Jangan Peralat Institusi Agong Azam Mesti Bercuti Sepanjang Siasatan







Kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Mencegah Rasuah (JKMR) yang juga Presiden Dewan Negara, Tan Sri Rais Yatim bahawa Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Azam Baki perlu bercuti sepanjang siasatan dijalankan ke atas beliau dialu alukan oleh Majlis Setiausaha Pakatan Harapan (PH)

Menurut mereka, kenyataan itu mengukuhkan lagi gesaan pelbagai pihak termasuk ahli-ahli Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR), NGO-NGO dan hampir kesemua parti politik agar siasatan penuh dan bebas dijalankan terhadap Azam dan beliau direhatkan selama siasatan tersebut berjalan.
"Kenyataan itu sekaligus mematahkan hujah Azam untuk ‘membersihkan’ nama dengan cuba memperalat institusi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong apabila beliau berkata perkhidmatannya hanya boleh ditamatkan oleh Tuanku.
"Perbuatan Azam amat tidak bertanggungjawab kerana cuba mengheret institusi Yang di-Pertuan Agong ke dalam masalah dan kemungkinan kesalahan yang dilakukannya. Azam patut tahu lantikan oleh Tuanku tidak memberikan sebarang kekebalan undang-undang daripada kesalahan yang dilakukan.
"Oleh itu, Majlis Setiausaha berpandangan Azam kini tiada pilihan kecuali untuk bercuti sehingga selesai siasatan. Sekiranya beliau enggan, kami menggesa Perdana Menteri mendengar pandangan semua pihak yang telah menyuarakan pandangan tentang isu ini, termasuk dari kalangan pemimpin kerajaan, dan mengambil tindakan tegas merehatkan Azam," kata mereka.
Tegas Majlis Setiausaha itu lagi, isu utama SPRM adalah tatakelola, akauntabiliti dan kewibawaan. Dalam hal ini, kata mereka, bukan sahaja skandal Azam perlu disiasat tetapi juga semua pesuruhjaya sebelum ini.
"Kami mengingatkan bahawa isu utama di sini ialah tatakelola dan urustadbir SPRM, dan siasatan penuh wajar dilakukan bukan sahaja terhadap Azam tetapi semua Ketua Pesuruhjaya yang pernah berkhidmat.
"Oleh itu, Perdana Menteri harus berhenti daripada melindungi atau membela Azam secara langsung atau tidak, kerana Azam berkemungkinan telah bertukar dari penguatkuasa undang-undang anti-rasuah kepada seorang pelanggar undang undang.
"Kami juga menerima baik gesaan pelbagai pihak agar reformasi dan rombakan menyeluruh dibuat terhadap SPRM bagi mengembalikan keyakinan rakyat terhadap institusi penting ini, termasuk dengan meletakkan SPRM di bawah Parlimen dan bukan di bawah Perdana Menteri sebagaimana sekarang, agar ia boleh menjalankan tugasnya dengan bebas, berperlembagaan dan profesional," kata mereka lagi.
Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, Setiausaha Agung Amanah Datuk Wira Dr Hatta Ramli, Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke dan Setiausaha Agung UPKO Nelson Anggang.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/jangan-peralat-institusi-agong-azam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Pm Berwibawa Azam Baki Mesti Diarah Bercuti

Jika Pm Berwibawa Azam Baki Mesti Diarah Bercuti

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 229 hits
Ketua Persuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki perlu bercuti dari tugas rasmi dan disiasat sekiranya Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berwibawa Menurut Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim...
Hanya Agong Layak Tamatkan Saya Keangkuhan Azam Baki Sekaligus Melekehkan Ismail Sabri

Hanya Agong Layak Tamatkan Saya Keangkuhan Azam Baki Sekaligus Melekehkan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 183 hits
Selepas Pengerusi LPPR Abu Zahar Ujang semalam menjadikan Yang Di Pertuan Agong sebagai talian hayat untuk mempertahankan kedudukannya kini Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki pula berbuat demikian Berdepan tekanan yang kian meningkat yang men...
Azam Baki Everyone Will Know The Truth One Day I Will Not Resign Only Agong Can Decide My Fate

Azam Baki Everyone Will Know The Truth One Day I Will Not Resign Only Agong Can Decide My Fate

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 248 hits
Malaysian Anti Corruption Commission chief commissioner Tan Sri Azam Baki speaks to the media during a special press conference in Putrajaya January 11 2022 Bernama picKUALA LUMPUR Jan 12 Tan Sri Azam Baki is firm that he will not resign as...
Pm Tiada Pilihan Selain Memaksa Azam Baki Bercuti Atau Letak Jawatan

Pm Tiada Pilihan Selain Memaksa Azam Baki Bercuti Atau Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 185 hits
Terlalu banyak beban buruk yang dipikul oleh PM dari Umno iaitu Ismail Sabri sekarang Apabila beliau mengambil alih jawatan PM dari kerajaan tebuk atap pimpinan Mahiaddin kerajaan gagal yang sama dipimpin oleh Ismail Sabri dan terus memburu...
Azam Baki Mengapa Pm Dan Agong Takut Bertindak

Azam Baki Mengapa Pm Dan Agong Takut Bertindak

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 112 hits
Tamrin Tun Ghafar Sabtu 22 01 22 1 Walaupun berbagai jentera kerajaan khususnya pasukan polis di gerakkan bagi menggagalkan usaha sekempulan rakyat MENUNTUT Azam BaKI DITANGKAP namun jika dilakukan kajian atau survey saya yakin majoriti mah...
Kamu Bertanggungjawab Ke Atas Sprm Jangan Diam Diri Isu Azam Gobind Beritahu Pm

Kamu Bertanggungjawab Ke Atas Sprm Jangan Diam Diri Isu Azam Gobind Beritahu Pm

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 180 hits
Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo menyeru Ismail Sabri Yaakob menyatakan pendirian dan mengembalikan keyakinan terhadap SPRM PETALING JAYA Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo meminta Perdana Menteri menjawab dan menyatakan pendirian...
I Won T Quit Only Agong Can Terminate Me Azam Baki

I Won T Quit Only Agong Can Terminate Me Azam Baki

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 180 hits
MACC chief commissioner Azam Baki who is under pressure following calls for him to quit said only the Yang di Pertuan Agong has the power to terminate him Azam said he has already submitted himself to be investigated by the MACC s panels an...
Ahli Parlimen Rayu Agong Campur Tangan Isu Azam Baki

Ahli Parlimen Rayu Agong Campur Tangan Isu Azam Baki

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 213 hits
PETALING JAYA Ahli Parlimen Pulai Salahuddin Ayub merayu kepada Yang di Pertuan Agong untuk melakukan dan menyatakan sesuatu berhubung isu pembelian saham dikaitkan dengan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Azam Baki T...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Top Instagram Influencers In Malaysia In 2024

Oh Yeah Banana Leaf Brickfields Outlet Ke3 Wajib Korang Singgah

Cyber Eco Hunt 2023 Aktiviti Tahunan Yang Wajar Diadakan Setiap Tahun Oleh Alam Flora Sdn Bhd

5 Tempat Makan Best Di Baling Wajib Singgah Qtt X Kembarojak Fam Trip

Pengalaman Menaiki Ktm Ets Pertama Kali

Embracing Diversity And Empowerment Guardian Malaysia S Celebration Of International Women S Day