Jangan Paksa Anak Tinggal Di Asrama


Imej hiasan

Kecemerlangan akademik tidak bergantung kepada jenis sekolah yang dihadiri sebaliknya berdasarkan kekuatan murid itu sendiri selain kerajinan, komitmen dan kesungguhannya dalam pengajian

Apatah lagi sama ada menuntut di sekolah harian atau berasrama penuh, secara umumnya masih menggunakan sukatan pelajaran dan silibus yang sama.

Presiden Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (i-Guru) Mohd Azizee Hasan, berkata dalam konteks itu ibu bapa seharusnya tidak memaksa anak-anak mereka memasuki Sekolah Berasrama Penuh (SBP), Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) atau sekolah berasrama yang lain jika si anak tidak berminat berbuat demikian.

Katanya, tindakan memaksa anak memasuki SBP misalnya hanya akan menjejaskan emosi mereka sekali gus membentuk pérwatakan luar jangka.

Malah katanya, dalam konteks semasa sangat banyak sekolah harian di negara ini yang mencatatkan keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) jauh lebih baik berbanding sekolah berasrama penuh (SBP) juga Maktab Rendah Sains Mara (MRSM).

"Jadi, kalau tidak dapat tempat untuk belajar di SBP tidak perlu kecewa kerana sekolah harian mempunyai- kelebihan tersendiri.

"Satu yang pastit apabila belajar di sekolah harian murid itu masih tinggal dengan keluarga.

"Maksudnya mereka mempunyai banyak masa bersama ibu bapa dan adik beradik dan menikmati masa berkualiti dengan mereka.

Hal ini tentu jauh berbeza dengan murid di asrama yang perlu keluar rumah seawal 13 tahun dan menghabiskan mast lima tahun membesar dengar kawan sebaya," katanya.

Akrabkan hubungan keluarga

Katanya, kekal tinggal dengar, keluarga dalam tempoh yang lama membantu membolehkan banyak masa dihabiskan di rumah selain mempererat hubungan kekeluargaan terutama dengan ibu bapa," katanya.

Justeru katanya, ibu bapa tidak perlu kecewa sekiranya anak mereka tidak minat belajar di asrama dengan memilih kekal di sekolah harian biasa yang dekal dengan kediaman mereka.

"Sekolah harian pun tak kurang hebatnya. Misalnya kita boleh perhatikan setiap kali keputusan SPM diumumkan, beberapa sekolah harian menunjukkan keputusan lebih baik daripada SBP atau MRSM.

"Sebagai contoh, di Pahang misalnya keputusan SPM 2021 menyaksikan tiga sekolah harian biasa tersenarai antara IC sekolah terbaik, manakala di Kedah pula Sekolah Menengah Kebangsaan ( SMK ) Sultanah Asmat Alor Setar menjadi seko- lah terbaik SPM 2021 dan ia adalah sekolah harian," katanya.

Tegas Mohd Azizee, di Kelantan, Sekolah Menengah Ugama (SMU) Arab Tarbiah Islamiah Kampung Kajang, Tanah Merah antara sekolah harian aliran agama yang mencapai kelulusan 100 peratus bagj semua pelajaran sekali gus muncul antara sekolah terbaik.

Katanya, Kementerian Pendidikan turut memperkenalkan sekolah kawalan bagf mewujudkan dan memantapkan kecergasan serta prestasi akademik pelqjar selain meningkatkan kualiti pendidikan di negara ini.

Ketika ini katanya, terdapat enam jenis sekolah kawalan termasuk Kelas Rancangan Khas (KRK) di sekolah harian dengan keutamaan adalah kepada pelajar BIO yang gemerlang namun tidak berjaya mendapatkan témpat SBP dan MRSM.

"Jadi jika anak belajar di sekolah harian jangan khuatir terutama jika sekolah yang dihadirinya itu dikategorikan sebagai KRK.

"Sistem pendidikan di negara ini sama saja jadi térpulang kepada murid itu sendiri sama ada dia mahu cemerlang atau tidak," katanya.

Yuran murah

Bagi seorang ibu Salmah Arshad, 49 dua anaknya diberi kebebasan sama ada mahu belajar di sekolah harian atau berasrama meskipun mendapati keputusan cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendall (UPSR).

"Saya tidak memaksa kerana tahu paksaan hanya akan menimbulkan konflik dan menjejaskan pelajaran mereka. Jadi, anak sulung saya memilih sekolah harian dan mampu memperoleh 10A dalam SPM " katanya. 
Begitu juga dengan anak keduanya yang turut memilih sekolah harian apabila memilih menyanbung pengajian di Sekolah Menengah Kebangsaan Temerloh Jaya dan ketika ini sedang menuntut di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia. 
Katanya, kelebihan belajar di sekolah harian antaranya yuran lebih murah dan ia memberi kelegaan kepadanya dan suami dari sudut kewangan. Tambahnya. bagi golongan kurang berkemanpuan, walaupun anak mereka layak ke SBP atau MRSM. ibu hapa lebih suka menghantar anak mereka ke sekolah berhampiran dengan kediaman berikutan tidak mampu berbelanja tinggi semata-mata mahu menghantar anak ke sekolah elit berkenaan. 
Sementara itu setiausaha Agung, Persatuan Peguam Syarie Malaysia  (PGSM) Suriany Awaludin, berkata ibu bapa perlu memainkan peranan hala tuju pendidikan anak di peringkat menengah

Katanya, terdapat banyak jenis sekolah asrama ditawarkan di Malaysia antaranya sekolah harian berasrama. 
"Sebenarnya kalau, memilih asrama banyak aktiviti pembelajaran boleh dilakukan berbanding murid di sekolah harian biasa. 
"'Tapi tinggal di asrama itu tidak hermaksud SBP atau MRSM kerana ada banyak sekolah harian yang menawarkan asrama

"Namun rutin tinggal diasrama hampir sama kerana murid perlu menguruskan diri sendiri selain perlu menguruskan diri sendiri selain mematuhi peraturan yang ditetapkan," katanya. 
Bagaimanapun, kemasukan ke sekolah berasrama bukanlah syarat utama kecemerlangan seseorang murid. Bahkan bagi Suriany sendiri, beliau adalah menuntut di sekolah harian sehingga Tingkatan Tigå sebelum memilih tinggal di asrama dari Tingkatan Empat hingga Enam.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2023/04/jangan-paksa-anak-tinggal-di-asrama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketua Kpai Ingatkan Orangtua Jangan Sampai Anak Terpisah Saat Mudik

Ketua Kpai Ingatkan Orangtua Jangan Sampai Anak Terpisah Saat Mudik

papar berkaitan - pada 18/4/2023 - jumlah : 150 hits
Ia meminta orang tua memberi pengawasan lebih kepada anak Orangtua tegas Ai harus selalu mendampingi anaknya guna mencegah terjadinya hal hal yang tidak diinginkan selama mudik Lebaran 2023
Bekalan Ubat Anak Jangan Lupa Ni Ubat Ubatan Wajib Bawa Balik Kampung Beraya

Bekalan Ubat Anak Jangan Lupa Ni Ubat Ubatan Wajib Bawa Balik Kampung Beraya

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 187 hits
Pastinya ramai yang dah pulang ke kampung halaman untuk beraya Bagi yang masih lagi dalam proses mengemaskan barang anak anak pastikan barangan penting anak tidak tertinggal Bukan saja baju dan kelengkapan raya tetapi paling penting adalah ...
Jangan Sedih Ada Anak Autism Bukan Beban Ibu Ni Kongsi Kisah Bahagia Yang Orang Tak Nampak

Jangan Sedih Ada Anak Autism Bukan Beban Ibu Ni Kongsi Kisah Bahagia Yang Orang Tak Nampak

papar berkaitan - pada 3/4/2023 - jumlah : 222 hits
Memiliki anak autism sering dianggap satu bebanan Walhal dialah anugerah tidak ternilai dari Allah SWT buat kita yang tidak pernah kita tahu Perkongsian seorang ibu yang juga seorang doktor Dr Izam Suziani ini menerusi akaun Tik Tok menyent...
Mak Cik Akan Bawa Anak Arwah Tinggal Dengan Mak Cik Mulianya Hati Bekas Ibu Mentua Arwah Rubiah

Mak Cik Akan Bawa Anak Arwah Tinggal Dengan Mak Cik Mulianya Hati Bekas Ibu Mentua Arwah Rubiah

papar berkaitan - pada 6/4/2023 - jumlah : 336 hits
Semalam kita baru sahaja dikejutkan dengan berita Rubiah 41 maut dipercayai akibat dipukul dengan tukul besi oleh suaminya di kediaman mereka di Kampung Besol Bukit Besi kira kira 8 pagi semalam selepas berlaku perselisihan faham antara mer...
Hiburan Farid Kamil Akhirnya Jumpa Anak Siap Bawak Pergi Masjid Jangan Kita Biarkan Kezaliman

Hiburan Farid Kamil Akhirnya Jumpa Anak Siap Bawak Pergi Masjid Jangan Kita Biarkan Kezaliman

papar berkaitan - pada 4/4/2023 - jumlah : 196 hits
Sebelum ini pelakon mendakwa dia sudah hamipr sebulan tidak dapat berjumpa dengan anak anaknya selepas berita mengenai perpisahannya dengan isteri Diana Danielle tular di media sosial Namun baru baru ini Farid memuat naik hantaran video di ...
Burnout Is Real Badan Menggigil Jantung Berdegup Laju Ibu Jangan Paksa Diri

Burnout Is Real Badan Menggigil Jantung Berdegup Laju Ibu Jangan Paksa Diri

papar berkaitan - pada 13/4/2023 - jumlah : 145 hits
Pengalaman kita berdepan PKP dan 2 0 sudah semestinya banyak memberi kita pengajaran Dan sudah semestinya pengalaman ini semakin membuatkan kita mahir mengendalikan soal kemurungan rasa kebimbangan dan minda yang terlampau keletihan gara ga...
Main Nyorok Nyorok Doktor Kongsi Tip Kalau Anak Jenis Nak Melekat Menangis Bila Tinggal Sekejap

Main Nyorok Nyorok Doktor Kongsi Tip Kalau Anak Jenis Nak Melekat Menangis Bila Tinggal Sekejap

papar berkaitan - pada 17/4/2023 - jumlah : 207 hits
Pasti ramai ibu bapa mengalami keadaan di mana anak kecil menangis apabila ditinggalkan sekejap Tapi terus terdiam apabila ibu ayah muncul di depan mereka Magis kan Sebenarnya situasi ini ada kaitan dengan Separation Anxiety Doktor Pediatri...
Ibu Jangan Terus Basuh Bila Anak Membuang Periksa Najis Dulu Petunjuk Tahap Kesihatan Anak

Ibu Jangan Terus Basuh Bila Anak Membuang Periksa Najis Dulu Petunjuk Tahap Kesihatan Anak

papar berkaitan - pada 14/4/2023 - jumlah : 153 hits
Setiap kali mencuci najis ada selalulah perhatikan najisnya Bukan apa ada waktunya najis anak berubah ubah mengikut jenis pemakanannnya Bukan itu sahaja malah menurut warna dan kekerapan anak membuang sebenarnya memberi petunjuk akan tahap ...
Diana Danielle Izinkan Farid Kamil Bawa Anak Anak Pulang Beraya Di Kampung Kedah

Diana Danielle Izinkan Farid Kamil Bawa Anak Anak Pulang Beraya Di Kampung Kedah

papar berkaitan - pada 12/4/2023 - jumlah : 200 hits
Diana Danielle izinkan Farid Kamil bawa anak anak pulang beraya di kampung Kedah Pelakon Farid Kamil diberi kebenaran oleh isterinya Diana Danielle untuk membawa dua orang anak mereka iaitu Muhammad 10 dan Nur Aurora 8 untuk balik ke kampun...
The Wonders Of Watermelon Fruit

Bawa La Ramai Lagi Warga Asing Ke Malaysia

Doa Ketika Terlilit Hutang Insya Allah Segera Lunas

Creative Com Domain Name Ideas

Bahaya Bahan Pewarna Kimia Dalam Kehidupan Seharian

Pmx Didesak Saman Bloomberg Jika Kenyataan Salah

Trip Mengejut Ke Guangzhou China

Kuetiaw Goreng


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Lembayung 2024 Adaptasi Kisah Benar Lakonan Pelakon Malaysia Anna Jobling


Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Lil J Feat Yonnyboii Jual Jiwa Chord

New Found Hope Icon S Nostalgic Honda Vf1000f Interceptor Restomod