv Sicc Maklumat Pesakit Positif Ke Sana Palsu


Dewan persidangan SICC berubah menjadi PIKAS mega bersepadu untuk pekerja industri yang berkemampuan untuk vaksinasi 10,000 orang sehari.


Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Seri Panglima Masidi Manjun menasihatkan orang ramai untuk tidak mempercayai khabar angin berkenaan pusat pemberian vaksin (PPV) yang terdedah dengan penularan COVID-19.

Beliau berkata maklumat isu PPV Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah (SICC) yang mendakwa kononnya dikunjungi beberapa individu positif COVID-19 adalah tidak benar.

“Maklumat yang turut mengarahkan semua pengunjung yang hadir ke PPV terbabit pada 31 Julai dan 1 Ogos lalu untuk membuat ujian swab atau calitan adalah palsu.

“Saya ingin tegaskan bahawa arahan ini bukanlah sumber yang dikeluarkan oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) melainkan daripada golongan yang tidak bertanggungjawab,” katanya.

Beliau juga menasihatkan orang ramai agar tidak perlu risau untuk mengunjungi PPV SICC kerana semua ruangan dalam SICC adalah sentiasa disanitasi.

Pematuhan Prosedur Operasi Standard (SOP) kendiri adalah sangat ketat dalam kalangan orang awam dan juga petugas SICC sendiri Dalam pada itu katanya setakat kelmarin, tiada suntikan baharu dibuat bagi Fasa 1 Dos 1 Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK) dan ini menjadikan jumlah kumulatif kekal sebanyak 67,164 orang.

“Bagi Fasa 1 Dos 2 pula, tiada suntikan baharu dibuat pada hari ini menjadikan jumlah kumulatif kekal sebanyak 58,575 orang.

“Untuk Fasa 2 Dos 1 PICK pula merekodkan sebanyak 36,206 suntikan baharu dibuat menjadikan jumlah kumulatif sebanyak 964,359 orang diikuti Dos 2 Fasa 2 yang sudah merekodkan 11,989 suntikan baharu harian dengan jumlah kumulatif sebanyak 378,033,” katanya.

Menurutnya Sabah juga merekodkan pendaftaran penerima vaksin sebanyak 11,909 kelmarin menjadikan jumlah kumulatif yang mendaftar sebanyak 1,250,606.

Tambahnya ini termasuklah 1,166,949 bagi

aplikasi Mysejahtera dan 83,385 bagi pendaftaran Laman Web manakala Talian Vaksinasi sebanyak 272 bersamaan 45.3 peratus setakat ini.

Tindakan tegas sebar maklumat palsu COVID-19 di PPV Jabatan Kesihatan Negeri Sabah (JKNS) tidak akan teragak-agak mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak terbabit menyebar maklumat palsu mengenai pusat pemberian vaksin (PPV) Sabah International Convention Centre (SICC) dan PPV lain di negeri ini.

Pengarah Kesihatan Negeri Sabah Dr Rose Nani Mudin berkata penularan maklumat palsu di media sosial, kononnya meminta orang ramai di PPV SICC di sini pada 31 Julai lalu, supaya segera menjalani saringan COVID-19, adalah serius.

Beliau berkata, perbuatan pihak yang tidak bertanggungjawab itu boleh menimbulkan perasaan panik dan kebimbangan orang ramai untuk datang mendapatkan suntikan vaksin di PPV SICC, sekali gus mengganggu usaha vaksinasi di PPV tersebut.

"JKNS tidak akan teragak-agak mengambil tindakan undang-undang agar perkara ini tidak berulang lagi...dakwaan ini tidak benar kerana Jabatan Kesihatan Negeri Sabah dan Pejabat Kesihatan Kawasan Kota Kinabalu tidak pernah mengeluarkan arahan berkenaan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dr Rose Nani menasihatkan orang ramai yang mempunyai janji temu vaksinasi supaya tidak cemas dan bimbang kerana semua PPV adalah selamat dan Kementerian Kesihatan amat menitikberatkan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) bagi mengekang COVID-19.

Dr Rose Nani "Semua petugas dan sukarelawan perlu memakai pelitup muka, penjarakan fizikal dijaga, kerap basuh tangan atau guna pensanitasi tangan adalah amalan para petugas di SICC... individu yang datang mendapatkan vaksin mesti memakai pelitup muka, suhu badan dipantau dan mengunakan pencuci tangan," katanya. – BERNAMA


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/jangan-risau-ke-ppv-sicc-maklumat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mesej Mayat Pesakit Covid 19 Didapati Masih Hidup Adalah Palsu Kkmm

Mesej Mayat Pesakit Covid 19 Didapati Masih Hidup Adalah Palsu Kkmm

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 315 hits
KUALA LUMPUR Hospital Kuala Lumpur menafikan mesej tular yang mendakwa kononnya ada pesakit COVID 19 yang disahkan meninggal dunia namun semasa mayat tiba di lokasi pengebumian pesakit itu didapati masih hidup Pasukan Respons Pantas Kemente...
Terkini Kkm Kongsi Apa Perlu Buat Kalau Positif Covid Kontak Rapat Ppv

Terkini Kkm Kongsi Apa Perlu Buat Kalau Positif Covid Kontak Rapat Ppv

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 345 hits
TERKINI KKM kongsi apa nak buat kalau positif covid takperlu ke CAC Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua Semalam pihak KKM telah mengeluarkan satu panduan guideline untuk mereka yang disahkan positif covid atau ada close contact pesa...
Hiburan Dua Tahun Berpisah Penjaga Positif Covid 19 Vicha Saywho Risau Anak Anak Di Indonesia

Hiburan Dua Tahun Berpisah Penjaga Positif Covid 19 Vicha Saywho Risau Anak Anak Di Indonesia

papar berkaitan - pada 12/8/2021 - jumlah : 258 hits
Pelawak daripada kumpulan Saywho Vicha akui dirinya bertambah rungsing memikirkan keadaan anak anaknya yang berada di Indonesia sehingga jatuh sakit ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementVicha yang sebelum ini dirawat di Hospital Pakar Ampang Pute...
Anak Anak Sekarang Tengah Demam Pembantu Rumah Positif Covid 19 Sarah Risau Anak Baby Dalam Perut

Anak Anak Sekarang Tengah Demam Pembantu Rumah Positif Covid 19 Sarah Risau Anak Baby Dalam Perut

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 352 hits
Siapa yang tidak risau bila anak anak yang kita rasakan cukup selamat berada di rumah kini terdedah dengan jangkitan Covid 19 Penyanyi Sarah Raisuddin mengakui kebimbangan dirinya dan anak anak selepas pembantu rumahnya disahkan positif Cov...
Berusia 67 Tahun Ramai Risau Kim Changwan Disahkan Positif Covid 19

Berusia 67 Tahun Ramai Risau Kim Changwan Disahkan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 280 hits
Merisaukan apabila pelakon veteran Kim Chang wan disahkan positif COVID 19 baru baru ini Menurut laporan media lelaki itu menerima keputusannya kelmarin dan merupakan pembawa tidak bergejala Merupakan seorang DJ tetap untuk SBS Power FM Bea...
Nabila Huda Luah Rasa Ralat Tak Tahu Siti Sarah Sekeluarga Positif Covid 19

Nabila Huda Luah Rasa Ralat Tak Tahu Siti Sarah Sekeluarga Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 394 hits
Berita pemergian Isteri kepada pelakon dan pelawak Shuib Sepahtu telah menghembuskan nafasnya yang terakhir pada jam 5 13 pagi ini di Hospital Canselor Tuanku Muhriz Universiti Kebangsaan Malaysia
Pergi Hospital Nak Bersalin Buat Swab Positif Covid Ibu Tak Sempat Peluk Bayi Baru Lahir

Pergi Hospital Nak Bersalin Buat Swab Positif Covid Ibu Tak Sempat Peluk Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 312 hits
Siapa sangka hasrat seorang ibu Izzati Najah Amran 26 untuk menatap wajah anak sulungnya tidak kesampaian apabila meninggal dunia akibat jangkitan Covid 19 Izzati Najah menghembuskan nafas terakhir pada jam 3 58 petang kelmarin di Hospital ...
Abang Almarhumah Siti Sarah Positif Covid 19 Tahap Oksigen Menurun Shuib Mohon Didoakan

Abang Almarhumah Siti Sarah Positif Covid 19 Tahap Oksigen Menurun Shuib Mohon Didoakan

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 327 hits
Belum pun reda rasa kesedihan dihati Shuib sekeluarga kini berdepan pula dengan ujian yang menimpa pada abang iparnya iaitu Ahmad Firdous Raissuddin yang telah dimasukkan ke Hospital Serdang Selangor akibat positif Covid 19
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Program Jom Baca Objektif Pelaksanaan Program

Sakit Telinga Berdesing Gejala Punca Serta Cara Mengubatinya

Phoebe Chloe Bujang Siku Ngasuh Rindu Chord

Cara Dapat Duit Tambahan Dengan Mudah

Terutama 40 Tahun Ke Atas

Lirik Hanya Lolongan Nabila Taqiyyah